Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Syntharna slocknade en efter en.

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Strömskydd i allmänhet..

Intressant tråd.. bor i ett uråldrigt hus själv så...
Ska man vara rädd för spikar å sånt med gamla analoger som man inte recappat stromregulatorn/nätdelen?

Jag brände min Korg Delta genom att slå av en videomonitor på samma grenuttag som synten...pop sa det bara
(sen lagade synthX den):D

Efter det tjakkade jag en sån här... för den skulle vara bi-direktionell.. skydda åt båda hållen:

Men.. i teorin skulle man sätta en sån på varje oldiegoldies kontakt... för tex orglarna smäller som fan när man slår av dem.. och då sticker ju en spik bakåt i ledningen mot resten av manickprutterna..
Nån som kan förklara/lugna/berätta vad man skall göra (förutom att recappa alla sina maskiner... för det tar massa me tid)

//fredd

• Medlem
  • International user
  • 2009-02-13 20:13

indigo: Känns som det var oknytt i elcentralen där du bodde förut, så mycket strul (och tillhörande trådskapande) som du hade under den perioden.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-14 21:36

På annandag jul för kanske 10 år sen, brann nollan av i en huvudcentral till teknikmatningen på Eyeworks studio, gamlestan Göteborg, (Bingolotto mfl program)

Mängder med switchade nätaggregat (diverse teknik) blev bara bränt skräp då. Jag vill inte fundera på vad det kostade då.

När nollan försvinner stiger spänningen upp till 3-400V, å detta e ju inte så bra.

Efterdragning av nollskruvar i centraler bör göras med 5-10 års intervall om man vill vara säker. Om man som elektriker är i en gammal central och kopplar, så brukar man samtidigt kolla nollskruvarna som praxis.

Mangan

• Medlem
  • International user
  • 2009-02-14 23:23

Usch ... flytande nolla är inte att leka med ... Jag efterdrar alltid nollan varje gång jag jobbar i en elcentral som en ren rutinsak.

• Medlem
  • Linköping
  • 2009-02-15 00:05

Flytande jord är farligt! När jag var ung men fortfarande hade hade fet mage och satt och spelade med magen liggandes mot underredet på ESQ1an så kunde man känna hur det pirrade i fläsket!:cool:

Om man kollar i schemat på en ESQ1a kan man finna att det är ett design fel i den , man har kopplat ihop chassi jord med signal jord. Detta i sig borde inte skapa jordfelet men det kan
det om många burkar kör på samma pöver lina!

Man kan ochså kolla om trafon inducerar strömming i chassiplåten!

En sak till, din lokala elleverantör är ansvarig för strömmen som levereras
inte hyresvärden, men dom är jävligt snabba på att skylla på varandra för att
slippa leverera en sinus kurva!

El leverantören ska man ta hårt från början (egen erfarenhet) hota med att stämma dem om de inte fixar spikarna på nätet! Värst är om du bor nära ett industri område, kurvan kan se för jävlig ut och det är spikar på flera hundra
volt som dödar dina dyra burkar!

Bevaka tråden