Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag efterlyser en service/DIY/reperationssektion här på 99

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av moogpower:

Fullt medveten om detta du skriver men faktum är, IC's är en minoritet i OB-X med betoning på special-IC's. Det är som sagt mest traditionella OP-ampar och halvledare i den som ELFA mfl. tillhandahåller på en kvart för några 1-kronor.

Ur underhålls perspektiv så kan jag förstå att sk "diskreta kretsar" är bra. Om man nu kan köpa reservdelar för ett par tior i en välsorterad elektronikaffär så är det ju kanon. För vissa syntar har ju IC-kretsar som kan vara svåra att hitta för att de är bara gjorda i begränsade upplagor. Men är "diskreta" komponenter synonymt till mer välljudande instrument? Är det så eller är det en "hype" faktor som nämns i inläggen ovan?

Sen snackade jag med en god vän som designar och utvecklar kretskort till mobiltelefoner och han menade på att uttrycket "diskreta" kretsar har förändrats med tiden. Det har inte samma innebörd i dag som det hade för 20-30 år sedan.. Han menade på att vissa typer av IC-kretsar kan ingå och man kan även då kalla det "diskreta" kretsar. Flummigt anser jag men säkert en självklarhet för vissa

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2006-12-13 15:48

Många av OB-X IC är ju dessutom transistorarrayer vilket räknas som diskret. (Man kan använda varje transistor i arrayen som om den vore en lös.)

icke diskret = OP-ampar, OTA och andra IC baserade fullständiga kretsar.

Shit da same egentligen! Den låter ju bra

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-13 17:49

För att vara riktigt riktigt riktigt jävla skitjobbig ... hehe ... ... så anser jag nog inte att OB-X:en som speciellt diskret uppbyggd. Röstallokering och kontrollkort innehåller nästan uteslutande IC-kretsar. Röstkorten använder mycket riktigt transistor-arrayer precis som GB påpekar men de innehåller också en hel del OP-ampar (741, TL084), OTA:er (3080), två Curtis-kretsar (CEM3310) och faktiskt även CMOS-logik (4053) ...

Ursprungligen av GlobalMotion:

Shit da same egentligen! Den låter ju bra

Absolut! Den låter riktigt bra ... Jag är bara så utråkad på julen redan nu så jag var tvungen att bråka lite ... Nä, nu ska jag dra i mig en whiskey och lira piano för ungarna!

Ursprungligen av neriks:

För att vara riktigt riktigt riktigt jävla skitjobbig ... hehe ... ... så anser jag nog inte att OB-X:en som speciellt diskret uppbyggd. Röstallokering och kontrollkort innehåller nästan uteslutande IC-kretsar. Röstkorten använder mycket riktigt transistor-arrayer precis som GB påpekar men de innehåller också en hel del OP-ampar (741, TL084), OTA:er (3080), två Curtis-kretsar (CEM3310) och faktiskt även CMOS-logik (4053) ...

Absolut! Den låter riktigt bra ... Jag är bara så utråkad på julen redan nu så jag var tvungen att bråka lite ... Nä, nu ska jag dra i mig en whiskey och lira piano för ungarna!

Underbart att få hela komponent-partlisten genomgången för Oberheim OB-X nu innan jul likt en julramsa. Det visar inte minst på den grymma kompetens som 99-musik besitter.
Känns tryggt att det är jul igen... :rolleyes:

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-13 21:39

moogpower - Kul att du tog det på rätt sätt! OB-X:en är grym och ska jag vara ärlig så är jag nog lite avundsjuk på alla dem som har en i sin ägo!

visionfactory - Sköt att höra att din rev 2:a fungerar igen. Skulle du få problem med den igen så är det bara att utnyttja PM-funktionen! Jag bidrar naturligtvis med den lilla hjälp jag kan ... När det gäller P5 rev 2 så finns det minst en person till här på 99:an som är grymt duktig på den och det är Frebrik. Det är hans gamla P5:a som jag har och han verkar ha gjort ett kanonjobb att fixa i ordning den innan jag övertog den.

När det gäller reperationer så är kontakterna här på 99musik ovärderliga för min del. Min P5 Rev 2 har varit på en 99musikmedlems operationsbord 2 gånger nu och nu äntligen fungerar den klockrent. Så jävla skönt och tack till herr NERKIS för lite tips och grejor som jag kunnat fixa själv.

Im very happy!

Neriks: Jo jag vet att inte OB-X är diskret men jag ville ändå peka ut att den inte är så chipbaserad som t.ex. OB-Xa där man har ett helt chip för tex VCO.
Skrev lite klumpigt här ovan!

Analoga polysynthar is the shit Halva nöjet är att meka med dem

Ursprungligen av Heualia:

Va, det var det fräckaste!!:hmmm:

Somsagt flummigheten ligger nog hos er min gode glögg insupne herre,
som senare i tråden här har det påpekas att OBx är inte särdeles diskret
byggd (kan själv intyga eftersom jag har repat en sådan dylika) vilket
förövrigt är ett *flummigt* påstående, för något som är diskret byggt
låter inte bättre, snarare sämmre(rent tekniskt sett) och för övrigt är
detta med *disktret* bara en *sales-statemet /pitching för att kränga
analogt rajj.:D

För övrigt är OBx ett rassel och bör säljas!;)

Jag tackar för att det ännu en gång påpekas hur grymt diskret uppbyggd OB-X är, samt hur dåligt "tekniskt sätt" den låter. Det förklarar nämligen det otroligt organiskt levande och grymma soundet i den maskinen som verkligen får en att baxna...

Det förklarar också möjligtvis att det inte är någon musiker som skrivit inlägget, snarare en tekniker som suttit och slavlödat i en sunkig OB-X utan att få till det. Rätta mig om jag har fel...

Det är ju då bara synd att din "sales-statemet /pitching"-teori inte håller då de få som får ett par timmar framför en OB-X får ett starkt "habegär". Den maskinen lever knappast på en "hype".
Soundet i den säger mer än 1000 ord... I det fallet behöver jag inte bli rättad om jag har fel...

En sak till... Jag hatar glögg...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-12-14 16:03

Det är bissart att påstå att en maskin som är diskret byggt låter bättre än en
Ic byggd, det hade varit mera på spiken att säga att den låter mindre exaktare
än en IC byggd.

Jag för min del skulle inte köpa en **diskret** byggd maskin, av den anledningen
att det är för många feltermer inbyggda i designen som inte går att rätta till.
(defenitift inte enkelt i alla fall).

Tex, tempertur kofficienter, och octav per volt skalningar i VCO är alltid
sämmre i diskreta än i IC baserade det finns helt naturliga skäl till detta.
OBS i detta babbel ingår inte **hand matchade till uV grad av transistor par**.

Din vän mönsterkorts nissen har rätt till viss grad i det denne säger .
Den lösningen har ett visst namn som jag inte kommer i håg nammnet
på för stunden , men på denna nivå som vi pratar om så är endera *komponenten*
diskret eller integrerad inte både och, 5 transistrorer på ett kisel är integrerad,
5 transistorer på var sitt kisel är diskret, 5 motstånd sintrade på sitt substrat
är integrerad, 5 motstånd på var sitt substrat är diskret.
(OBS!detta gäller även 5 separata fast i samma plast låda).

Tex det finns ofta lösningar där man tar ett separat CPU kisel och ett
separat minnes kisel och sätter de i samma låda är de integrerade
eller diskreta? eller om vi tar det konceptet och går tillbaks till 1972
och tar en ARP VCO en massa motstånd och transistorer, dioder, kondingar
ingjutna i samma epoxy låda till en liten modul, är den integrerad eller diskret?
(se detta som retoriskt frågeställning, börja inte svara på det, det finns
ingen relevans i sammanhanget för det, bara för service folket).

Om man ger fan i strö kapacitancer, resistanser, induktanser på integrerade (kisel platta)
komponenter så är komponeneten i sig sedd som att vara integrerad, det blir
en aning absurt att prata om strö element som diskreta element i en påstådd
diskret komponent som att den är integrerad.Alla integrerade krettsar har strö-
ellement i sig, det liksom blir så i tillverknings processen. Jamenar, att det blir
absurt att prata om diskreta komponenter på integrerat kisel på lekmanna nivå.
Det blir liksom välldigt fel i sitt sammanhang, dvs detta.

Alltså, kontentan av vad som menas är att det finns människor som babblar om
elektroniska konstruktioner utan att ha kompetensen att analysera konstruktionen
i detalj (om ens överhuvudtaget) och utifrån detta skapa en hype kring konstruktionen
som sådan, oftast då felaktigt ,jamenar det är ju en hype ju.

Att sedan en tillverkare annvändersig av en hype är en helt anna sak, dett är en
sales pitching baserad på att sälja, dvs en rent krass ekonomisk betingelse.

Alltihopa blir lite som diskussionen huruvida analogt eller digitalt låter bässsssst.
Det finns ju en del hype material att rota i om man vill tex syntfools babbel om
och varför moog VCO ditt och datt svammel.

En liten disklamer!!
(OBS, med undantag från denna text att jag kan ha fel i
allt jag säger nu, i framtiden och i det förgågna.

  • Medlem
  • 2006-12-14 16:17

Tills den dag någon definierar en allmängiltig definition av hur något låter bättre än något annat så... leder en sådan här diskussion inte någon vart.

Ursprungligen av jgb:

Tills den dag någon definierar en allmängiltig definition av hur något låter bättre än något annat så... leder en sådan här diskussion inte någon vart.

Instämmer till 100%... :rolleyes:

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-12-14 16:20

Det må såvara men det finns en viss relevans att klara ut betydelsen av en hype.
Du kanske har gått på en/den redan?

  • Medlem
  • 2006-12-14 16:24

Oh ja, givetvis har jag gått på den. Vill du ha ett smakprov från Monomachine, eller den P5:a jag har sålt?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-12-14 16:26

Jasså, inte har jag sett nån reklam för dem att de skulle vara helt diskret byggt?

  • Medlem
  • 2006-12-14 16:31

Eller så är jag ironisk. Sådär lite lagom otydligt för att visa att jag inte bryr mig om hur saker är byggda, utan hur de låter?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-12-14 23:12
Ursprungligen av jgb:

Eller så är jag ironisk. Sådär lite lagom otydligt för att visa att jag inte bryr mig om hur saker är byggda, utan hur de låter?

Ditt försök till ironi är ganska platt, om du inte
gillar tråden varför beklagar och läser du den då?

Den går ju under syntar och *sånt* och hypar är ju sånt.

Se till och fixa en mek ruta i stället nu, sesså....schas iväg nu och fixa...;)

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-12-14 16:35

Jaha!

  • Medlem
  • 2006-12-14 18:36

...hur blir det med DIY/service-sektionen då? Det är en asnajs idé (skulle kunna behöva lite hjälp med mitt ASM-2 Wizard-projekt )

  • Medlem
  • 2006-12-15 08:20

Börja diskutera reparationer, det går väldigt bra utan ett specifikt forum för det. Jag lovar! Blir det tillräckligt mycket reparationsdiskussioner så fixar vi ett nytt forum. Precis på samma sätt som vi gjorde med Ableton Live.

Att diskutera hype eller inte, det har inte med reparationer att göra.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-12-15 22:27

Men, (det finns alltid ett men) varför måste man *börja* att diskutera
reparationer? Saken är den att folk kanske känner sig mer "bekvämare"
tillmods att fråga i en del i forumet som är skapad just för ett sådant
ämne än att skriva per random i vilken del som hellst!

tex om nån frågar efter schema eller nått specifikt om en gura förstärkare
ska de då ställa den frågan i syntar och sånt eller i stränginstrument, eller vart?
Ska det således spridas service frågor runt i hela forumet beroende på vad för slags
elektronik/trä/metall service som efterfrågas??:confused:

Jag förstår inte problemet med att helt enkelt skapa en sådan *forum del*
varför skall det vara ett helt nytt forum, det finns ju miljarder med sådana
dedikerade forums redan? Om ingen frågar så kan man alltid ta bort den
delen från forumet senare?

Tex VCO ovan begär ju hjälp med sin ASM wizard och detta är ju ingen
reparation snarare vill snubben/snubbinnan i fråga få hjälp att bygga
vidare på den, ska snubben/snubbinnan då behöva vända sig till
analogtaliban forumet måhända?

Tja, vad vet jag, jag är ju bara en grönjöling här på forumet!

  • Medlem
  • 2006-12-15 22:39

Saken är den att vi vill hålla nere på mängden underforum här, med för många forum så blir det svårt att överblicka och folk postar oftare fel än nu (händer titt som tätt, men då flyttar vi trådarna rätt). Det här är en ganska viktig aspekt i hur vi hanterar det med att skapa underforum. När en viss sak diskuteras tillräckligt mycket för att behöva en egen del så skapar vi en sådan. Inte innan.

Om man undrar över schema på en gitarrstärkare så kan man börja med att definiera vilka forum som är fel. T.ex. "Din musik" är inte rätt. Själv hade jag nog placerat frågan i "Övrig hårdvara" eller i "Stränginstrument".

VCOs frågor kring ASM Wizard tycker jag hör hemma i syntavdelningen, det är väl inte så svårgissat?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-12-16 20:53
Ursprungligen av jgb:

VCOs frågor kring ASM Wizard tycker jag hör hemma i syntavdelningen, det är väl inte så svårgissat?

Om VCO's enda fråga skulle vara om vilken borr man bör ha för M3 skruv så
torde den likväl kunna höra hemma i fackföreningen Metalls avd 34's mekoplåt forum.
Dina argument står icke stången starka.......änn!

  • Medlem
  • 2006-12-16 12:29

jag tycker att diy/reparation och synthar borde vara separata forum. de är två olika ämnen, diy behöver inte vara synthar. det kan vara folk som bygger gitarreffekter, mixerbord, en studio etc.
bättre att samla allt sånt på ett ställe än att ha alla dessa frågor uspridda över forumet under olika underforum

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-16 17:22

Nu verkar det inte som att ni riktigt kan komma överens om vad som är en diskret krets och inte, så jag hoppas att min fråga inte leder till bråk nu, men vad innebär det med en "diskret krets" och vad kallas motsatsen för? Odiskret krets? Pinsam krets? :B

Innebär en diskret krets att den inte innehåller saker som IC-kretsar och sådana manicker där flera komponeneter är inbyggda i en och samma? Har jag fattat det hela rätt då?

Ursprungligen av Bobbski:

Nu verkar det inte som att ni riktigt kan komma överens om vad som är en diskret krets och inte, så jag hoppas att min fråga inte leder till bråk nu, men vad innebär det med en "diskret krets" och vad kallas motsatsen för? Odiskret krets? Pinsam krets? :B

Innebär en diskret krets att den inte innehåller saker som IC-kretsar och sådana manicker där flera komponeneter är inbyggda i en och samma? Har jag fattat det hela rätt då?

En koppling med diskreta komponenter använder transistorer, dioder, kondensatorer resistorer och induktorer.
En koppling med integrerade kretsar kan även innehålla dessa komponenter men innehåller dessutom IC-kretsar, komponenter som på en liten yta packar ihop en större mängd funktioner. sådana komponenter kallas av lekmän ofta för "insekter", "mångbeningar" o.s.v.

Är det nån som har fler DIY-frågor så kör på!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-17 15:43

Daniel303 och alla andra:

http://99musik.se/forum/showthread.php?t=23428

Där får ni gärna fylla på med okunskap och kunskap.

  • Medlem
  • 2006-12-16 17:26

VCO: Tror du missförstod vad jag menade, eller?

1. Tills dess att det snackas så mycket DIY/reparation på 99musik att det behövs ett eget forum för det så kommer det inte skapas ett.
2. Om man idag har DIY/reparations-ämnen att diskutera så gör man det bäst i det forum som ligger så nära det man håller på med som möjligt.
3. Om det skapas ett DIY/reperations-forum så är det självklart till för ALLA saker som man bygger/reparerar.

Är det något som är oklart kring de tre punkterna?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-12-16 20:45
Ursprungligen av jgb:

VCO: Tror du missförstod vad jag menade, eller?

1. Tills dess att det snackas så mycket DIY/reparation på 99musik att det behövs ett eget forum för det så kommer det inte skapas ett.
2. Om man idag har DIY/reparations-ämnen att diskutera så gör man det bäst i det forum som ligger så nära det man håller på med som möjligt.
3. Om det skapas ett DIY/reperations-forum så är det självklart till för ALLA saker som man bygger/reparerar.

Är det något som är oklart kring de tre punkterna?

§

Japp!

Jaha, nu ska vi se sa den blinde och skar av sig ögonlocken.:D

1: Vem/vilka avgör när den nivån är nådd?
2: Vilket kommer att leda till att service/bygga själv och dylika
kommer att spridas på en massa plattser i forumet vilket icke
gangnar någon.

3: OK.

  • Medlem
  • 2006-12-16 17:53

inget är oklart. jag tycker bara inte att argumenten för att inte ha ett sådant forum är övertygande. det är klart att vi ska ha ett sånt forum tycker jag!

Bevaka tråden