Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på hård sampler

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av longforparade:

Det är väl ändå SSM2044, och inte CEM, som sitter i EIIan?

http://www.emulatorarchive.com/Synthesizers/SSM/ssm.html

SSM såklart. Man ska inte skriva när man har huvet på annat håll...

rent krast ger frågan och kombon i fråga: "kamera i mobiltelefon" som en parallel och det funkar ju bra...men jag tycker en sampler e en sak, filter en annan - var sak på sin plats, dedikerat. vilket komme ge en fler möjligheter i slutändan...

men det hänger ju på hur man tycker sig se sig själv använda en sampler och filter i o f s

  • Oregistrerad
  • 2006-04-18 22:33

Spanky:
Mitt bud är Kurzweil k2000/2500/2600. Helt bizarra synteser i den. Underbart!

Jag tackar och bocka för alla tipsen mina herrar, nu blir det till att googla.

Ahaa, SSM2045 är det visst! Kombinerad VCF/VCA. Tog mig en titt igen nu när morgonkaffet börjat verka. Jaja, SSM i vilket fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-19 11:23

Samtidigt spelar signalkedjan och modulatorer minst lika stor roll för ljudet som vilken typ av filterchip som används.

Sawtooth: Jo, iofs kan jag hålla med om att filtret i Emulator 2an är lite, tja, begänsat. Känns inte som man har så jättmycket möjligheter. Skall dock tillägga att jag inte har jobbat speciellt mycket och framför allt inte så djuplodat med den, så stenkoll har jag inte. Tycker dock att filterdelen låter riktigt najs.

Ensoniq ASR-10, då? Är den bra?

ASR-10 har inget filter alls utan du får använda effektdelen till detta.
Det är en schysst sampler, roligt att styra interna effektlådan med synthparametrarna.
Man kan resampla internt, men är man sugen på att timestretcha kan
man gå på långlunch bara för en simpel loop. Jag gillade den och höllt ändå inte på att stretcha och
klydda runt med ljuden. Det fanns en skojig funktion där man kunde flytta loppunkten med t ex. velocityn men om sequencern rullade och du kom för nära samplestart brukade den tyvärr hänga sig.
Min sequencer var en smula hängig iallafall, det är möjligt att jag hade fel OS.
Ljudkvalitén var helt okej men dom skullle öst i ett riktigt filter och lite svängigare kvantiseringar.

Bevaka tråden