- indigo
- Medlem ●
- Karlshamn
Hej 99an.
Har för någon månad sedan bytt bostad och syntharna har sen dess bara stått och samlat damm tills i förrgår då jag hade en stund över och beslöt mig för att koppla in allt.
Sagt och gjort var allt ikopplat efter ett svettigt pass med att bråka med alla kablarna.
Satte på strömmen då jag ser att en synth (mks-50) inte lyser.
Dubbelkollar att den verkligen är inkopplad, det är den. Nästa synth slocknar och sedan nästa sedan slocknar så gott som allt i en herrans fart innan jag hinner slänga mig på knappen på förgreningsdosan.
Hörde också ett starkt jordbrum innan jag hann stänga av allt. Kollade sedan om säkringen för de uttagen hade gått vilket de inte hade.
Alla syntharna utom 2 gick igång sedan då jag testade dem en för en sedan på ett annat uttag (som gick på samma säkring), båda mina Roland Mks-50 var stendöda. Öppnade upp dem och såg att säkringen i de båda hade gått.
Vad kan ha orsakat denna händelse? Vad kan jag göra för att förhindra att det händer igen och inte blir värre nästa gång? Jordfelsbrytare, någon slags ström-conditioner vad ska man ta sig till?
Bor i ett ganska gammalt hus med endast ett jordat uttag i hela lägenheten men eftersom de flesta av mina synthar har europa-kontakt borde det ju inte göra någon skillnad vad jag vet.
Det rör väll sig om ca 10 synthar, effekter osv sammanlagt bör väll kanske tillägas om någon undrar. Funkade prima där jag bodde förrut.
Mvh// indigo
PS.
Hur konstigt det än låter så har jag inte lyckats hitta nya säkringar till dem i denna lilla skitstad dock vet jag att min farsa har fast han bor 27 mil härifrån. Vart får man tag på dem har letat förgäves.
Hehe låter som överspänning! Coolt! men hur kunde något sånt inträffa? Åska?
Nu har du lite säkringar att byta. Förhoppningsvis är det inte värre än så.
Överspänningsskydd will do. Men det måste ha jordkontakt.
Låter som att du skall ta ett snack med din hyresvärd eftersom han/hon är ansvarig för elinstallationen i huset.
Ett tips är annars att skaffa en UPS, dvs Uninterruptable Power Supply. (Avbrottsfri kraft på svenska) Det är en användbar sak när spänningarna är ostabila. Den reglerar utspänningen så den blir konstant, så nätspänningen kan variera både upp och ner utan att du bevhöver bekymra dig. Dock är det viktigt att kolla hur mycket dina grejer drar så du inte väljer en för klen. Har du dator eller nåt annat som du spelar in på, så är du även skyddad om det skulle bli strömavbrott när du håller på som bäst. Priserna varierar beroende på effekt och finesser, men räkna med runt tusenlappen för en någorlunda hyfsad iaf. Välj en på minst 500VA, så borde du klara dig ett tag. (Sen är de förstås klassade beroende på hur bra skydd man vill ha vad beträffar över/underspänningar osv)
Jag hade min "studio" uppkopplad i en kedja med förgreningsdosor ifrån ett elutag (scary!!). Min lägenhet var ifrån 1932 så det vara ojordat över allt typ. Kanske hade tur men jag hade ca 16 syntar, dator, mixer m.m. kopplad till samma uttag.
Mvh
Demokid
Har ca: 7 musikmaskiner kopplade till ett och samma uttag med två grenkontakter. De är dock väldigt sällan påslagna samtidigt. Brukar köra med ca: 3 åt gången.
Det är en vanlig dubbelkontakt och i andra pluggen har jag allt som har med datorn att göra inkopplat. Min lägenhet är ifrån 50-talet så man är ju aningen nojjig över att skulle kunna smälla... Men här finns knappt några uttag alls.
Och dessutom, förekomsten av uttag säger inget om hur det egentligen är draget. Det kan du bara se i elcentralen. Så om man har problem med överlast så kanske det inte hjälper eftersom den kontakt man tar ifrån ändå delar på samma uttag i elcentralen.
Jordat bör man dock se till att man har. I värsta fall så kan man försöka dra nytt med jord. Fast det skall du ha en riktig elektriker till. Man kan också ha sådan otur som jag att kabeln blivit fastcementerad. Antagligen har dosa och plaströr gått isär vid gjutningen. Då är det bilning som gäller om man vill byta
Ja.. inte pilla själv om man inte vet vad man gör..
Överspänningsskydd löser ut om du får in för hög spänning. Kan hjälpa vid blixtnedslag och fel i transformatorstationer etc...
Jordfelsbrytare är till för din egen säkerhet, eftersom den löser ut exempelvis om du själv lyckas kortsluta någonting. Då löser jordfelsbrytaren i stället för att du blir ofrivilligt grillad...
Jordfelsbrytare måste installeras av elektriker - om du inte väljer en sådan som är menad att koppla in i ett vanligt urtag förstås...
Överspänningsskydd brukar vara inbyggt i fördelardosor, så dem kopplar du förstås in precis som en vanlig fördelardosa.
Gemensamt för båda, är att du måste ha jord framdragen till urtagen - annars fungerar de inte som det är meningen.
Fyfan du, det låter som om du har flytande nolla i anläggningen. Det betyder att inte nollan och jorden är förbundna (eller dåligt förbundna/glappar) i centralen och volten i uttagen kan gå precis hur som helst mellan 230 och 400 volt beroende på var i anläggningen man belastar. Kolla genast upp din elcentral med proffshjälp och mät vad du har ut i uttagen med en multimeter. Det ska vara 230 volt, ibland lite mindre, men aldrig över 235.
En jordfelsbrytare bryter bara för jordfel (milliamperes belastning till jord), inte överspänningar, laster (du eller en lampa) eller reaktiva laster (bieffekt av transformator, tex i dator.).
Bara för att jordfelsbrytare finns i centralen är man aldrig helt säker mot flytande nolla, eftersom det fortfarande finns folk som kopplar el själva utan att veta sqwat om ellära. Ibland kan även defekta jordfelsbrytare skapa en flytande nolla.
Ett överspänningsskydd som man sätter i centraler, hade inte skyddat mot flytande nolla eftersom den bara kortsluter höga spikar från valfri fas ner till jordpunkten. Dessutom hade troligtvis inte en strömspik kunnat slå ut dina säkringar i syntharna eftersom det tar en viss tid att värma upp den säkringen, kretskorten flyger långt innan dess om det kommer in några tusen volt i nån millisekund.
CC: Huah! Visste inte att det hette så.
"Överspänningsskydd löser ut om du får in för hög spänning. Kan hjälpa vid blixtnedslag och fel i transformatorstationer etc..."
Möjligen om blixten slår ned en bra bit ifrån där man bor, annrs så kan jag lova att blixten far rakt igenom både däck, gummisulor och överspänningsskydd.
Har nu införskaffat en jordfelsbrytare och en jordad skarvsladd som jag tänkte dra från det ända jordade uttaget i lägenheten. Tror ni att det kommer gå bättre eller var detta bara bortkastade pengar?
Det var i vilket fall som helst en god investering, men om det hjälper mot just det här problemet vet jag ingenting om.
Ring hyresvärden, dom måste skicka en elektriker och kolla upp vad som är felet i kåken!!
Är dina grejjer helt döda nu, eller har bara säkringarna gått?? Måste gå på hemförsäkringen nästan, eller nått om dina grejjer blivit skadade av cp-ström.
Jag skulle nog varit lite försiktig med att koppla in något där innan jag kontrollmätt med en multimeter/voltmeter. Skulle verkligen inte rekommendera dig att koppla in något innan du mätt att det inte är för hög nätspänning... och än en gång så måste jag påpeka att åldern på kåken inte säger något som helst om när elarbetet är utfört. Det brukar dock stå i centralen, eller så kan man skruva bort ett jordat vägguttag och kolla vad det är för färg på jordkabeln. Är den röd så är den äldre än 1960-1970 någongång.
Jag pratade med min lärare nu (läser en elutbildning för tillfället) och visade honom ditt inlägg och detta var vad han sa på ett ungefär: Prata med din hyresvärd, han är skyldig att se till att det fungerar som det ska, och detta skulle inte ha hänt om det inte funnits någon jordfelsbrytare installerad (i centralen alltså) enligt honom. Det kan vara så att de försökt installera en men att det inte gått för att den hela tiden löst ut och de kan därmed ha skippat den helt, och isåfall är det något fel innan din central och därmed inte längre din hyresvärds ansvar utan nätleverantörens.
jag har hört att indigo är en utav världens mest otursförföljda snubbar..
du får hålla dig till gameboyet tills du får igång elen igen tobbe.
vi ses snart!
jag har hört att indigo är en utav världens mest otursförföljda snubbar..
du får hålla dig till gameboyet tills du får igång elen igen tobbe.
vi ses snart!
Att allt inte går min väg kan jag lugnt skriva under på.
Tackar er alla för hjälpen. Blir att ta ett snack med hyresvärden.
Mvh// indigo
Japp då har jag ringt hyresvärden och haft en elektriker hos mig.
Han gick och mätte och skruvade upp proppskåpet och jag gick och satte på spisen och allt möjligt men det låg alltid mellan 230-235 volt. Frågade lite om flyttande nolla (tackar CharlieCrash för ett mycket informativt inlägg) och han berättade lite hur strömmen kunde ta genvägar och lite annat, men han kunde inte hitta något fel.
Senare kom min hyresvärd förbi och pratade lite och sa att minsann aldrig varit några fel i hans hus, trots att elektrikern sagt till mig att han springer här förjämnan. :rolleyes:
Så ja, då blir det väl att koppla in syntharna ikväll och hoppas på det bästa.
Elektrikern sa att jag kunde införskaffa en spänningsregulator om jag ville känna mig säkrare. Får ta och kolla upp det.
Tackar alla för er tid och uppmärksamhet.
Inget gick sönder helt, men fick byta ett gäng säkringar i diverse prylar. Nu bor jag i en annan lägenhet som även den saknar jordade uttag, köket är som vanligt undantaget. Men jag har inte haft några som helst liknande problem här. Det ända jag lider av är jordbrum lite här och där men det går oftast att lösa.