Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aretes x0x-tråd :)

Tråden skapades och har fått 78 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-09-04 11:26

Detta är digital hardcore:

bd: *!"*!"*!"*!"!""#!"
sd: !*Ä"!Ä"*#!Ä#*!"#
oh: *!"*!"##*!"#*"#*!

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-09-04 11:26

detta är min hjärna :

°

bd .X---------------X---------------
sd .--------------------------------
hh .------------------------x-------
?? .xxxxx xxx xxxxxxxx xxx xx

284.3 BPM

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-04 11:31

Jag undrar en sak. När är det OK att använda 1/8T eller 1/16T?

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-09-04 11:32

jazz:

Ursprungligen av zthee:

Jag undrar en sak. När är det OK att använda 1/8T eller 1/16T?

Alltid!!! Eller oftare. Jag gör det iaf... Ställa till (12steg)+1/8T is the shizzbeat!
Jag brukar blanda lite. Vanliga patterns som möter upp 1/8T.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-04 11:37

1/8T är egentligen 1/12 läste jag mig precis till. Hårda bud i Mellerud.
Dags att gå hem och prova. Med lite shuffle.

T står väl för "trioler" eller något? Jag har ingen aning, är inte insatt...bara gör/kör. Bryr mig mindre. Låter det kul, så gör det, haha.

Gå hem redan!?!?!?

EDIT: Glömde tillägga i inlägg #17 att man ska vrida till 1/8T(1/16T) på en sådan pattern!!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-04 11:42

Nej, man får sitta snällt på stjärten i 5h och 45min till innan man får lunka hem och pilla på en trummaskin.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-09-04 11:44

Trioler är väll typ 3slag i 2slags längd, typ en mit i mellan, reaggea trummis slår 3virvel så ofta....

eller så sov jag på musikteorin...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-04 11:46

zthee: nej, du har missuppfattat 8T är lika med en 12del. En 8dels triol vilket INTE är samma som en 8d d v s dotted (punkterad not på svenska) som är lika med en 12del. Förvirrad?

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-09-04 11:49

Stod nyss i sköket och funderade hur man programerar triioler, då kom en soppmaskin (aka mpcätare ) utanför, så det måste väll vara ett tecken att jag inte ska göra sånna...

for det förbi en jazztrummismaskinist !! : ))

Och bara för att röra till det hela: 4/4 med mycket shuffle = punkterad 8 + 16 = samma timing som 12/4 fast utan trummor på taktslag 2, 5, 8 & 11 = 8T-timing. Sen är det skillnad i praktiken om man kommer in på betoningarna i olika taktarter (6/8 kan spelas rakare än swingad 4/4 tex).

Wikipedia: trioler, swung note

Själv tycker jag 19/4 är rätt svängigt.

jag vet inte hur det skrivs ut de man kör på "jomox" trummorna... man trycker och drar i 192dels microbỡj, men det finns vell teoretiska termer för det där också...

[CENTER][ɻ]MICROBỠJ[/CENTER]

.

Ursprungligen av kallback:

jag vet inte hur det skrivs ut de man kör på "jomox" trummorna... man trycker och drar i 192dels microbỡj, men det finns vell teoretiska termer för det där också...

Microtiming studies (akademisk avhandling om rytm med fokus på afroamerikansk musik, intressant om man är insnöad som jag).

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-04 18:55

@enapa:

Arkanoid jazz

Om man spelar Arkanoid lite längre och får bort lite brickor blir det förstås svängigare...;)

Är det fel maskin så funkar detta bäst tycker jag:

bd --------
sd --------
hh --------

BD: X---X---X---X---
OH: --X---X---X---X-
CH: X---X---X---X---

Funkar till det mesta

Bevaka tråden