Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SMS 2000

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Den här bilden (som är den jag antar är den som Roberth pratar om) är definitivt photoshoppad (vilket syns tydligare i den större versionen) - konstigt ljus, saker och ting ser orealistiskt skarpa ut osv. Däremot tycker jag bilden som segerfalk och lasselu pekar på ser helt äkta ut.

Lustiga bilder i resten av Flickr-samlingen för övrigt. Både en Kurzweil VA-1 (som aldrig släpptes?) och en TBS Mephisto (analogsynt med motoriserade reglar, släpptes aldrig heller). Kapade Pro-1 och Prophet-10 känns ju som vardagligheter i jämförelse.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-05 11:02

Och en till (om man inte orkar hitta dit)

http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id=181351777&size=o

Öuhmmm..... åtminstone andra bilden är väl tecknad? Eller har jag missat nåt?

Första recensionen av Seekers SMS2000 [?] idag på Matrixsynth:

http://matrixsynth.blogspot.com/2006_07_01_matrixsynth_archive.html

och här:

http://www.soundonsound.com/forum/showflat.php?session=dfeb1ab1ed590f99a167ffe81b5d678b&Cat=&Number=325985&page=0&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1#325985

Så vad ska man nu tro? Bilderna ser ju iofs inte mindre Photoshoppade ut den här gången, Men ändå? Äkta eller ej, nog får man lite habegär allt när man läser beskrivningen....

Nu är jag övertygad om att den är fejk. Bra photoshoppad, men icke desto mindre photoshoppad. Sen att det dyker upp en recension ur ingenstans (1 post på Sound On Sounds forum..), med en bildsamling som bara visar bilder på synten i fråga. Ingenting om var han köpt den, pris, importör, eller liknande.

Är det Ken Elhardt som härjar igen? (Jag tror inte det, men helt uteslutet är det inte, "round up the usual suspects")

Ursprungligen av false messiah:

Nu är jag övertygad om att den är fejk. Bra photoshoppad, men icke desto mindre photoshoppad. Sen att det dyker upp en recension ur ingenstans (1 post på Sound On Sounds forum..), med en bildsamling som bara visar bilder på synten i fråga. Ingenting om var han köpt den, pris, importör, eller liknande.

Jo, klart jag instämmer. Dessutom, vilket företag skulle producera en dyr analogsynt och släppa den i musikaffärer på andra sidan jorden utan att öht marknadsföra den eller ens ha en hemsida? Alla vill väl sälja sina produkter? Tyckte dessutom bilderna såg nästan ännu mer "plastiga" ut den här gången även om det som sagt är snyggt gjort.

Tyvärr får man väl säga, hade varit ett nice alternativ till t ex Voyager.... Fast vi kanske har helt fel, den kanske dyker upp på Jam nästa vecka?

Ursprungligen av false messiah:

Är det Ken Elhardt som härjar igen? (Jag tror inte det, men helt uteslutet är det inte, "round up the usual suspects")

Han verkar ha gett sig in i leken mer aktivt nu, så det verkar sannolikt att han är inblandad. Han skriver en lång kommentar på Matrixsynt och hävdar att han tycker den är äkta. (långt ner, postat 9:52 om länken inte tar er direkt dit).

Han måste i såna fall ljuga, eftersom han är 1) kunnig om syntar och 2) extremt duktig på photoshop, och att han inte skulle se att bilderna är fejkade verkar extremt osannolikt.

Min teori: det finns en äkta trälåda som använts för delar i vissa av bilderna, medan andra är helt rendrerade. Jag börjar också undra om det inte är flera personer inblandade, eftersom vissa av bilderna är betydligt bättre fejkade än andra.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-18 21:26

Nu börjar det lukta fejk.

Sen kan ju hela saken vara en väl förberedd kupp. Det är ju ett väldigt smart sätt att fånga uppmärksamhet på. Lite mystik.. och en koolt spec´ad synth. Eller kanske om någon inte har pengar men hemskt gärna vill göra en synth/har bra ide'er så kan det ju vara ett sätt att fiska efter nån tillverkare utan just ide´er men med mycket vitkål.

Ursprungligen av axelwaad:

Eller kanske om någon inte har pengar men hemskt gärna vill göra en synth/har bra ide'er så kan det ju vara ett sätt att fiska efter nån tillverkare utan just ide´er men med mycket vitkål.

jo det är sant.. då får vi snart kanske se "Roland SMS2000".... med de läckra båtreglagen utbytta mot Rolands sedvanliga pitch-spak :rolleyes:

Nu är jag nästan helt övertygad om att Ken Elhardt är en av upphovsmännen. Han har lagt upp databladet för Seekers SMS-1000, dvs "föregångaren" till SMS-2000. Samma bild i databladet finns också på keyboardmuseum, men då med en bild på en prototyp som ser rejält annorlunda ut. Det verkar inte som databladet existerade på nätet innan Ken Elhardt lade upp det.

Jag skulle tro att gärningsmännen snokat upp ett lämpligt halvt okänt företag och sedan broderat ut det med egen information. (Jag håller det inte för uteslutet att någon skickade in en fejkad bild till keyboardmuseum redan 2002, eftersom det verkar vara då broschyrbilden dyker upp.)

Om det är så det är har de lagt ner en imponerande mängd jobb, till och med smådetaljer som att PDF:en skapats 1999 stämmer. (Men om databladet är äkta så är det kanske inte så förvånande. )

"Now is the time to reveal the outline of the SMS1000, which is a genuine
synthesizer Seekers has been producing in our total power."

Haha, killen har humor iaf (om det nu är han)

imponerande
2k alltså ..

"SMS2000" är ett chiffer:

SMS2000 = SaMe aS 2000 = samma som år 2000 (året då Elhardts SAGE avslöjades)

min gissning....

ha ha ha, jag tycker sånt här är skitskoj. Det sitter fullt med syntnördar runt om i världen och funderar på om denna synt är äkta när de egentligen borde rensa ogräs, tvätta bilen, rädda världen eller något annat viktigare. Jag vill också lura världen! :kaaaka!:

Ursprungligen av Real Parakeet:

ha ha ha, jag tycker sånt här är skitskoj. Det sitter fullt med syntnördar runt om i världen och funderar på om denna synt är äkta när de egentligen borde rensa ogräs, tvätta bilen, rädda världen eller något annat viktigare. Jag vill också lura världen! :kaaaka!:

Fast jag klappar ju min kanin samtidigt som jag sitter här vid datorn och syntnördsfunderar. DET är viktigt. tycker han också. Har varken bil eller gräsmatta och världsproblemen finns det andra som är bättre på att lösa. Så varsågod, lura på du

Bevaka tråden