Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dator genomgång

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har satt ihop en musikdator på papper och tänkte bara be er kolla om det är något ni reagerar på.. något som ni kanske tycker bör ändras!

Processor: AMD Athlon64 4800+ X2
Moderkort: Asus A8V Deluxe
RAM: 3st Kingston 1gb PC3200 CL2 alt. CL2,5
Graftikkort: Sapphire Radeon X1300 256MB DDRII PCI express

Hårddiskar har jag inte bestämt ännu, har inte så bra koll på det, men jag vill satsa på raidfunktionen iaf.. tänkte 1st systemdisk och 2st raidade audiodiskar.
Tips välkommnas!

Samma sak med chassi, skulle behöva ett tyst sådant, gärna tips!

MVH / Micke

Jag har samma moderkort, funkar klockrent. Men 2Gb minne och en något långsammare processor. Den där datorn kommer köra över vilken standardmac som helst i prestanda. Ska tillägga att min dator har fungerat klockrent för musik sedan dag 1. Sorry PF!

Ursprungligen av Dalleponken:

Jag har samma moderkort, funkar klockrent. Men 2Gb minne och en något långsammare processor. Den där datorn kommer köra över vilken standardmac som helst i prestanda. Ska tillägga att min dator har fungerat klockrent för musik sedan dag 1. Sorry PF!

Varför tycker du jag ska satsa på långsammare processor och mindre minne?
Intressant..

/ Micke

Ursprungligen av Regenholz:

Varför tycker du jag ska satsa på långsammare processor och mindre minne?
Intressant..

/ Micke

Självklart ska du inte köra långsammare processor eller mindre minne, vad fick du det i från? Jag bara berättade vilka specar min egen burk har, som är snart ett år gammal

Ursprungligen av Dalleponken:

Självklart ska du inte köra långsammare processor eller mindre minne, vad fick du det i från? Jag bara berättade vilka specar min egen burk har, som är snart ett år gammal

haha missförstånd

• Oregistrerad
  • 2006-03-30 20:14

en sak jag kan rekommendera är att köra asus grafikkort till deras moderkort, chip spelar egentligen mindre roll, ta kanske nån som inte utvecklar så mycket värme så du kan byta ut fläkten mot en fläns, det gjorde jag och skillnaden är drastisk ..

Ursprungligen av nihad:

en sak jag kan rekommendera är att köra asus grafikkort till deras moderkort, chip spelar egentligen mindre roll, ta kanske nån som inte utvecklar så mycket värme så du kan byta ut fläkten mot en fläns, det gjorde jag och skillnaden är drastisk ..

Jag trodde Sapphire Radeon X1300 256MB DDRII var med fläns? jag kan dock ha fel!

Det här hela med Raid verkar grymt krångligt.. det finns ju SATA-150 och SATA-300.. vilket ska man använda som Raid?
Och det hela med Raid0 Raid1 och Raid5 som jag tyckte mej läsa, stödjer A8V Deluxe dessa?

/ Micke

Och det hela med Raid0 Raid1 och Raid5 som jag tyckte mej läsa, stödjer A8V Deluxe dessa?

Raid 0 och 1 tror jag det stödjer.
När det gäller grafikkortet så kolla som jag skrev innan om du kan köra det på A8V Deluxe. (som ju kör AGP)

Står inget om det ens på asus.com, men har inte deluxe nåt PCI-e menar du?

/ Micke

Graftikkort: Sapphire Radeon X1300 256MB DDRII PCI express
MVH / Micke

Asus A8V Deluxe kör väl inte med PCI Express?
Det är väl bara AGP...eller? :hmmm:

Och AGP är väl det som fungerar bäst med musikmaskinvara vad jag hört här på forumet?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-03-30 20:58

Jag tycker konfigurationen låter bra, men vilken låda ska du köpa då?
Jag kör med Antec Sonata, riktigt tyst och smidiga lösningar.

Hur är det med detta me raidfunktionen?
Kan man inte ha systemdisken som raid också?

sould: Jag vet tyvärr inte hur det fungerar med just denna setup.. men raid i övrigt har inget emot systemdiskar.

Volantiz, ok...

Jag är nyfiken överlag på raid, jag har inte meckat själv med sånt ännu.

Förstår jag rätt?
Rent tekniskt, först måste man ha ett moderkort som stödjer raid.
Därefter en raid-hårddisk?
Sedan är det bara att sätta en sladd i raidkontakten från moderkortet, till raid-hårddisken?

Jag kör RAID 0 på ett Asus A8V Deluxe. Använder 2st 250GB diskar till det.
Ingen aning hur mycket snabbare det är men körde nån sån där hastighets test och enligt den testen så gick det betydligt fortare än den S-ATA 250GB disk som också sitter i datorn.
Jag satte egentligen ihop dom som RAID för att jag behövde mer utrymme men hade inte fler alternativ att kunna koppla in alla diskarna utan att köra RAID. (4st internt/2st externt).

• Medlem
  • 2006-03-30 22:20

Tänk bara på att RAID0 inte har någon feltolerans, så för varje disk du lägger till i en RAID0 så ökar chansen att du tappar allt.
Om du inte visste det redan vill säga.

Snabbt går det men man får tänka på backupen.

"först måste man ha ett moderkort som stödjer raid."

Eller så kör man software-raid (jättedåligt).. eller med en dedikerad raid-kontroller (bra!).

"Därefter en raid-hårddisk?"

Egentligen vad för diskar som helst. IDE rekommenderas däremot inte.. men det fungerar.

"Sedan är det bara att sätta en sladd i raidkontakten från moderkortet, till raid-hårddisken?"

Det handlar om flera diskar. RAID 5 (som jag brukar försöka hålla mig till då jag ska raida) kräver minst 3 diskar t.ex..

Jo det vet jag. Men jag har bara samplingar och ibland video filer för klippning på den.
Så det är bara saker jag antingen har på skivor eller band. Dvs att det går relativt enkelt att lägga in igen om det blir knas.

exakt.. det kallas RAID0 just för att det egentligen inte ens är RAID.. det är ren striping

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-30 22:47

Om man inte har något emot att offra lite diskutrymme (typ hälften... ) är raid1 inte såå tokigt annars. Man får ju säkerhet, i o m att allt lagras på två diskar, och läsprestanda (förutsett en någotsånär intelligent raidcontroller) är identisk med raid0. (dock inte skrivprestanda, men när man meckar musik spelar man väl oftast upp fler spår än man spelar in). Men, som sagt, raid 5 eller nått sånt är ju betydligt bättre, men betydligt dyrare oxå...

Beträffande A8V dlx kan jag säga att tillsammans med ett UAD-1 funkar raiden (promise-ide-raiden that is, de övriga har jag inte testat...) inget vidare, eller snarare, med raid:en aktiv får man dropouts och skit. Två UAD-1 verkar inte funka alls tillsammans med A8V, i alla fall inte för mig (och några andra på uaudios forum)...

Jag kör med ett UAD-1 och där har jag inte märkt några problem.

• Medlem
  • Lidingö
  • 2006-03-30 23:13

Angående tyst låda så hade jag själv stora problem med det tidigare men tog mig i kragen och började snoka. Det slutade med att jag dels köpte ett Antec kragg som var übertyst (300 watt) samt en papst (eller arctic cooler, kommer inte ihåg) som var specat från 12db och uppåt, temperaturreglerat. Kostar lite extra men väl värt pengarna.

Måste verkligen anstränga mig hårt med örat mot chassiet för att ens kunna höra att maskinen är igång nu.

tänk på att nyare grafikkort kan ha väldigt väsnande fläktar också (så om du dämpar kragg + cpu men har nyaste slammer-o-rama gfxkortet med fetfläkt så är inte mycket vunnet ändå)

M v h

Danne

• Medlem
  • Lidingö
  • 2006-03-30 23:14

btw, vill inte kapa tråden här men en relaterad fråga:

hur skiljer sig egentligen sata, sata2, pata(finns detta eller läste jag fel) ifrån normal ide/ata?

M v h

Danne

Ursprungligen av my03:

Angående tyst låda så hade jag själv stora problem med det tidigare men tog mig i kragen och började snoka. Det slutade med att jag dels köpte ett Antec kragg som var übertyst (300 watt) samt en papst (eller arctic cooler, kommer inte ihåg) som var specat från 12db och uppåt, temperaturreglerat. Kostar lite extra men väl värt pengarna.

Måste verkligen anstränga mig hårt med örat mot chassiet för att ens kunna höra att maskinen är igång nu.

tänk på att nyare grafikkort kan ha väldigt väsnande fläktar också (så om du dämpar kragg + cpu men har nyaste slammer-o-rama gfxkortet med fetfläkt så är inte mycket vunnet ändå)

Jag må vara lite efter i krokarna, men vad är "kragg" ?
Grafikkortet ska egentligen bara göra sitt jobb, enda kravet är stöd för 2 skärmar och tyst som en vessla

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-31 09:08

tub: Med ett av mina UAD (oavsett vilket) funkade A8V klockrent, men inte med två. Kan ha varit nåt annat problem i o f s, men problemen försvann med byte till NForce3-moderkort...

vilket moderkort bytte du till?
Jag funderar även på ABIT AN8-32X,nForce4 SLI X16.. verkar trevlig..
Både för att den stödjer 8gb RAM samt SATA2 och är snabb och så..
Vad sägs?

MVH / Micke

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-31 09:49

Nån Gigabyte-historia, minns inte vad det heter. Otrevlig överraskning med det moderkortet var att det har en kylfläns med fläkt limmad på chipset:et, så det gick inte att byta till stor kylfläns, så jag är ev på jakt efter ytterligare ett annat moderkort...

varför bytte du ut A8V kortet då?

Bevaka tråden