Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

alternativ till minimoog

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-03-31 09:25

Hallå!

Satt och lekte lite med en minimoog vsti igår och fick ett väldigt ha begär som förvann när jag såg priset
Finns det någon annan hårdvara som liknar minimoogen fast som en dödlig(jag) kan ha råd med.

Kollade lite på Creamware Minimax ASB, verkar ju intressant men priset e lite för högt där ändå.

Finns det några andra alternativ? Behöver ju inte nödvändigtvis vara en kopia på minimoog men nått i den stilen.

mvh
hammer

Vad är ett pris som en "dödlig" har råd med då?

Måste den vara analog eller funkar det med en VA?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-31 10:10
Citat:

Vad är ett pris som en "dödlig" har råd med då?

4-5000 typ.

Citat:

Måste den vara analog eller funkar det med en VA?

Jag har noll koll på synthar och vad VA innebär? programvaror i synthen som generera ljuden?

  • Medlem
  • 2006-03-31 10:30

Kan varmt rekommendera Waldorf Pulse....går att hitta från 2000 och uppåt. Tyvärr ingen klaviatur, men det går att lösa med hjälp av ett midiklav.

ANALOGUE!

  • Oregistrerad
  • 2006-03-31 10:36

det hade ju helt klart varit roligt med klav men det lär jag ju inte få för dom pengarna jag har.

både minimoogen och Minimax ser ju helt klart roligare ut att ratta på, skulle gärna ha nått i det formatet som minimaxen har.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-31 10:44

En beggad SE-1 bör kunna fås runt 6000:- och fyller dina behov rätt bra!

  • Oregistrerad
  • 2006-03-31 10:49

SE-1?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-31 10:52
  • Oregistrerad
  • 2006-03-31 10:54

Den verkar ju rätt intressant, lite dyr bara.

Det närmaste du kommer en Minimoog för överkomliga pengar är en Little Phatty.

Mer seriöst: det finns en par stycken budgetsyntar från Moog som har samma grundljud som Minimoogen och som har klaviatur och rattar, dock inte midi, minnen eller polyfoni. Jag vet inte om de ryms i prisklassen 4-5000 dock.

Waldorf Pulse är ett bra tips annars.

VA innebär att synten har en processor som gör ljudet istället för analog elektronik. Hur stor skillnad man tycker det innebär varierar. I vilket fall som helst så är VA billigare överlag och har större möjligheter, men en del tycker att de inte låter lika bra. Ska du ha något i prisklassen 4-5k så är Alesis Micron ett bra alternativ. Vet inte hur mycket Moog den låter, men de flesta verkar gilla den.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-31 11:05
Ursprungligen av false messiah:

Det närmaste du kommer en Minimoog för överkomliga pengar är en Little Phatty.

Mer seriöst: det finns en par stycken budgetsyntar från Moog som har samma grundljud som Minimoogen och som har klaviatur och rattar, dock inte midi, minnen eller polyfoni. Jag vet inte om de ryms i prisklassen 4-5000 dock.

Waldorf Pulse är ett bra tips annars.

VA innebär att synten har en processor som gör ljudet istället för analog elektronik. Hur stor skillnad man tycker det innebär varierar. I vilket fall som helst så är VA billigare överlag och har större möjligheter, men en del tycker att de inte låter lika bra. Ska du ha något i prisklassen 4-5k så är Alesis Micron ett bra alternativ. Vet inte hur mycket Moog den låter, men de flesta verkar gilla den.

hmm
ok

Känns ju som om det får bli att spara å köpa en Minimax, Micron verka ju soft men den verkar ju sakna rattningsmöjligheter? eller kopplar man den till datorn å rattar den där? isåfall kan man ju lika gärna köra vsti+ midiklaviatur eller är jag ute å cyklar?

Även jag rekommenderar waldorf pulse. Väldigt billig och låter imho mer intressant än de flesta övriga analogsyntar (jag vänder mig alltid till pulse framför t.ex. ATC-1 och SE-1 när de sitter i samma rack).

  • Oregistrerad
  • 2006-03-31 11:18

Tack för alla svar btw!

Hur är det med rattning på den då? moogen har ju riktigt mycket saker å pilla på.
För en som inte vet något om syntar så blir det ju lätt att man går på sånna saker,

Nån som har några ljudexempel på pulsen?

Den är tyvärr inte lika enkel eftersom den har så få rattar (man växlar dess funktioner med hjälp av upp/ner-knappar).. men den är absolut inte svår heller om man väl lärt sig det mest grundläggande eller har en liten beskrivning framför sig.

Tyvärr ligger inte ljudexemplen kvar hos Waldorf. Om du kan tänka dig en VA-synt så finns det många att välja på i din prisklass. Alesis ION inte minst. Det är en Micron fast med många fler rattar. Räkna med strax över 4000:- för en sådan i bra skick. En av de billigaste VA-syntarna med massvis av rattar är Korg MS2000. Den kan visserligen bara spela max 4 toner på samma gång, men den låter rätt bra, om än lite kallt och hårt. Runt 3500:- för klaviaturmodellen och 2000:- för rackmodellen. Sedan har du ju Nord Lead också. Det är ju en svensk klassiker. Ungefär samma prisbild som för MS2000. En annan bra VA-synt är Yamaha AN1x. Den har visserligen bara 8 rattar men den låter riktigt bra. Runt eller strax under 3000:- för en sådan.

En av de mest avancerade VA-syntarn man kan köpa (förutom Nord Modular) är nog Waldorf Q. Rackmodellen av den ropar man in för runt 4000:- Den låter kanske inte så varmt och organiskt, men den har fruktansvärt många inställningsmöjligheter.

Om du inte kan så mycket om syntar så tror jag absolut att det underlättar med rattar till alla funktioner. Tänk bara på att de flesta syntar vi rekommenderat inte har några vidare möjligheter till trummor eller "vanliga" sljud som piano, gitarr och så vidare.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-31 11:51

Ok. hittade lite ljud från den, lät rätt nice, fast jag är ju ute efter rattande, men man verkar ju kunna få den till hyffsat lågt pris så man kanske skulle ge den ett försök, fler förslag välkommnas

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-31 13:11

Minimax ASB är riktigt inspirerande och ganska nära känslan hos originalet.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-31 13:32

Precis va min plånbok inte ville höra =P,

men men,

får ta å kolla på begagnatmarknaden, om den kostar 7500 ny så borde man ju kunna komma ner nån 1000lapp på en begangnad

...om du kan hitta någon begagnad. De har ju precis kommit ut på marknaden. Jag hade nog köpt mig en MS2000 eller liknande, sedan hade jag kostat på mig en Minimax ASB.

Eller om det inte är så noga att den har MIDI eller låter Moog, så kan du ju kika på några andra billiga gamla analogsynthar. T.ex. Korg Polysix eller Roland Juno 106...

  • Oregistrerad
  • 2006-03-31 14:44

Känns ju lite segt att lägga ut 3000-4000 först å sen spara ihop till en minimax, eller har jag bara sett felaktiga priser?

Jag har skrivit ett par MiniMoogljud till min Nordmodular som låter riktigt, riktigt nära.
Jag har en riktig MiniMoog som jag a/b testat med och jag kan nog säga att de flesta "ickefanatiker" skulle ha svårt att höra skillnad, speciellt i en mix.

Vad går en begagnad NM för idag tro?

Dessutom kan du göra en miljon andra typer av ljud m NordModularen.

Ursprungligen av hammer:

Känns ju lite segt att lägga ut 3000-4000 först å sen spara ihop till en minimax, eller har jag bara sett felaktiga priser?

Har du klaviatur kan du köra soft-ver av minimax på ett Pulsar-II kort. Fördelen är ju oxo att du kan köra flera instanser av den.

Minimax ASB är ju som ett Pulsar-II kort fast externt...

  • Oregistrerad
  • 2006-03-31 18:08
Ursprungligen av synthetic:

Har du klaviatur kan du köra soft-ver av minimax på ett Pulsar-II kort. Fördelen är ju oxo att du kan köra flera instanser av den.

Minimax ASB är ju som ett Pulsar-II kort fast externt...

Men då får jag väl ratta på datorn?
känns lite onödigt då,

Ursprungligen av hammer:

Men då får jag väl ratta på datorn?
känns lite onödigt då,

Ja om ditt klav inte sänder CC... CC är helt prg-bara i datan...du bara väljer vilken param i datan o väljer typ "läs CC". Rör på reglaget och datan läser in vilket CC som styr den param.

En begagnad NM går för kaffepengar idag, runt 4-5000kr är ett vanlig pris. Kanske inte synten jag skulle rekommendera till en nybörjare dock. Du vill inte dela med dig av ljuden?

Ursprungligen av false messiah:

En begagnad NM går för kaffepengar idag, runt 4-5000kr är ett vanlig pris. Kanske inte synten jag skulle rekommendera till en nybörjare dock. Du vill inte dela med dig av ljuden?

Tyvärr har den varit nedpackat sen jag bytte till OSX och byggde om studion, men den ska snart upp i racket igen har jag tänkt. Jag tror i och för sig att jag utgick ifrån ett ljud som redan fanns i Claviabiblioteket. Tricket var helt enkelt att bygga patchen exakt som en MiniMoog, varken mer eller mindre. Så fort jag började trixa med egna kopplingar eller moduler så försvann moogkaraktären (även om det kunde låta bra).

Jo, den är nog lite över nybörjarnivå, men farlig tycker jag inte den är. Och vill man inte bygga själv finns det väl hur mycket ljud som helst i Clavias bibliotek om jag inte minns helt galet.

Fan, nu blev jag sugen på att plocka fram den

moog prodigy funkar , låter moog men kanske inte riktigt minimoog!!!
har 2 vco , kostar 3-4000 har jag för mig ! liten och snygg !!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-31 22:36
Ursprungligen av ToneWheel:

moog prodigy funkar , låter moog men kanske inte riktigt minimoog!!!
har 2 vco , kostar 3-4000 har jag för mig ! liten och snygg !!!

Du får räkna med minst det dubbla idag.

Bevaka tråden