Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digitalsynthar?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-21 20:45

Massa fina tips här! Roligt att se ett litet avbrott i analogträsket

FM, CZ-101:an är nog den enda casio-synth jag skulle kunna tänka mig att äga, den är så söt!

I övrigt så vet jag inte alls vad jag är ute efter. Är nog inte ens ute efter någon synth. Men det är så roligt att se vad som finns. Och en det känns som om att nu när det är så dyrt med analogsynthar, så måste det ju finnas bra och roliga alternativ till ljudkällor? (Bäst är om de är billiga också )

Kanske inte bara tips till mig, utan till andra som vill veta att det finns annat där ute än saker som låter "minimoog"?

• Medlem
  • 2006-08-21 20:48

hade en bit one ett par år sedan...jag är glad att den tiden är över kan man säga

ska skaffa en roland jd-800 om ett par dagar, så det blir härliga pads framöver...

jag går igenom en liten fas just nu, jag har fått dille på digital- & hybridgrejjer

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-21 20:56

En riktigt rolig digitalsynt är lille OSCar. Annars kan alltid TX81Z rekommenderas. Men FM-syntarna är mycket väl emulerade med Native Instruments FM7, som läser alla Yamaha-FM-syntarnas Sysex-data. Ljud, alltså.

• Medlem
  • 2006-08-21 21:03

Nån som vet om FM7 har ett "DX 7-original mode"? (dvs 12 bitars upplösning?)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-21 21:20

Stäng av effektenheten och kör den genom en bitcrusher?

• Medlem
  • 2006-08-21 21:22

...inte samma sak på långa vägar... - om det ändå vore så enkelt!

• Medlem
  • 2006-08-21 21:29

Det finns!

"a slider on the Master page labeled Digital, which lets you reduce the bit depth of the instrument to the original DX7's 12-bit word length or lower. Unfortunately, there is no indication of where 12-bit resolution is on the slider or what the resolution of the lowest value is. On the same page is a slider labeled Analog, which controls an emulation of the random variations that temperature and other factors introduced into early analog-synth circuits."

http://emusician.com/libraries/emusic_native_instruments_fm/

Waldorf XT -cool och lättrattad!

Nån som sa EMU Morph, och alla dens brödrar? Pain-in-da-ass att programmera, men det finns mjukvaruprogrammerare.
Morph'en har stor potential, men man ska ha tålamod.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-21 23:12

"stor potential, men man ska ha tålamod"

Väl talat. Kan appliceras på alla syntar!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-22 19:27

Prophecy:n är väldigt intressant. Men vad är det för typ av syntes? Physicalmodeling läste jag på en hemsida, men det är bastuba eller analogsynth? Jag bara undrar.. Och den ska väl också vara ett as till att programera?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-22 19:29

Poängen med att skaffa Yamaha DX-serien och Wavestation försvann väl lite i o m FM7 respektive Legacy? Inte för att jag tycker att pluggarna kan emulera varken TX802, TX81z eller Polysix 100 procentigt, så varför skulle DX7 och Wavestation vara perfekta, men i teorin... :rolleyes:

Korg Prophecy! Ja! Den är faktiskt råball! Längtar verkligen efter en användarvänlig version av den i Legacy version 543
Hårdvaran är dessutom riktigt skön att lira på.. nära på en favorit som kontroller till waldorf pulse och liknande.

Z1 bör väl nämnas också. Kawai K4r är en skön liten pryl också.

En Chetah MS800 skulle jag vilja ha. Väldigt sällsynt, men ska försöka hitta en i London. 8-bitars wavesequencing, ska enligt uppgift låta väldigt annorlunda och lo-fi.

Ursprungligen av Dalleponken:

En Chetah MS800 skulle jag vilja ha. Väldigt sällsynt, men ska försöka hitta en i London. 8-bitars wavesequencing, ska enligt uppgift låta väldigt annorlunda och lo-fi.

en sån dimper ner i postlådan här vilken dag som helst... låter den illa så har du första tjing...

• Medlem
  • 2006-08-22 23:20

humm....det kanske det var

CASIO CZ-101 har ju nämnts tidigare. Jag har ju en CZ-1000 som är samma synt fast med fullstora tangenter. Jag får säga att den verkligen är ett ypperligt exempel på en mellansynt med en alternativ syntes som verkligen flörtar in sig på FM och Analog Subtractiv Syntes på samma gång på ett speciellt och väldigt charmigt sätt. Presetljuden är läskigt dåliga men när man väl börjar programmera den låter den grymt bra! Har gjort några ljud i den som jag tror vissa inte hade kunnat skilja ifrån en ARP2600 t.ex. Grymt bred men digitalbrusig ibland (kanske charmigt?). Låter väldigt Röyksopp ibland, coolt. Jag rekommenderar den varmt!

Bevaka tråden