Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

svenskt forum för groovebox ?

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .

jag ger mig nu med urspårningarna

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-05-11 07:05

monolådan är faktsikt en "6track multiple synthesis sequenser" ....

så det så....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-11 07:57

Jag håller med JGB här jag.
Groovebox = allt-i-ett-låda. Man har helt enkelt ett helt groove i en låda.. :kaaaka!:

(MC-202:an är nog den mest ogrooviga lådan som finns, med tanke på hur jobbig den är att programmera. Men sen när man efter 4h är klar så kan den svänga rätt så rejält!)

Jag gjorde massor av musik med både 303 och 505 och spelade en hel del live med dem också. Dom låter väl inte sådär jättebra, men det var just begränsningarna som var roliga att jobba mot. Ungefär som att göra chipmusik. RIP 303 & 505.

Varför hatar många mc-303 så intensivt? Visst, den är ju kass på alla sätt, men varför detta hat?

I mitt fall var det för att jag hade så höga förväntningar, och blev så förbluffad att den verkligen var så dålig. Jag tror Roland underminerade marknaden för sina kommande prylar rätt ordentligt, de hade nog sålt ännu bättre om 303-an inte varit så buggig.

Det är en mycket få grejor jag lämnat tillbaks dagen efter jag köpt den. Faktiskt den enda tror jag.

  • Medlem
  • 2006-05-11 09:56

Tror hatet beror på att man ville att den skulle vara så mycket mer än det var. Roland slog på stoooora trumman för något som var... en dörrstopp som inte ens synkade via midi.

Stora ord, liten jord.

tycker KORGs electribe sampler serie borde få axla groovebox manteln...synd att dom inte kompå ordet först... jag vet inte men rolands MC-prylar funkar ju idag bättre om man vänder uppochner och hoppar på gejjena, med knapparna mot ett hårt underlag...808/909 kanske undantagna men där e det kanske bättre att kolla in nyaMPCserien ???

det ska vara enkelt, låt det vara enkelt, bara min personliga åsikt såklart

Roland MC-303 representerar ALLT jag ogillar med nutidens Roland, men det visste jag inte när jag köpte skiten.

dom där gamla små yamaha-nonting fickspelarna med massa grejjer i borde ju även räknas till skaran av denna box klass, även om dom troligen har XG\GM\GS??

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2006-05-11 12:20

Yamaha QY10 och kulig men aningen svår att programmera

jag har inte varit i kontakt med QY10, men qy70, 100, 700... e inte så himla besvärliga... i a f inte gämfört med rolands MC'boxar vilka fattar jag väldigt lite av utan manual

grejjer ska va snabbjobbade, intuitiva\lättfattade och överskådliga

tyvärr har roland skjutit över mitt huvud på alla ovan punker för länge - jag har blivit helt och håller ointreserad av deras nyare produkter att jag vänder bort skalle och reser ragg bara av att se dom - medan andra firmor lyckas så mycket bättre...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-05-11 12:46

Jag fattar inte vad det är som är problemet med Rolands grövboxar öht. Hade de bara ordnat midiklockan och midit så hade de vart fantastiska maskiner. Det var inte precis så att det var ljuden eller arbetsättet som fick mig att överge min Roland D2 (nej, det var utseendet *fniss*), utan det var ju att den var helt omöjlig att växa med. Att koppla in min neptune 2 mot den var inte sååå kinkigt, men sedan tog det stopp mer eller mindre....

roland interfacen e ju rena rama labyrinter för min del...samt det förvirrade färgvalen kring knappar och rattar hjälper ju till en hel del att dra vilse som nyanvändare...

behöver inte skriva mer här kanske.. det e inte min typ av produkt [groovebox i helhet - även om jag finner en specifik produkt som väldigt lyckad: Elektribe S1 gröna MK1]

har ju svårt att ge er konstruktiv kretik \ se fördelarna med det hela...

  • Oregistrerad
  • 2006-05-11 16:15

tycker inte heller om rolands mc-grejer.konceptet är ju lite entry-leve å. har en emx-1 som jag älskar..som synth är den ju ganska begränsad och jag använder den inte till nånting seriöst, men när man har tröttnat på datorn och vill sätta sig ute å ha kul så är den helt perfekt..enkel, snygg och mysig

  • Oregistrerad
  • 2006-05-11 16:21

eller fan konceptet är ju inte alls entry-level..tar tillbaka det

nä men det blir lite av att man vill utvecklas (framförallt kan trötta på ljuden) och lätt blir dom blasé -- helst ska det vara samplers, då går dom ju mer att "förnya" och kan följa med en i ens egna svängningar och stilar också, även om det i botten samma pryl man jabbar med

Det har gjorts mängder med låtar med bara en tr-909 eller tr-808, sådeså.

MC-303 är förövrigt en mycket stabil housemaskin som jag _vet_ förekommer på mängder av tolvor. Okej att den innehåller en massa kassa instrumentsamplingar och direkt pinsamma ljudeffekter, men den har en hihat med ett helt unikt slir som faktiskt är mycket trevligt.

Ursprungligen av R.Prowazeki:

Det har gjorts mängder med låtar med bara en tr-909 eller tr-808, sådeså.

Du menar väl patterns, inte låtar?

Citat:

Du menar väl patterns, inte låtar?

Vad är skillnaden?

Ursprungligen av R.Prowazeki:

Vad är skillnaden?

Tja, ett pattern från en trummaskin är ett pattern och en låt är en låt. Men ge mig mängder med exempel på bra låtar som är gjord med enbart 909/808 så kanske jag ändrar uppfattning.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-12 10:06

Gott att höra, Prowazeki! Välkommen hit förresten! Jag hade mkt kul med MC303 och skulle gärna ha en igen, tycker det är en finfin apparat med väldigt schysst design. Det som var tråkigt med den för min del var att den svarade slaskigt över midi, som ljudmodul. De borde helt enkelt byggt den utan midi in så hade folk nog accepterat den lättare...

Eller nej för den delen kom jag just på... den funkade ju riktigt bra om man bara kopplade en midiklav till också. Det var när man arrade multitimbralt med extern midisequencer som den inte hängde med riktigt.

Ursprungligen av PF:

Jag hade mkt kul med MC303 och skulle gärna ha en igen, tycker det är en finfin apparat med väldigt schysst design.

Men den blev ju otight när man spelade in patterns med ganska snälla filtersvep?

Tackar, det är ett mycket trevligt forum det här

En grej som 303an funkar alldeles utmärkt till är som sequencer åt andra syntar, och den är (ärligt talat) inte särskilt mycket krångligare än en MPC.

Mc-303 + MicroKorg kan väldigt lätt låta tysk minimal.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-12 11:57

Väl talat

  • Medlem
  • 2006-05-12 12:50

Ojdå, är vi tillbaka på "vad är musik"-frågan nu igen? Eller "vad är en låt"? Jisses, gå och spela istället för att diskutera saker ni aldrig kommer enas om.

Ursprungligen av jgb:

Ojdå, är vi tillbaka på "vad är musik"-frågan nu igen? Eller "vad är en låt"? Jisses, gå och spela istället för att diskutera saker ni aldrig kommer enas om.

Håller med.

Men det finns massa apparater som man kan göra en hel låt på med en något så när bred definition på vad en låt är, men jag skulle inte kalla dem grooveboxar ändå. En trummaskin är en trummaskin, en synt med sequencer är en synt med sequencer. Annars kvalar allt från Pro-one, EMS Synthi till O1RW och Triton in som grooveboxar om enda kriteriet är att man kan göra en låt med dem.

Jag har suttit och spelat hela förmiddagen på min balalajka, och även lekt lite I Reason, så jag känner mig sugen att få argumentera lite for a change. Det enda jag vill ha är en massa exempel på bra låtar gjorda med enbart 808/909!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-05-12 13:05

Jag tycker inte hälleflundra är mat... det är gojjs och eckelpeckel....

R.Prowazeki, jo har har själv gjort track med bara TR808/909, men maskinerna e sålda sedan länge...,dom hänger inte heller med en i den egna utvecklingen... det vara bara det

Bevaka tråden