- Demokid
- Medlem ●
- Stockholm
Hej
Jag är lite sugen på en gammal synt som kan göra lite digitala klanger med karaktär. Korg DSS-1 verkar lite rolig, särskilt då den har ett analogt 2/4-pole filter. Är det någon som har en DSS-1 som kan berätta lite mer om den och kanske t.o.m. några ljud exempel. :kaaaka!:
MVH
Demokid
Huga! Är du verkligen säker? Det är lite som att köpa en gammal rostig folkvagnsbuss för att använda som cigaretttändare. Var längesedan (15 år sedan) jag lekte med DSS-1, men inte ens då var jag särskilt imponerad. Den ser maffig ut dock, men ljudet är allt annat än maffigt.
http://glenstegner.com/dss1/ Bra sida. Jag skulle rekommendera DSS-1an varmt. Har en själv som jag köpte för några veckor sedan. haft en innan också. saknade den alldeles för mycket. den är all min insipration..
Hej!
Jag blir mer och mer intresserad. En fråga bara. På den sida du rekommenderade finns det DSS1 disk image att ladda ned. Problemet är att man måste ha programmet CopyQM för att göra om till DSS1 format. Detta program stödjer ej WinXP eller 2000. Har du testat dessa ljud och hur har du förr över dom till DSS1?
http://glenstegner.com/dss1/disk.htm '
MVH
Demokid
bitbob: Med din avatar kan man knappast vänta sig några opartiska synpunkter.. Jag säger fortfarande att den suger. Skaffa en Roland Sound Canvas eller en Kawai K4, de låter precis lika gött..
Nej, ingen DW-8000 bitbob.. Faktum är att jag och min dåvarande studiokollega sålde DSS-1an till en dansbandsmusiker eftersom ingen av oss kunde få den att passa in i den eurodiscomusik vi försökte producera då..
Jag hade en DSS1 för länge sedan, fin sampler/synt för den som inte behöver överdrivet mycket minne, filtret är helgrymt. Jag hade även DSM-1 som kunde läsa DSS-ljud, hade mer minne och 17 utgångar, den hade annat filter utan resonans och fick agera trummaskin medan DSS:en fick spela finljud. Kan inte säga så mycket mer om den än att jag skulle välja DSS framför tex en Emax.
...och dw8000 suger inte, den är också en ganska kul pryl om man är sugen på jobbiga syntar
Håller med Bionik, DW-8000 är en riktigt cool synth till skillnad från DSS-1
Vad är den bäst till? Pads, leads oljud?
Det är en sampler, den är med andra ord bäst till vad du vill. Den har en inbyggd syntdel som klarar diverse fina ljud (och fula). Själv hatar jag unisonläge på syntar men för den som gillar det är den überfet.
Tack grabbar. Jag tyckte den lät riktigt tufft. Jag är ute efter nått annorlunda lixom. Vad tror du man får ge för en DSS i gott skick?
MVH
Demokid
De brukar annonseras ut för runt 1500:- vad jag sett.
Bionik och övriga: DSS1 är _inte en sampler_ . Snälla... Visst var det en sampler en gång i tiden och visst kan man sampla (i 5 sekunder ungefär), men nu får man se samplern mer som en liten extra feature...
Vågformsritare(!), osc. synk, (möjligheten att använda samplingar som vågformer - för det får man väl se det som), superbt analogt filter och lika bra aftertouch, bit-reducerare och i övrigt ful som stryk är det som gör dss-1 till den best den är. Om man gillar unisonläge så har den ett ganska grymt sådant läge också... Men precis som Bionik så är jag inte så förtjust i unisonläge... dss-1an är fet nog ändå, med ordentligt djup i basen även i polyfoniskt läge. Just det, tror den har någon form av ADSDSR env för både filter och volym... Enkel EQ är också bra, liksom två helt okej digitala delayer som funkar bra till chorus, phaser, flanger etc...
köpte en dw8000 efter att ha hört att det var som en lillebror till dss1. Utan sampler och med ett futtigt antal fasta vågformer. Tror att det var det sämssta köp jag gjort någon gång. Kan inte säga så mycket mer om det, men den som tycker att dw8000 är en bättre synt än dss1 måste ha använt dss1:an fel (om det inte är jag som använt dw8000 fel, fast hur skulle det gå till när man inte kan göra något alls med den)...
Till sist; det finns massor av dåliga sidor med dss1. Keyboardet är riktigt skönt att spela på, men det klapprar nått infernaliskt! (min fru vill ibland strypa mig när jag sitter och spelar med hörlurar på). Det är ganska låg outputnivå också - jag använder hörlursjacket för att slippa sänka volymen på allt annat. Och så är den ju rejält långsam på att ladda från diskettstationen (som för övrigt kan vara besvärlig att byta om den skulle gå sönder - vilket den säkert gör förr eller senare).
(edit: finns en på vendolin för överpriset 2700 nu. Köpte min för 1000 för någon vecka sedan... Fast där får man trycka extra hårt på ett par knappar och en tangent är brännskadad. Om jag hittade en till för en tusing så hade jag köpt den direkt...)
Jag måste säga att jag har svårt att se några positiva sidor med DSS-1 överhuvudtaget. Det känns lite som att "den går att få tag i billigt nu, köp köp!". Men ärliga åsikter om att den har ett unikt sound eller unika finesser ska jag inte dissa, bara att jag inte kan se dem. (Ja, jag har aldrig ägt en själv så jag kanske missat poängen. Men kompisen hade en och jag såg inte poängen då heller)
Det är lite som en elektronisk skrivmaskin, vem behöver en sån idag?
"Det känns lite som att "den går att få tag i billigt nu, köp köp!"."
Om det hade gällt en jx8p, esq1, juno eller annan gammal synt-synt hade ingen höjt på ögonbrynen tror jag. Eftersom dss inte är en synt-synt utan en sampler-synt tänker nog många ungefär 'NI Kontakt är bättre'.
Demokid är ute efter en gammal synt som har digitala klanger med karaktär, då är DSS helrätt. köp köp köp köp
Har alla syntar oändligt antal vågformer? Variabla mellan 6 - 12 bitars upplösning. IMHO är detta ett mästerverk. Fast jag är väl som sagt var partiskt - det var min första riktiga synt och all min inspiration kom därifrån. Eftersom dss1an var min startpunkt så är det också, för mig, den mest lättjobbade synt jag haft (i själva syntdelen, vissa andra saker kan vara lite knasiga).
Och "den går att få tag i billigt nu, köp köp!" håller jag inte alls med om. Har letat (om än inte med ljus och lykta) efter en billig dss1 sedan 2002. Tog mig nästan fyra år att hitta till rätt pris. Ska köpa en till när jag fått mer plats...
(edit) och ja; dss1 har ett unikt sound...
Den är väl en av de få syntarna på den här sidan Matrix-12:ans storlek som går att lösa för pengar. Det är ju skäl nog att köpa en. Har man, som jag, i sin ungdom drömt våta drömmar om att vara omgiven av syntar i ett mörkt rum, sett upp till Kraftwerk, Jarre och andra storheter, ja då är och förblir hårdvara the shit. Och stora syntar är hårda.
det skilljer sig mer än vågformsritare och sampler mellan syntdelarna i dss1 vs. DW8000. Inställningsmöjligheterna på DWn är mer begränsade. DDLerna har man tex betydligt sämre kontroll över och har för mig att många värden som går mellan 1-64 på dss1an bara går mellan 1-32 på DWn. Resonans tex (om jag inte minns fel)...
edit: Ni kan förresten jämföra panelen ovan med DW8000's här. Väldigt många skillnader i just hur många steg olika parametrar har. I stor sett alla parametrar har dubbla "upplösningen" på dss1. Vissa parametrar har fyrdubbelt. Och om vi tar Delayets TIME så går den har den värde 1-7 på DW8000 och 0-500ms på DSS1 (i 1ms interval då). Verkar inte som om man kan styra AUTO BEND med velocity heller, vilket är en STOR nackdel med DWn...
Allt är inte illa dock. DSS1 har bara sinusvåg för LFO (DW har inte sinus, men tri, saw-up, saw-down och sqr) och har inte portamento
Sa förresten fel innan angående env: inte ADSDSR utan Attack Decay BreakPoint Slope Sustain Release... Samma på både DW och dss1
Som jag sagt innan så har dss1 ganska klen utsignal; vilket leder mig till en liten fråga:
Kör just nu ljudet genom hörlursutgången, men nackdelen med det är att den utgången brusar (dock låter det som om dss-1 har någon slags inbyggs noisegate, för det brusar enbart när man spelar). Vill använda de normala utgångarna (som ironiskt nog har inställning för hög/låg-utnivå varav låg knappt låter alls) men behöver då en liten _billig_ preamp antar jag. Något bra tips på en sådan och vad man ska ge för den isf?