- segerfalk
- Medlem ●
Det roliga är att allt det där de kan fippla ihop med sina burkar går att göra med en enda kopia av Reason (om man inte är dum i huvudet). Ungefär som att ha en ENIAC för att räkna ut skatteåterbäringen..
Jo, rent teoretiskt kan man ju simulera allt. Eller varför inte sälja alla dina akustiska instrument och ersätta med en sjysst rompler som inte stämmer ur sig i c-strängarna? Förresten, var hittar jag cs-80:n eller polyfusionmodularen. Har jag missat några moduler i reason?
Fast jag undrar om inte skatteverket använder Eniac, med tanke på hur snabbt man får besked
Det roliga är att allt det där de kan fippla ihop med sina burkar går att göra med en enda kopia av Reason (om man inte är dum i huvudet). Ungefär som att ha en ENIAC för att räkna ut skatteåterbäringen..
Jo, men hur kul är Reason jämfört med en Prophet 5 eller en OBXa ? Men man är antagligen lite "dum i huvudet" :rolleyes:
Nog för att Reason är bra och har förmågan att låta varmare än vad jag skulle vara kapabel till att få det att låta. Men det är inte mycket här i världen som kan låta som en CS80...inte ens Reason. Den synthen (eller familjen av synthar) har något väldigt speciellt i oscillatorer och filter. Men lyckas du är du välkommen med exempel.
Sedan är det ju något speciellt med att ha en riktig, sommarstugsluktande, träpanelsutrustad, patinabestyckad musikhistoria framför sig och lira på.
ungefär som att man lika gärna kan äta piller och pulver istället för en femrätters och ändå få i sig näring eller använda högern istället för att ha sex, simulera lite bara...
du kan skicka över reasonfilen sen när du simulerat klart så ska jag känna igenom grejorna och kontrollera huruvida du verkligen är "dum i huvudet" eller inte...
Jag var medvetet retsam förstås. Men från att ha varit jätteintresserad av att äga så många synthar som möjligt så tycker jag bara att det verkar jobbigt att sköta en sådan maskinpark. Deras studio känns mer som ett museum i mina ögon. Ett intressant museum dock.
Och ska jag vara ärlig låter väl inte Reason på topp alla gånger, speciellt mycket analog värme tycker jag inte Subtractor har tex, men jag tog programmet som exempel bara.
Frågan i slutändan är: - vill man göra musik eller samla och sköta om sina älsklingssynthar? Är man inte tillräckligt kreativ eller musikalisk är det ju enklare att samla på saker i stället, det kan vara synthar lika gärna som frimärken.
Själv är jag less på prylfixeringen, mycket snack och liten verkstad. Gör musik vettja!
Snubben i intervjun poängterade att han hade valt maskinerna för deras ljudegenskaper, och att han verkligen inte ville att det skulle ses som ett museum. Hade han bara samlat hade han väl aldrig brytt sig om att lägga ner så mycket tid på att göra en smart inkopplingslösning!
Och för att svara på din fråga med en motfråga: Kan man inte både samla och sköta om sina instrument OCH göra musik OCH vara kreativ OCH musikalisk? Sedan får du väl bara acceptera att folk tycker det är kul med prylar
Jag var medvetet retsam förstås. Men från att ha varit jätteintresserad av att äga så många synthar som möjligt så tycker jag bara att det verkar jobbigt att sköta en sådan maskinpark. Deras studio känns mer som ett museum i mina ögon. Ett intressant museum dock.
Och ska jag vara ärlig låter väl inte Reason på topp alla gånger, speciellt mycket analog värme tycker jag inte Subtractor har tex, men jag tog programmet som exempel bara.
Frågan i slutändan är: - vill man göra musik eller samla och sköta om sina älsklingssynthar? Är man inte tillräckligt kreativ eller musikalisk är det ju enklare att samla på saker i stället, det kan vara synthar lika gärna som frimärken.
Själv är jag less på prylfixeringen, mycket snack och liten verkstad. Gör musik vettja!
Och för att svara på din fråga med en motfråga: Kan man inte både samla och sköta om sina instrument OCH göra musik OCH vara kreativ OCH musikalisk?
Klart det finns sådana människor. Men det dräller inte av dem på det här forumet iaf. (och det kanske går att anta att 99musik representerar den elektroniska musikschenen ganska hyggligt?)
De mest produktiva (av antal musikaliska inlägg att döma) åtminstone här, är de med enkel maskinpark eller mjukisanvändare.
Eller så kanske alla som har "fina" analogsamlingar hela tiden släpper skivor kommersiella och inte vill ladda upp några alster här på forumet?
Det håller jag med om. Även om det, som Segerfalk skriver, finns de som kombinerar det där utan problem.
Men visst är synthvärlden packad med personer vars enda syfte med sin samling verkar vara att visa upp den dyrare maskinen än den andra och få någon slags bekräftelse. Michael Leicher är väl det yttersta exemplet på det. Han hade ju en jävla massa gamla analoga maskiner, dyra och obskyra, som dog en långsam död i hans fuktiga källare. Då ser iaf jag hellre att de används till det de är skapade för.
Att samla för samlandets skull har jag aldrig riktigt förstått. Men att ha en massa synthar med olika egenskaper, det kan jag ta till mig och förstå.
Jag kan inte hjälpa det, men jag tycker det är ett oerhört korkat och trångsynt sätt att se på det. Varför måste alla som har en synth göra egen musik? Det gäller knappast violinister, trombonister och inte ens gitarrister? Så fort man köper en synth så måste man komponera, spela in, arrangera, mixa, mastra och göra hela skiten även om man kanske inte tycker det är kul. :hmmm:
Gör vad fan du vill bara du har kul säger jag. Om det sedan handlar om att gå runt i sitt museum eller skriva symfonier på en CZ-101, det bryr inte jag mig om.
Dalleponken: Har vi inte haft den här diskussionen förut? Om man nu kan kalla det för diskussion. Något som jag ser som klart mer relevant om man skall prata om "produktivitet" är vilken livssituation man har, t.ex. jobbar man/sambo/gift/barn/bor i hus/lägenhet med mera.
Ett inte helt ovanligt samband är att om man har pengar att köpa syntar (du verkar ha fastnat vid analoga) så har man inte lika mycket fritid att göra musik på.
Ge det hela ett bredare perspektiv än "folk med analogsyntar är bara samlare som vill ha museum" (min tolkning av vad du skriver) så misstänker jag att du kommer närmare sanningen.
Eller håller du på och provocerar nu?
Ett inte helt ovanligt samband är att om man har pengar att köpa syntar (du verkar ha fastnat vid analoga) så har man inte lika mycket fritid att göra musik på.
Det är väl mest analoga synthar som man seriöst samlar på i dagens läge? Annars så stämmer det nog ganska bra att om man har råd att köpa en massa dyra synthar så har man kanske inte så mycket tid att spela på dem. Och varför köper man dem då?
Det är väl mest analoga synthar som man seriöst samlar på i dagens läge? Annars så stämmer det nog ganska bra att om man har råd att köpa en massa dyra synthar så har man kanske inte så mycket tid att spela på dem. Och varför köper man dem då?
Hur många finns det här som "seriöst samlar" på syntar?
Varför köper man flera böcker när man ändå inte kan läsa alla samtidigt? Varför har man flera skivor när man ändå inte kan lyssna på fler än en samtidigt? Varför fler än en gitarr? Varför har man flera par skor när man bara har två fötter? Samt inte har tid att läsa/lyssna/promenera/spela så ofta?
Svaret är följande: Av flera olika orsaker, som varierar från person till person.
För att det är roligare med synthar än frimärken?
Folk samlar för att dom vill. Dalleponken, dina uttalanden låter tyvärr som ren avundsjuka. Eller vänta, nä du kan ju göra allt med Reason, så varför skulle du vara avundsjuk. Det tar jag tillbaka.
Michael Leicher verkar ju vara en riktig lustigkurre som bjuder på sig själv, iallafall om man tittar på hans websajt. Tydligen har han nu sålt av det som han inte använde för att satsa mer på orglar http://matrixsynth.blogspot.com/2005/08/michael-leichers-amazing-synth.html
I övrigt håller jag med Amino helt och hållet.
Jag förstår inte varför folk blir upprörda av att vissa vill samla på syntar. Vad är skilnaden mellan att samla på veteranbilar eller synthar mer än att den ena gillar syntar och den andra bilar? Den som äger en fin veteranbil tänker nog fan inte använda det till att köra till jobb med, 5 dagar i veckan. Vissa tycker kanske bara om att äga dessa gammla klenoder och vårda dem, kanske i bland ta dem på en körtur. För mig räcker 30 minuters skruvande/plinkande i veckan för att jag ska tycka att det är värt att slänga 15-20.000:- på en 25-30 år gammal synth. Mer tid finns tyvärr inte, men det räcker. Förstår inte detta krav på att man måste göra musik med dem... Vad är det som upprör? Är det att folk köper upp dem och gör dem otillgängliga för de som vill använda dem för musikskapande eller? Något måste det vara ju efter som detta ämne dyker upp om och om igen.
Vi har haft den här diskussionen förut, definitivt. Jag tycker Dalleponken har en poäng i att många i praktiken är mer intresserade av att samla på prylar än att göra musik.
Mannen i artikeln tycker jag är ett tydligt exempel – när man har så många syntar att man inte får plats med alla (3 PPG Wave i entrén?) och när det tar 18 månader att koppla upp alla syntar har man uppenbarligen andra prioriteter än att göra musik.
Det problem jag ser med rena samlare är att de driver upp priserna för alla andra; sen får de göra vad de vill med maskinerna (även om det känns lite ledsamt när fina musikapparater bara står och möglar sönder i någons hobbyrum utan att bli spelade på).
Men 1) jag tror inte alltid det beror på samlingen i sig (barn, jobb och liknande har en tendens att göra det svårt att hinna göra musik som jgb påpekar), och 2) det är långt ifrån något som bara gäller folk som gör elektronisk musik. Kika på något gitarrforum och se precis samma diskussioner som här, fast om strängar, vintagegitarrer, effektpedaler osv, inte alls särskilt mycket om musik i sig. Till och med rocktrummisar, med deras grundmurade rykte om att vara mer korkade än Systemets vinförråd, kan prata i timtal om vilka trumstockar man föredrar.
...och dessutom har jag inte sett så värst mycket musik från Dalleponken på sistone, han borde kanske sälja av lite prylar så att han får mer musik gjord?
Det problem jag ser med rena samlare är att de driver upp priserna för alla andra; sen får de göra vad de vill med maskinerna (även om det känns lite ledsamt när fina musikapparater bara står och möglar sönder i någons hobbyrum utan att bli spelade på).
Den åsikten delar jag fullt ut.
...och dessutom har jag inte sett så värst mycket musik från Dalleponken på sistone, han borde kanske sälja av lite prylar så att han får mer musik gjord?
Precis! Utan samlare som driver upp priserna skulle jag kunna få en MS-20 för 4- max 5000. Och jag skulle verkligen försöka använda den som det mångsidiga instrument det är.
Och varför jag inte gjort någon musik på sistone beror på att jag flyttar till England om två veckor och har hyrt ut min bostadsrätt i andra hand och nu bor i mitt pojkrum hos föräldrarna med studion nerpackad. Och i natt far jag ner till brorsan som jobbar och bor i Gran Canaria. Där ska jag iaf spela irländsk musik på en pub han är med och driver.
Och varför jag inte gjort någon musik på sistone beror på att jag flyttar till England om två veckor och har hyrt ut min bostadsrätt i andra hand och nu bor i mitt pojkrum hos föräldrarna med studion nerpackad. Och i natt far jag ner till brorsan som jobbar och bor i Gran Canaria. Där ska jag iaf spela irländsk musik på en pub han är med och driver.
Jomendåså, du har väl Reason på datorn, det är väl allt som behövs för att göra all musik du vill göra?
Jomendåså, du har väl Reason på datorn, det är väl allt som behövs för att göra all musik du vill göra?
Jodå! I London kommer min gamla PIII laptop med Reason 3.0 och Cubase SX 1.0 + Behringer preamp och mick duga alldeles utmärkt! Mer behövs inte! Förutom inspiration då...
Precis! Utan samlare som driver upp priserna skulle jag kunna få en MS-20 för 4- max 5000. Och jag skulle verkligen försöka använda den som det mångsidiga instrument det är.
Du är ju helt ute och cyklar, ponken lille Det är snarare så att MS-20 och många andra analoger har blivit populära och eftertraktade igen. Nu börjar dom komma upp i marknadsvärde, vilket fortfarande är under vad dom kostade nya - speciellt om man tar hänsyn till inflationen. En ms-20 kostade 3250:- ink moms 1978. Medianinkomsten för en hushållsinkomst i socialgrupp 2 1979 var 61.200 kr. 2005 ligger motsvarande siffra på runt 230.000 kr. Så, en ny MS-20 borde idag kosta ca 13.000 kr. Priset ligger runt 7000:-... Men vi kanske ska börja behovspröva alla synthköp så att rätt person som skall använda instrumentet på rätt sätt, skall få köpa. Till ett indexerat pris såklart som en skara utvalda bestämmer. Jag har för mig att det funkade så i Sovjetunionen på den tiden det begav sig. Tjena.
Men vi kanske ska börja behovspröva alla synthköp så att rätt person som skall använda instrumentet på rätt sätt, skall få köpa. Till ett indexerat pris såklart som en skara utvalda bestämmer. Jag har för mig att det funkade så i Sovjetunionen på den tiden det begav sig. Tjena.
Utmärkt idé! Jag röstar på ditt parti!
Men vi kanske ska börja behovspröva alla synthköp så att rätt person som skall använda instrumentet på rätt sätt, skall få köpa. Till ett indexerat pris såklart som en skara utvalda bestämmer. Jag har för mig att det funkade så i Sovjetunionen på den tiden det begav sig. Tjena.
Hahahaha.... så bra skrivit. Det värsta är att vissa i forumet säkert tycker det låter som en lysande idé.
Hahahaha.... så bra skrivit. Det värsta är att vissa i forumet säkert tycker det låter som en lysande id.
Helt rätt! Lysande idé!
(Har följt denna tråd lite på avstånd nu och jäklars vad den väcker känslor alltså. Underbart! Bara låt grytan koka! Fantastiskt rolig läsning och imponerande hur mycket energi/tid ni lägger på att tömma ut Era åsikter om just detta ämne)
Ämnet om att samlare driver upp priserna på syntar kommer upp lite då och då och jag blir lika fascinerad varje gång. Jag tror inte för en sekund på att samlare driver upp priserna mer än vad "musiker" gör.
Hur definierar man förresten en samlare? En person som köper syntar och inte säljer dem ... vilket i så fall skulle påverka efterfrågan och på så sätt driva upp priserna? Är det en norm bland musiker att sälja sin utrustning efter ett tag för att hålla priserna nere?
Jag kan villigt erkänna att jag köper syntar och musikutrustning utan att jag gör någon musik. För tillfället så är inte ens min utrustning uppkopplad vilket irriterar många av mina närmaste vänner som jobbar professionellt med musik. En del av dem blir dessutom heligt förbannade varje gång jag köper en synt (eller något annan musik-pryl) eftersom de tycker att det är "slöseri" att mina prylar bara står och dammar i min lilla studio ...
Varför står prylarna bara och dammar då? Det är min ensak och har helt och hållet att göra med min nuvarande livssitution. Jag har helt enkelt inte tid att göra musik även om jag skulle vilja ...