Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

alternativ till minimoog

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-03-31 18:12

jag älskar min microkorg ..

  • Oregistrerad
  • 2006-03-31 18:27

En enklare Moog men med samma grymma filter - om det är det du gillar - är Micromoog. Dock bara en oscillator, men med PWM i alla fall.

Intresserad av att se NM-emuleringarna av Minimoog.

  • Medlem
  • 2006-03-31 23:21

Jag föstår inte riktigt det där med mjukvaran dock?
GMedias Midimonsta ska ju vara bland de bättre mjukvaruemulationerna och den är inte så
otroligt dyr (149 euro?), eller ville du inte ha mjukvara?

  • Medlem
  • 2006-03-31 23:23

Sen vill jag slå ett slag för DSI Evolver (Desktop) som kan göra väldigt bra analoga ljud.
De flesta factory presets är dessvärre inte lagda åt de klassiska analoga ljuden men det betyder inte att den inte klarar av sådana ljud, tvärtom är det en underbar liten synth
som jag har rattat massor av sköna ljud på.

jag tror att när jag blir gammal, tjock, har större lägenhet och känner att jag behöver nåt som liknar en minimoog väldigt mycket så skaffar jag nog ett litet litet 3 oscillatorers-system från synthesizers.com. bara typ 3 vco, mixer, filter (kanske multimode om man vill skoja till det), adsr, vca...

de har fina analoga keyboards med trälåda, eller midi-interface om man föredrar det...

man kan ha den patchad likadant nästan hela tiden om man gillar det pre-patchade konceptet, och ändå kunna mash it up när man vill patcha om (hey, en edge över minin!)

sen när man har lagt till en s/h och en ringmod och en fjäderreverb så har man nåt som deffo är grymmare än en minimoog (till samma pris kanske, har inte räknat, moog är ju well pricey)

sen ba tjacka en fixed filter bank, 3x8-step sequencer and you're laughing, mate

bara min modular-fixerade lilla vision...

3 oscillatorer, patchbar och fjäderreverb? Låter mer som en 2600. Fast utseendet på dotcom är ju definitivt Moog.

En av modulerna Cwejman kommer med i sitt modularsystem är en rätt smart "Voice Module", med oscillator, filter och två envelopes i en modul. Snygga moduler dessutom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-06 15:09
Ursprungligen av false messiah:

3 oscillatorer, patchbar och fjäderreverb? Låter mer som en 2600. Fast utseendet på dotcom är ju definitivt Moog.

En av modulerna Cwejman kommer med i sitt modularsystem är en rätt smart "Voice Module", med oscillator, filter och två envelopes i en modul. Snygga moduler dessutom.

Finns det några spekulationer om var priset på cwejman modulerna kan bli? Jag menar, de synthar de har gjort har ju inte varit billiga.. Ska man räkna med 5k+:- per modul? (Dvs den fina "Voice Module" borde sålunda landa på typ 7000:-?)..

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-12 17:09
Ursprungligen av zthee:

Finns det några spekulationer om var priset på cwejman modulerna kan bli? Jag menar, de synthar de har gjort har ju inte varit billiga.. Ska man räkna med 5k+:- per modul? (Dvs den fina "Voice Module" borde sålunda landa på typ 7000:-?)..

Det finns priser presenterade hos Schneiders Buero. Röstmodulen ligger på 473 Euro plus tysk moms (16%). De andra är lite billigare, men alla ligger från 300 Euro och uppåt. Plus tysk moms då förstås.

  • Medlem
  • 2006-04-04 22:46

Någon som vet vad som hänt med Cwejman's hemsida? den har varit borta ett bra tag, får bara upp en 404 med (0x0) på.

Enligt inlägg på electro-music.com så har de haft problem med det företag som skulle snickrat ihop en hemsida åt dem. De ska jobba med saken, men jag misstänker att de (han?) har haft fullt upp med få färdigt modulerna.

Jag "rattade av" ljud ifrån Arturias Minimoog och återskapade på min Korg MS2000 och de lät förvånadsvärt likt måste jag säga, sen kanske inte MS2000 låter som en minimoog för övrigt men den klarar verkligen av många av ljuden galant!

Yay!
Köp en liten mikromodular, och patcha upp motsvarande en MiniMoog. Tre VCO, mixer, brus, 24dB/Oct-filter, och två konturgeneratorer. Bra början, men låter som en typisk digitalsynt. Fortsätt sen med att syntetisera darrigheten i en gammal analogmaskin; peta in litelitelite drift i oscillatorerna (låååångsamma och subtila LFO/random-signaler), simulera kopplingskondingarna mellan de analoga modulerna med fasta 6dB/Oct lågpassfilter osv. Snedstäm oscillatorerna litelitelite osv...
Helt plötsligt börjar den sura digitalsyntlåtande patchen att låta riktigt gôtt. Jag gjorde så, och A/B-testade inför publik, och snart kunde ingen där med säkerhet avgöra vad som var min gamla Minimoog och vad som var Clavia. Tilläggas bör att det var ett typiskt muffigt syntbasljud - och sånt kan de flesta syntar av rang fixa relativt enkelt. Att emulera vrålande solosynthljud för de kräsna progrocksnubbarna - då blir det inte lika enkelt. Då förstår man vilket fantastiskt instrument Minimoogen är! Men man kommer faktiskt jäkligt långt med en mikromodular ändå. Shoppar man sig en G2:a så kan man ha riktigt riktigt jäkla roligt med lite tankemöda och skärpta öron! Trots att det är digitalt!
Man BÖR ha en klaviatur med ett knippe rattar på, för se grejen med en Mini är inte bara det egna soundet, utan att gå loss på kontrollerna medans man spelar! Det är ju det en synthesiser handlar om; att jobba med ljudet, inte bara spela upp...

/Rotwang! (Har tyvärr bytt jobb och har ingen tjänstemodular längre... )

Dist, overdrive och brus i modulationerna och signalkedja är inte så dumt det heller.

En stor del av charmen med analogsyntar kommer i mitt tycke från gränssnittet - man kan få många digitala syntar att låta identiskt med analoga, men med tex en Minimoog tar ett visst ljud 10 sekunder att ratta in mot 5 minuter på Micromodularen.

Det gäller för övrigt nyare analogsyntar också, jag har hört blindtest med ljudexempel från en Minimoog och en Andromeda som lät i princip identiska, men jag tror att de flesta upplever en Minimoog som fetare och analogare, förmodligen till stor del pga gränssnittet.

Fast det här har jag redan sagt i de 314 andra diskussioner vi haft om analogt vs digitalt.

lite OT:
Helt ovetenskapligt test men spelade på Creamwares mooglåda på Jam igår, gillade inte den nåt särskilt tyckte den var lite klen. Pro12 däremot lät bättre och är nog en roligare synth (enligt mig). Ser fram emot Proodysseyn.

Jag fattar inte varför de analoga modulerna är så otroligt dyra? En simpel oscillator med tre vågformer kostar ju minst 200 dollar. Ska man ha en extra oscillator, vca, vcf, lfo, filter och midiinterface är man ju lätt uppe i 15 papp med frakt.

Hur dyra kan komponenter vara egentligen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-06 15:53
Ursprungligen av Dalleponken:

Jag fattar inte varför de analoga modulerna är så otroligt dyra? En simpel oscillator med tre vågformer kostar ju minst 200 dollar. Ska man ha en extra oscillator, vca, vcf, lfo, filter och midiinterface är man ju lätt uppe i 15 papp med frakt.

Hur dyra kan komponenter vara egentligen?

Små volymer + handgjort i höginkomstland = dyrt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-06 16:15

Dalleponken: Som mush säger så är det små volymer och säkert mycket manuellt arbete bakom och knappast någon löpande bandproduktion i nåt asiatiskt låglöneland.

Sen vet jag av erfarenhet från min egna byggen att vad som brukar kosta mest är inte komponenterna (som man dessutom kan få typ 80% rabatt på om man köper 10000 åt gången) utan alla mekaniska kringgrejer som lådor, pottar, rattar, knappar, jack etc. Speciellt om det ska vara bra grejer så är det inte billigt. Dyraste enskilda grejen på en gitarrpedal kan mycket väl vara "stompswitchen".

Som så många andra här: Waldorf Pulse. Perverst billig (jag kan inte begripa hur den kan vara så billig!), analog monstersynth med liknande arkitektur som Minimoog. Dessutom har den full MIDI-spec och kan göra massa ljud som en Mini aldrig skulle klara av. Jag kanske överdriver lite, men dess närmaste konkurrent jag kan komma på i flexibilitet när det gäller analoga monosynthar är Moog Voyager. Det du inte får på köpet är gränssnittet. Lite träigt med multifunktionsknappar. Men å andra sidan; du kan ju köpa en dedikerad MIDI-controller för en bråkdel av slantarna du sparar jämfört med en Voyager.

Bevaka tråden