Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnad på VA och rompler..är den så stor igentligen??

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Alltså, jämför man en riktig analogsynt med en rompler så lär det ju vara en viss skillnad mellan syntljuden ..
Men alla dessa VA-syntar som finns på marknaden, kan det vara så stor skillnad igenligen mellan dessa och säg en modern rompler av typen triton,fantom eller motif.
Visst , En VA är ju oftast roligare och lättare framförallt att skruva ljud på ,men jag syftar mest på att skillnaden ljudmässigt kan väl inte vara speciellt stor igentligen.
Som t ex padljud leadar och syntbrass mm mm...

Har suttit och pulat med min motif och rena syntljud fixar den ju bra på alla sätt o vis..
Det som är trist är ju att den inte direkt inbjuder till att sitta o krana ljud så där spontant kanske..

Så kanske rent ljudmässigt så skulle folk igentligen kanske kunna sitta med en bra rompler istället för de VA-syntar som finns..eller?

Känns som man lagt upp ett riktigt smashtillfälle för mothugg, men det får man väl ta...:D

Ofta kan en VA och en rompler låta likadant. Det beror om VA synthens oscillatorer är programmerade så att de ska försöka uppföra sig som på en analog synth.

Är det bara en vågform som repeteras (och det är samma filter) så låter det exakt likadant på en VA och en Rompler.

En del romplers har längre snuttar samplade från analogsynthar och IMO kan det låta mer levande en vissa VA.

Både romplers och VA är digitalsyntar, så det finns likheter redan där. Romplers brukar också ha förvånansvärt kompetenta syntmotorer.

Skillnaden är framförallt i hur vågformerna genereras. En rompler har ju samplade vågformer av varierande kvalitet, medan en VA genererar vågformerna. Det är tex svårt att fixa synk, pulsviddsmodulering eller FM på en rompler, och dessutom brukar bättre VA ha finesser som subtilt svaj på vågformerna, olika startfas vid varje tangenttryck, oscillator->filterfrekvens, ringmodulation, aliasingfria oscillatorer osv. Sen har vissa VA ett overdrive/saturation-steg innan filtret (på samma sätt som Moogar tex), vilket ingen rompler har vad jag vet.

Så vill man explicit göra klassiska analogsyntljud med saker som det ovan (synk, pwm) så behöver man en VA. Men är det vanliga smör-och-bröd-analogljud kommer man rätt långt med samplingar.

Men rätt mycket sitter i gränssnittet tycker jag. En VA utan rattar är ungefär lika inspirerande att göra ljud på som en genomsnittlig workstation.

1
Bevaka tråden