Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TV4 switch med protest...

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-10-15 14:09

Mucka inte med Macanvändare...
tv4 protest...

• Oregistrerad
  • 2002-10-15 19:32

undrar om dom har någon hårdvara som dom inte behöver längre.

• Medlem
  • Gällivare
  • 2002-10-15 20:19

Fasen också, var inte TV4 Macvänliga?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iBjorn:

Jo, men bara på "head office". Lantisarna får nöja sig med annat...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iBjorn:

Jo, men bara på "head office". Lantisarna får nöja sig med annat...

Inte väldigt tyvärr

/P

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-16 23:20

Vilken total loserdeal. Stor suck över ekonomichefer som tror de spara pengar genom att köpa in "billigare" maskiner med ruttna program som kraschar och kräver ständig support som innebär massa förlorad arbetstid = motsatsen till billigt.

För att inte tala om en arbetsmiljö där man ständigt är irriterad, behöver jobba runt funktioner för att nå lösningen och ändå inte känner att man kan lita på att det blir klart...

Ska man tvunget redigera på pc finns ett alternativ; Avid DVExpress. Men ska man spara pengar, ha ett bra, funktionellt och stabilt kostnadsalternativ till de stora systemen, och en glad och effektiv personal så finns det inga alternativ till Mac och Final Cut!
Hur får en TV kanal ens för sig att gå över till pc??? Jag fattar ingenting...

• Medlem
  • Örebro
  • 2002-10-17 00:18

På TV4 Uppland jobbade jag som vikarierande fotograf/redigerare i 8-9 månader. När TV4Uppland byte lokal så byte dom även från analog Beta till DVcam och till Purple.

Kommer man ifrån Avid världen så tar de inte många minuter att lära sig Purple. De är snabbt, smidigt och enkelt. MEN!!!
Ibörjan så va redigeringarna rätt ok...få omstarter (MAX en gång i veckan) medans islutet av mitt vikariat så att dom blivit skumma.
När man hade skickat de redigerade inslaget till sändningsdatorn (Bossanovan) så stängdes Purple av och en dialogruta lá windows dök upp.
Ibland när man skulle importera en bild så fanns den inte i purple fast att den fanns på hårddisken.

På min förra arbetsplats användes en FCP2, G4-466, 640ram 30+20g HD och en 19"skärm.
Den krachade aldrig under själva redigeringen, men man fick klia den under hakan ibland och slänga Preferens filen lite då och då.

Om man sitter hemma och pular så är de "ok" om datorn skulle bråka lite. Men om man under tidspress ska plocka ihop ett inslag så ska man inte va lidande av tekniken.

[ 17 Oktober 2002, 00:50: Meddelandet ändrat av: Gluffs ]

• Medlem
  • 2002-10-21 12:13

På TV4-norrbotten som var teststation kör dom med FCP och GB ethernet. Där funkar det kalasbra men tydligen så fanns det säljare som var så duktiga att det blev ett hoppkok av Sony och PC pryttlar när hela landet skulle bli digitala. Mac systemet var tom billigare...

• Oregistrerad
  • 2002-11-04 16:43

Verkar som TV4 i Stockholm också bytt till Windows...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: carma:
Verkar som TV4 i Stockholm också bytt till Windows...

Kan det vara så på fyran att redaktionen på nyheterna kör "Avstar" som Avid är ägare till ? OM så är fallet och man enbart har 1 dator i rummet så är PC enda alternativet, Avstar finns bara för PC och är nyhetsdatasystemet. Jag brukar nog behöva starta om våra Avid NewsCutter (WinNT) 5-10 gånger på 1 månad. Mycket jobb under en dag och den är extremt seg framåt kvällen om den inte startas om.

1
Bevaka tråden