Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ljud databas prg?

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vad finns det för prg för att söka ljud på sina hårddiskar?
Finns det nåt prg som man enkelt kan "tagga" sina ljudfiler med?
Hade varit trevligt om man själva kunde skapa namn alternativ och sedan enkelt kunna ge sin audiofil en tag eller flera. Eller olika nivåer av info. Om det är ett tex är ett instrument eller ljudeffekt, sen vilken typ av instrument eller ljudfx, interiör, exteriör osv...Hmm...

Har faktiskt lekt med tanken att skriva ett själv, känner inte heller till nåt. Men jag har inte riktigt tid, och jag har svårt att tro att det skulle gå att sälja för några pengar som motiverar jobbet.

Dessutom siktar väl Kore in sej litegrann på samma problem (även om det inte jobbar med enskilda .wav-filer såvitt jag vet)

Men jag har en hel del ideér som jag sjäv skulle ha användning för. Tex möjligheter att definera egenskaper i motsatser, och sedan ställa in värdet för varje ljud på en skala. Tex Dry/Wet med 10 nivåer. Sen kan man göra väldigt avancerade sökningar. Vore grymt.

  • Medlem
  • 2006-07-21 12:44

Intressant ämne. Jag har inte speciellt många samplingsskivor men en sak har jag insett: Jag har ingen aning om vad de egentligen innehåller. Att testa ljud i blindo kan vara oerhört frustrerande. Det är en sak som tex användare av Stylus RMX gett uttryck för. Looparna säger ingenting om vad de innehåller och därmed är det nästan omöjligt att komma ihåg vad den där 'dunderloopen' hette som man gick förbi för en stund sedan. Många klagar också på att efter att ha browsat en stund så tappar man inspirationen.

Ett katalogprogram av den typen ni diskuterar tror jag är en utmärkt idé faktiskt. Skulle nästan vara ett intressant projekt att försöka sätta ihop.

Är vi några stycken hyggligt rutinerade utvecklare som är intresserade så kan jag mycket väl tänka mej att delta. Men jag tror inte jag ger mej i kast med det ensam.

Alla som är intresserade av ett dylikt program kan väl skriva en rad i tråden, vare sej ni vill utveckla eller använda, så får man en känsla för intresset...

Jag har också tänkt tanken, men har inte tillräkliga programmeringskillz att göra nåt åt saken. I princip var det samma sak som tublenco var inne på, att kunna ha ett gäng taggar på sina ljudfiler. Det funkar ju inte att försöka dela upp ljuden i mappar för ofta har ju ljud fler än ett attribut (jag tror jag skrev nån gnälltråd om det för ett halvår sedan).

Peter: Jag tycker din ide med skalan låter intressant. Jag vet inte om jag själv skulle ha användning för den just nu, men det känns som att ljudletandet skulle kunna bli betydligt mer kreativt.

Hade tänkt mej en databas snarare än taggade filer, borde ge klart bättre prestanda och bli mer flexibelt.

OSX-användare har ju spotlight till hjälp.. men den kommer man ju inte särskillt långt på om man vill ha specifika features just för samplehantering.

En bra början är väl om någon/några (helst 2-3 pers) kan börja skriva en liten spec över hur han/hon vill att det hela ska fungera mer detaljerat (featuremässigt.. hoppa över det tekniska).. sen så kan vi ju brainstorma vidare och se om någon orkar ta till sig det. Har man en bra spec att jobba efter så blir det _mycket_ mer troligt att någon kommer ta till sig projektet.

  • Medlem
  • 2006-07-21 13:47

Tja, jag är mycket intresserad av ett sådant program kan jag säga och jag kan tänka mig att ställa upp om det går på låg eller mellanfart eftersom jag har mycket vanligt jobb att göra också (vem har inte det? ).

Vad gäller kunskaper: Jag har programmerat i C sedan åttiotalet och C++ sedan -97 ungefär. Har dock inte skrivit någon större applikation i C++ ännu. Har konverterat vårt webbaserade webrapportverktyg till C# nu under våren.

På tal om, jag kör ju PC själv men eftersom många här är Mac-användare så är väl multiplattform nästan ett måste. Jag har dock väldigt liten vana av multiplattformutveckling men med god separering av det grafiska från logiken så tror jag inte det är speciellt svårt att fixa. Vilket egentligen är en intressant fråga när jag tänker på det. Hur gör tex Firefox folket för att fixa alla olika plattformar? Någon som vet? Jag menar någon form av cvs måste man ju köra tycker jag.

Var väl mest inne på C# om jag hade gjort det för eget bruk, men ska det bli lite mer ambitiöst så måste det väl rulla på Mac också.

Java är väl det naturliga valet, tror inte MONO kommit tillräckligt långt än? Tycker iofs Java på desktopen är rätt tveksamt...

Kan tänka mej att sätta ihop en liten kort beskrivning över vad jag hade tänkt mej för funktionalitet. Kanske inte blir en formell spec, men det kan ju vara en början iaf.

Behövs inget macstöd, det finns redan Audiofinder.

Java funkar nog, det stora kruxet är nog snarare att få till ett vettigt gränssnitt. Det finns ju redan ett par sök-API:s (Spotlight, KDE:s motsvarighet) eller kommer framöver (Vista), så extra ambitiöst vore ju att utnyttja dessa på de plattformar som stöder det.

Peter H: det finns väl ingen motsättning mellan databaser och taggar? Jag tror tublenco tänker på något i stil med gmail, där man kan ge varje mejl flera olika taggar. Ett ljud skulle alltså kunna taggas "trummor", "james brown", "1972", "funk" och med vilka låtar man använt den i.

Jag måste kolla innan med bossen (som är på semester) om jag ska kunna hjälpa till med någon kod eller mer ingående tekniska tips. Men såhär på en gång så kan jag ju tipsa om att ett sånt här projekt bör göras plattformsoberoende med tanke på målgruppen (forumsanvändare och antagligen även annat löst folk).. och då bör all logik och sådant knackas i ren C++ utan MFC, ATL, Carbon, .NET och allt sånt tjaffs. Sen så är det väl lämpligt med grafiska gränssnitt knackade i t ex C# med WPF för windows och objc med cocoa.. eller vad man nu känner för.. om man nu inte väljer att gå wxwidgets-vägen (eller liknande).

edit: Eller så hoppar ni över OSX-delen om den nu redan är fixat
tillägg: Ut med JAVA! Det språket är ju i stort sett lika aktuellt som cobol numera :kaaaka!:

Ursprungligen av Volantiz:

tillägg: Ut med JAVA! Det språket är ju i stort sett lika aktuellt som cobol numera :kaaaka!:

Inte för konsumentprogram, men på servrar verkar det fortfarande poppis. Sen tror jag inte man ska lura sig och tro att C#/Mono är någon vidare korsplattformslösning (men det säger jag mer utifrån skepsis mot MS än från kunskap om plattformen, så ta det med en nypa salt ).

Skulle jag personligen göra något sånt här så skulle jag använda mig av Python + något GUI-paket. Det är ju inga processorkrävande saker vi pratar om (det skulle vara databashanteringen möjligen, och de bindningarna är förhoppningsvis rätt väloptimerade). Men som sagt, jag tror att gränssnittet är det kritiska och inte koden bakom.

  • Medlem
  • 2006-07-21 14:24

Jo, det hade nog blivit C# för min del också Eventuellt C++. Java är jag helt rudis på men eftersom C# påminner om Java väldigt mycket så kanske inte det är några större problem heller. Hur det ligger till med Mono vet jag inte. Jag vet bara att WinForms inte stöds ännu så grafiskt gränssnitt är ju mer eller mindre kört iaf.

> Tycker iofs Java på desktopen är rätt tveksamt...

Hehe, i en tråd på idg.se idag så skriver FDK.2000:

"Swing är snabbt, det är bara det att av någon anledning så verkar de flesta java-programmerarna inte ha en aning om vad de sysslar med utan utför allt arbete på GUI-tråden och sedan synkroniserar alltihopa för att undvika krasch. Klart det blir slött."

Man kanske skulle kolla på lite på det och se vad som är möjligt. Det enda javaprogram jag kör reguljärt är Azureus och den har funkat klanderfritt sedan dag ett, har inget slött GUI osv. Har aldrig kraschat eller burit sig åt. Så nog verkar det gå att göra det bra.

> Kan tänka mej att sätta ihop en liten kort beskrivning över vad jag hade tänkt
> mej för funktionalitet. Kanske inte blir en formell spec, men det kan ju vara
> en början iaf.

Gör gärna det så får vi något att diskutera runt.

Skall kolla runt litegrann på nätet om javautveckling, GUIs och sådant. Har för mig att det finns en lättviktsdatabaskomponent till den också. Vore ju skönt att slippa bygga allt sådant själv

  • Medlem
  • 2006-07-21 14:29

Volantiz, varför behöver du fråga bossen?

Verkar som om du gjort detta förut (multiplattformsutveckling alltså) Har du några länktips angående multiplattformsutveckling så mottages dessa varmt.

WinForms är redan på väg ut.. WPF är vägen att gå nu om man inte ska sälja appen (för då bör man vänta tills en stabil version är släppt). Mono kommer aldrig stödja hela winforms om inte microsoft släpper på en del av deras patenter.. tyvärr.. de kommer nog inte längre än som ligger till nu.

tmb: Det är så när man jobbar i företag som är väldigt seriösa när det gäller mjukvaruutveckling (iaf i stort sett alla jag haft kontakt med). All kod man skriver, alla tekniska lösningar, osv (även sådant som görs på fritiden) hör till företaget om man inte "clearar samplingen" innan (för att ta det i musikerspråk). Och jo.. när jag får välja själv så skriver jag allt så plattformsoberoende som möjligt i ren C++. Länktips.. nä.. vad jag vet så finns det ingen direkt "tutorial" i hur man skriver plattformsoberoende kod.. förrutom att jag sett en hel del små tips lite här och var. Det gäller nog mer att lära sig koda mot olika plattformar och sedan använda sin erfarenhet för att slippa skriva om kod så fort något ska portas.

  • Medlem
  • 2006-07-21 14:59

Jo, M$ byter 'kläder' lika ofta som en toppmodell känns det som. Man har knappt hunnit vänja sig vid WinForms förrän WPF är på G Med tanke på turbulensen är WPF rätt väg att gå om man siktar på att göra något plattformsoberoende som skall funka idag eller inom ett par månader? Känner att jag är lite 'off' på det senaste inom branchen.

SampleCatalog borde väl fungera. Går att sätta kategorier, söka och organisera där efter.

http://www.geocities.com/samplecatalog

tmb: WPF har jag inte hunnit kolla på så mycket.. men borde göra det snart (det kom för övrigt en ny version för bara några dagar sedan). Men med tanke på att de nu satsar på att man ska bygga upp sina interface i separata gränssnittsdesignapplikationer (vilket medför att man nu kan sätta designers på skitgörat ) som jobbar mot XML-filer (XAML-formatering) så kommer man nu kunna skriva en enkel parser för vilket operativ som helst som sedan använder sig av dem. Nu blev det kanske en jätteskev förklaring.. sitter i telefon och måste nu kuta från jobbet.. så hinner inte förklara bättre nu

tillägg: Alltså.. WPF kommer man med största sannolikhet INTE kunna använda för plattformsoberoende bruk på klientnivå.. men det underlättar iom XAML-gränssnitten.

  • Medlem
  • 2006-07-21 16:34

Volantiz: Nä, det är väl lite det jag far efter också. WPF må vara plattformsoberoende i sig men från det till att någon skrivit en implementation som fungerar på flera plattformar tror jag är ett klart längre steg.

FM: Jag tror att Mono aldrig kommer att 'komma ikapp' M$:s implementation av det. När de är på version 1 så är M$ på 2 osv. Dock så har jag fått intrycket att vissa delar fungerar väldigt bra på Mono. Speciellt om man skriver serverkomponenter och liknande. När det kommer till GUI-biten så lämnar det dock en hel del att önska.

Jag har aldrig programmerat i Python själv så jag vet inte hur mycket mek det är att få igång en sådan plattform för applikationsprogrammering. Är det inte Python förresten som inte har några block-avgränsare utan all avgränsning görs via indentering av koden?

Japp, kodnivåer styrs via indentering i Python. Vissa tycker det är fantastiskt, andra tycker det är vedervärdigt, och jag tillhör den första gruppen. Python är ett av de få programmeringsspråk jag står ut med att använda, men jag är å andra sidan ingen programmerare.

  • Medlem
  • 2006-07-21 16:53

Verkar finnas alternativ till Windows också:

* Chickesys håller på med något (inte många här som är impade av deras produkter har jag förstått ) som heter Sample Manage. Som det ser ut så är det närmare ett år eller mer sedan de annonserade den och den finns fortfarande inte att få tag på. Kollar man runt lite på deras sidor så verkar det än så länge vara vaporware. (http://www.chickensys.com/products/sw_iteminfo.php?sw_name=SampleManage)

* SampleCatalog som Katzen redan nämnt.

* FastWav 2 (http://www.threechords.com/hammerhead/fw2.shtml)

* Några använder TotalCommander med 3-partsplugins.

Verkar dock inte finnas någon riktigt bra att välja på.

Skulle man vinna något på att göra en VST av ett sådant program?

  • Medlem
  • 2006-07-21 16:57

FF: Jag tillhör nog den senare gruppen isf Men det förtar ju inte det faktum att Python verkar vara jättepoppis bland många utvecklare och användarskaran verkar växa för varje dag. Så något är det ju med det som gör att folk gillar det

SampleCatalog kom väl närmast, men jag gillar inte riktigt egenskapstänket. Är mycket mer inne på en gradvis skala. Mjukt/Hårt tex. Hur många ljud är 100% hårda? Inte så många som man önskar

  • Oregistrerad
  • 2006-07-21 17:07

ja kör med samplecatalog men skulle gärna vilja ha ngt bättre... har oxå fundert på om man inte skulle skriva ngt själv så ja hoppar på utvecklartåget C++ eler C# röstar ja för.

Python har jag aldrig använt, och jag känner mej inte helt motiverad att börja.

Skulle tro att 90% kod kommer att vara GUI, databas och lite fil-I0, så ett språk med de delarna plattformsoberoende känns som hög prio. Talar helt klart emot C++ tyvärr.

Ursprungligen av false messiah:

Inte för konsumentprogram, men på servrar verkar det fortfarande poppis. Sen tror jag inte man ska lura sig och tro att C#/Mono är någon vidare korsplattformslösning

Jo.. många företag har "tyvärr" kvar utvecklingsteam som inte vill gå ifrån java. De som försöker hänga med i utvecklingen går över till andra språk som t ex C#, ruby eller t om tillbaka till C++. C#/Mono tror inte jag heller på här.. även om det skulle fungera.. det är ett så väldigt enkelt projekt så det skulle lika gärna kunna utvecklas i vilket språk som helst. Då är det väl bäst att ta ett språk som verkligen är plattformsoberoende tycker jag. Python, ruby och c++ är väl de som jag tycker känns aktuella här. Men visst.. java fungerar ju fortfarande också.. och det blev ju nästan bra iom 5:an (men det har fortfarande ingenting att komma med som jag ser det).

tmb: Ang. .NET som plattformsoberoende plattform. Jo, teoretiskt sett så är det öppet. Praktiskt sett så är det inte öppet. Det är endast microsoft själva som enligt lag får utveckla en fullständig version för en annan plattform. Mono-projektet kan aldrig komma ikapp om de inte börjar bryta mot lagen. Det är främst just GUI-biten som det är problem med.

Ursprungligen av Peter H:

Python har jag aldrig använt, och jag känner mej inte helt motiverad att börja.

Skulle tro att 90% kod kommer att vara GUI, databas och lite fil-I0, så ett språk med de delarna plattformsoberoende känns som hög prio. Talar helt klart emot C++ tyvärr.

Men.. vad menar du nu med att C++ inte skulle vara plattformsoberoende? Du halkade nog på tangenterna där..

Python är lätt att komma igång med.. det är en av fördelarna. Men även python börjar nu skymmas bakom Ruby som verkar ha fått en väldans uppsving sen i december

Citat:

vad menar du nu med att C++ inte skulle vara plattformsoberoende? Du halkade nog på tangenterna där..

C++ är plattformsoberonde så det räcker. Vad jag menade var att majoriteten av all kod kommer att handla om GUI och databas. Och där känner iaf inte jag till några lämpliga plattformsoberoende toolkit för C++. Men jag vet inte om licensieringen kring tex. qt klarnat, eller om det finns andra bra alternativ?

Java tex. har ju en ganska komplett lösning, även om det finns annat som talar emot det...

  • Medlem
  • 2006-07-21 17:12

Tja, om det blir Win-only så är väl C# ett bra val antar jag. Klarar sig Mac-folket med AudioFinder? Såg ju ruskigt kompetent ut på hemsan deras.

  • Medlem
  • 2006-07-21 19:45

Tja, Java+Swing verkar kunna fylla de kraven.

QT är helt lugnt att köra. Wxwidgets är också ett helt ok alternativ tycker jag. Vad för databas hade du tänkt dig? Själv så tror jag mest på en väldigt enkel liten xml-baserad databas.. alternativt en litelite ballare rent binär sådan. Annars så finns det en hel del små fina libs som kan köra mot andra databaser.

Bevaka tråden