- zthee
- Medlem ●
- Stockholm
Jag har tänkt, och funderat lite. På vilka sjuka digitalsynthar finns det?
Mellan DX-7 och D-50 och dagens VA måste det ju hänt massa skumma saker? Eller var det bara romplers som i dagens läge räknas som kallt och sterilt skräp?
Är det någon som kan rekomendera någon riktigt sjuk digitalsynth? Någonting som är både lätthanterlig och en mästare på att pressa fram de mest knepiga av ljud? Eller förslagsvis bara lätthanterlig. Men samtidigt spännande..? Eller är de synthar som kom i början på 90-talet bara skräp?
Hej Ztiii
Crumar Bit99, Bit01 (o div avarter är kanske något?).
Har haft sådana, och om man bara gav sig fan på att göra jävliga ljud, så gick det:)
Kolla in dom! Dessa var dom första jag tänkte på iaf.
Aaah, Bit01:an är ju den som ser ut som en dröm
*Dräggel* ... honom vill vi ha!
*do the robotdance*
Den har t.o.m handtag så man kan hålla sig när man headbangar, eller så man kan sträcka ryggen efter ett makaron-pass.
Dom brukar väl gå rätt billigt på annons-sidor även. Kan tänka mig att alla musikaffärer har några sådana slänga i källaren...
BIT-serien är ungefär lika digital som Roland Jono-106.
Bit01 låter skittrist. Och är ännu tristare att programmera.
Casio CZ och VZ, Yamahas vektormaskiner (TG33/SY22/SY35) och senare FM-syntar (SY77/TG77/SY99/FS1r), Kurzweil K2000, duktigare samplers som Emu E4 om man jobbar med modmatrisen, Waldorf Microwave 1/2/XT, physical modelling-syntar som Yamaha VL1/VL70 och Korg Z1/Prophecy är några jag kommer på.
Rätt många av de här har rätt trista gränssnitt, men det går ju att komma runt med programmerbara kontrollers och datoreditors om man orkar anstränga sig så långt.
Jajustdet, Ensoniq ASR-10 och ESQ-1 (och de andra i samma serie) var poppis bland ljudskruvare som Autechre och liknande, så där tror jag det finns stora möjligheter till digitala konstigheter.
Kawai K5 och K5000 måste nämnas!
Det har jag ju redan gjort ju...;)
Ähum, sorry, triggade uppenbarligen inte på ordet "Kawai" i texten :rolleyes:
För att ge lite mer kött på benen så är det väl iofs overkill att säga att K5 och K5000 är användarvänliga, de är faktiskt rena as att programmera, men eftersom du nämnde DX7 så De generar dock likt DX7an väldigt dynamiska och spelbara ljud. Och det finns en flora av ljud på nätet att ta hem...
Wavestation kan låta väldigt bra, men i mina öron ganska stereotypt. Det blir många pads med svirl om man säger. Och den är också rätt trist att programmera, men å andra sidan finns ca en miljard ljud på nätet Om jag får slänga in ett par andra får i leken skulle jag säga: Korg Karma och Prophecy.
Eller var det bara romplers som i dagens läge räknas som kallt och sterilt skräp?
Roland JD-800. Rompler, släpptes i början av 90-talet och går att skruva fram balla ljud på väldigt enkelt tack vare alla sina reglar och knappar. Den låter allt annat än sterilt och kallt (spökligt varmt emellanåt) men har ett väldigt mjukt filter och funkar nog inte var som helst. Testa om du får chansen!
Annars är SQ80 och ESQ-1 jäkligt trevliga också!
Men SQ80 och ESQ1 är ju inte riktigt digitala, analoga filter ju!
Kan inte en Korg Wavestation nämnas i det här sammanhanget också? Digital och med möjligheter att fixa fram diverse knasigheter i ljudväg...
Har även hört ryktas att det går att köpa en av nån här på 99 hyfsat billigt...
Men SQ80 och ESQ1 är ju inte riktigt digitala, analoga filter ju!
Det är nog första gången jag hört någon klaga på att en synt är analog och inte digital.
Nu blir jag sugen på att plocka fram min CZ-101 igen. Fast alla patcharna i den har nog försvunnit in i batteriglömskan..
Z1:an (polyfon prophecy + lite till) har MOSS-syntes vilket "simulerar" analog/digital och ett par "riktiga" instrument. Yamahas VL-syntes har lite annorlunda (färre) varianter men enl. vissa mer naturtrogna "instrumentsimuleringar". Man får lyssna själv vad man tycker!
Sound on Sound har en rätt bra genomgång av Prophecy. VA, FM, physical modelling och krångligt gränssnitt. (Och ännu krångligare på Yamahas motsvarigheter.)
Överlag verkar physical modelling vara intressant om man 1) är ute efter (något så när) realistiska kopior på verkliga instrument eller digitala hybrider, och 2) har tid och ork att sätta sig in i det.
Det lilla jag jobbat med PM har varit rätt intressant, men det är lätt att göra en liten justering som får ljudet man jobbat med i två timmar att låta som en ledsen och gravt ostämd bastuba. Men å andra sidan har jag hört en del fantastiska ljud från Yamaha VL-1, så orkar man sätta sig in finns det potential där.
TG77 har väl många olika slags digitalljud (PCM/FM/DCF/FX) för pengarna men kan vara jobbig att programmera? Fabriksljuden= vöörk-stejschen eller?
Presetljuden är väldigt workstation-80-tal. Det är enligt mig Yamahas enklaste FM-synt att programmera (Jellinghaus och mjukvarueditors undantagna), men det är fortfarande FM det handlar om. Stor potential för konstiga ljud dock: massa olika vågformer, 3 feedbackloopar, samplingar som modulatorer, elakt filter och loopbara envelopes. (Front 242:s Tyranny for you är full av ljud som låter som de kommer från en TG77.)
Vet inte om FM7 ersätter en DX7 eller TX81z: det är faktiskt billigare att köpa den äkta varan idag och tar ingen CPU. Just TX81z tycker jag har väldigt speciell hård karaktär i ljuden som jag inte riktigt tycker att mjukvarufm fångar (beror förmodligen på DA-omvandlarna och låg upplösning i beräkningarna; bitcrusher når en bit på vägen men inte riktigt med samma uppkäftighet).
K2000RS: lite dyrare, "halvkrånglig" men går att göra många konstiga ljud på (PCM+VAST)
Poppis hos diverse ljudfanatiker som NIN. Tyder säkert på nånting.
Apropå ingenting, när CZ:orna kom då var digitalt "fiiint" och analogt "zczpraakk".
Själv gillar jag CZ:orna för att de känns rätt analoga i upplägg och ljudkaraktär. Det är inga problem att göra digitalknas med dem heller, men att göra en enkel bluppbas med simulerat filter tar cirka 10 sekunder, till skillnad från 10 minuter på tex en VZ eller Yamaha-FM.
Just TX81z tycker jag har väldigt speciell hård karaktär i ljuden som jag inte riktigt tycker att mjukvarufm fångar (beror förmodligen på DA-omvandlarna och låg upplösning i beräkningarna; bitcrusher når en bit på vägen men inte riktigt med samma uppkäftighet).
använde inte nitzer ebb TX81z för basslingor på That Total Age, som Join In The Chant? har för mig att jag läst det någonstans
använde inte nitzer ebb TX81z för basslingor på That Total Age, som Join In The Chant? har för mig att jag läst det någonstans
VX600 är tokanalog och tokhäftig! ..och tokdyr oftast
12 VCO's med massor av modulationsmöjligheter i en pytteliten låda. "Digitaljox" som FM är inga problem för den
Om någon ser en sådan till salu för ok pris så är jag mycket sugen!
Digitalsyntar i övrigt.. finns ju hur många som helst.. men njae.. vet inte riktigt vad zthee är ute efter här.. men en första gissning är någon Casio CZ-mojäng
jag har en dx11 o en cz5000, dels för ljuden o dels av affektion