Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korg Oasys

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av soundflight:

Tack för era ord, men jag har redan köpt den. Jag har även en Korg Triton Studio, och jag kan säga att Korg Oasys inte är en upphottad Triton, Oasys är hur mycket mer än så. Den grymmaste monstermaskinen jag någonsin har hört, hur kul som helst.

Jag har också köpt en precis (88 tangentersversionen). Den skall dyka upp nästa vecka.

Jag skall gärna erkänna att jag hörde till dem som var skeptiska fram till att jag fick tillfälle att testa ett exemplar i ett par dagar. Det här instrumentet låter fantastiskt. Framförallt låter det fantastiskt även när man tryckt bort effekterna.

Jag har en bra datorstation (G5, Logic, reason, live, många NI-syntar, många av de stora east-west bibliteken mm..) men det som känns wunderbart med Oasysen är integrationen. Jag har också längtat efter ett avancerat instrument man kan använda utan att man är tvungen att starta datorn, starta program, ladda pluggar osv varje gång. Bara STR1-delen i Oasysen är något i hästväg.

Man skall tänka på att den här maskinen är komplex. Att bara bläddra några presets i en musikaffär och sen ha en åsikt duger inte riktigt (tycker jag). Jag räknar med att det kommer att ta mig år att utforska alla möjligheter. Manualen är på 1000 (!) sidor. Jag kanske ska tillägga att jag köpte min första synt 1980, så jag har hunnit programera ett par ljud eller två.

Utan att jämföra produkterna på något vis, men när jag köpte mitt Kyma-system var det samma sak. Man KAN sätta igång och leka direkt, men vill man få valuta för pengarna är det bara att sätta sig ner med några liter kaffe och läsa manual.

Är den då värd pengarna?

För mig absolut! Men den är knappast något impulsköp. Jag tycker förvisso fortfarande att jag får ut underbara saker från min Korg Z-1 som jag köpte ny 1997. Jag räknar med att använda Oasysen minst lika länge.

Som alltid: YMMV.

Med vänlig hälsning

Jag blir lite nyfiken på vad ni som köpt den har för användningsområde. Live eller studio? Turne eller husband? Att det är proffesionellt förutsätter jag?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2006-08-17 13:57

Kul! Ser fram emot en recension...:)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-20 15:48

Spelade på en Oasys idag, lite kort. Finfina analogsimuleringar, men allt annat kändes helt ointressant "in my book". Den känns som en Triton med extra hallonsylt.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2006-12-08 15:24
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2006-12-08 15:57
Ursprungligen av Zwopper:

Vilken journalistik...jag blir så trött...

Citat:

Genom att använda Linux som bas i sin öppna arkitektur har Korg gjort det enkelt att löpande uppgradera maskinen med ny mjukvara och nya syntmotorer.

Ja just det...för alla andra syntar som inte använder Linux går ju inte att uppgradera...

Det är karma i den stod det.

Är det speciellt imponerande med sådana här maskiner? De har ju bara tryckt in allt som finns i en enda konsol, kanske lite mer av det goda bara. Ja, jag vet inte, jag slutade för länge sedan att sukta efter hyperfullkomliga maskiner. Vi vet förmodligen alla hur det fungerar. Strax efter att ni pungat ut med 70000-80000 på denna helylleapparat kommer de med uppföljaren. Den är fyra gånger så bra på allt, men kostar bara hälften. Det är så gott att i stället ha fastnat för trägavelmaskinerna från förr!

Ursprungligen av Putte P:

Är det speciellt imponerande med sådana här maskiner? De har ju bara tryckt in allt som finns i en enda konsol, kanske lite mer av det goda bara. Ja, jag vet inte, jag slutade för länge sedan att sukta efter hyperfullkomliga maskiner. Vi vet förmodligen alla hur det fungerar. Strax efter att ni pungat ut med 70000-80000 på denna helylleapparat kommer de med uppföljaren. Den är fyra gånger så bra på allt, men kostar bara hälften. Det är så gott att i stället ha fastnat för trägavelmaskinerna från förr!

He he he... det för mina tankar till bilbranschen där den ena Ferraridräparen efter den andra presenteras. Hur imponerad blir man när man ser till vad de kostar och vilka resurser de förbrukar?

Såna här syntar har väl framförallt två stora fördelar: integrationen och top-of-the-line-teknik, och om det är något man värdesätter beror helt på hur man jobbar och vilka behov man har.

70-80000kr är mastigt, men det är å andra sidan alltid svårt att jämföra priser. En Minimoog ligger på en fjärdedel av Oasys pris - vad är mest prisvärt? (Ja, det är en kuggfråga.)

  • Oregistrerad
  • 2006-12-11 00:38
Ursprungligen av false messiah:

En Minimoog ligger på en fjärdedel av Oasys pris - vad är mest prisvärt? (Ja, det är en kuggfråga.)

en oasis-skiva!

En Minisingel med Oasis menar du väl?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-11 01:05
Ursprungligen av false messiah:

En Minisingel med Oasis menar du väl?

jo

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-12-11 10:41

Nä, parakiiten går istället igång på jp8000:s synklead samt sänkta volvos med tärningar.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-12-11 10:55

Tycker mig ha sett många oasyss på teve i underhållningsprogram med husband...

Ouch! Halva priset 5 månader senare...

köööööp!

Bevaka tråden