Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gammel iMac hos OnOff i Sundsvall

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-10-14 16:10

Var i dag innom hos OnOff i Sundsvall.
De har en iMac DV. 64 MB-Ram, 400 mHz G3, ATi kort, 2 stk. Firewire, 2 stk. USB, CD-Rom.
Altså ingen supermaskin, men Kr. 9.995:- skulle de ha for den.

Noen som e sugen på blå iMac? Den står fortsatt i sin originale kartong der borte, og der har den stårr i over 2 år.

• Medlem
  • 2002-10-14 16:14

Jag skulle inte ens köpa kalsonger på OnOff

Jag har en likadan, men med 192Mb ram, ni kan få den för 9000:- jämt...! & jag står för frakten....

Slå till idag, imorgon kan det vara för sent....

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-10-14 16:33
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:
Jag skulle inte ens köpa kalsonger på OnOff

Kan man det?? Jag skulle kunna tänka mig att köpa kallingar på OnOff!

Konstigt att de inte sänker priset på DVn. Nog för att de har lite koll, men helt blinda kan de väl ändå inte vara?

OnOff vid Willys är inte heller dåliga. De har en iMac som de inte lyckas sälja av någon konstig anledning (konstigt att ingen vill betala drygt 10.000 för en maskin som kom tidigt 2001).

OnOff i Svågertorp har en begagnad iSub till salu för 990 kronor.

Jag köper inget på OnOff eftersom de är inkompetenta och har höga priser. Övrig elektronik bör köpas i fackhandeln eller från Mediacheckpoint eller HiFi-Components i Tyskland istället för OnOff.

Det är inte konstigt att Macen inte har någon framgång i dessa affärer.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-14 19:16

Håller med! Apple borde hålla sig borta från sådana skitfirmor som OnOff och de andra stormarknaderna. Apple MÅSTE ha egna butiker. Att låta de okunniga nasarna på Onoff och Siba kränga Mac förstör Apples goda renommé.

[ 14 Oktober 2002, 19:17: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Det var ju väldigt negativa tongångar om OnOff här och visst, det är ingen kedja som utmärker sig som källan till bra vetande, men jag tror Apple ska finnas där ändå.

Varför? Jo: Exponering! Att Nisse från Stenhult ser en iBook och en iMac varje gång han tittar förbi på OnOff är verkligen bra för macen som helhet, då vet folk att vi finns! Och boy, Apples produkter gör sig bra på bild och ännu bättre i verkligheten. Sen spelar det ingen roll om försäljaren är inkompetent och inte kan mac, det är hursomhelst bättre än att inte synas.

Och det finns en poäng till: Vi tjänar på det. Alltså vi som redan är frälsta och vi som kan tre gånger som mycket om mac som samtliga OnOff-anställda.

När jag ska köpa en hemelektronisk pryl så gör jag grundjobbet på nätet och i tidningar, så jag vet vad som är bra och vad som är dåligt innan jag går in i affären. Men när jag väl gör det är det oftast på en kedja som t.ex. Elgiganten. Om dom skulle sälja macar till bra pris så skulle inte jag tacka nej.

Och det medför en annan fördel för oss också: Tillbehör. Om OnOff säljer macar så kommer kunderna att fråga efter skrivare, möss och annat. Och det är ju knappast en nackdel att det finns mactillbehör på fler ställen än idag, för ärligt talat är utbudet av macbutiker rätt litet.

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-10-15 01:39

Jag håller helt och hållet med Adrian B. Felet med OnOff är inte att de säljer macar utan att de säljer för få och för gamla! Apple måste ligga på och skapa efterfrågan!

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2002-10-15 10:14

Konstigt nog när man kommer in i en On-Off butik så står det en gammal dammig Mac och skräpar i ett hörn. Och när man frågar om dom har någon Mac hemma så säger expediten att det står en där borta, men den är så gammal att han inte vill sälja den. Men jag brukar erbjuda mig att köpa den till ett nedsatt pris, men då får du ett avslag på 500:- och det är ju inenting för en apparat för 25000:- . Sen frågar man om dom har en spelkonsoll eller en trådlös mus eller en webkamera som passar till Mac. Och då får man till svar att det säljs så lite Macar att dom inte kan lagerföra så små kvantiteter. När man frågar vad det beror på så har dom inget svar. Kan det vara så att när en vanlig "Svensson" kommer och ska köpa en dator så blir dom inte visade några alternativ till dom vanliga PC burkarna. Och om dom inte visar att det finns alternativ så säljs inga Macar för kunden har inte en chans att titta på en Mac. On-Off och Siba behöver utbildning och bra uppbackning från Apple så skulle det nog kunna finnas Macar i de butikerna me.

• Oregistrerad
  • 2002-10-15 10:16

Håller helt med dig Adrian B.

Apple MÅSTE synas bland konsumenterna. Jag vet det avr planer för några år sedan att Apple skulle använda oss som kan kallas macevangelister och hjälpa till ute i konsumentbutikerna. Det kom väl aldrig längre än till en idé.

Minns då iMacen kom. På hösten så var man ute på stan och delade ut information i Malmö. Sen på våren så var det ett liknande evangemang då Power behövde hjälp med att visa upp iMacen. Det skrämmande avr att apple då bara skickade ut maskiner utan att informera ÅF hur den fungerade... Det sitter väl i fortfarande...

• Oregistrerad
  • 2002-10-15 10:53

Jag hade en trevlig upplevelse med on-off när jag skulle köpa min ibook för ett år sedan.
Eftersom de närmsta återförsäljarna inte hade några inne just då av den modellen jag ville ha, plus att det var bråttom för mig att få en eftersom jag skulle flytta hit upp till norr och ville ha med mig någon god vän i alla fall, så ringde jag runt till de närmsta apple försäljarna inklusive on-off.
När jag ringde och frågade på on-off i kungsbacka så förstod försäljaren inte vad jag pratade om.
- Apple? iBook?
- Vi har en bärbar Compaq om det är den du menar. någon som heter iPaq kan vi ta in också.

Jättebra återförsäljare Apple har hittat i on-off.

Citat:

quote:Alltså vi som redan är frälsta och vi som kan tre gånger som mycket om mac som samtliga OnOff-anställda.

Tror nog inte 3 ggr räcker... jo kanske för samtliga onoff´are & siba ihop

Computer City kommer inom kort ha Mac i sortimentet igen. Vet inte hur det ser ut i CC-butiker i övriga landet men här i Gbg var det tag sedan man såg en Mac i deras butik.

CC ägs väl för övrigt av SIBA eller?

1
Bevaka tråden