Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Laptop för musikproduktion. Hjälp mig!!

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-09-29 15:20

när jag skull uppgradera mig förra hösten stod valet mellan vaio och powerbook.

valde powerbook och kan hålla med om att man känner sig mer hemma med os x än windows. lärde mig snabbfunktioner på bara någon dag. men visst. batteriet buggade. det åtgärdades rätt så snabbt iofs. likaså servicen med en mindre olycka på tangentbordet.

hade jag haft ekonomin skulle jag nog haft en av varje när det gäller bärbara.

Ännu en som inte pallar kämpa längre med sitt äpple...

"Apple MacBook 13.3" 2 GHz vit 2GB RAM

Insänd av XXXXX 9 okt, 12:54. Ta bort, ändra, förnya, extrabilder.
Pris: 10 000:-

Apple MacBook 13.3" 2 GHz vit med 2Gb ram ca 2,5 mån gammal.

Ger upp MAC och återvänder till PC så därför säljes den..."

  • Oregistrerad
  • 2006-10-09 16:33
Ursprungligen av moogpower:

Ännu en som inte pallar kämpa längre med sitt äpple...

"Apple MacBook 13.3" 2 GHz vit 2GB RAM

Insänd av XXXXX 9 okt, 12:54. Ta bort, ändra, förnya, extrabilder.
Pris: 10 000:-

Apple MacBook 13.3" 2 GHz vit med 2Gb ram ca 2,5 mån gammal.

Ger upp MAC och återvänder till PC så därför säljes den..."

Köpa första generationens dator i en ny serie från Apple är lite som att ha sex utan kondom...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-09 15:19

Och då blev du nöjd? Viktig postning där Muggpawah! Kan väl kontra med att jag sitter på en balkong och myssurfar med min ljudlösa och absolut underbara iBook G4, mitt bästa datorköp någonsin.

Och jag är ännu en som inte pallar att kämpa med mina windowsdatorer.. det har jag iofs nästan aldrig gjort.

  • Medlem
  • 2006-10-09 15:53

Jag är ännu en som inte pallar det envetna religionskriget mellan äpplen och päron...

jgb: Du är bara inte tillräckligt intresserad

  • Medlem
  • 2006-10-09 16:01

Volantiz: Jag är bara inte tillräckligt religiös för att bry mig särskilt mycket.

Det jag tycker är intressant (på det dåliga sättet) är att folk nödvändigtvis skall klanka ner på andras val och slänga pikar fram och tillbaka för en sådan skitsak som en dator. Även intressant att folk tar åt sig såpass mycket som de gör.

Vad som en del inte verkar kunna inse är att bara för att ett päron fungerar bra för person A så är det inte nödvändigtvis rätt val för person B. Eller att person C bara har negativa erfarenheter av äpplen betyder inte att det skulle vara dåligt med äpplen för person D.

Samma sak gäller bananer för den delen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-09 16:06

Jag tycker förvisso inte att en makapär / eller macapär som man spenderar mer än 50% av sin vakna tid framför, truth be told, är oviktig, lika lite som jag tycker att sängen jag sover i är oviktig eller maten jag äter är oviktig. Unt so weiter. Jag gillar att trivas med datorn. Då kan jag bara välja Apple. Eller möjligen Vaio. Men då måste jag köra det kluttriga och jobbiga, rätt trista och fula Windows. Så då väljer jag Apple. Lätt. Men på exakt samma sätt som att jag är känslig för inkompetenta hugg på Apple och Mac så är ju du känslig för diskussionen över huvud taget, jgb.

Citat:

en sådan skitsak som en dator

Akta dig för vad du skriver.. [FONT="Impact"]de kan höra dig[/FONT] :eek:

Men seriöst.. jag tröttnar nog aldrig på att svara med samma medicin/gift/whatever så länge ingen råkar hitta en vettig orsak till varför just ett visst system är bättre lämpad för just den personen

  • Medlem
  • 2006-10-09 16:11

PF: Diskussion är en sak, religionskrig är en annan. Diskutera gärna så länge man kan hålla det på en bra nivå. Däremot så vet både du och jag att datorplattformar är ett känsligt ämne där det är bra om man visar extra ödmjukhet och smidighet.

Tänk på det nästa gång du skriver saker som

Citat:

det kluttriga och jobbiga, rätt trista och fula Windows

Inte något som främjar en konstruktiv och bra diskussion i mina ögon.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-09 16:13

Men om man har mycket erfarenhet av alla datorer, grå som blå och fula som snygga, så kan man ju inte med stolthet i kroppen påstå saker som

Citat:

det snygga och spännande, rätt futuristiska och koola Windows

För det skulle ju inte heller främja en konstruktiv och bra diskussion. Bättre att man då snackar närmare sanningen, vilket jag gör. Ha!

Men snälla, kan ni inte försöka hålla sams för barnens skull?

  • Medlem
  • 2006-10-10 01:36
Ursprungligen av shylock:

Men snälla, kan ni inte försöka hålla sams för barnens skull?

...maybe you should come in twice a week?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-09 16:18

Det är lätt att läsa in lite för mycket i mitt jabbande, tycker bara det är kul och helt rätt att motargumentera om man känner för det. Jag rekommenderar faktiskt PC-datorer till folk också. Skulle inte må bra om jag lurade på någon en Mac som ändå inte kommer uppskatta den. Men när jag känner att det är berättigat, så... jepp, då säger jag köp en Mac! Har stött på folk som har problem även med sina Macar men då handlar det oftast om människor som är förlorade i datorernas värld och knappt kan hantera en lampknapp, än mindre programmera en timer; människor som tror man ljuger om man säger att man kan programmera alla videoapparater till att spela in på given tid. Är man förlorad i teknikens värld gillar man helt enkelt inte datorer alls. Min mamma tror att deras bredband kan fångas trådlöst av grannarna trots att de inte har någon accesspunkt, men hur mycket jag än ritar och beskriver och förklarar så vägrar hon tro mig, för allt som står i Aftonbladet är ju sant. Så visst finns det tillfällen när jag rekommenderar PC. För det har hon ju på jobbet och, nej, jag orkar inte utbilda mer än så...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-09 16:36

Skönare, menar du?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-09 16:40

Det ser skönt ut på utsidan, men du har inte en aning om vad du kan råka ut för...

Lilla värmeproblemet är ju en rätt trist liten flaw t.ex. vet inte om de har fixat det på nyare builds av mbook, men jag har ett par polare som sitter med det nu, hyfsat glada (NOOT)...

Beträffande osx, lägger jag mig alltid en version efter, kör ny 10.4.6, nu kom 10.4.8 häromdagen, så det är snart dags att uppgradera till 10.4.7 för min del...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-09 16:43

Jag har två aningar, och de är mina bästa aningar här i livet...

Själv kör jag Software Update helt aningslöst ofta, det funkar bra. Nya iTunes är great, med skivomslags-letar-funktionen och likaså bläddra-med-skivomslag-funktionen. Snyggt!

Stör mig endast på, banalt nog, att Apple inte släpper nya bakgrundsbilder med varje uppdatering. Det hade varit lite för ögat också, för oss som inte hajar så mycket av "kernel update on the Xcore slap handle text input function". Även om det säkert är jättebra.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-10-09 18:20

går det inte att köra osx på vai? har skitsvårt med xp. även om man strippar den. det är just os:et jag har svårigheter med.

men en vaio står på önskelistan. däremot känns det som en djungel för deras skärmar är antingen 11" eller 13" och sen helt plöstligt kommer en med 17" fast den har bara hälften av det de andra har

Nu skall jag vara ödmjuk. jag lovar... Jag dyrkar verkligen Apple och deras formspråk och intuitiva design. Men på datorfronten räcker det inte med utsidan dessvärre. Som musikredskap valde jag helt enkelt bort Apple därför den helt enkelt inte motsvarade mina krav, basta. Visst, OSX är vackert och inspirationsrikt och XP kan kännas som ett 20p exjobb i jämförelse, på ytan. Men som musikverktyg räcker det inte bara med ett bra formspråk och ett slick human interface. Jag ville helt enkelt ha ett robust, öppet, kompatibelt, stabilt verktyg som verkligen står pall och verkligen tar mig till målet snabbt, tyst och med hög stabilitet när kreativiteten flödar där inga som helst avbrott får förekomma. Mitt val blev VAIO, thats It. Däremot gillar jag Apples konsumentprodukter skarpt såsom Ipod som är en succé trots att den inte fick ha en inbyggd radio i sig, vilket är riktigt sorgligt egentligen. Jag längtar verkligen till den dagen Apple släpper en mobiltelefon med den oslagbara design som Apple står för. Så, Apple... Fortsätt göra det ni är bra på för det gör ni förbaskat bra!

[CENTER]

[/CENTER]

  • Oregistrerad
  • 2006-10-10 09:41
Ursprungligen av moogpower:

[SIZE="1"]NSom musikredskap valde jag helt enkelt bort Apple därför den helt enkelt inte motsvarade mina krav, basta. Visst, OSX är vackert och inspirationsrikt och XP kan kännas som ett 20p exjobb i jämförelse, på ytan. Men som musikverktyg räcker det inte bara med ett bra formspråk och ett slick human interface. Jag ville helt enkelt ha ett robust, öppet, kompatibelt, stabilt verktyg som verkligen står pall och verkligen tar mig till målet snabbt, tyst och med hög stabilitet när kreativiteten flödar där inga som helst avbrott får förekomma.

Intressant, sen jag bytte till OSX har jag, i diametrail motsats till när jag körde windows XP, aldrig haft virus, spyware, upplevt krascher, hängningar, systemfel eller drivrutinsproblem.

En annan intressant anekdot, polarn var här med sin macbook häromdagen, vid ett tillfälle skulle han skriva ut något och frågade om skrivaren var i nätverket, sekunden efter svarade han själv på frågan genom att det spottade ut ett papper ur den .... Slickt, så här smidigt har det _aldrig_ funkat med någon version av windows, och jag har ändå jobbat med datorer och nätverk i 7 år förut och konfat ett o annat nät...

Jag hade dock gärna oxå haft en VAIO, men med OSX på ... känns lite trist att en iBook som knappt har ett år på nacken är så sliten i finishen som denna jag använder nu, men i funktion, är det en riktig arbetshäst.

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

En VAIO med OSX... Hmm... Intressant... Mycket intressant till och med... Multipla bootar på olika partitioner där jag kan switcha mellan XP och OSX... :rolleyes:

Varför vaio framför macbook pro isåfall? Om någon missat det så kan macbookarna köra både xp och osx.. t om samtidigt om man nu vill det.

Jag ville helt enkelt ha ett robust, öppet, kompatibelt, stabilt verktyg som verkligen står pall och verkligen tar mig till målet snabbt, tyst och med hög stabilitet när kreativiteten flödar där inga som helst avbrott får förekomma. Mitt val blev iBook, thats it.

Ursprungligen av Volantiz:

Varför vaio framför macbook pro isåfall? Om någon missat det så kan macbookarna köra både xp och osx.. t om samtidigt om man nu vill det.

Jag ville helt enkelt ha ett robust, öppet, kompatibelt, stabilt verktyg som verkligen står pall och verkligen tar mig till målet snabbt, tyst och med hög stabilitet när kreativiteten flödar där inga som helst avbrott får förekomma. Mitt val blev iBook, thats it.

Intressant... Ser ut exakt som jag skrev tidigare om VAIO... Inget som skiljer då alltså? Så trevligt! Vilken önskedröm! :rolleyes:

Jo.. det var ju det som var meningen. Seriöst.. det var på ett ungefär just de parametrarna som fick mig att köra på det valet. Och nä.. det är egentligen inte så mycket som skiljer om man ska se det väldigt översiktligt.

Ursprungligen av Volantiz:

Jo.. det var ju det som var meningen. Seriöst.. det var på ett ungefär just de parametrarna som fick mig att köra på det valet. Och nä.. det är egentligen inte så mycket som skiljer om man ska se det väldigt översiktligt.

Well, Peece in the Valley then...

Bevaka tråden