Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Brum i högtalarna när datorn sover/är avstängd

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har kopplat en sladd från datorn till stereoförstärkaren för att spela upp musik. Men när jag sätter datorn i vila alt. stänger av den, så blir mycket brum i hötalarna.
Spindelkänslan säger mig att det har något med strömförsörjningen att göra. Om jag stänger av datorn och drar ut enbart datorns nätsladd fortsätter brummet men när jag även drar ut firewirekontakten till den externa hårddisken, som också har egen strömförsörjning, då försvinner brummet.
Kan man undvika detta på något sätt?

om du rycker audiokabeln?

Det var som... Om jag rycker den ur datorn då brummar det lika mycket! Men om jag rycker den ur stereon så är det tyst.

Ursprungligen av Butterfly:

Det var som... Om jag rycker den ur datorn då brummar det lika mycket! Men om jag rycker den ur stereon så är det tyst.

Gick efter detta när jag skrev mitt inlägg, Om du har den urdragen ur datorn men i stereon och det brummar, sedan provar att koppla ur på stereosidan och brummet försvinner så verkar det ju som om problemet finns på vägen någonstans längs med sladden. Varför det bara brummar när sladden är ur eller datorn är avstängd borde då ha att göra med ifall kretsen är sluten eller ej och att detta påverkar mängden störning som förstärks, men nu är jag ute och cycklar lite, så du får helt enkelt prova att flytta sladden lite.

Jordfel

Jaså, vad gör jag åt det?

Pushar lite.
Går det verkligen inte att göra något åt jordfel? Och vad är det för den delen?

Ta bort alla elkablar som ligger i närheten av kabeln så skall det nog sluta brumma, det ska iallafall minska. Tror inte att det jordbrumm du har utan vanlig gammal hederlig störning pga mindre bra kabel, ej balanserat och lite längre längd på kabeln bredvid el osv.

Lycka till /Fredrik

Ja, audiokabeln är ju rätt lång. Går dessutom förbi ett eluttag på vägen. Men borde inte det störa hela tiden och inte bara just när datorn är avstängd/sover?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-22 09:40

Det låter som ett klassiskt problem med jordslingor.

Du har antagligen stereon och datorn inkopplade i olika eluttag. En jordslinga får du när du kopplar ihop utrustning som strömförsörjs från olika uttag. När du stänger av datorn så belastar du det uttaget mindre och du får en spänningsskillnad mellan det uttaget och uttaget som stereon är kopplat till. Då kommer du att få en 50Hz signal i din ljudsladd mellan dina prylar vars amplitud är spänningsskillnaden mellan uttagen. I USA är jordbrum förstås 60Hz...

Anledningen till att det tystnar när du pluggar ur firewire-sladden är förstås att du inte har kopplat ur din dator från uttaget förrän all utrustning som är inkopplad i datorn är urpluggad ur väggen också.

Prova att koppla in allt i samma uttag, om det försvinner då så kommer även prylen som Hr Eskimo länkar till fungera.

Jag får testa att byta/flytta sladdar och annat. Hoppas det går vägen.

1
Bevaka tråden