Det var ju väldigt negativa tongångar om OnOff här och visst, det är ingen kedja som utmärker sig som källan till bra vetande, men jag tror Apple ska finnas där ändå.
Varför? Jo: Exponering! Att Nisse från Stenhult ser en iBook och en iMac varje gång han tittar förbi på OnOff är verkligen bra för macen som helhet, då vet folk att vi finns! Och boy, Apples produkter gör sig bra på bild och ännu bättre i verkligheten. Sen spelar det ingen roll om försäljaren är inkompetent och inte kan mac, det är hursomhelst bättre än att inte synas.
Och det finns en poäng till: Vi tjänar på det. Alltså vi som redan är frälsta och vi som kan tre gånger som mycket om mac som samtliga OnOff-anställda.
När jag ska köpa en hemelektronisk pryl så gör jag grundjobbet på nätet och i tidningar, så jag vet vad som är bra och vad som är dåligt innan jag går in i affären. Men när jag väl gör det är det oftast på en kedja som t.ex. Elgiganten. Om dom skulle sälja macar till bra pris så skulle inte jag tacka nej.
Och det medför en annan fördel för oss också: Tillbehör. Om OnOff säljer macar så kommer kunderna att fråga efter skrivare, möss och annat. Och det är ju knappast en nackdel att det finns mactillbehör på fler ställen än idag, för ärligt talat är utbudet av macbutiker rätt litet.