Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag efterlyser en service/DIY/reperationssektion här på 99

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-07-12 16:49

Skulle det kunna gå att ordna (riktat åt moderatorerna)? Inte enbart för synthar mm utan även för akustiska och elgittarrer, mjukvara osv.

Det har på senare tid dykit upp väldigt många frågor om div. problem med sin uttrustning.

Är det fler som tycker det borde finnas en sektion för dessa frågor så backa gärna upp mej.

Kör på, alltid kan jag bidraga med något efter 15 års lagande och pillande!

  • Medlem
  • 2006-07-12 17:03

Det är det jag menar. Finns så mycket kunnigt folk här som gärna delar med sig.

Varför bara inte sammla allt på ett och samma ställe?!

Å ena sidan tror jag man får bättre info på exempelvis SAS och GMF. Å andra sidan ids inte jag regga mej på ett nytt forum för att jag behöver hjälp med nån liten pryl. Så jag är för...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-07-13 14:49

*räcker upp en hand*

Peter H: GMF? Vad är det?

  • Medlem
  • 2006-07-13 15:42

Klart vi skall ha en service/DIY/reperationssektion! Admin?

  • Medlem
  • 2006-07-13 16:05

Motivera bra varför de här frågorna inte går in under sin vanliga kategori. Är problemen såpass generella att de bör behandlas som samma sak, eller är det för att det är svårt att hitta de redan existerande?

Av samma anledning som det finns separata sektioner för synthar, gitarrer etc - det är trevligt att ha det på ett ställe. Det skulle säkert bli mer nyttjat än "recensioner" iaf

Absolut för! Strålande idé 18dB.
Alla vi som håller på med det här är mer eller mindre prylidioter (jag är definitivt mer). Tyvär blir ju inte de gamla grejorna yngre med åren (vilken idiotisk mening:eek: ) men man vill ju inte ge upp gammal god utrustning innan den sönderfaller i atomer av sig självt. Lägg till en sådan sektion i 99musik och de gudar som ansvarar för musikinstrumentkulturhistoria skulle le så breda leenden att det hotat dela ansiktet i två halvor.

Skulle kanske dessutom kunna generera lite inkomst för de händiga med 99:orna.

  • Medlem
  • 2006-07-16 15:25

Kanske inte är så dumt, nej. Där kan man ju också höra om folks projekt och utbyta erfarenheter och så. Visst kan man få samma sak på SAS eller SDIY, men strunt nu i det :D!

//Tomas

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-10-27 03:22
Ursprungligen av elfan:

Kanske inte är så dumt, nej. Där kan man ju också höra om folks projekt och utbyta erfarenheter och så. Visst kan man få samma sak på SAS eller SDIY, men strunt nu i det :D!

//Tomas

Blev det inget av med detta admin/moderator??
Kunde väll vara trevligt, SAS är ju så kasst (digitalt-göre-sig-icke-besvär)
och SDIY (talibant) är ju ochså kasst!:D

  • Medlem
  • 2006-10-27 09:05

Blir inget av det förrän det verkligen behövs. Tills vidare så är det bara att diskutera det i de vanliga underforumen där den trasiga manicken hör hemma.

Jag skulle vilja ha teknik manualen till en Oberheim OBXa.. Har en röst (6) som måste stämas lite men jag vågar inte röra någon av pottarna på röstkortet. Är det någon som sitter på manualen eller vet någon bra sida så är det mer än välkommet.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-27 23:06
Ursprungligen av visionfactory:

Jag skulle vilja ha teknik manualen till en Oberheim OBXa ...

Skicka ett mail till mig (info at neriks dot com) så ska du se att det ordnar sig!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-10-27 23:06

Edit: Tyckte bara att kommentaren var skum!:hmmm:

Hur som haver, gargelgfruggral!

OB8 manual plus schema :
http://home.swipnet.se/cfmd/synths/companies/oberheim/

OBx schema:
www.synthfool.com/schematics/Oberheim_OBX_Servicemanual.pdf
http://www.isatellite.info/oberheim-ob-x.html

OBxa schema:
http://www.bluesynths.com/modules.php?name=Manuals&rop=O

mera rassel:
http://www.analoghell.com/studio/index.cfm?fuse=Downloads
ftp://ftp.scp.de/pub/user/chris/MemMoog/

För övrigt är OBx ett jäkla härk, sälj den, skrota den, köpen OB8 i ställe mycke bättre!

Ursprungligen av Heualia:

För övrigt är OBx ett jäkla härk, sälj den, skrota den, köpen OB8 i ställe mycke bättre!

Det är en OB-Xa jag har, inte en OBX. Så du tycker jag ska sälja den? Vill du köpa eller

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-10-28 16:24
Ursprungligen av visionfactory:

Det är en OB-Xa jag har, inte en OBX. Så du tycker jag ska sälja den? Vill du köpa eller

Läs omigen vad jag skriver visionfactory, du läser som en kr....ka!:rolleyes:
Asså, sista raden i postningen var *generellt riktat, inte till dig personligen
dvs de som äger en OBx och *prisar den* med halleeualia bör sälja den
för den är starkt överreklamerad you se!

Ursprungligen av Heualia:

Läs omigen vad jag skriver visionfactory, du läser som en kr....ka!:rolleyes:
Asså, sista raden i postningen var *generellt riktat, inte till dig personligen
dvs de som äger en OBx och *prisar den* med halleeualia bör sälja den
för den är starkt överreklamerad you se!

Ok, sorry, trode det var riktat mot mig.

JGBs poäng är nog att det funkar som det är. Tydligt exempel är just detta eftersom det ser ut att ordna sig, på sex minuter dessutom.
Simma lugnt och kolla runt så ser du.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-28 08:17

visionfactory - Mail med manualen är på väg

Ursprungligen av neriks:

visionfactory - Mail med manualen är på väg

Jag tackar och bugar. Ska se om jag får rätt på den...

  • Medlem
  • 2006-10-28 09:17

Humm?

Ursprungligen av Heualia:

För övrigt är OBx ett jäkla härk, sälj den, skrota den, köpen OB8 i ställe mycke bättre!

Ha ha ha ha ha ha!!!! Koll på läget?

"Oberheim OB-8 - I've owned three OB-8's, and have yet to find one that didn't constantly need servicing, or didn't have issues with random missing notes or voices that were out of tune. I think the 2nd page matrix had a lot to do with the instability of this synth. It sounded great, but what a pain! I A/B'd it next to my OB-X, and found that in many ways the OB-X beat it for weird sounds, and definitely sounded thicker than the OB-8, so I sold the OB-8 and didn't look back."

Kan tillägga att min OB-X låter som en sann dröm, går som ett urverk, craschar aldrig och behöver hör och häpna aldrig ens stämmas vid upstart samt håller stämningen! Bättre än så kan det ju inte bli med en maskin uppbyggd av diskreta komponenter ifrån 1979!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-13 14:34
Ursprungligen av moogpower:

... en maskin uppbyggd helt av diskreta komponenter ifrån 1979!

Det där en väl ändå en sanning med viss modifikation! Om inte jag minns helt uppåt väggarna så sitter det både CPU och minne i OB-X. Även röstkorten har väl en del IC-kretsar?

Ursprungligen av neriks:

Det där en väl ändå en sanning med viss modifikation! Om inte jag minns helt uppåt väggarna så sitter det både CPU och minne i OB-X. Även röstkorten har väl en del IC-kretsar?

Fullt medveten om detta du skriver men faktum är, IC's är en minoritet i OB-X med betoning på special-IC's. Det är som sagt mest traditionella OP-ampar och halvledare i den som ELFA mfl. tillhandahåller på en kvart för några 1-kronor.

Men visst, rätt skall dock vara rätt.

Min OB-X är "rock solid", ärligt. Det var mest det jag reagerade på i det tidigare något flummiga inlägget. Förstår nämligen inte detta gnag om OB-X när en den ena OB-Xan/OB-8:an efter den andra strular på de mest kluriga och dyrbara sätt.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-12-14 14:57
Ursprungligen av moogpower:

Fullt medveten om detta du skriver men faktum är, IC's är en minoritet i OB-X med betoning på special-IC's. Det är som sagt mest traditionella OP-ampar och halvledare i den som ELFA mfl. tillhandahåller på en kvart för några 1-kronor.

Men visst, rätt skall dock vara rätt.

Min OB-X är "rock solid", ärligt. Det var mest det jag reagerade på i det tidigare något flummiga inlägget. Förstår nämligen inte detta gnag om OB-X när en den ena OB-Xan/OB-8:an efter den andra strular på de mest kluriga och dyrbara sätt.

Va, det var det fräckaste!!:hmmm:

Somsagt flummigheten ligger nog hos er min gode glögg insupne herre,
som senare i tråden här har det påpekas att OBx är inte särdeles diskret
byggd (kan själv intyga eftersom jag har repat en sådan dylika) vilket
förövrigt är ett *flummigt* påstående, för något som är diskret byggt
låter inte bättre, snarare sämmre(rent tekniskt sett) och för övrigt är
detta med *disktret* bara en *sales-statemet /pitching för att kränga
analogt rajj.:D

För övrigt är OBx ett rassel och bör säljas!;)

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-12-14 15:29

>oogpower]Jag tackar för att det ännu en gång påpekas hur grymt diskret uppbyggd OB-X är, >samt hur dåligt "tekniskt sätt" den låter. Det förklarar nämligen det otroligt organiskt levande >och grymma soundet i den maskinen som verkligen får en att baxna...
>Det förklarar också möjligtvis att det inte är någon musiker som skrivit inlägget, snarare en >tekniker. Rätta mig om jag har fel...

Rättar dig, du har fel så det ryker, man behöver inte vara en tekniker för att laga en OBx.

>Det är ju då bara synd att din "sales-statemet /pitching"-teori inte håller då de få som får ett >par timmar framför en OB-X får ett starkt "habegär". Den maskinen lever knappast på en >"hype". Soundet i den säger mer än 1000 ord... Där behöver jag inte bli rättad om jag har fel... [/QUOTE]

Nja du missupfattar det där en aning, det som menas med sales pitcing discreete bulit synth
är mera de senare tidens internationella babbel huruvida en moog modular från 1967 låter bättre än en senare modulär från samma tillverkare, eller för den delen Studio Electronics
babbel om diskretheten i deras ompackning av 8 rösters burken. Dvs inte specifikt din Obx.:)

Ursprungligen av Heualia:
Ursprungligen av Heualia:

>oogpower]Jag tackar för att det ännu en gång påpekas hur grymt diskret uppbyggd OB-X är, >samt hur dåligt "tekniskt sätt" den låter. Det förklarar nämligen det otroligt organiskt levande >och grymma soundet i den maskinen som verkligen får en att baxna...
>Det förklarar också möjligtvis att det inte är någon musiker som skrivit inlägget, snarare en >tekniker. Rätta mig om jag har fel...

Rättar dig, du har fel så det ryker, man behöver inte vara en tekniker för att laga en OBx.

>Det är ju då bara synd att din "sales-statemet /pitching"-teori inte håller då de få som får ett >par timmar framför en OB-X får ett starkt "habegär". Den maskinen lever knappast på en >"hype". Soundet i den säger mer än 1000 ord... Där behöver jag inte bli rättad om jag har fel...

Nja du missupfattar det där en aning, det som menas med sales pitcing discreete bulit synth
är mera de senare tidens internationella babbel huruvida en moog modular från 1967 låter bättre än en senare modulär från samma tillverkare, eller för den delen Studio Electronics
babbel om diskretheten i deras ompackning av 8 rösters burken. Dvs inte specifikt din Obx.:)

Okay.. I see.. Respect.. Peece in the Valley & Merry Christmas!

Bevaka tråden