Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sampla av hårdvarusynthar

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-08-01 16:03

Har några hårdvarubrukar som skall samplas av och avyttras. Har jag en del ljud jag är rädd om och som jag kommer vilja använda igen...

Hur brukar ni göra när ni samplar av hårdvaruburkar? Exakt varje tangent eller någon gång per oktav? Hur samplar ni t.ex. pads o.s.v..?

Vet egentligen inte vad jag är ute efter för svar men någon slags disktution om vad man bör tänka på kanske... Vill ju inte behöva köpa tillbaka grejerna bara för att jag inte fick till dom där samplingarna

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-01 16:42

Det kommer mjukvara som underlättar för just sånt här, annars är det ett ("/#(/# meck att få till samplingar bra ibland. Jag brukar faktiskt nöja mig med en tangent eller en per oktav om ljudet verkligen behöver det. Brukar t om slarva med att loopa och spelar hellre in en rätt lång sampling. Klipper den noggrant och använder samplerns filter osv, brukar bli okej!

• Medlem
  • Älmhult
  • 2006-08-01 17:22

Jag köpte Redmaticas Autosampler:

http://www.redmatica.com/Site/Pages/AM.php

Den gör jobbet väldigt bra måste jag säga. Men det tar tid ifall man vill ha med många olika tangenter/oktav samt olika anslag, modulation etc. Men ibland är det klart värt det.

Bor du nära södra småland kan jag säkert hjälpa dig om du vill.

Jag skulle aldrig lägga den otroliga tid som kommer att krävas själv utan skulle rekommendera en mjukvara annars som gör jobbet.

Men man kan ju göra som PF gör också och använda samplerns filter också men ibland är det just filtret som gör synthen och då är det rätt skönt att ha samplat av det också.

D.

Sample Robot är mjukvaran du vill ha. Det vill jag också...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-01 20:27

Fast det är rätt svindlande att tänka sig hur man kan tänka sig förvandla sin 40 Mb tunga JV1080 till flera hundra gigabyte i avsamplad form. Rolands teknik att putsa samplingarna i den synten, för att spara minnesåtgång, är närmast värda nobelpriset.

Eller kolla på Emulator X2, kostar mindre än SampleRobot! Finns iofs en liteversion för en tusing också...

• Medlem
  • 2006-08-01 20:46
Ursprungligen av PF:

Fast det är rätt svindlande att tänka sig hur man kan tänka sig förvandla sin 40 Mb tunga JV1080 till flera hundra gigabyte i avsamplad form. Rolands teknik att putsa samplingarna i den synten, för att spara minnesåtgång, är närmast värda nobelpriset.

Jo... Fast det gäller väl alla 90-talsromplers att de försöker göra mycket av lite. Roland kanske lyckades kanske ovanligt bra, vad vet jag...

När man samplar synthar är det lite tvärt om. Man kan sampla värdens simplaste ljud och ändå få det att ta upp hur mycket plats som helst.

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-01 20:56

Mario: Hehe jepp. Samplade av ett par CZ-101 ljud innan jag sålde min. 75 meg.

Jag brukar sampla av var fjärde ton. T.ex: C3, E3, G#3, C4 och så vidare. Fast det beror på ljudets karaktär. En del ljud visar upp en speciell briljans vid varje enskild ton som gör att det låter konstigt om man inte samplar rubbet. Är vibrato inblandat också kan det också vara bättre att hellre sampla för mycket än för lite. Jag samplar också hellre långa samplingar numera, det går oftast fortare totalt sett. 8 sekunder på ett ljud som inte klingar ut (eller väldigt långsamt) brukar vara lagom.

Möjligheten att sampla av ett syntljud hänger förstås mycket på hur ljudet är uppbyggt. Vissa ljud av mer "statisk" karaktär kan säkert samplas framgångsrikt. Men så snart ljuden är dynamiskt föränderliga med t.ex. velocity eller aftertouch blir det svårare.

Senaste tiden har jag suttit mycket och analyserat mina favoritljud från Oberheim Matrix 6R. (Syftet är att återskapa ljuden på en Nord Modular G2. Men mer om det någon gång framöver när jag kommit längre i det projektet.) Man slås av hur "musikaliska" många ljud på Matrixen är. De bjuder sig verkligen till att spelas. Jag tror att det beror på att dessa ljud är smart programmerade med väl valda modulationer som styrs av både velocity (ofta till både VCA och VCF envelope), aftertouch (ofta till VCF frekvens, LFO->Osc modulation depth och ibland även LFO frekvens) och keyboard (=vilken ton man spelar, modulerar ofta VCF frekvens, LFO frekvens och ibland VCF resonance). Dessutom finns ytterligare en envelope som ibland används till att modulera Osc PW och vars amplitud styrs av velocity.

Alla dessa dynamiska modulationsvägar gör det svårt att sampla av ett sådant ljud. Om man vid samplingen begränsar sig till ett fåtal velocitynivåer kommer velocitymodulerade parametrar att abrupt hoppa mellan olika värden om man mappar samplingarna med velocityswitching. Samma resonemang kan användas beträffande vilka toner som ska samplas. Om keyboard modulerar någon parameter kan man av den anledningen behöva sampla varenda ton inom ljudets användbara omfång. Det blir rätt många samplingar om man ska ha 60-70 toner och kanske 8-10 velocitynivåer. Och då har man ändå inte fått med eventuella aftertouch-modulationer.

I slutänden hänger det på hur noggrann man har anledning att vara med sina syntljud. En del ljud går lätt att sampla, men andra kan vara väldigt svåra om man vill fånga alla nyanser. Då är det kanske mindre arbete att faktiskt behålla sin gamla hårdvarusynt trots allt...

• Medlem
  • 2006-08-02 16:22

Tackar för svar! En del intressanta tankar.. Får se hur det blir när jag verkligen börjar sampla inom dom närmsta veckorna.

Att köpa programvar enkom för att sampla av de fåtal burkar jag har kvar känns lite overkill (det rör sig faktiskt bara om två synthar!) men det beror ju på priset också.

Att ha kvar syntharna är inte direkt aktuellt heller då jag kommer att flytta utomlands förmodligen. Ser inget annat val än att bli laptop musiker, men å andra sidan har min skapandeprocess varit i behov av en effektivisering sedan länge!

En idé som kan underlätta jobbet är ju att låta en sequencer spela de toner du vill ha med valfritt antal velocity/aftertouch-lägen och spela in resultatet. I SoundForge eller Wavelab kan du sedan automatiskt klippa och normalisera. Det är bara att lämna lite mellanrum mellan varje anslag.
Men det kräver ju att du kan importera ljudfiler till din hårdvarusampler via datorn, om du inte kör med en mjukvarusampler vill säga. Plus att du har loopandet att göra manuellt, vilket är den tristaste och mest frustrerande av alla manövrer när det gäller sampling.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-02 23:39

Om man har Reason och ReCycle så är det väldigt lätt att sampla ljud, då kan man ta varje tangent från lägsta C och uppåt. Spela in i t ex Audacity. Klipp i ReCycle, in i NNXT - mappat och klart. Sedan bara att applicera mer programmering om man vill. Flera velocitylayers eller så går utmärkt. En metod jag tillämpar ibland faktiskt, riktigt bra. Funkar bra på alla tonala ljud. Testa t ex även att sjunga in tonerna. Blir en kul röstpatch av det oftast.

• Medlem
  • 2006-08-03 13:22

Faktiskt funderat lite på Reason, PF! En gammal unbeliever som tänkt om lite Jag tror faktiskt begränsningarna gör mer nytta än skada i mitt fall. Men måste testa lite till innan jag lägger några kulor på det...

Alternativ #2 var Ableton Live men Reason verkar vara ett under av stabilitet i jämförelse. Live crashade typ 5 gånger igår innan jag ens kommit igång och börjat skapa :hmmm:

1
Bevaka tråden