- Airwolf
- Medlem ●
- Lund
Ohoj!
Sitter och pillar med min nya kompis Korg MS20. Snacka om att CS15 har fått konkurrens!
Men...jag har inte kommit på vad jag kan använda den lilla triggknappen till!? Har någon nåt bra tips?
En vacker dag får jag nog skaffa en modular också för patcha e ju kul!
Visst ja...vart tusan kan man köpa mindre patchkablar??? Letade runt i Malmö igår men det minsta som fanns var på 30 cm.
Triggknappen är ju mycket användbar - t ex för att gatea EG1 eller sample'n'hold. Ett mer beundransvärt alternativ är att koppla trigknappen till trig in och mejsla bort dom där svart-vita platsprylarna i förgrunden...det går ju ändå bara att spela med ett finger i taget så varför inte löpa hela linan ut.
underbar maskin
Glöm inte pitch>cv-omvandlaren också! (Man kan skicka in ett ljud och få trig och cv)
Men...jag har inte kommit på vad jag kan använda den lilla triggknappen till!? Har någon nåt bra tips?
Visst ja...vart tusan kan man köpa mindre patchkablar??? Letade runt i Malmö igår men det minsta som fanns var på 30 cm.
knappen används till att "släppa bomben" när man gör bombplansljudet
(se presetljuds manualen)
köp såna kablar som man kopplar ihop gitarreffektpedaler med, finns på närmaste musikaffär i olika färger.....
köp såna kablar som man kopplar ihop gitarreffektpedaler med, finns på närmaste musikaffär i olika färger.....
Jo, jag har ju sådana men vill ha fler. Hittade dock bara långa patchkablar i musikaffärerna.
moogpower: Absolut! Bara att fortsätta leka här hemma.
knappen används till att "släppa bomben" när man gör bombplansljudet
(se presetljuds manualen)
Beteckningen MS står för "Memorial Sounds" och just detta ljud är ett "Pearl Harbor" Memorial Sound.. Hmm... Intressant... :hmmm:
Förlåt.. Tillbaka till topic för denna underbara maskin som man egentligen kan skicka in vad som helst i och det blir mumma ut... En mini-ARP2600 helt enkelt fast med sin högst unika "touch"...
Trig-knappen på MS20? Någon som seriöst använder denna, ärligt?
På ARP2600 använder jag den verkligen när jag patchar för att kolla av läget.
Eller så kör jag bara igång en pumpande LFO-trig ifrån 3620 klaviaturen.
Tillbaka till MS20, igen...
En del planerade och genomförda tweaks med min MS20:
1) Skicka min råa OB-X in i min MS20 som då kommer triggas och filtrera utgående fläsk ifrån OB-X (då OB-X till skillnad mot OB-Xa och OB-8 skickar CV-ut för en monosynt på högst nertryckta tangent, smart!). På så sätt förhoppningsvis komma lite närmre S.E.M-filter känslan tills jag ev. har planerat in en S.E.M-filtermoddning av den.
2) Köra in sång med en väl trimmad extern gate i Signal Processor-delen på MS20 och styra oscillatorerna men också samtidigt tappa ut rösten för att på så sätt kötta sönder den ännu mer.
3) Skicka in min grymme gitarrist till vän och göra liknande tweaks som i 2). Har tidigare lyckats väldigt bra med detta där resultatet blir smått magkittlande!
4) I övrigt kan man skicka in en världsradio/sampling eller någon annan galen ljudkälla in i den och bara flippa ut med modulationen i den. Helt underbar maskin att snabbt hitta nya unika sound i.
5) Skaffa 6,3mm dummypluggar och 6,3mm förgreningar för att på så sätt komma åt mer/fler avancerade patchningar/tappningar i den något begränsade panel som finns "default".
6) Bara lira/vrida på den opatchad och clean och bara njuta av den unika organiska råanaloga värmen den skänker, mums...
Kanske något av ovanstående inspirerade Er lyckliga ägare av en MS20? :rolleyes:
2) Köra in sång med en väl trimmad extern gate i Signal Processor-delen på MS20 och styra oscillatorerna men också samtidigt tappa ut rösten för att på så sätt kötta sönder den ännu mer.
Det här lät jäääkligt intressant . Lust att förklara mer utförligt rent praktiskt? Vad ska patchas till vad etc? Låter ju bra för att vara sant. Om jag har fattar rätt, att rösten ska styra oscillatorerna?:confused:
Inte så värst mycket skillnad i ljud mellan Legacy och en riktig tycker jag iaf.
JOOO ! ! ! Den största skillnaden (tycker jag iallafall) är att med hårdvaran från 70-talet så kan man göra allsköns olika kopplingar som man bara kan drömma om med Legacyn. Man kan t ex koppla headphones till signal in och överstyra denna och sedan skjuta in den i ext signal in och få rundgång utan dess like. Testa två överstyrda filter samt denna rundgång och kör allt genom ett delay - hur skönt som helst! Fy fan vilka bastrummor man kan göra!
Det där med gitarr genom MS-20 är inte dumt. Körde det med Dawn of Oblivion både på skiva och live. Tyvärr har det resulterat i att en av mina ms-20:or är full med olja från en rökmaskin som inte riktigt funkade... Kopplade till en MS-04 som jag fick med när jag köpte X911. Det är en riktigt bra fotpedal som t o m har analog random. Men den går bara på två 9-voltsbatteri och den slukar dessa mycket snabbt.
Men det där med att använda den som fuskvocoder fixar inte signalprocessorn... Det blir inte bra! Funkar sådär med gitarr om man spelar långsamt. Har för mig att det bästa som funkat har varit blockflöjt?
Jo, patchmässigt så är ju en äkta gammal maskin helt klart att föredra.
Annars är just Korg Legacy är en utav de emuleringar jag verkligen tycker att tillverkarna lyckats väldigt bra med. Hårdvarukontrollern gav en del av känslan som tillhör den riktiga maskinen och karaktären på ljudet finns där. Sedan kan man debattera hur olika MS-synthar är mot varandra och att vissa grejer inte går att fixa med mjukvaran. Men grunden har de fått till kanon.
Att det sedan känns gött att ha en egen riktig MS20 att pilla på och laborera med tänker jag inte förneka.
Men vissa ljud måste man patcha för att alls få fram, typ sample&hold. Nåt jag saknar på ms20 är multijack så man kan routa till flera ställen från en källa. (ms50 har väl såna?)
Om ni inte slutar snart säger jag adjö till Stratan och börjar jaga en MS20. Funderade ett tag på en Korg Legacy, men nej...känns inte på långa vägar lika spännande o inspirerande med en mindre plastkopia som egentligen inte gör något. Även om den uppenbarligen låter mycket bra.
Förresten. Är inte så insatt i vad man kan få ut ur en MS20, fick en genomgång hos Jgb för ett tag sen o det var helt i min smak. Fick veta att Ladytron använder mycket MS20 och tycker mig känna igen soundet. Men, är det inte en hel del MS20 i Goldfrapps grejer? Tycker att det är mycket MS20 över den distade knorr och delay-aktiga distade "doiiing" i basljuden. Om det är sånt som man får ut ur MS20:n lätt, så är nog stratan snabbt glömd.
Gitarrer är tråkiga.
VILL PATCHAAAA!!!!:kaaaka!:
Om ni inte slutar snart säger jag adjö till Stratan och börjar jaga en MS20. Funderade ett tag på en Korg Legacy, men nej...känns inte på långa vägar lika spännande o inspirerande med en mindre plastkopia som egentligen inte gör något. Även om den uppenbarligen låter mycket bra.
Förresten. Är inte så insatt i vad man kan få ut ur en MS20, fick en genomgång hos Jgb för ett tag sen o det var helt i min smak. Fick veta att Ladytron använder mycket MS20 och tycker mig känna igen soundet. Men, är det inte en hel del MS20 i Goldfrapps grejer? Tycker att det är mycket MS20 över den distade knorr och delay-aktiga distade "doiiing" i basljuden. Om det är sånt som man får ut ur MS20:n lätt, så är nog stratan snabbt glömd.
NEJ! Du måste ju ha stratan att köra genom filterna! Gjorde lite tester idag med min - sedan länge bortglömda - Epiphone Les Paul och MS20. Lite delay på och man svävar...lite U2 möter Goldfrapp över det i vissa lägen.
Jag vet att Goldfrapp använder rätt mycket MS20 på Alisons röst.
Testade att benda lite med knappen idag. Tackar för alla tips...kanske borde spela in lite också.
Man kan använda knappen till enkel pitch bend - triggra eg1 med den och sätt eg 1 frequency mod nånstans runt 2 så höjs tonen två halvnoter. Mecka med attacken på eg1 så blir det mjukare/snabbare övergång.
Sen kan du låta amplituden på mg:n styras av eg1 och höja mg på frequency modulation för att sätta igång lite vibrato samtidigt. Jag kan skicka ljud, kanske!