- leere
- Medlem ●
- Nyköping
Klantigt tycker jag, men förståeligt. Det tog mig ungefär 2 år att komma överens med den, men nu när man verkligen förstår sig på den så är den underbar. Det är svårt att få den att låta som man vill om man är nybörjare, trots att den är enkel i sitt upplägg (1 osc-syntar där överkursen är att koppla samman flera på olika spår). Men men...den verkar inte vara för alla.
kanske. anser att om jag verkligen känner mig i mod igen skaffar jag en ny. nu har jag däremot börjat hitta mig själv när det gäller prylar. mpc:n gjorde sitt bland annat. även att jag körde intensivt med monon så gick det aldrig. klangmässigt sätt kom vi aldrig överens.
Den maskinen jag är mest på par med är nog min D-10'a. Ingen annan kan få den att låta som jag. Därefter min DX-100.
Just nu pillar jag på en PSS-140, som man kan säga är en DX-100 preset burk utan midi. Nästan lika rolig
Jag vet inte om jag klarar av att göra något unikt med någon av mina prylar ... Jag är nog helt enkelt för dålig på att göra ljud Att serva, modda och reparera unika prylar är jag dock bättre på!
Jag tycker dina 1073:or är unika! Eller inte egentligen...
Min röst, tror jag. Det är det enda instrument jag har som inte vem som helst har, tror jag.
För min del måste det nog vara Synthi-A. Jag känner att jag är spontan på den och är nog den jag plockar fram oftast, men även det är dock försällan. Jag har fortfarande kvar saker att "upptäcka" på den. Sen kanske folk i övrigt inte tycker det låter så himla ball, men det riskerar det nog att göra oavsett vilket instrument jag tar tag i. Ah well, Synthi-A är i alla fall det instrument jag är intimast och spontanast med.
Jag måste ju säga AvrX naturligtvis
Det brukar ofta sväva ut i undeliga pysande, skrapande, pulserande, brummande ljudmattor. Inte det lättaste att få in i en låt kanske, men underhållande att lyssna på. I alla fall om man gillar halvt strukturerat kaos.
monofolks: tog mig ungefär envecka att komma överrens med sequensern i lådan, ett halvår att behärska syntarna i den, och nu har jag haft den i nästan ett år.... och har på senare tid lärt mig att kunna få fram vad jag vill ha väldans snabbt och ändå så kan jag totalt inspireras och överaskas.... den är CPBRA!!!
har insett nu efter ett långt lekande att jag, mpc:n och microkorgen har blivit bästa vänner. iofs skulle det ju inte skada om man kunde komma åt lite mer parametrar på en gång på micron. men det är en annan historia...
(ja det är två maskiner men jag använder dem som en)
har insett nu efter ett långt lekande att jag, mpc:n och microkorgen har blivit bästa vänner. iofs skulle det ju inte skada om man kunde komma åt lite mer parametrar på en gång på micron. men det är en annan historia...
(ja det är två maskiner men jag använder dem som en)
Varför inte köpa en MS-2000 istället om du gillar din microkorg så mycket. Den går att hitta begagnat för 3-4000:- och ljuden har samma format så dina patchar i microkorgen funkar på ms-2k också. Eller så skaffar du datorediorn för microkorgen (som är gratis från korgs hemsida) för mer översikt. Eller om det är mer parametrar du vill åt enklare så använd shiftknappen + patchväljaren. Då kommer du direkt in i rätt menyrad som du väljer med knoben. Klantigt att manualen inte nämner denna genväg.
Varför inte köpa en MS-2000 istället om du gillar din microkorg så mycket. Den går att hitta begagnat för 3-4000:- och ljuden har samma format så dina patchar i microkorgen funkar på ms-2k också. Eller så skaffar du datorediorn för microkorgen (som är gratis från korgs hemsida) för mer översikt. Eller om det är mer parametrar du vill åt enklare så använd shiftknappen + patchväljaren. Då kommer du direkt in i rätt menyrad som du väljer med knoben. Klantigt att manualen inte nämner denna genväg.
oj, hade jag ingen aning om .. tack!
Kompisens gamla S-50 sampler gjordes det skojjiga ljud på för längesen. Saknar den som fasen, funderar på en S-330 som man kan hitta för kaffepengar men vet inte om det är rätt...
Grymt skojjigt att flitrera om och om igen, lägga till nya grejer, korta ner, speeda upp, göra långsammare osv osv. Det roligaste var nog när jag tog Luke:s "nooooooooo" (efter hans far kapat handen tror jag) från nån starwarsfilm och gjorde den till en grymt fin atmostfärisk pad med karisma.
Det roligaste var nog när jag tog Luke:s "nooooooooo" (efter hans far kapat handen tror jag) från nån starwarsfilm och gjorde den till en grymt fin atmostfärisk pad med karisma.
Kult
Själv samplade jag byggandet av ett Eifeltorn (av trä i äkta Nimisanda) vid kulturskolan i Eslöv idag. Riktigt snyggt! Få grejer som går upp emot elva personer (varav tio barn / ungdomar i olika grupper åt gången under dagen) som hamrar loss allt vad de kan.
Finns inget roligare än att kunna sin utrustning innan och utantill. Det har passerat nästan tonvis av analogsynthar hos mig, men jag har alldrig get mig fan på att verkligen sätt mig in i dom.
När jag sålde av allt, så hatade jag verkligen Reason. Och det gav mig nästan huvudvärk av att sitta och glo på allt. Men i brist på ljudgenererande utrustning så gav jag mig fan på att få skiten att göra ljud ifrån sig.
Nu har jag kommit så långt att det känns hur jäkla kul som helst att sitta och skruva med det. Och jag tycker själv att mitt lilla sätt att arbeta på gör väl att det känns unikt (eller så är det bara något jag intalar mig, hehe).
Smiska Reason så att datorn går på knä är det bästa som finns!!!
Finns inget roligare än att kunna sin utrustning innan och utantill.
Precis! Själv kan jag inte riktigt bestämma vilken pryl som jag gör mest "unika" ljud på. Samplers gillar jag för att man just kan skapa nåt helt nytt ur ett källmaterial man spelat in själv. Ljudets historia och väg till slutresultatet fascinerar mig.
Finns inget roligare än att kunna sin utrustning innan och utantill. Det har passerat nästan tonvis av analogsynthar hos mig, men jag har alldrig get mig fan på att verkligen sätt mig in i dom.
Amen.
De jag sett som verkligen behärskar sitt instrument (oavsett om det är elektroniska eller ej) har oftast varit de som gjort bättre musik. Till en viss gräns, den s.k. Yngwie-horisonten efter vilken det inte finns någon återvändo. :kaaaka!:
Tycker jag har fått alla mina synthar att låta mer eller mindre eget, men där det hörts mest är nog i min ESQ-1a och TX81z.
Moogpower: Ensoniq Eps 16+ är en gudomlig maskin, har komponerat merparten av vårt album på den.
http://www.juno.co.uk/ppps/products/115750-02.htm
[CENTER][FONT="Arial"]ENSONIQ EPS16+[/FONT]
[/CENTER]
Här föds ideérna och här styrs mina analoger i 90% fallen innan allt går in i Cubase och blir en Q-Force produkt.
[CENTER]http://www.q-park.se/q-store_new/item.php?product_id=427[/CENTER]
[CENTER][FONT="Arial"]ENSONIQ EPS16+[/FONT]
[/CENTER]
Här föds ideérna och här styrs mina analoger i 90% fallen innan allt går in i Cubase och blir en Q-Force produkt.
[CENTER]http://www.q-park.se/q-store_new/item.php?product_id=427[/CENTER]
kul att vi delar bolagsboss haha
http://www.q-park.se/q-store_new/item.php?product_id=418
http://www.q-park.se/q-store_new/item.php?product_id=437
fast det finns ju också scenarios som ger folk chans att gå vidare om man känner att man hamnar där ---- för att gäcka den neråt gående spiralen, ni nämner ---- som t.ex. att krossa sina grejor, för det funkar förtusan jättebra.......... tvärr!!?:kaaaka!:
··
Mina mest speciella och ovanliga ljud har aldrig uppstått i ett enstaka instrument. Det är när jag blandar och kopplar ihop instrument och effekter som det blir verkligt speciellt. Jag samplar ljud av en konfiguration, kör samplingen genom en annan konfiguration och samplar igen osv. Till slut låter det som inget annat men det finns sällan något kvar av originalljudet. Det är därför jag är ett sånt jättefan av Nordmodularerna (och de mjukmodularer jag har): de tillåter mig att göra såna ljud i realtid och det går att spara inställningarna!! Men det är nästan alltid något annat inblandat också, typ en extern ljudkälla eller några insertade effekter.
För att summera: jag+studion=unika ljud
Creamware Modular/Flexor.