Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Laptop för musikproduktion. Hjälp mig!!

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-23 23:26

Yeah.

Jag försökte beställa en macbook, men det är 2-3 veckors väntetid just nu.

Så då tar jag vadsomhelst som funkar för musikinspelning. Måste vara igång med hemstudion igen inom 7 dagar.

Ge mig tips på specifika modeller som funkar helt ok. Centrino eller core duo.

Tack igen!

//Max

  • Oregistrerad
  • 2006-09-23 23:44

Finns det inte någon lokal prånglare som har skiten i lager?

Polare till mig köpte 2 stycken till sin firma förra helgen, och de fanns i butik över disk direkt..

vilken stad bor du i?

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-24 00:18

Kollade i sthlm och uppsala, macoteket får in dom i mitten av oktober. Preliminär leveranstid alltså...

  • Oregistrerad
  • 2006-09-24 13:37

ingen annan i tolholm som säljer äpple?

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-24 23:32

har du inget macforum i närheten, så du kan köpa datorn direkt i butiken?

apropå äpple, så hoppas jag att macbook släpps med intel core 2 duo på deras photokina-event imorgon... så säger ryktet iallafall. och då ska jag beställa en ny fräsch och vit macbook.

Två äppelaffärer i tokholm:
Humac apple center, i västermalmsgallerian, Fridhemsplan
InLife på Sveavägen (där shoppar jag mitt).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-25 19:28

Jag är en snål jävel och avser enbart att köpa den billigaste macbooken. Den finns inte i lager enligt allt folk på 99mac. Därav mitt desperata rop efter hjälp och tips.

COME ON! Ge mig tips på en dator nurå.

Låter mest som att du är dumsnål, det är ju en investering på 10 papp, köp den dator du vill ha, ta inte beslut utifrån skillnader på 10% av priset eller tidsnöd. Du kommer ångra dig hårt.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-29 11:26
Ursprungligen av eskimo:

Låter mest som att du är dumsnål, det är ju en investering på 10 papp, köp den dator du vill ha, ta inte beslut utifrån skillnader på 10% av priset eller tidsnöd. Du kommer ångra dig hårt.

precis! Själv formulerar jag det som ekonomsik lag. Kallar den "tröskeln för när man spenderat såpass mycket pengar att det vore dumt att inte spendera mer". Eller nått i den stilen.

För o uttrycka det i någon slags utilitaristisk logisk form

Om Val 1 ger dig 10 i brahet (en fungerande dator) samt 5 i dålighet (mindre pengar i plånboken)
Och om val 2 ger dig 15 i brahet (en mycket bättre fungerande dator) och 6 i dålighet (lite till mindre pengar i plånboken)

Så överväger val 2 i braheten.

Fattar inte heller hur man kan spara på minne osv i en ny dator när man redan pungat ut 10000. Vad gör den där sista tusenlappen för någon skillnad? Mer för prestandan än för plånboken iaf!

  • Oregistrerad
  • 2006-09-25 19:37

finns ett par stycken som säljer svarta versionen, 2ghz, för 12-14k på mactorget.. pruta...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-25 19:55

Dumsnål? Trist att du ser det som så, utan att veta bakgrunden till mitt val.

Tack Don! Ska maila dom!

Som sagt, tipsa gärna om ANDRA datorer som funkar för musikproduktion.

Inte över 10k kr

Jag menar inget illa med det, är i regel själv dumsnål som ingen annan. Jag hajar bara till när folk är beredda att hoppa mellan XP och OSX lite hur som helst utifrån en tusenlapp hit eller dit eller nån veckas väntetid.
Berätta för all del bakgrunden till ditt val.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-25 21:00

Okej, tack då vet jag

Grunden till mitt val är som för många andra musiker:) Arbetslös. Önskar givetvis att det fanns chans för mig att köpa en Macbook pro. Har tidigare ägt en Ibook och en powerbook. Så det är självklart prio för mig att köra Apple.
Men har nappat lite på Sony och Asus laptops. Dom ska tydligen vara stabila.

*edit*
Jag behöver få iväg några nya låtar för ett speciellt syfte som eventuellt kan inbringa pengar. Därav akuta behovet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-26 21:06

Är det INGEN här på forumet som använder laptop för musikproduktion? Märkligt

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-26 22:13

Doh.

Jag kör på en iBook G4 och är helnöjd. Köp begagnad Mac då? En PBG4 av sista varianterna så har du en bra musiklaptop, de är väl nere på riktigt låga priser nu också?

Ursprungligen av PF:

Jag kör på en iBook G4 och är helnöjd. Köp begagnad Mac då? En PBG4 av sista varianterna så har du en bra musiklaptop, de är väl nere på riktigt låga priser nu också?

Jag tycker att priserna på dessa sjunker ohyggligt långsamt. Men det är väl för att man är köpare och inte säljare som man känner så

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-27 00:33

Tjenis PF! Har försökt jaga rätt på någon Pb G4 sista rev. Men dom ska ha så sanslöst mycket pengar för dom.
Därför så ser jag inte den som ett alternativ.

Jag var inne på INlife idag och dom berättade att macbooken kommer i en ny revision nästa vecka:D Som det ser ut nu så väntar jag tills dess.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-28 22:51

på 99mac.se finns en köp och sälj-tråd... där finns det ganska mycket prylar!

Då var det 2:a gången jag postar detta och kanske startar värsta jordbävningen i Äppledalen, vilket verkligen inte är min mening. Jag har verkligen efter mycket grävande och testande hittat min ultimata portabla kombination. Jag vill inte glänsa eller på något sätt såga här men jag har verkligen grävt, testat massvis och varit kräsen i mitt val. Det finns helt enkelt bara en laptopmodell som sticker ut ifrån resten rejält som gör jobbet bra och gör det både med kraft, inpirationsrik/smart design och med väldigt stor realibilitet samtidigt som den är väldigt tyst. Nämnde någon Apple Powerbook? Jag har verkligen försökt övertyga mig själv nu i så många år att köra Apple men.. Nej..

Släpp Era hopplöst förlegade buggiga äpplen nu alltså, Apple har verkligen inte en chans här, de kommer inte ens nära. Jag säger bara:

[CENTER]

[/CENTER]

Denna kombination nedan kör jag idag. Knivskarp 17" wide skärm med 1920x1200 i Cubase SX3 är helt underbart skall tilläggas. KRAFTWERK gillar tydligen VAIO med? Jag förstår verkligen varför idag.

[CENTER]

[/CENTER]
[CENTER]+[/CENTER]
[CENTER]

[/CENTER]

  • Oregistrerad
  • 2006-10-09 16:32
Ursprungligen av moogpower:

Då var det 2:a gången jag postar detta och kanske startar värsta jordbävningen i Äppledalen, vilket verkligen inte är min mening. Jag har verkligen efter mycket grävande och testande hittat min ultimata portabla kombination. Jag vill inte glänsa eller på något sätt såga här men jag har verkligen grävt, testat massvis och varit kräsen i mitt val. Det finns helt enkelt bara en laptopmodell som sticker ut ifrån resten rejält som gör jobbet bra och gör det både med kraft, inpirationsrik/smart design och med väldigt stor realibilitet samtidigt som den är väldigt tyst. Nämnde någon Apple Powerbook? Jag har verkligen försökt övertyga mig själv nu i så många år att köra Apple men.. Nej..

Släpp Era hopplöst förlegade buggiga äpplen nu alltså, Apple har verkligen inte en chans här, de kommer inte ens nära. Jag säger bara:

[CENTER]

[/CENTER]

Denna kombination nedan kör jag idag. Knivskarp 17" wide skärm med 1920x1200 i Cubase SX3 är helt underbart skall tilläggas. KRAFTWERK gillar tydligen VAIO med? Jag förstår verkligen varför idag.

[CENTER]

[/CENTER]
[CENTER]+[/CENTER]
[CENTER]

[/CENTER]

Jepp, vaio rockar, snygga och feta, synd att man inte kan köra osx på den utan vidare, utan tvingas köra microvirus windospam 2006 suXPeriod.

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

moogpower: nu börjar ju Sony få snygg design också.

Men numera har Apple och Sonys bärbara ungefär samma innehåll, så det är mer en fråga om pris (rätt ofta till Apples fördel om vi jämför med Vaio) och om man vill kunna köra OS X eller ej.

Ursprungligen av false messiah:

moogpower: nu börjar ju Sony få snygg design också.

Men numera har Apple och Sonys bärbara ungefär samma innehåll, så det är mer en fråga om pris (rätt ofta till Apples fördel om vi jämför med Vaio) och om man vill kunna köra OS X eller ej.

Jag har faktiskt aldrig under min moderna laptopbaserade tid som musiker kunnat motivera eller förstått att köra Apple även om frestelsen varit påfallande emellanåt (de ser ju fina ut och operativsystemen gör ju allt för att charmera en vid första anblicken). En del goda vänner till mig har kört olika konstellationer, från högljudda, hopplöst långsamma Powerbook G4:or med felande skärmar till G5:or och andra högljudda, långsamma, buggiga burkar med läckert hölje med ett lysande Äpple på. Det sista jag vill ha som musiker är ovanstående problem, så. Det har iallafall för mig aldrig funnits några andra alternativ i slutändan än en VAIO.

Powerbookarna har varit relativt snabba fram tills för 3-4 år sedan då de började halka efter mer och mer. Men fortfarande tillräckligt snabba för att användas live. Men idag använder de precis samma processorer som tex Sony, så den aspekten är ju irrelevant idag.

Sen är Apples datorer faktiskt välkonstruerade. Det går alltid att hitta enstaka exemplar som gått sönder eller strular (och man ska undvika första generationen av alla Apples produkter), men i test brukar Apple hamna i toppskiktet när det gäller servicebehov. Och för livebruk är det ett stort plus i mina ögon.

Men den avgörande faktorn tror jag är Mac OS. Vill man köra OS X (eller tidigare OS9) så finns helt enkelt inga alternativ.

Oavsett vad man än tycker om Apple så går det inte att förneka att deras bärbara datorer är en vanlig syn på konserter. Så något skäl måste det finnas till att använda Apple.

Ursprungligen av false messiah:

Powerbookarna har varit relativt snabba fram tills för 3-4 år sedan då de började halka efter mer och mer. Men fortfarande tillräckligt snabba för att användas live. Men idag använder de precis samma processorer som tex Sony, så den aspekten är ju irrelevant idag.

Sen är Apples datorer faktiskt välkonstruerade. Det går alltid att hitta enstaka exemplar som gått sönder eller strular (och man ska undvika första generationen av alla Apples produkter), men i test brukar Apple hamna i toppskiktet när det gäller servicebehov. Och för livebruk är det ett stort plus i mina ögon.

Men den avgörande faktorn tror jag är Mac OS. Vill man köra OS X (eller tidigare OS9) så finns helt enkelt inga alternativ.

Oavsett vad man än tycker om Apple så går det inte att förneka att deras bärbara datorer är en vanlig syn på konserter. Så något skäl måste det finnas till att använda Apple.

Det kan man ju undra. Ett starkt skäl jag iallafall ser direkt när det gäller Apple är hur bra "brandat" det märket är. Apple är helt enkelt extremt duktiga på att genom sin formgivning och marknadsföring kränga sina prylar och omge dessa med en karisma som på så sätt försätter kunden ur balans vid första anblicken. Jag ser en liten likhet med B&O-produkter här som alltid ligger hopplöst efter dolt innanför skalet men överlever med en annan kostym. Allt förmånga Apple-kunder idag köper trots att de säkerligen inte vill erkänna det själv produkten för just detta själ, utan tvekan. Att äga och bruka en Apple är snarare att tillhöra en identitet likt en livsstilsprodukt och betala det pris i både sämre prestanda och sämre stabilitet snarare än att välja ett genomgående kraftfullt och smart verktyg om man skall var riktigt elak.

Näe, nu signar moogpower ut i ämnet VAIO-power.

  • Medlem
  • 2006-09-29 14:34
Ursprungligen av moogpower:

Att äga och bruka en Apple är snarare att tillhöra en identitet likt en livsstilsprodukt och betala det pris i både sämre prestanda och sämre stabilitet snarare än att välja ett genomgående kraftfullt och smart verktyg om man skall var riktigt elak.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-29 14:34

Vaio är en väldigt trevlig dator som sådan, det håller jag med om. Men jag - och några med mig - är inte speciellt glad åt Windows. Föredrar OS X och förstår inte vad du menar med buggar över huvud taget. Jag är inte alls lurad eller "köpt" eller någonting alls åt det hållet, jag har haft fulla valmöjligheter. Orsakerna då? Ja, för mig så känns OS X mycket mer helgjutet än Windows. Så pass helgjutet att jag tycker det är värt att köpa en Apple-dator. Rakt ur lådan funkar sådant som jag funnit mig själv sitta och surfa efter i timtal vid PC-datorer. Och hur jag än vridit och vänt på Windows så har jag sällan känt mig lika hemma, tillfreds och glad som vid MacOS och MacOS X.

Du säger sedan att prestandan skulle vara sämre osv; jag säger: det beror på. Jag hade en Acer Ferrari. Den hade typ allt en bärbar PC kan ha (eller kunde ha, för några månader sedan). Jag sålde den och köpte en billigare dator - en Apple iBook G4. iBook är långsammare på pappret men snabbare för mig att jobba i ändå. Inte bara att jag trivs bättre i OSet, saker känns ibland mer rappa. Ljudkortet är mycket bättre och så pass bra att jag kan använda datorns inbyggda ljudkort till all min produktion. Ferarrin bara brusade och hamnade "ur synk", fick bufferproblem mm.

Det är egentligen en lönlös diskussion men hur som helst, jag har god erfarenhet av alla Windows-versioner och även alla MacOS-versioner. Likaså många års erfarenhet av datorernas hårdvara. Min personliga slutsats: Jag föredrar Apple, deras hårdvara och operativsystem. Så påstå inte att alla som köper Apple är lurade, för det stämmer helt enkelt inte. Snarare hör jag till dem som medlidande skakar på huvudet åt många som köper PC och kommer använda sin dator till 5% av dess kapacitet på grund av att mycket är så krångligt och icke-intuitivt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-29 14:36

Jag drar mig ur diskusitionen iochmed att folk dumförklarar mig. Väx upp och inse att alla inte har obegränsat med pengar! Tack för trevliga förslag fram tills dumförklaringen.

Visst är Apple i någon mån en livsstilsprodukt. Skillnaden mot Sony är att de lyckats med sin marknadsföring. Det är ingen slump att Sony och Dell "inspireras" av Apples design och inte tvärtom.

Men att hävda att Apples enda starka sidor är marknadsföring och design tycker jag är väl naivt. Dels är det välkonstruerade maskiner, dels är OS X ett väldigt starkt argument - jag skulle hävda att det är ett bättre operativssystem om man ska göra musik.

Det finns fördelar med att använda Apple, precis som det finns fördelar med att använda PC. Att tro att den som valt annorlunda än en själv måste ha fel tycker jag är en märklig attityd. Det handlar ju trots allt om verktyg och inte om religion.

  • Medlem
  • 2006-09-29 14:55
Ursprungligen av false messiah:

Det handlar ju trots allt om verktyg och inte om religion.

Dagens sanning. Tack!

Ursprungligen av jgb:

Dagens sanning. Tack!

Kloka ord och tack för all input och de ev. sanningarna. Jag kände att jag behövde pusha fram lite mer ifrån Apple-ägare och få lite mer substans till varför man verkligen väljer att köra Apple. Jag har genom åren verkligen inte förstått det med tanke på all den fasa många av de jag känner gått igenom med Apple-produkter. Förstår som sagt inte det fortfarande. Nåja. Vi kan brottas i detta ämne tills döden skiljer oss åt känner jag. Det är ju inte meningen att omvandla denna tråd till religiösa bekännelser. Huvudsaken är ju att vi genom våra verktyg uppnår det vi önskar. Peace...

Bevaka tråden