Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fethet

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Dalleponken:

"Gimme Gimme Gimme" är bara Minimoog, enligt en intervjuv jag lästa i MM för ett rätt stort antal år sedan. De hade ingen polyfonisk synth till hands så det blev till att spela in stämma för stämma.

I videon står Benny och filar på en ARP Odyssey. Men jag har också hört att det skulle vara en Minimoog. Som sagt...en artikel om Abba och deras synthanvändande hade varit guld.

moogpower: Den måste man ju ha!

• Medlem
  • Skövde
  • 2006-07-11 22:26

Ett fett ljud för mig är oftast en syntbas med 3 osc och en valfri vågform som ligger 1 oktav under "det riktiga ljudet" (de två övriga osc) och fyller ut. Många oscilatorer får så låg frekvens att man liksom hör svängningarna i ljudet så att de spricker upp på ett fult sätt (ta en sågtand till exempel |\|\|\|\, man hör topparna lite som en amplitud-skifftning). Ett bra fett ljud saknar detta problemet och låter genuint "tätt" långt ned. Oftast så handlar det vanligast om att pilla på mixersektionen i synten för att få det att låta snyggt.

Det problemet uppstår inte på vågformsyntar på riktigt samma sätt har jag upptäckt. Då tar man en cello eller annan stråk-liknande vågform och lägger oktaven under bara. Blir ett annat sound men tjockt blir det. Är oftast det som får pads från jd-800 och wavestation att låta "fett", och lägger man reverb på så blir basen mer diffus och får det där hemska d-50-ljudet som någon nämnde.

Så jag håller med om att "Fett" kan låta på flera olika sätt och det är helt klart en fråga om smak om vilken fett-typ man vill tugga i sig.

Jag har för övrigt aldrig hört ett leadljud som anses vara fett låta snyggt för övrigt. Oftast är det liknande ett supersaw-ljud som får mig att tänka på Scooter. *kräkreflexhulkande*

Det verkar vara ett gemensamt tycke att "fethet" är subjektivt och kan uppenbara sig på så många olika sätt. Jag tror att många har bildat sig en uppfattning om att det finns ett visst antal synthar som är så bra, aggresiva, kultiga och dyra att de bara måste vara "så feta" som de sägs. Tror inte hälften av alla som nämner tex Yamaha CS80 som en "fet" maskin, i de otaliga trådar "bästa synth" "bästa polyfon" etc etc, någonsin rört vid en CS80. Jag menar, hur många CS80 finns det i sverige?

Att det finns ett rejäl spridning på vad folk tycker är nog en liten effekt att man gärna "proppsar" på de prylar man själv äger. De som äger de mer myompunna maskinerna öser nog gärna på "fethets myten" om dem

Kan det vara så?

Ursprungligen av visionfactory:

Att det finns ett rejäl spridning på vad folk tycker är nog en liten effekt att man gärna "proppsar" på de prylar man själv äger. De som äger de mer myompunna maskinerna öser nog gärna på "fethets myten" om dem

Kan det vara så?

Absolut! Själv tycker jag man kan få ett riktigt fett ljud ur mjukisen Synth1, men det är nog för att jag pillat en del med den och är nöjd med upplägget, speciellt unisonläget. Tycker Subtractor i Reason inte är nämnvärt fet däremot. Juno 1 är en synt jag pillat ganska mycket med, och den tycker jag är ganska fet och varm, även om den "bara" har DCO's. Gamla kultklassikern Jupiter 8 hade jag inbillat mig skulle låta monsterfet, men efter lite pillande med den blev jag väldigt besviken. Den ser fet ut och kostar fett, men det stod liksom inte i korrelation med dess ljud.

Kan det vara så?

är det, jag kan inte annat än helt hålla med.

De som äger de mer myompunna maskinerna öser nog gärna på "fethets myten" om dem

Kan det vara så?

Jag tror nog det snart är dags för ett "fett" syntbesök hos mig för en gångs skull som kanske upplyser dig till fullo i denna väldigt intressanta tråd du startade. Så du kan vrida själv på mina pinaler.

Det var ju ett tag sen sist vi knäckte en öl i min grotta. Så kan vi kanske reda ut hur subjektivt det egentligen är med "fetma" och hur mycket som är myt eller sanning om de kända maskinerna. Jag har ju de flesta godingar nu som många kallar "fetaste" klassikerna genom tiderna.

Det är inte iallafall myter som styrt mina val även om många skulle vara snabba och hugga till med det. Jag hade haft en egen vision i över 10 år om ett eget grymt sound & interface.

Jag accepterade helt enkelt inte några omvägar genom att spendera en massa tid & pengar på SOS/Keyboard/MM-tidnings testvinnar överhypade digitalchorus-syntar som lovade förmycket men som alltid gav en klump i halsen och en besvikelse i slutändan. Jag ville ha rätt maskin istället ifrån början om jag så fick vänta.

Jag är där idag. Säljer inte en pinal nu. Alla byggstenar är nu på plats, till slut. Judge your self. Just take a listen.

Du är analogvarmt wilkommen på en tweakarkväll med en ny låt som trevlig synergieffekt kanske? Vad sägs om det?

Ursprungligen av moogpower:

Det var ju ett tag sen sist vi knäckte en öl i min grotta. Så kan vi kanske reda ut hur subjektivt det egentligen är med "fetma" och hur mycket som är myt eller sanning om de kända maskinerna. Jag har ju de flesta godingar nu som många kallar "fetaste" klassikerna genom tiderna.

Jo, jag vet att du har en klar bild om vad DU anser är "fett". Anledningen till tråden uppkomst var ju att försöka bena ut vad som anses vara "fett" av alla oss 99´or (efter 1,5 år så är man väll en i gänget ). Jag vet vad JAG anser är fett men har svårt att knyta det till ett specifikt instrument, där med säga att en viss synth är fetare, råare, aggresivare än en annan. Av de inlägg som postats i tråden (så långt) så är bilden av vad som är "fett" väldigt subjektiv.

Jag är ganska överraskad av resultatet, att det fanns en rejäl bredd av åsikter. För det är nog lätt som nykomling att uppfatta detta forum som ett forum för inbördes beundran, vem som har "fetast" maskiner. Om jag inte mins fel så var det vissa som skrev ner hela sin kitlist i någon typ av signatur förr, eller det kanske inte var i detta forumet :eek: Bara en sån grej :eek: . Hade det varit ett forum för kroppsbyggare hade de skrivit hur mycket de tog i bänkpress som signatur

Men så är det alltid när folk med ett brinnande intresse disskuterar och filosoferar. Det är ju just det som gör det så intressant och livligt. Men att jämför synth X med synth Y är ett känsligt ämne, inte minst för de som äger synth X och synth Y. Det är bara att konstatera.

Jo, jag vet att du har en klar bild om vad DU anser är "fett". Anledningen till tråden uppkomst var ju att försöka bena ut vad som anses vara "fett" av alla oss 99´or (efter 1,5 år så är man väll en i gänget ). Jag vet vad JAG anser är fett men har svårt att knyta det till ett specifikt instrument, där med säga att en viss synth är fetare, råare, aggresivare än en annan. Av de inlägg som postats i tråden (så långt) så är bilden av vad som är "fett" väldigt subjektiv.

Jag är ganska överraskad av resultatet, att det fanns en rejäl bredd av åsikter. För det är nog lätt som nykomling att uppfatta detta forum som ett forum för inbördes beundran, vem som har "fetast" maskiner. Om jag inte mins fel så var det vissa som skrev ner hela sin kitlist i någon typ av signatur förr, eller det kanske inte var i detta forumet :eek: Bara en sån grej :eek: . Hade det varit ett forum för kroppsbyggare hade de skrivit hur mycket de tog i bänkpress som signatur

Men så är det alltid när folk med ett brinnande intresse disskuterar och filosoferar. Det är ju just det som gör det så intressant och livligt. Men att jämför synth X med synth Y är ett känsligt ämne, inte minst för de som äger synth X och synth Y. Det är bara att konstatera.

Med tanke på att du inledde med mitt berömda citat så sticker det tydligen i ögonen att jag skriver som jag skriver. Det är ju glädjande! Då hålls ju grytan kokande, he he..
Alltså, allvar nu. Skall vi ta en öl nån dag nu framöver då, seriöst? När kan du?

Med tanke på att du inledde med mitt berömda citat så sticker det tydligen i ögonen att jag skriver som jag skriver. Det är ju glädjande! Då hålls ju grytan kokande, he he..
Alltså, allvar nu. Skall vi ta en öl nån dag nu framöver då, seriöst? När kan du?

Anledninge till att jag valde ditt citat är just att du är en förespråkare av att synth X är fetare än synth Y. Vilket är en åsikt som är precis lika viktig att framföra som de motsatta. Bara man kan motivera det. Det är precis vad denna tråden handlar om från början. Har inget med det ska sticka i någons ögon (vi är vuxna människor, inte dagisbarn där den enes pappa är starkar än den andras) ;). Jag vill bara ha en allmän diskussion av ämnet.

Anledninge till att jag valde ditt citat är just att du är en förespråkare av att synth X är fetare än synth Y. Vilket är en åsikt som är precis lika viktig att framföra som de motsatta. Bara man kan motivera det. Det är precis vad denna tråden handlar om från början. Har inget med det ska sticka i någons ögon (vi är vuxna människor, inte dagisbarn där den enes pappa är starkar än den andras) ;). Jag vill bara ha en allmän diskussion av ämnet.

Jag råkar ju bara äga de maskiner som anses vara grymma i allmänhet och som grymma musiker anser vara "top of the line". Det var inte min egen åsikt, missförstånd ifrån din sida.

Johodå! Ju fler syntar man har ägt och sålt innan man dör vinner, iallafall om man skall ta ett litet genomsnitt på somliga här på 99musik känns det som (nu tar det väl hus i helvete, he he :rolleyes: )

Alltså skämt åsido. Det är ju bara musikinstrument om det så är en GAMEBOY eller ARP2600.
Gör musik och var glad!
Det är ju det instrumenten är till för och det som räknas i slutändan ändå!

Kan det vara så?

Låt mig citera mig själv från sida 2 Näh.. Det är som du säger. Bara man trivs. Men det var ju inte det som var TOPICEN här. Trivselfaktorn och musikskapande får vi diskutera i en annan tråd. Här handlar det om hur man ser på "fethet" i synthar

Låt mig citera mig själv från sida 2 Näh.. Det är som du säger. Bara man trivs. Men det var ju inte det som var TOPICEN här. Trivselfaktorn och musikskapande får vi diskutera i en annan tråd. Här handlar det om hur man ser på "fethet" i synthar

Okay! Respect! he he

Jag tror att många har bildat sig en uppfattning om att det finns ett visst antal synthar som är så bra, aggresiva, kultiga och dyra att de bara måste vara "så feta" som de sägs. Tror inte hälften av alla som nämner tex Yamaha CS80 som en "fet" maskin, i de otaliga trådar "bästa synth" "bästa polyfon" etc etc, någonsin rört vid en CS80. Jag menar, hur många CS80 finns det i sverige?

Det ligger en hel del i det tror jag. Men om jag ska försvara en av mina kandidater, som just var CS80, så utgår jag ifrån det jag hört av den i användning och det låter "fett" i mina öron. Men visst, det skulle kunna vara och är nog troligen också en hel del efterarbete av ljuden utanför CS80:n själv som bidrar till det "feta".

En Juno 6 med chorus och unison-läge på låter fetare än en utan.

• Medlem
  • Skövde
  • 2006-07-12 23:18
Ursprungligen av Airwolf:

En Juno 6 med chorus och unison-läge på låter fetare än en utan.

Men det måste inte låta snyggt.

Ursprungligen av Clase:

Men det måste inte låta snyggt.

Sant!

Jag vet inte, jag tror det finns viss korrelation mellan vad folk kallar för "fett". Om vi tar gitarrer så är det enklare. Grundljudet från humbuckers anses av de allra flesta vara fetare än det från single coil.

Bland syntar är det kanske svårare att definera vad som är ett visst instruments "grundljud", men likafullt tror jag att det finns en kategori med ljud som beskrivas som feta. Om normalpersonen sitter och skruvar lite på en Moog Voyager eller Virus är det större chans att fetma sprutar ut än om man sätter samma person framför en DX7:a eller en Cheetah MS-6.

• Medlem
  • 2006-07-12 15:56

För mej är fethet att ljudet fyller upp i öronen ordentligt. Frequenstjockt med andra ord.

Själv prioriterar jag spelgläde högre. Kombinationen spelglädje+fettma är det absolut ultimata.

Föresten. Det här med feta filter då? När blir filter feta? Kan filter ha något att göra med om det låter fett/en synth är fet?

Ursprungligen av 18db:

Föresten. Det här med feta filter då? När blir filter feta? Kan filter ha något att göra med om det låter fett/en synth är fet?

Ja, vissa filter skär bort all värme i ljudet, speciellt digitala filter. Kawai K5 som jag ägde ett bra tag är ett praktexempel på det.

• Medlem
  • 2006-07-12 16:10

Var K5ans filter feta för dej? (för övrigt så är det väll cem filter i den?)

Nope, K5ans filter var allt annat än feta. Första generationens digitala filter som skar bort all bas så fort man körde på lite resonans. Men det fanns iofs moddar för att fixa det.

Moogpower: det låter som du fastnat i en fetsyntsamlarpsykos som går ut på att endast "det bästa" är gott nog för att du ska kunna göra musik. Jag menar ingenting illa, men det låter lite roligt när du säger som du gör.

Har du gjort någonting som man kan lyssna på? Vore roligt att se hur alla dessa monster låter tillsammans.

Mycket rolig tråd förresten, jag har själv inte så mycket att säga om saken så jag låter bli.

Ursprungligen av plastocid:

Moogpower: det låter som du fastnat i en fetsyntsamlarpsykos som går ut på att endast "det bästa" är gott nog för att du ska kunna göra musik. Jag menar ingenting illa, men det låter lite roligt när du säger som du gör.

Har du gjort någonting som man kan lyssna på? Vore roligt att se hur alla dessa monster låter tillsammans.

Mycket rolig tråd förresten, jag har själv inte så mycket att säga om saken så jag låter bli.

Jag är en snobbig, bakåtsträvande insnöad icke musikalisk kille som bara dagdrömmer om att någon dag kunna spela in en hel låt i Cubase. Jag samlar bara på mig en massa vrak för en åtskillig massa pengar för att fylla på min "gearlist" och höja mitt ego som jag så gärna visar upp för alla på 99musik i rent tävlingssyfte. Jag gör ingen egen musik utan lödar mest och dammar av mina klenoder och samlar, samlar. Sen är de sällan ens inkopplade utan jag tar fram klenoderna lite då och då och tittar på dom och fotar dom och bara ler. Ja.. Något i den stilen är det nog. :rolleyes:

Inte riktigt...

Jag har nog som alla andra här i detta forum spelat på en massa instrument genom åren och fastnat för de maskiner som varit speciella eller passat sin stil och efterhand har det helt enkelt utkristalliserat sig. Jag använder självklart inte alla maskiner samtidigt i en låt men jag vill påstå att jag använder flertalet maskiner mer eller mindre faktiskt om jag gör ett antal låtar. Annars är det ingen mening att ha dom. Vissa maskiner kan vara rena inspirationskällorna (läs: ARP2600 & TB303, gärna ihopkopplade) och sen när jag går vidare i låtskapandet så blir det kanske en annan synt (läs: MS20, moog) eller rent av mjukvara i vissa fall. (JA, ni läste rätt! Mjukvara. Men oftast är det dock tvärtom, alltså att jag kommit på något på resande fot och ersätter det med en riktig analog när jag kommer hem.)

Min musik får du köpa idag. Har inget för share längre. Möjligtvis gammalt oseriöst bröte/ljud/synt-test bara. Här då: http://www.acidplanet.com/artist.asp?songs=67721&T=5402

Jag är en snobbig, bakåtsträvande insnöad icke musikalisk kille som bara dagdrömmer om att någon dag kunna spela in en hel låt i Cubase. Jag samlar bara på mig en massa vrak för en åtskillig massa pengar för att fylla på min "gearlist" och höja mitt ego som jag så gärna visar upp för alla på 99musik i rent tävlingssyfte. Jag gör ingen egen musik utan lödar mest och dammar av mina klenoder och samlar, samlar. Sen är de sällan ens inkopplade utan jag tar fram klenoderna lite då och då och tittar på dom och fotar dom och bara ler. Ja.. Något i den stilen är det nog. :rolleyes:

Inte riktigt...

Min musik får du köpa idag. Har inget för share längre...

Jag menade inte alls någonting av det du beskrev! Vilket eller vilka namn släpper du dina skivor under? Är det soloprojekt?

Ursprungligen av plastocid:

Jag menade inte alls någonting av det du beskrev! Vilket eller vilka namn släpper du dina skivor under? Är det soloprojekt?

Detta nedan är ett soloprojekt. Där jag blir remixad av en känd DJ på hans label, supernice.

Finns här nuförtiden, ny sida: https://www.beatport.com/default.php
Finns också på 12" vinyl.
Sök efter: "Q-force"

Jobbar också parallelt i ett duoprojekt där det skall bli en fullängdare inom kort.

Jag är övertygad om att man kan göra en kanonskiva med bara ett par apkassa digitala 80-talssynthar. Man behöver egentligen inga "feta" ljud i en bra låt, däremot en bra avvägning och orkestrering av många ljudelement. Alphavilles mästerverk "Forever Young" är ett praktexempel. De ljud som användes var otroligt simpla, men sättet de användes på var mästerligt. En tillräckligt musikalisk kompositör kan få vad skitsynth som helst att låta kanonbra är min åsikt.

Ursprungligen av Dalleponken:

Jag är övertygad om att man kan göra en kanonskiva med bara ett par apkassa digitala 80-talssynthar. Man behöver egentligen inga "feta" ljud i en bra låt, däremot en bra avvägning och orkestrering av många ljudelement. Alphavilles mästerverk "Forever Young" är ett praktexempel. De ljud som användes var otroligt simpla, men sättet de användes på var mästerligt. En tillräckligt musikalisk kompositör kan få vad skitsynth som helst att låta kanonbra är min åsikt.

Håller med, till viss del. Ju fler instrument du har ju sämre blir diciplinen. Men om man kan hantera denna mångfald av sköna maskiner i harmoni så uppkommer lätt magiska upplevelser som senare skänker så mycket och hörs i slutprodukten, helt klart. Men begränsningar är kreativitetens moder, helt klart.

En av de stora anledningarna till att jag kör analogt och helt utan dator många gånger när jag fått en ide.

• Medlem
  • 2006-07-12 16:36

Dalleponken: Vill du låna en 303:a och skriva en symfoni?

Ursprungligen av jgb:

Dalleponken: Vill du låna en 303:a och skriva en symfoni?

Hmmm, nog för att det skulle gå, men det finns nog mer snabbjobbade prylar..

Offtopic!

Herr MoogPower

Angående ölen så är det bara att hojta till, finns alltid rum för öl i dessa sommartider ;). Är du riktigt sugen så drar jag ner till stan kl 19:00 i kväll (du har mitt nummer). Bara att hänga på om du är sugen. Tänkte ta en bit mat oxo.

• Medlem
  • 2006-07-12 19:46

krävs en faktor till för att skapa "fethet". tid, ögonblicket. vad som är fett och varför går inte att beskriva. som kvantfysik, hur man än väljer att angripa analysen så kommer något att gå förlorat i det svar man får fram. som att skulptera en rörelse eller måla ett hav...

vi är ju rätt komplexa indata-samlare vi människor, inte bara ett sinne kopplas till upplevelser utan alla andra sinnesintryck likaledes. tillsammans skapas en patch i minnet som kopplar historiska upplevelser med dess färgningar tillsammans med upplevelsens intryck. tillsammans skapar det "fett". det andra som blir kvar av ekvationen är damm...

alla har olika fett, samma fett kan vara härsket eller fett för olika personer, samma fett kan vara härsket och fett vid olika tidpunkter för samma person. om man beskriver vad som är fett exakt, ekluderar det allt annat från att vara fett då?

Bevaka tråden