Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korg Oasys

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Funderar på att köpa en Korg Oasys, finns det någon som har en eller har erfarenhet från den som sitter på värdefull information för en ev. nybliven ägare?

Känns som att för de pengarna man får slanta upp ,så ska man nog kolla upp vad får för andra grejer för samma pengar..
Ska du ha den som livesynt eller studio??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-14 21:03

Vad jag har hört är det än så länge bara en upphottad Triton etc. Det finns väl möjlighet att KORG faktiskt släpper alllt till den som de har mumlat om, men jag ser också en risk i att de säljer totalt 11 OASYS i hela världen och släpper hela projektet rakt av...

Jag har svårt att tänka mig att man skulle få mer, eller det skulle bli bättre med en OASYS jämfört med att köpa det den kan i separata enheter.

Jo, se till att testa den länge, timmar, innan du bestämmer dig, det lär inte vara några problem att få den tiden i en musikaffär om du potentiellt sett tänker slanta upp 70 papp.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-08-14 21:07

De har ju redan droppat en Korg Oasys (prototype) så varför inte även denna?

Recension i senaste musikermagasinet:
http://www.musikermagasinet.com/
Jag tror säkert att den är kul, om man har slantarna och KORG fortsätter utveckla den. Det är antagligen den mest kompletta workstationkeyboard som finns, men också den dyraste, den känns dyrare än vad den borde tycker jag, men KORG har stor utvecklingskostnad på den.

MM-recensionen var ett dåligt skämt tyckte jag. Skummade den bara iofs, men i summeringen stod det "inget särskilt" på minus-sidan! Menar dom på fullt allvar att det inte fanns en enda liten anmärkning att göra på en pryl för dom pengarna? Man får ju anpassa kraven lite efter prislappen tycker jag. Läs SoS recension istället, bra mycket grundligare...

Nu får man iaf lite mer balla prylar med Oasys, MS20 & Poly6-emulering tex:
http://www.soundonsound.com/news?NewsID=8456

76kkr på thomann. Är inte det ett helt sjukt svårförsvarat pris? Vad är det här egentligen? Jag måste erkänna att jag inte läst på så noga om vad Oasys är, men det kan väl knappast vara mer avancerat än en dator, en bra midikontrollenhet och vettig mjukvara, ihopsatt i en enhet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-14 22:14
Ursprungligen av Richard Olsson:

76kkr på thomann. Är inte det ett helt sjukt svårförsvarat pris? Vad är det här egentligen? Jag måste erkänna att jag inte läst på så noga om vad Oasys är, men det kan väl knappast vara mer avancerat än en dator, en bra midikontrollenhet och vettig mjukvara, ihopsatt i en enhet?

Sssssh! Det får man inte säga högt...

Det man får hoppas är att det är en dator som kör ett OS gjort bara för syntes så att det är lite stabilt. Om jag skulle vara spekulant så skulle jag prova den i timtal för att kolla att den inte krashar, uppför sig märkligt, hänger sig eller så när man koppplar ihop allla ljudmotorer på väntade och oväntade sätt, gör fel, paniktrycker på en massa knappar etc. Det måste den palla om man skall ha med den på scen som enda keyboard.

Jag blir nästan sugen på att samla ihop lite polare till mig och anta mig utmaningen

- Köpa någon halvenkel (men viktad) klaviatur med massa knappar etc, exempelvis M-audios mastodontkontroller
- Köpa en liten lcd-skärm från clas olle eller kjell med vänner
- Klippa isär en billig pc-laptop.
- Bygga ihop allt i provisoriskt prototypaktigt chassi
- Bygga och installera en simpel linuxdistro för den hårdvaran
- Skriva en VST-host med lite grundläggande ljudfunktioner utifrån ALSA och diverse GPL-bibliotek som finns
- Skriva ett GUI till X11 med VST-hosten i bottenvåningen.
- Trycka in lite gratissynthar o.s.v. till att börja med

Hittar man laptopen gratis någonstans på någon vind, eller bygger ihop av delar från typ en barebone/shuttle-pc/mac-mini borde det landa på ca 20kkr, utan att jag har räknat särskilt noga på det.

Ursprungligen av Richard Olsson:

Jag blir nästan sugen på att samla ihop lite polare till mig och anta mig utmaningen

<snip>

Hittar man laptopen gratis någonstans på någon vind, eller bygger ihop av delar från typ en barebone/shuttle-pc/mac-mini borde det landa på ca 20kkr, utan att jag har räknat särskilt noga på det.

Tills man börjar fundera på hur mycket ens tid är värd, hur dyrt det faktiskt är med tex prototyper, hur mycket bättre/integrerat en Oasys förmodligen funkar osv.

(Jag tycker inte heller Oasys är prisvärd, men det är förmodligen inte hårdvaran i sig som är det dyra i den.)

Ursprungligen av false messiah:

Tills man börjar fundera på hur mycket ens tid är värd, hur dyrt det faktiskt är med tex prototyper, hur mycket bättre/integrerat en Oasys förmodligen funkar osv.

(Jag tycker inte heller Oasys är prisvärd, men det är förmodligen inte hårdvaran i sig som är det dyra i den.)

Fast FATTA hur kul det skulle vara att ha gjort en sån grej, och att göra den

Om jag skulle göra en sån grej hade det ju inte varit för att jag ville ha något som var likt Oasys i min studio. Det är jag inte särskilt intresserad av alls faktiskt, för jag klarar mig bra med ingenting alls i synthväg

Om jag gjorde en sån grej skulle det vara endast för att jag kan. Hackermentaliteten som jag till viss del imiterade i tonåren sitter kvar; Vi gör det för att vi kan

Det kanske är bättre att vänta ett par år tills den dyker upp på Blocket för 10 papp eller nåt.

Ursprungligen av Bolibompa:

Det kanske är bättre att vänta ett par år tills den dyker upp på Blocket för 10 papp eller nåt.

Gör mot andra som du vill att andra ska göra mot dig. Hur skulle du känna dig om du tvingades sälja något som du sålt huset för att ha råd med för två år sedan, nu för tio lakan. Jag skulle skämmas om jag köpte den så billigt av någon stackas krake

Ursprungligen av Richard Olsson:

Jag blir nästan sugen på att samla ihop lite polare till mig och anta mig utmaningen

- Köpa någon halvenkel (men viktad) klaviatur med massa knappar etc, exempelvis M-audios mastodontkontroller
- Köpa en liten lcd-skärm från clas olle eller kjell med vänner
- Klippa isär en billig pc-laptop.
- Bygga ihop allt i provisoriskt prototypaktigt chassi
- Bygga och installera en simpel linuxdistro för den hårdvaran
- Skriva en VST-host med lite grundläggande ljudfunktioner utifrån ALSA och diverse GPL-bibliotek som finns
- Skriva ett GUI till X11 med VST-hosten i bottenvåningen.
- Trycka in lite gratissynthar o.s.v. till att börja med

Hittar man laptopen gratis någonstans på någon vind, eller bygger ihop av delar från typ en barebone/shuttle-pc/mac-mini borde det landa på ca 20kkr, utan att jag har räknat särskilt noga på det.

Sjekk ut den her: Lionstracs Mediastation...
Er det noen som har testet den?

DJ
--

Ursprungligen av DrJustice:

Sjekk ut den her: Lionstracs Mediastation...
Er det noen som har testet den?

DJ
--

RIKTIGT kul initiativ. Synd att jag inte var först. Eller tur att jag inte var först, för jag hade ändå inte orkat slutföra den

De som köpt Oasys verkar nöjda enligt gearslutz (har inte sett några kommentarer från annat håll). Som jag ser det köper man en Oasys om man vill ha en enda maskin som klarar allt från syntes, sampleuppspelning, ljudinspelning och midisequencing, inte vill använda sig av dator, och är beredd att betala vad den kostar.

Jag kan definitivt tänka mig personer för vilka en Oasys är ett bra val, men då gäller det framförallt de som är ute efter en allt-i-ett-lösning utan dator och som inte har något problem med prislappen.

Men för de flesta andra finns det mer kostnadseffektiva val. (Tex Macbook Pro + Logic Pro + NI Komplete + RME Fireface 800 + viktat klaviatur + hårdvarukontroller landar på cirka 70.000kr och är en betydligt kompetentare lösning. Inte lika integrerat dock.)

Jag har bara i förbifarten haft möjlighet att testa OASYS och jag har nog varit relativt nöjd över vad jag hört från den. Det är Korgs flaggskepp, och det märks på mer än ett sätt. Själv har jag ett gammalt OASYS PCI hemma som jag är riktigt kär i, och trots prislappen undrar jag ändå om det inte är värt priset, att ha det bästa Korg har att erbjuda, och att ha det nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-15 06:58

80 000:- är väl inte så farligt. Inräknat inflationen vi haft sedan åttiotalets start så ser vi snabbt att priset är i paritet om inte lägre än Jupiter-8:ans nypris. Oasys är inte en leksak för amatörer, däremot kommer tekniken från den användas i billigare produkter under de närmsta tio, femton åren. Jag tycker det är kul att Oasys släpptes denna gång istället för att än en gång läggas på is och bli en utvecklingsplattform för Korg bara. Skulle jag ha de pengarna att lägga på mitt intresse skulle jag lätt fördjupa mig i den då optimerad yta är extremt viktigt för mig som trångbodd hobbymusiker med sambo...

Korg Radias är tydligen första burken som ärvt Oasys-teknik.

Jag tycker Oasys känns som ett mycket bra köp om det främst är en väldigt bra "allt i ett"-lösning man är ute efter.

Tänk också på att Oasys är en maskin riktad till proffs. Om man har ett företag (t.ex. en studio eller ett produktionsbolag) och gör avdrag+avskrivning landar man någonstans runt halva priset.

Jag är inte så superfrälst i Oasys (mest för att det är så bizarrt mycket funktioner och menyer som jag aldrig skulle använda),

men Kimmo här på JAM har en och har kört den sedan den kom och även gått på Korgs kurser för den etc.

Han svarar gärna på frågor om den eller kör en demo ifall ni kommer förbi JAM Stockholm.

Att Oasys skulle vara en upphottad Triton är inte sant - det är en helt nyutvecklad synth som inte bygger på de gamla chippen, inkl en helt ny samplingsmotor med helt nya samplingar (och upplösning). Och Oasys HD-1 motor bygger på 627 mb PCM-samplingar - jämför det med Triton Extreme som när den kom för något år sen hade "hisnande 160 mb" vilket var rätt speciellt för en hårdvarusynth.

Hur det låter är självklart upp till var och en - helt subjektivt!

Detsamma gäller också VA-modellerna. Sen Oasys kom har Korg släppt uppdateringar i form av en Legacy-variant (LAC-1, leverans i slutet av September) , STR-1 (physical modelling för plucked string) och även uppdaterat OS för stöd av mer minne etc. Och mer verkar vara på gång.

Att de skulle dyka upp på blocket för 10.000:- om c:a ett år känns rätt otroligt - det är inte så många som sålts, och de kostar faktiskt från 78 papp och uppåt

Jämför det med t ex Korg Triton ("Classic") som kostade lite över 20 papp då det begav sig och nu går för c:a 6 - 7.000:- eller mer beroende på konfiguration.

Hursomhelst har ju Korg redan nu börjat släppa "avynglingsprodukter", t ex Radias som jag har en soft spot för (låter inte så analogt - men väldigt rent. Extremt låg aliasing).

Och mer är säkerligen på gång,
även om Korg ännu håller det hemligt.

Ursprungligen av j antoni:

Att de skulle dyka upp på blocket för 10.000:- om c:a ett år känns rätt otroligt - det är inte så många som sålts, och de kostar faktiskt från 78 papp och uppåt

Det skulle vara intressant att höra hur många som finns i landet. Jag blir faktiskt lite exalterad över att någon vågar tillverka en sådan maskin idag. Det känns lite som det nya millenniets svar på Fairlight/Synclavier.

Det är modigt av Korg att satsa på en så extrem hårdvaruprodukt, även om pengarna förmodligen kommer att trilla in på spin-offprylar.

Jag var rätt skeptisk till den innan men fick göra en helomvändning efter att ha testat den. Riktigt skön klaviatur och ett rätt enkelt upplägg. Galet mycket funktioner dock...lite som Cubase SX3 som mest gör mig nervös...

Hade jag inte haft dator och synthar redan och haft en sisådär 75000:- över så varför inte?

Ursprungligen av Airwolf:

Hade jag inte haft dator och synthar redan och haft en sisådär 75000:- över så varför inte?

På gränsen till OT, men jag undrar hur många här som passerar 75.000kr-gränsen när det gäller utrustning? Förmodligen fler än man tror, summorna brukar bli skrämmande stora när man börjar lägga ihop utläggen för alla prylar man har...

Ursprungligen av false messiah:

På gränsen till OT, men jag undrar hur många här som passerar 75.000kr-gränsen när det gäller utrustning? Förmodligen fler än man tror, summorna brukar bli skrämmande stora när man börjar lägga ihop utläggen för alla prylar man har...

Antagligen de flesta

Jag har bara hållit på sedan årsskiftet, alltså 7 månader, med att köpa in saker, och bara mitt landar på omkring 25-30kkr, exklusive datorn då.

Ursprungligen av Richard Olsson:

Jag har bara hållit på sedan årsskiftet, alltså 7 månader, med att köpa in saker, och bara mitt landar på omkring 25-30kkr, exklusive datorn då.

Fast med en dator behöver det inte kosta så våldsamt mycket, man klarar sig med en 20-30.000kr. (dator ~10k, mjukvara ~10k, kontrollers/ljudkort, ~5k)

Sen har habegäret en tendens att få det att springa iväg rejält ändå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-31 09:25
Ursprungligen av j antoni:

Att de skulle dyka upp på blocket för 10.000:- om c:a ett år känns rätt otroligt - det är inte så många som sålts, och de kostar faktiskt från 78 papp och uppåt

Fast inte så långt ifrån. Den som ligger ute nu för 35kkr har legat ute ett tag nu(priset sjunker). Jag tror att de som ville ha en redan har en plus att det alltid är svårt att sälja riktigt dyra saker begagnat.

http://www.vendolin.se/annonce_detail.asp?annonceid=5081900

Ursprungligen av Frebrik:

Fast inte så långt ifrån. Den som ligger ute nu för 35kkr har legat ute ett tag nu(priset sjunker). Jag tror att de som ville ha en redan har en plus att det alltid är svårt att sälja riktigt dyra saker begagnat.

http://www.vendolin.se/annonce_detail.asp?annonceid=5081900

Jag ringde numret som finns i annonsen och killen som svarade hade ingen aning vad jag pratade om..

Jag kollade upp båda telefonnumrena som finns i annonsen på hitta.se, och samma namn dök upp. Killen som svarade när jag ringde svarade med just det namnet..

Och ändå: "Va? Det är nåt som blivit galet."

Lite mysko..

Tack för era ord, men jag har redan köpt den. Jag har även en Korg Triton Studio, och jag kan säga att Korg Oasys inte är en upphottad Triton, Oasys är hur mycket mer än så. Den grymmaste monstermaskinen jag någonsin har hört, hur kul som helst.

Ursprungligen av soundflight:

Tack för era ord, men jag har redan köpt den. Jag har även en Korg Triton Studio, och jag kan säga att Korg Oasys inte är en upphottad Triton, Oasys är hur mycket mer än så. Den grymmaste monstermaskinen jag någonsin har hört, hur kul som helst.

Koolt! Håller med lasselu, det vore intressant med en recension om du orkar.

Bevaka tråden