- remsjev
- Medlem ●
Vore inte det lite overkill att köpa en VC-10 bara för att använda som preamp till en synt?
fast jag håller med om att den är mysig, har ju en sån själv.
Vore inte det lite overkill att köpa en VC-10 bara för att använda som preamp till en synt?
fast jag håller med om att den är mysig, har ju en sån själv.
hehe, kunde inte låta bli :kaaaka!:
världen är full av preamps som kostar nada och är hyffsade, jag vet...men då slår jag ett slag för behringer ultra gain...den är prisvärd.
Det ni säger om att man kan använda den som synt, fine. Men det går ju med vilken gammal lastgammal sampler som helst, man behöver inte ha just X eller Y, även Z går bra. EPS 16 Plus / ASR 10 skulle t ex mosa DSS 1 på exakt alla punkter, utom möjligen storleken...
PF:
Visst EPS16Plus/ASR10 har kanske en mäng funktioner som inte DSS1 har men jag tror DSS1 skulle låta mer eget dessutom har DSS1 ett riktigt analogt filter vilket borde göra nått fint med ljudet.
MVH
Demokid
precis...skulle också vilja ha ett vcf på min mpc istället för ett digitalt resonant filter
EPS16+ har ju inte ens resonans i original... Har de vågformsritare? Tycker att det är krångligt att sampla för att snappa upp en liten vågform, och tar man längre samplingar så förlorar man mycket (inte lika roligt att synca oscilatorerna då)...
dss1:an är en 12-bitars maskin vilket inte EPS eller ASR är. Så de kommer ju låta annorlunda oavsett...
(Edit)
Det ni säger om att man kan använda den som synt, fine. Men det går ju med vilken gammal lastgammal sampler som helst, man behöver inte ha just X eller Y, även Z går bra.
Det jag säger är att man ska använda den som synt, och inte alls som sampler. Då funkar inte så många gamla samplers in på beskrivningen längre... dss1 ska IMO jämföras med andra syntar och inte andra samplers...
"precis...skulle också vilja ha ett vcf på min mpc istället för ett digitalt resonant filter"
Bara ett filter? Då är det väl ändå mer praktiskt att köra med ett externt filter?
"EPS16+ har ju inte ens resonans i original"
Men folk kör väl inte utan waveboy-joxet eller liknande?
"dss1:an är en 12-bitars maskin vilket inte EPS eller ASR är"
EPS kör på 12 bit. EPS16+ kör däremot på 16 bit.. men den har väl en decimator? Jag föredrar 16 eller 4 bit framför 12
EPS kör på 12 bit. EPS16+ kör däremot på 16 bit.. men den har väl en decimator? Jag föredrar 16 eller 4 bit framför 12
Njaee, Original EPS är faktiskt 13 bit. Och ja, filtret saknar resonans, men det har ändå massor av karaktär. Och väldigt kompetenta envelopes.
remsjev: dss-1 har väl dessutom stereo ut... så man skulle bli tvungen att skaffa 2st VC-10:or för 6000kr/st
remsjev: dss-1 har väl dessutom stereo ut... så man skulle bli tvungen att skaffa 2st VC-10:or för 6000kr/st
tja, man kanske skulle kunna köpa lite av varje,..nu när jag tittar närmre på dss-1'an fattar jag att man kanske skulle ställa studion på själva dss1, istället för att försöka ställa dss1 i studion. ungefär som på ppg'n, som har perfekt yt-rymme för en 808+101
Demokid: Alla original disketter till dss-1 suger ap***. Bemöda dig inte med att ladda hem dem (hade ett 50-tal av dem original till min gamla dss1:a).
Det fanns väl däremot en intressant disk med analogaktiga ljud som Glen Stegner själv samlat ihop... Har inte laddat hem den själv dock.
Har kört CopyQM förr och det fungerade smärtfritt... (Man kanske skulle försöka få tag på sourcecode och koda om programmet till att funka med XP så man slipper installera DOS...)
Och så kan man ju ladda hem SampleVision för att överföra samplingar om man vill det... Har själv funderat på att konvertera de där två A3000-disketterna med alla vågformer från Access Virus... Kan ju vara en bra grund att börja bygga ljud ifrån...
longforparade: dss-1 är väl egentligen mono. Det är bara de två digitala delayerna som delar upp signalen. Fast de kan både parallell- och seriekopplas, så man kan klara sig med en VC-10.
Tyckte också att det var lite väl att ta i med en VC-10:a som preamp. Lägga en tusing på synten och 3k på preampen... nja... något billigare alternativ?
Volantiz: Ganska säker på att det inte är samma filter... De låter inte likadant i mina öron iaf... (edit): Enligt en user review på sonicstate är det dock samma, antagligen vet den personen mer än mig eftersom jag bara använt mina öron som källa och inga fakta...
bitbob: ah okej!
f.ö. börjar även jag bli sugen på en dss-1..... undrar hur många procent begagnatpriserna på dylika i Sverige kommer stiga pga den här tråden, med tanke på lagen om tillgång och efterfrågan
Tja, jag köpte min för två-tre veckor sedan för 1000.- Förra veckan var där en till salu på vendolin för 2700.- och idag såg jag en på blocket för 3500.- (tror jag att det var)...
Eftersom jag redan har min så är det klart att jag försöker att kultifiera den, så jag kan sälja den för 10k om ett halvår ;P
DSS1 för 700 är troligen en bluff. Varför sätta 700 och skriva (kan den väl vara värd? eller?) om det finns en för 2 papp fyra rander under. Den kan ju förstås vara tok paj.
MVH
Demokid
Håller inte med. Mycket på Vendolin säljer aldrig för att ägarna försöker få ut överpris - kan vara en kille som vill bli av med den för att den samlar damm. Jag hatar den maskinen och skulle inte ens ta emot den om jag fick den gratis!
Jag köpte min för 1000.- Inte så mkt skillnad... Väntar på svar från killen nu... Se om den finns kvar... hade varit toppen med två...
mush; om du mot förmodan skulle få erbjudandet om att få en dss1a gratis så kan du ju alltid överväga att ändå ta emot den och sen skicka den till mig... jag kan tom betala frakten... kan inte förstå hur man kan hata dss1... ???
Hmm, brusig förstärkare i DSS'en? Vore det då inte smartare att koppla in sig på kretsen innan förstärkaren (och kompressorn) och själv förstärka signalen med bättre grejer? Här sitter säkert en del folk som kan leta upp lödpunkterna och en kompatibel extern förstärkare.
Nu har jag köpt en DSS-1, och f-n..den e grym, jag har samplt lite 303 igenom phasers, lekt med dom 2 delayen..fina filtret, den e kool. Men mest kul är just att bara rita upp en egen vågform och pilla därifrån, ljudet e verkligen fett, slurpigt och droppigt.
Grattis till mig, den vägde as, men en ppg är tyngre. och man får ju faktiskt plats med 5 303'or:)
Krånglig? Näe, inte om man har varit med förr..min mpc e f-n värre.