- zthee
- Medlem ●
- Stockholm
Heheheee..
Jo jag är ju sugen på en x0x-sequencer att ha som kompanjon till ableton live för att kunna få lite mer hands-on Har börjat bli ordentligt trött på att pula trummor med musklick i pianorullen :-/
Zthee gav förslag på 505/626/707, är det några skillnader på sequencerdelen på dessa? Sänder alla midi?
Finns det nåt annat smart man kan använda som trumsequencer som är lika lättarbetat som en x0x? Behöver alltså inte ha någon trummaskin med bra trummor, bara en sequencer som skickar midi till Live.
Jag tror alla sänder midi.
TR-626:an gör det definitift! TR-505:an också. TR-707:an borde göra det.
Prismässigt så borde de TR-505 kosta typ ~500:- 626:an ~500-700:- och TR-707:an ~1000:- (707:an är lite sämre än 626:an tycker jag, färre ljud och man kan inte ställa pitch, men den har exakt samma hi-hats som 909:an, vilket förmodligen gör att folk gillar den).
Akai MPD16? Eller vad de där padsen heter. Fast då är det ingen sequencer..
Så, du vill egentligen en manick med följande specar:
16-n steg i sequencern
1-n olika spår som kan spelas samtidigt (ett spår per midinot?)
Rattar och knappar för att programmera spåren, minst 16 steg i taget
Enkelt sätt att växla mellan spåren du programmerar
Gärna en bra översikt över hur alla dina spår är programmerade, synligt även när du programmerar på ett annat spår
zthees förslag tycker jag verkar passa som hand i handske.
Den är _SÄMRE_.
För du kan inte växla mellan pattern play och pattern rec. Vilket suger purjolök Men är man duktig så bygger man ett pattern och kopierar upp och sen trixar man lite. På 626:an kan man ju t.ex. mute:a av bastrumman genom att stoppa in en sladd i BD-out
Den är _SÄMRE_.
För du kan inte växla mellan pattern play och pattern rec. Vilket suger purjolök Men är man duktig så bygger man ett pattern och kopierar upp och sen trixar man lite. På 626:an kan man ju t.ex. mute:a av bastrumman genom att stoppa in en sladd i BD-out
Det här är väl den stora nackdelen som jag fattat det. Om jag förstår det rätt så måste man välja mellan att 1) programmera i farten, eller 2) kunna växla mellan färdiga patterns. Då försvinner en del av poängen med att ha en trumlåda, om man inte bygger allt i farten.
EDIT: Ptja, vilket fler verkar hålla med om.
Jag har inte använt 606an tillräckligt för att veta vad skillnaden mellan pattern play och pattern rec är... När jag använde apans 606 så körde man bara igång den sen programmerade medans den spelade, och det är så jag vill kunna göra. Jag vill alltså kunna spela ett pattern och ta bort/lägga till slag medans den spelar. Går detta inte eller vadå?
Jo men då kan du inte byta pattern, så om du vill kunna ha olika pattern klara och programera om dom så är det semst med snål-TR.... 707 är trögprogramerad, men lite kul pga det.
Es-1 är kulig, recläge jämmt och så... men er1 borde vara typ samma....
monolåda är iofs bäst... men du vet väll redan det..
Du trycker pattern rec. Trycker play. Sequencern rullar. Du väljer bastrumma. Trycker 1, 7 och 11. Väljer Snare och trycker 5 och 13. Väljer accent, trycker 1, 3, 7, 11, 13 och 15. Sen lägger du hi-hats på 1, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 15, 16.
Färdigt!
Du trycker pattern rec. Trycker play. Sequencern rullar. Du väljer bastrumma. Trycker 1, 7 och 11. Väljer Snare och trycker 5 och 13. Väljer accent, trycker 1, 3, 7, 11, 13 och 15. Sen lägger du hi-hats på 1, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 15, 16.
Färdigt!
FEL!:kaaaka!:
Väljer 12 steg+shaffel. Trycker pattern rec. Trycker play. Sequencern rullar. Du väljer bastrumma. Trycker 1, 4, 7 och 10. Väljer Snare och trycker 4 och 10. (eller skippar 4´an och lägger ett på 11) Sen lägger du kattnys på 3, 6, 9, 12.
Så hamnar skägget på sniskan, instant purjo:cool:
FEL!:kaaaka!:
Väljer 12 steg+shaffel. Trycker pattern rec. Trycker play. Sequencern rullar. Du väljer bastrumma. Trycker 1, 4, 7 och 10. Väljer Snare och trycker 4 och 10. (eller skippar 4´an och lägger ett på 11) Sen lägger du kattnys på 3, 6, 9, 12.
Så hamnar skägget på sniskan, instant purjo:cool:
Det blev nästan roligare med BD på 1, 5 och 9 samt snare på 7 och kattnys på 3, 7 och 11 (snare kan man flytta runt lite, med fördel en med -2 på accenten på steg 11). Men du hade rätt. Det var roligt med 12 steg ist för 16! Roligaste skulle det nästan vara med 24:a steg.
Jag vill minnas att man kunde byta mellan pattern play och rec medans den spelade på 707:an iaf kunde man byta patterns i rec-läge och ändra längd och grejer medans sequencern rullade, något som jag saknar på min 505:a. Men så tyckte jag 707:an var värd för mycket för att riskera att paja totalt
Sen har ju 707:an snygga lysdioder för varje steg också
skit i TR-707, den funkar inte speciellt bra som MIDItrig-sequencer
(för övrigt låter dess HH\OHH mer 505 än 909 -- fråga mig inte varför skiten e mer popis än TR-626 -- troligen bara en ful hype ??)
707:an är antagligen mest poppis för MIDI till DINsynk-delen och överskådligheten samt flam/shuffle, men som redan sagts suger dess MIDI-del på en viktig punkt (se förgående inlägg)...:rolleyes:
Hur bra överblick har man över sina patterns i en MPC? Är det lätt att se vilket ljud det är som spelas vid vilken tidpunkt? Jag har knappt petat på en mpc, så lite nyfiken blir jag allt.
Jag tycker du har bra överblick. Man väljer ju själv vilket ljud som ska vara på vilket spår, och även hur många ljud du ska ha på det spåret. In med bastrumma och snare på spår 1 och 2, in med hi-hat på spår 3. Trycka Mute window och sen slå av och på de olika spåren. Eller spela in allt på spår 1 och sen spela in en basgång på spår 2. Osv. Jag känner att jag har bra överblick på vad jag har gjort när jag väl har gjort något på burken. Man kan ju även namnge spår så att det blir lätt att hitta även dagen efter, även om man sällan orkar - det går snabbt att trycka 'play' 'track mute' och sen mute:a av och på alla spår för att höra vad som ligger var.
Men det är en stor skillnad på att banka MPC och att leka x0x. Ungefär så stor som det är mellan äpplen och päron
Ableton Live + PD sparkar stjärt algoritmiskt!