- moogpower
- Medlem ●
- 2006-01-31 13:35
Hej allesammans!
Det var ett tag sedan jag var hemma nu men det är dags att ta tag i det igen. Min Moog Prodigy modifiering...
Så... Nu behöver jag all erfaren input jag kan få!
Jag hade skivit ut följande övertydliga instruktion ifrån Synhouse hemsida (se länk: http://www.synhouse.com/prodigy2.html ) och hade förberett mig med nödvändiga delar och resurser för detta enkla ingrepp.
Jag är van lödare och har licens för att löda på båda flyg och militärt materiel så jag är knappast någon glad amatör på området precis..
Så..
När jag väl hade installerat allt och synten var ihopsatt igen och jag skulle sätt på den så började jag att lira på den utan några CV/GATE-kablar anslutna.
Då fungerade den precis som förr.. Inga problem.. Bra! Inga komplikationer!
Men...
1) Nu när jag kopplade in CV/GATE-kablarna så kopplades klaviaturen ur precis som den skulle göra.. MEN, ingenting triggades ifrån det externa CV/GATE-kablaget, inget önskvärt beteende..
2) När jag då bara hade CV-kabeln ansluten så gick det att spela på Prodigins klaviatur och tonerna ändrades fram till tangent G2 därefter så behölls samma ton.. Hmm.. Något skumt.. Eller går det att förklara?
3) Hade jag bara GATE-kabeln ansluten så triggades ingenting och igen CV-ifrån klaviaturen på Prodigyn gick fram (förmodligen pågrund av ingen GATE-signal togs emot ifrån paneljacket).. skumt igen.. suck..
4) Anslöt jag något till LINE IN så gick det inte genom mixern.. Inte ett ljud.. Skumt ännu en gång.. dubbelsuck..
Summa summarium och möjliga misstankar ifrån min sida..
1) Det står i instruktionen att man skall jorda SAMTLIGA paneljack till vänstra delen på OSC 1 MIX.. Även CV/GATE-jacken..? Hmm.. Känns sådär eller?
2) Dom säger att efter modden så skall det gå att trigga Prodigyn med en Roland eller ARP-synt.. Alltså vad dom säger är den skall matas med +5V(normalt) upp till +10V(ARP?) GATE och 1V/OCT då alltså? Har inte moog lite speciell scaling och trig? Kanske inte på kretskortsnivå tydligen? Correct me if Im wrong.. Synhouse borde ju veta vad dom snackar om..
3) Kan jag ha polvänt TRIG & CV kablarna till paneljacken så att den kommit på den switchbara sidan? Beteer den sig så då? Men.. Njae.. Jag har varit väldigt noggran.. Dessutom skulle den inte fungera perfekt när inga kontakter var anslutna.
4) Kan jag ha en för gammal Prodigy? Men samtidigt så är ju denna mod för just det tidigaste maskinerna utan CV/GATE as default!!! Argh..
5) LINE IN funkade ju ej i heller.. Ingen aning varför ärligt.. Kan bara vara att jag lödat på kabeln på fel switchande/brytande del vilket jag är nästan 100% säker på att jag INTE gjort.. suck..
6) Mail är iallafall skickat till Synhouse, men.. De enda svar jag får ifrån dom är att om gjort modden på en Prodigy innan och då fungerade den perfekt samt att dom inte svara på några frågor relaterat denna mod då dom inte tar ansvar för den. Jättetrevligt... dubbelsuck...
Så.. Har ni någon sådär spontan aning och erfarenhet av detta problem så är ni väldigt varmt välkomna med input d å jag känner att det hade varit helt underbart om dettta äntligen fungerade!
Det är ju trots allt en väldigt enkel modd att genomföra i mina ögon..
Många tack på i förväg!
/ Thomas