Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digitalsynthar?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-21 12:26

Jag har tänkt, och funderat lite. På vilka sjuka digitalsynthar finns det?

Mellan DX-7 och D-50 och dagens VA måste det ju hänt massa skumma saker? Eller var det bara romplers som i dagens läge räknas som kallt och sterilt skräp?

Är det någon som kan rekomendera någon riktigt sjuk digitalsynth? Någonting som är både lätthanterlig och en mästare på att pressa fram de mest knepiga av ljud? Eller förslagsvis bara lätthanterlig. Men samtidigt spännande..? Eller är de synthar som kom i början på 90-talet bara skräp?

Hej Ztiii
Crumar Bit99, Bit01 (o div avarter är kanske något?).
Har haft sådana, och om man bara gav sig fan på att göra jävliga ljud, så gick det:)
Kolla in dom! Dessa var dom första jag tänkte på iaf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-21 12:49

Aaah, Bit01:an är ju den som ser ut som en dröm

Ursprungligen av zthee:

Aaah, Bit01:an är ju den som ser ut som en dröm

*Dräggel* ... honom vill vi ha!

*do the robotdance*
Den har t.o.m handtag så man kan hålla sig när man headbangar, eller så man kan sträcka ryggen efter ett makaron-pass.
Dom brukar väl gå rätt billigt på annons-sidor även. Kan tänka mig att alla musikaffärer har några sådana slänga i källaren...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2006-08-21 12:58

Ensoniq Fizmo, kanske...
Sedan har vi ju Kawais additiva maskiner...fast de är ju inte direkt lätthanterliga...
Och framförallt...Technics WSA1...

BIT-serien är ungefär lika digital som Roland Jono-106.

Nord Modular i alla dess former!
Sen är väl Yamaha FS1R allt annat än lätthanterlig men jag har alltid varit lite nyfiken på den.

Waldorf XT är ju också hur digital och trevlig som helst.

Bit01 låter skittrist. Och är ännu tristare att programmera.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-08-21 13:24

Fizmo och fs1r är väll det som dyker opp i min knopp..... men yamma har gjort lite fmskainer så alla borde ju ha nån poäng, finns dataeditorer till dem med.

Jag skulle vilja höra zthei med en 808, fm-bas och fmplnok!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-21 13:27
Ursprungligen av enapa:

Jag skulle vilja höra zthei med en 808, fm-bas och fmplnok!!!

FM-bas kanske kommer snart. 808:a lär dröja länge

Casio CZ och VZ, Yamahas vektormaskiner (TG33/SY22/SY35) och senare FM-syntar (SY77/TG77/SY99/FS1r), Kurzweil K2000, duktigare samplers som Emu E4 om man jobbar med modmatrisen, Waldorf Microwave 1/2/XT, physical modelling-syntar som Yamaha VL1/VL70 och Korg Z1/Prophecy är några jag kommer på.

Rätt många av de här har rätt trista gränssnitt, men det går ju att komma runt med programmerbara kontrollers och datoreditors om man orkar anstränga sig så långt.

Jajustdet, Ensoniq ASR-10 och ESQ-1 (och de andra i samma serie) var poppis bland ljudskruvare som Autechre och liknande, så där tror jag det finns stora möjligheter till digitala konstigheter.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-21 13:39

Ensoniq EPS 16+ och ASR10 rekommenderas varmt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-21 14:09

Evolution har ju gjort ett par riktigt obskyra digitalsynthar, bl a EVS-1 och någon wavetablesynth typ PPG. Jag har inte testat nån av dem, bara läst recentioner. Kanske mer konstiga än bra dock...

Kawai K5 och K5000 måste nämnas!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2006-08-21 15:35
Ursprungligen av The Introvert:

Kawai K5 och K5000 måste nämnas!

Det har jag ju redan gjort ju...;)

Ursprungligen av lasselu:

Det har jag ju redan gjort ju...;)

Ähum, sorry, triggade uppenbarligen inte på ordet "Kawai" i texten :rolleyes:

För att ge lite mer kött på benen så är det väl iofs overkill att säga att K5 och K5000 är användarvänliga, de är faktiskt rena as att programmera, men eftersom du nämnde DX7 så De generar dock likt DX7an väldigt dynamiska och spelbara ljud. Och det finns en flora av ljud på nätet att ta hem...

Wavestation kan låta väldigt bra, men i mina öron ganska stereotypt. Det blir många pads med svirl om man säger. Och den är också rätt trist att programmera, men å andra sidan finns ca en miljard ljud på nätet Om jag får slänga in ett par andra får i leken skulle jag säga: Korg Karma och Prophecy.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-21 14:20

The Introvert, Varför måste de det? Kött på benen!

Ursprungligen av zthee:

Eller var det bara romplers som i dagens läge räknas som kallt och sterilt skräp?

Roland JD-800. Rompler, släpptes i början av 90-talet och går att skruva fram balla ljud på väldigt enkelt tack vare alla sina reglar och knappar. Den låter allt annat än sterilt och kallt (spökligt varmt emellanåt) men har ett väldigt mjukt filter och funkar nog inte var som helst. Testa om du får chansen!

Annars är SQ80 och ESQ-1 jäkligt trevliga också!

Men SQ80 och ESQ1 är ju inte riktigt digitala, analoga filter ju!

Kan inte en Korg Wavestation nämnas i det här sammanhanget också? Digital och med möjligheter att fixa fram diverse knasigheter i ljudväg...
Har även hört ryktas att det går att köpa en av nån här på 99 hyfsat billigt...

Ursprungligen av android:

Men SQ80 och ESQ1 är ju inte riktigt digitala, analoga filter ju!

Det är nog första gången jag hört någon klaga på att en synt är analog och inte digital.

Nu blir jag sugen på att plocka fram min CZ-101 igen. Fast alla patcharna i den har nog försvunnit in i batteriglömskan..

Ursprungligen av ACID LIZARD:

Z1:an (polyfon prophecy + lite till) har MOSS-syntes vilket "simulerar" analog/digital och ett par "riktiga" instrument. Yamahas VL-syntes har lite annorlunda (färre) varianter men enl. vissa mer naturtrogna "instrumentsimuleringar". Man får lyssna själv vad man tycker!

Sound on Sound har en rätt bra genomgång av Prophecy. VA, FM, physical modelling och krångligt gränssnitt. (Och ännu krångligare på Yamahas motsvarigheter.)

Överlag verkar physical modelling vara intressant om man 1) är ute efter (något så när) realistiska kopior på verkliga instrument eller digitala hybrider, och 2) har tid och ork att sätta sig in i det.

Det lilla jag jobbat med PM har varit rätt intressant, men det är lätt att göra en liten justering som får ljudet man jobbat med i två timmar att låta som en ledsen och gravt ostämd bastuba. Men å andra sidan har jag hört en del fantastiska ljud från Yamaha VL-1, så orkar man sätta sig in finns det potential där.

Citat:

TG77 har väl många olika slags digitalljud (PCM/FM/DCF/FX) för pengarna men kan vara jobbig att programmera? Fabriksljuden= vöörk-stejschen eller?

Presetljuden är väldigt workstation-80-tal. Det är enligt mig Yamahas enklaste FM-synt att programmera (Jellinghaus och mjukvarueditors undantagna), men det är fortfarande FM det handlar om. Stor potential för konstiga ljud dock: massa olika vågformer, 3 feedbackloopar, samplingar som modulatorer, elakt filter och loopbara envelopes. (Front 242:s Tyranny for you är full av ljud som låter som de kommer från en TG77.)

Vet inte om FM7 ersätter en DX7 eller TX81z: det är faktiskt billigare att köpa den äkta varan idag och tar ingen CPU. Just TX81z tycker jag har väldigt speciell hård karaktär i ljuden som jag inte riktigt tycker att mjukvarufm fångar (beror förmodligen på DA-omvandlarna och låg upplösning i beräkningarna; bitcrusher når en bit på vägen men inte riktigt med samma uppkäftighet).

Citat:

K2000RS: lite dyrare, "halvkrånglig" men går att göra många konstiga ljud på (PCM+VAST)

Poppis hos diverse ljudfanatiker som NIN. Tyder säkert på nånting.

Citat:

Apropå ingenting, när CZ:orna kom då var digitalt "fiiint" och analogt "zczpraakk".

Själv gillar jag CZ:orna för att de känns rätt analoga i upplägg och ljudkaraktär. Det är inga problem att göra digitalknas med dem heller, men att göra en enkel bluppbas med simulerat filter tar cirka 10 sekunder, till skillnad från 10 minuter på tex en VZ eller Yamaha-FM.

  • Medlem
  • 2006-08-22 23:00
Ursprungligen av false messiah:

Just TX81z tycker jag har väldigt speciell hård karaktär i ljuden som jag inte riktigt tycker att mjukvarufm fångar (beror förmodligen på DA-omvandlarna och låg upplösning i beräkningarna; bitcrusher når en bit på vägen men inte riktigt med samma uppkäftighet).

använde inte nitzer ebb TX81z för basslingor på That Total Age, som Join In The Chant? har för mig att jag läst det någonstans

Ursprungligen av VCO:

använde inte nitzer ebb TX81z för basslingor på That Total Age, som Join In The Chant? har för mig att jag läst det någonstans

här kanske?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-21 15:57

VX600 är tokanalog och tokhäftig! ..och tokdyr oftast
12 VCO's med massor av modulationsmöjligheter i en pytteliten låda. "Digitaljox" som FM är inga problem för den

Om någon ser en sådan till salu för ok pris så är jag mycket sugen!

Digitalsyntar i övrigt.. finns ju hur många som helst.. men njae.. vet inte riktigt vad zthee är ute efter här.. men en första gissning är någon Casio CZ-mojäng

jag har en dx11 o en cz5000, dels för ljuden o dels av affektion

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-08-21 18:39

Det såldes en VX600 för cirka ett halvår sedan för 4995kr (tror det var en norrman som sålde via MM). Det e nog ganska ok pris.

mårre: Japp.. jag kommer ihåg det mycket väl. Jag kommer också ihåg att jag var fattig som en kyrkråtta då och inte kände för att ta några lån eller liknande dumt

Bevaka tråden