- GustavBerglund
- Medlem ●
jag lurar lite på vad man får betala i snitt för en beggad jp 8080 i sverige ?
Hemma i Oslo får man dem för 7000 - 7500 nok i butik och jag antar att man kommer billigare undan i sverige ?
och hur ligger jp 8000 i pris?
Ligger en Jp-8000 på vendolin för 5000:-
http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=&annonceid=4320304
Hittade 2st på blocket. En för 5000:- och en för 5500:-
http://www.blocket.se/vi/7783180.htm?ca=23_3_s
http://www.blocket.se/vi/7897648.htm?ca=23_3_s
Sen har JAM en för 6900:-
grymt! då blir det klaviatur-synthköp istället för racksynt!
faaaaaaaaast.. nu såg jag att jp8000 inte har vocoder och det som 8080 har.. eller har jag fel nu ?
nån som kan rekommendera någon före den andra och motivera ?
sant som fan, MEN jag pallar inte köpa vocoder OCKSÅ!
Jag tänker så här; JP-8080 är inte känd för sin vocoder.. Närmare sagt så hör jag aldrig hört talas som någon som har haft en JP-8080 och använt den som sin vocoder..?
Jag tycker nog du ska köpa dig en JP-8000 och sen köpa dig en separat vocoder.. Visst blir det dyrare, men vanligtvis så brukar synthar med inbyggd vocoder inte kunna köra både synth-delen och vocoder-delen samtidigt (gäller även JP-8080?). Men du kanske spelar in vocoder delen separat efteråt? Ivf, så finns det många fina vocoder på marknaden. Frågar du här så kommer nog de flesta säga: Köp en Clavia MicroModular. De kostar under 2000:- och du får en av de bästa vocoders som någonsin har gjort (inkl en modulär synth som inte är större än ett knäckebröd (nästan)).
Nåväl, bara mina 50 öre
För er som inte vet det... JP-8000 är faktiskt världens bästa synt.
För er som inte vet det... JP-8000 är faktiskt världens bästa synt.
Oj, det där är stora ord, personligen har jag svårt att komma loss och få nåt gjort om jag hamnar framför en Matrix 12, med filter from God!
---
du är aldrig tuffare än din sista hit"
Jag skulle satsa på ett klaviatur och en separat vocoder, om det just är vocodern som suktar. JP-8080 verkar kunna mer som filterbank och repitch-grejer osv. Den verkar lite intressant, just för att den klarar realtid, men som sagt; en 12-bands vocoder mot ett klaviatur så väljer jag klavet direkt (om det ska vara min enda huvudsynt). 12-band är iofs bättre än 8, men det är 16 som gäller om man ska vara tydlig nog i sitt tal, anser jag.
En Nörd Modular är billiga nuförtiden. Så billiga att jag tänker behålla min, men jag vet att Rydan bland annat försöker sälja sin. Snyggare vocoder har jag inte hittat någon annanstans, och det verkar vara fler som håller med. (Den har ju massa smarta funktioner som kompressor och expander som justerar modulatorn (rösten) så den blir riktigt snygg osv. Bra eq med mera)
Helix: Jag skulle gärna vilja höra lite ljudexempel från den. Inte bara vocodern utan filterbank med mera.
Helix: Jag skulle gärna vilja höra lite ljudexempel från den. Inte bara vocodern utan filterbank med mera.
Då får du nog snacka med Pippin, sålde min för snart ett år sedan. Dock har jag några ljudfiler på diskett, de är dock till en S-750 sampler som inte heller finns kvar
Ja men det är ju det jag säger... en Matrix-12 kan inte vara världens bästa synt eftersom man inte kan slita sig från den. En JP-8000 är faktiskt så bra att man kan gå ifrån den för att slå en drill, koka pasta eller vad man nu har för naturbehov. Och vad det gäller piano så kvittar det ju om en JP-8000 kan låta som ett piano eller inte eftersom det är världens bästa synt, inte världens bästa piano. Dessutom... den kan låta mer piano än vad ett piano kan låta supersaw oxh oscillatorsync.
mm, 8000 är sjukt snygg!
det där med micro-modular har ju folk här peppat på förr. känns, nu när jag tänker på det, som en ganska vettig lösning att köpa en jp8000 OCH en micro modular för 7000 sek tillsammans istället för att betala 7000 NOK för en jp8080.. nu när jag tänker efter lite
njaaaa. jag är ganska skeptisk till de där modular-grejjerna.. jag kan köpa en billig för vocodern, men fan om jag tänker lägga mycket pengar på något som man måste koppla datorer emot >_<
jag testade demon på lavias hemsida och jag fattade ingenting, så så lite av det där som möjligt på mig tror jag.
Men men....pippin har ju bara vanliga JP-8000...den har ju ingen vocoder osv...
Gustav: Jo, modularena är väldigt avancerade och svåra att förstå sig på om man inte känner till hur saker och ting funkar i teorin. Dock finns det hur mycket patchar som helst på nätet, så du kan fylla den med 100 st vocoderpatchar och aldrig behöva koppla upp den mot en dator därefter. Bara till att bläddra fram nåt som funkar för stunden dvs... Kanske inte passar dig för jag vet inte hur mycket du tänkt använda vocodern.
Clase; Næ det vet inte jag heller beror mest på hur saker kommer øverens med mitt temprament, modell medelhavskt. (funka direkt or die) jag føredrar saker med rattar och bestæmda uppgifter framfør programmerbara kontrollers, æven om det ær bra att ha ibland!
men det dær med patchar att ladda ner låter iof bra.
ska undersøka nærmare...
Du ska ha en Nord Modular tycker jag. Vill du inte patcha själv finns det som sagt tusentals patchar att tanka från nätet. Sedan är det bara att köra. Jag patchar inte så mycket från grunden just pga att det finns så många bra ljud att tanka. Istället assignar jag visssa funktioner till rattarna och kan därför ha jäkligt skoj i realtid vid inspelningstillfället...
Om man inte gillar att göra ljud via datorn, utan vill ratta på synten, så är JP-8000 absolut helt rätt synt. Man har inte en miljon parametrar att hålla reda på och tack vare dessa begränsningar blir synten väldigt "direkt" att jobba med. När jag hade en Juno-106 kunde jag stå i en timme och bara leka fram ljud på den sammtidigt som den styrdes av en sequencer. Precis samma känsla ger JP-8000 men med mycket mer möjligheter än Juno-106. JP-8000 är kort sagt den absolut roligaste synt jag provat på. Den inbjuder till att man skall stå i timmar och krana fram ljud. Just avsaknaden av en miljon parametrar är dess styrka. Men den är för den delen inte för begränsad.
jag blir bara mer och mer sæker på att jp8000 ær rætt synth før mig, ju mer jag læser och hør. jag ska gå och testa en 8080 på en affær hær i stan nær jag hinner (finns ingen 8000 i oslo :S )
hade vart kul att riktigt testa en micro modular också!