- sisältää
- Medlem ●
- Ale
Jag hade en kompis hos mig idag för att visa min ESX-etta. Han har funderat på att skaffa en sådan. När jag satt där och skruvade inför publik så insåg jag att mycket av det sound han hade fastnat för var mitt, minst lika mycket som prylens. Jag har mästrat och får fram ett unikt resultat när jag jobbar med den. Trevligt ju.
Vilken av era prylar har ni bäst koll på/gör ni mest unika insatser med?
Den pryl som förvånar folk oftast är machinedrum, helt klart. En av de prylar jag kan bäst också. Det man gör är väl inte alltid unikt i sig, men sammantaget så blir arbetssättet/det jag gör med den/ljuden något som folk verkar fastna för när man visar.
Annars så måste jag säga hela studion, för det är ett instrument i sig.
De synthar jag kunnat bäst tidigare och verkligen progarmmerat bisarra och unika ljud på är nog Matrix 6 och SQ80. men Sy99;an kvalar så sakta in, där är ju nästan alla ljud unika av naturliga skäl.
Sen tror man ju sig kunna behärska minimoog och SH-101 rätt bar nu, särskilt filter FM och crossmodljuden i minin är det tydligen inte alla som upptäckt
Jag kan tänka mig att MD är en av de prylar man verkligen kan bli personlig med.
ER-1, som jag ju också gillar, låter eget i sig men jag har inte riktigt lyckats göra något som låter helt mitt med den.
Och visst är studion ett intrument i sig, precis som att Reason (eller datt) är ett instrument.
Reaktor. Var det någon som väntade sig något annat?
Hmm ... Tidigare var det nog XP-50:n (JV-1080) som jag i alla fall kunnat bäst och fått fram en hel del kul med. Innan den så var det klart D-20:n ... Nu vet jag inte riktigt. Neon? Den kan lira sköna basar med hjälp av lite waveshapers och dist
Det mest unika soundet här hemma är nog den lilla Cheetan iofs, men man programmerar inte överdrivet ofta på den
Nord Modular, absolut. Gillar hur man kan få den helt oberäknelig, att liksom balansera på kanten till totalt vansinne, men ändå hålla sej kvar inom något så när musikaliskt område...
Fast den pryl som jag nog mest av allt satt personlig prägel på, trots mycket snäva begränsningar, är nog Alesis SR16. Dansbandstrummis, som jag vid flera tillfällen faktiskt fått ganska brutal.
Hmm.. Jag har fått lite folk att verkligen ifrågasätta om det vart Reason jag gjort ljudet i.. Vette faen igentligen om det är så mycket att komma med.
Hmm.. Jag har fått lite folk att verkligen ifrågasätta om det vart Reason jag gjort ljudet i.. Vette faen igentligen om det är så mycket att komma med.
Samma här. Folk verkar inte vilja tro en när man säger att en bas till exempel är en helt ren subba.
Det för mig vidare på:
Subtractor är den synth jag behärskar bäst och som folk tycker att jag kan få att låta på mitt egna speciella sätt. Även MC-303, jag vet att alla ni hatar maskinen, men jag älskar den och tycker om att smyga in ljud från den lite då och då. Subban vill jag gärna styra med någon hårdvara förresten och NN19 kan jag göra personlig också...
uc: ESX-1 är en sampler.. fast jag har inte stoppat så värst mycket egna samplingar i den, dock. Mitt mest egna och nyttjade ljud gör jag med en förinlagd gurksampling.
Intressant hur olika det ligger till Vissa exempel är ju ganska oväntade, som Alesis SR16 och XP-50. Att internrunda microKorgen och att få Reason att låta som ingen tror att Reason kan låta verkar klart avancerat. Spännande.
uc: ESX-1 är en sampler.. fast jag har inte stoppat så värst mycket egna samplingar i den, dock. Mitt mest egna och nyttjade ljud gör jag med en förinlagd gurksampling.
Intressant hur olika det ligger till Vissa exempel är ju ganska oväntade, som Alesis SR16 och XP-50. Att internrunda microKorgen och att få Reason att låta som ingen tror att Reason kan låta verkar klart avancerat. Spännande.
Ja d har du ju rätt i (ehum), själv får jag väl säga W-30 genom sherman filterbank...
Hehe Jo, det är klart man har ju MD:n också ... Inte MachineDrum för min del då utan en Sony ... Det kan bli brutalt roligt. Håller just på med ett nytt konstmusiksprojekt där jag varit ute hos en god vän och tillsammans samplat sönder dennes lada. Kalaskul! Och bra blev det ... Vänta bara ska ni får höra
18db: du är och kommer nog alltid att vara förknippad med tb303or...
du har till och med fått mig sugen på att skaffa en 303:a...
ialla fall en xoxbox
angående rundgången föresten. spelade in en liten slinga där jag styrde tonerna med enbart cutoffen och resonansen.
grundtonen är C som intryckt hela tiden.
gjorde mig av med min mono igår... märkte tyvärr att den inte passade mig. vi kom aldrig överens...
whyyyyy!? :eek:
vet inte om jag har något unikt sound men jag känner att jag behärskar nanoloop 1.3 ganska så väl nu
gjorde mig av med min mono igår... märkte tyvärr att den inte passade mig. vi kom aldrig överens...
Klantigt tycker jag, men förståeligt. Det tog mig ungefär 2 år att komma överens med den, men nu när man verkligen förstår sig på den så är den underbar. Det är svårt att få den att låta som man vill om man är nybörjare, trots att den är enkel i sitt upplägg (1 osc-syntar där överkursen är att koppla samman flera på olika spår). Men men...den verkar inte vara för alla.