Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som köpt en Virus|TI ?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-02-09 18:12

Har dom löst mjukvaruproblemen ?
Är den så pass bra som det verkar ?
Ex. fungerar USB kopplingen bra trots att det bara är USB 1.1 (eller vad det nu var)

Har just nu en VirusB och funderar på att uppgradera lite

• Oregistrerad
  • 2006-02-09 18:36

hur pass nödvändigt är det med TI-varianten? De e välle i stort sett samma ljudmotor i den som i som resten av virusarna... Ja tycker att sounddiver som hängde med min virus classic gör ett rätt så bra jobb, sen gjorde ja en device panel i cubase med så ja kommer åt lite inställningar i submenyerna direkt från cubase... tycker de funkar fint o "integrerat" med vanlig midi men sen har ja ju alrig testan TIn...

• Medlem
  • 2006-02-10 00:04

Finns ganska mycket som är nytt/annorlunda.
Ex. att man inte har begränsningen till en enda global delay/reverb.

Om du går till Access site, så finns det länkar till demos på NAMM vilket visar mer än vad som går att beskriva av mig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-10 08:16

Jag har en Virus Indigo I och har väl funderat lite på om man borde uppgradera. Men jag tycker inte TI har så mycket nytt som intresserar mig. Det är ju mest fler röster och fler samtidiga effekter. Jag använder sällan mer än ett ljud åt gången numera, jag spelar in MIDI-spåren som audio så fort som möljigt.

Det som lockar mest med TI är nog den större displayen och Moog-filtret (som ju också finns med i Virus C). Jag skulle vilja ha fler filtermodeller och fler distortionstyper och möljighet att kunna koppla ihop egna effektkedjor!

• Medlem
  • 2006-02-10 09:35

Det som lockar mest för egen del är att man i princip har 16st vanliga virusar i en med TI.
Just med tanke på delay/reverb delen.
Personligen gillar jag att ha allt tillgängligt så länge som möjligt innan man spar ner det som ljudspår.
Sen har den om jag inte minns fel programmerbara arpeggion
Man får inte heller glömma Wavetable-delen.

Men men, mycket pengar är det oavsett.

Jag har en Virus Ti Polar.

Mjukvaroproblemet har blivit mindre dåligt (Fortfarande rätt buggig). Jag kör INTE min som VST i nuläget, utan kör den som vanligit med MIDI. Jag har uppgraderat den två gånger sen jag fick den i December och får säga att den blivit bättre.

Jag hade en Virus KC innan och tycker att Ti är ett rejält kliv. Filterna låter bättre. Samt den fina grejen med Ti´n är att effekterna inte är globala utan varje ljud har sina egna. Det sägs påverka röstantalet om man "sular" på ordentligt med effekter, men det känns som om det kvittar när man har 80 röster i burken ;). Ti´n har ju den beryktade SUPER SAW ocillatorn oxo om man nu gillar feta Tranceljud av multi sågtandskaraktär. Sen så gillar jag wavetablarna på den oxo. Ruskigt coola PPG´wave likande klanger kan man få fram. Sen har den en bunke mindre features som jag gillar som saknas på de mindre modellerna. Arpeggiator-delen i VST är ju en cool feature bla.

USB kopplingen fungerar. Jag har bara kört den en gång med ett äldre OS , den fungerade men mjukvaran var lite buggig så jag lade ner det i väntan på högre OS nivå.

Annars är jag nöjd med den. Låter fruktansvärt bra (det gör isf virus kc oxo). En ruskigt bred synth men enorma möjligheter. Anledningen till att jag tog en Polar var att jag inte har så stor plats hemma för hemstudio. Sen är den ju ruskigt snygg

• Medlem
  • 2006-02-11 15:28

Tack för recensionen.
Jo polaren är snygg men det blir nog en K varianten för mig.
Behöver ändå ett nytt master keyboard

Jahopp, då börjar jakten på 20k kr då :kaaaka!:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-12 09:54
Ursprungligen av visionfactory:

Jag hade en Virus KC innan och tycker att Ti är ett rejält kliv. Filterna låter bättre.

Jag trodde det var exakt samma filter som i Virus C!?

Tjena

har en Virus TI desktop. Hade tidagre en Virus C och jag tycker att det helt enkelt inte går att jämföra. Virus TI låter så mycket fetare och känns så mycket mer lätt arbetad. Mycket större display bla. Visst den har varit ganska buggig ett tag men det har börjat ordna upp sig nu så nu funkar den i stort sett perfekt även om man kör den som VSTi

Jag snurrade runt i st-holm idag och testade lite olika synthar, jämförde bla Virus TI och blev mäkta imponerad, det var hur bra o fet som helst. Dock var det massor av effekt på så bort lite med det så...
Själv har jag en Virus A hemma och Indigo-II var mer lik ljudmässigt än TI.
Polaren blev sugen, nån som vill köpa Oberheim Xpander??

1
Bevaka tråden