Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

svenskt forum för groovebox ?

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ja, finns det utrymme för det?
Jag tänker mig ett forum med underkategorier för alla möjliga grovlådor. Frågan är om det är ett så smalt projekt att det skulle bli för få användare.

(Följdfrågan blir ju om ni känner till några svenska musik(intstruments)forum som är betydligt smalare än 99an, finns det kanske forum specifikt för munspel eller DX7 kanske?)

  • Oregistrerad
  • 2006-05-07 19:43

Jag tror många fortfarande har psykologiska skador efter sin första MC-303, och bränt barn skyr elden`?

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2006-05-07 19:54

Jag skulle nog hänga där lite i så fall. Alltid lär man sig något

Känns väldigt smalt. Varför inte starta en tråd om din favvo-box här på 99, och se hur gensvaret blir?

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2006-05-07 19:59

Känns det inte lite som om 99-folket är lite fel målgrupp eller hur jag ska uttrycka det. Men testa går ju och se vad man får för respons.

Ursprungligen av indigo:

Känns det inte lite som om 99-folket är lite fel målgrupp eller hur jag ska uttrycka det. Men testa går ju och se vad man får för respons.

Du menar att det är så många här som gått på ett bränn med den fullkomligt vidriga, äckliga, hemska, sjuka, slemmiga, sataniska MC-303:an så att vi inte vill snacka om det? Jag snackar gärna om det, men du kommer inte få höra något positivt om MC-303, den saken är klar i alla fall.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2006-05-07 21:28

Pippin slog huvudet på spiken

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-05-07 21:30

Det finns några svenska "grovlådor" som vi dickuterar här.... lite för ofta nästa...

  • Oregistrerad
  • 2006-05-07 23:09

MC-303 ja. Lånade en sån av en kompis ett par veckor, och trots att den inte kan en procent av vad en K2000 kan var det svårare att spela två ackord på MC:n än att komponera en symfoni på Kurzweilen (som ju har rykte om sig att vara krånglig).:mad:

  • Oregistrerad
  • 2006-05-07 23:11

Men jag beundrar de som faktiskt får något ur en sådan maskin:)

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-05-07 23:19

Använde länge en Roland D2 (den där färglada saken med ett sikte rakt på) som huvudsequenser. Ibland när man leker med den i replokalen så har man faktiskt riktigt roligt, tyvärr så är den buggig som fan om den ska leka med andra kompisar. Först och främst är kanalerna låsta till midikanalerna 1-8 +10, och den funkar inte som den ska vara om den ska slava. Sedan så är midiklockan inte riktigt tajt, så att ha den som master är inte så kul heller...men att leka med den enbart kan ibland vara riktigt inspirerande.

Jag ska misshandla min MC-303 i någon kommande låt så får vi se om ni känner igen den.

Om man ska vara ännu mer jävlig kan man göra en låt som släpps som innehåller massa MC-303-grejer. Moahahaha.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-07 23:40
Ursprungligen av AudibleBeauty:

Jag ska misshandla min MC-303 i någon kommande låt så får vi se om ni känner igen den.

Om man ska vara ännu mer jävlig kan man göra en låt som släpps som innehåller massa MC-303-grejer. Moahahaha.

Just det, såg en sådan på dina hemstudiobilder. Som sagt, min respekt till de som orkar sätta sig in i den.

Jamen, för fan, häng inte upp er på MC303:an nu okej?
Visst, alla vet att "alla" föraktar den maskinen numera... men det har ju kommit fler grooveboxar än den. 307:an t.ex.

Vad jag hade tänkt mig är nåt forum i stil liknande 99an, men det skall vara separata underforum för allt som är tänkbart att kunna diskuteras:
MC505
MC303
MPC:er
Emus (lite ovanligare?) boxar
RM1x
RS7000
etc ad infinitum. Kanske groovesamplers i stil med sp404 (?) om de kvalar in.

Ursprungligen av sybariten:

Vad jag hade tänkt mig är nåt forum i stil liknande 99an, men det skall vara separata underforum för allt som är tänkbart att kunna diskuteras:

Min erfarenhet är att forum behöver en viss miniminivå av aktivitet för att fungera, och jag tror att ett forum bara om grooveboxar är för smalt. Inte minst eftersom de (med vissa undantag) sällan kommer upp här.

Jag skulle hellre se ett forum (eller underforum här) om elektronisk musik live. Det överlappar ju delvis med grooveboxar.

  • Medlem
  • 2006-05-10 01:13

tror nog det kan funka. se till att fixa en kunnig person per box som kan svara på alla frågor som dyker upp.

Egentligen skulle man köpa sig några fina MC-303 nu. Om sisådär en 15 år kommer de bli kult och det kommer att uppstå en musikstil som är helt baserad på hatade och snorbilliga grooveboxar.

Ursprungligen av Real Parakeet:

Egentligen skulle man köpa sig några fina MC-303 nu. Om sisådär en 15 år kommer de bli kult och det kommer att uppstå en musikstil som är helt baserad på hatade och snorbilliga grooveboxar.

Huvudet (näbben) på spiken.

I kombination med gamla hårdvarusamplers som har det soundet. Som inte går att emulera. Sådetså!

  • Oregistrerad
  • 2006-05-10 11:19

Sybariten: Hur är de andra grooveboxarna t.ex. 505:an, har de någon riktig syntdel? Finns många som säger att de är bra och de är ju snorbilliga nu så de kanske kan va kul att ha...

Ursprungligen av Nisse:

Sybariten: Hur är de andra grooveboxarna t.ex. 505:an, har de någon riktig syntdel? Finns många som säger att de är bra och de är ju snorbilliga nu så de kanske kan va kul att ha...

MC-505 har samma syntmotor som JV1080 om jag inte minns fel. Fast med andra ROM-vågformer då.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-10 22:35
Ursprungligen av false messiah:

MC-505 har samma syntmotor som JV1080 om jag inte minns fel. Fast med andra ROM-vågformer då.

Se där ja. Inte illa. Dom lyser ju och blinkar fint så det kunde ju vara kul att ha i studion:rolleyes:

Tb-303, mc-202, tr-606, tr-707, tr-808, tr-909, machinedrum, monomachine, evolver och mpc-1000 är exempel på trevliga grooveboxar.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-10 22:49

TR-909 måste väl ändå vara den mest använda grooveboxen i modern dansmusik. Den gillar jag i alla fall skarpt.

Skönt exempel är Hardfloors album Respect från 1994.

  • Medlem
  • 2006-05-10 23:03

Vad menar ni med "groovebox"? Det jag tänker mig är burkar som kan användas till allt-i-ett-produktioner, dvs man har sequencer/syntar/trummor/effekter i en enda pryl.

Som jag resonerar så utesluter det alla de gamla x0x-burkarna och säkert en hel del andra saker ni räknat upp tidigare.

MC-303 var väl första egentliga grooveboxen, samt den som myntade uttrycket? (lite googlande senare) Japp, så var det. Läs mer här: http://en.wikipedia.org/wiki/Groovebox

Jag skulle säga att det specifika för att något ska räknas groovebox är just allt-i-ett-aspekten, tillsammans med pattern-sequencing. Kan man inte göra en komplett låt med prylen är det ingen groovebox.

En TR-606 eller TR-909 är ju en trummaskin, och jag skulle inte klassa det som en groovebox om ni inte är beredda att klassa Yamaha RX-21 eller Alesis SR-16 som det också. TB-303 och Evolver är syntar med sequencers i mina ögon.

Men det är en luddig gräns - Monomachine är tex ett gränsfall och det går ju att bygga ihop motsvarigheten till en groovebox med klassiska kombinationer som 2x303 + 606 + minimixer + delaypedal ("Norberg special"?) eller MMT-8 + 909 + 101 + blandade syntar & samplers.

laptopdata?

Är inte hårdvara.

Fast Ableton Live mfl är rätt nära grooveboxtänket. Men de saknar Rolands groovy ROM-presets med ljud och sekvenser som var häftiga 1995 och gimmickar som d-beam, så de kvalar inte in.

jo visst e laptop hårdvara, men har halvtaskiga firmwares

Å de brukar inte låta så mycket om man inte matar dem med rätt mjukvara. Tvivlar på att ens du kan få locket till min knädator att gnissla som hårdvaran i mimerlaven.

så luckan till ett ett rostigt elskåp räknas som groovebox - nu blir jag förvirrad, haha

Bevaka tråden