Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken synth rekommenderas till en 15årig nybörjare…

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-10 23:11

Hej!

Min systers 15 åriga son har sedan en tid blivit mer och mer intresserad av att göra musik, främst synthmusik typ synthpop ála DM. Detta tack vare en morbror som varje jul/förelsedag sedan han fyllde åtta gett honom syntplattor till hans pappas stora förteret då han gillar hårdrock. Denna morbror har även tagit honom på DM konserter m.m.
Saken är den att han har en kass keyboard (verkligen kass typ Bontimpi) utan MIDI eller sånt. Jag ser helst att synten har egna ljud då det är lättare att bara leka fram ljud/låtar utan att behöva starta en dator, samt att ta med sig den till en polare eller nått band för att repa lite.
Vad ska man köpa för synt som klarar att göra bra analogljud samt funkar som remote-control för software syntar? Dom har inte en jätte bra dator... typ en hem PC paket från förra året.

Mvh
Demokid

En Roland kan-allt synth vore väl en ypperlig start? Typ den här...
http://www.rolandus.com/products/productdetails.aspx?ObjectId=262
Såg en sån nu på annons på blocket
2500:-
http://www.blocket.se/vi/9581417.htm?ca=23_5_s

• Medlem
  • Borås
  • 2006-10-10 23:36

Gash, SH-201:an är ju så het! Annars kan han ju få min Roland E-5 från typ -91. Bara en tangent som inte fungerar, samt en annan som slår på max velocity om man ens bara nuddar den. Men det är bara små petitesser.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-10 23:50

Hmm SH202... Hur många röster har den inbyggda synten? Har inte hittat någon info om detta på Rolands hemsida.

Vad tror ni om denna Novation X-Station X49? Verkar ha fler rattar, minnen och oscillatorer än SH201. X-Station kostar 5995 på JAM och SH201 kostar 5900 på Musikpunkten så någon större skillnad i pris är det inte...
http://www.novationmusic.com/product.asp?id=1&Type=1&bArchive=False

Jag tycker Roland verkar ha fått slut på idér... Dom verkar försöka sälja på sina gamla klssiker SH101, MC202 och Juno106 genom att härma deras design men är dom verkligen bra?

Mvh
Demokid

• Oregistrerad
  • 2006-10-11 00:15
Ursprungligen av Demokid:

Hej!

Min systers 15 åriga son har sedan en tid blivit mer och mer intresserad av att göra musik, främst synthmusik typ synthpop ála DM. Detta tack vare en morbror som varje jul/förelsedag sedan han fyllde åtta gett honom syntplattor till hans pappas stora förteret då han gillar hårdrock. Denna morbror har även tagit honom på DM konserter m.m.
Saken är den att han har en kass keyboard (verkligen kass typ Bontimpi) utan MIDI eller sånt. Jag ser helst att synten har egna ljud då det är lättare att bara leka fram ljud/låtar utan att behöva starta en dator, samt att ta med sig den till en polare eller nått band för att repa lite.
Vad ska man köpa för synt som klarar att göra bra analogljud samt funkar som remote-control för software syntar? Dom har inte en jätte bra dator... typ en hem PC paket från förra året.

Mvh
Demokid

Uppgradera datorn istället, är det processorn som är ledsen?

Ssläng i en bunke mjukisar, finns massa bra gratis, och en hel del bra billigt, midiklav för runt en tusing och cubase se edu för runt tusenlappen

http://www.ultimatesoundbank.com/uvisc2.html

Med den pluggen har du en jädrans massa synthar för 150 eur....

grabben måste ju kunna göra lite musik, inte bara sitta o klinka!

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Du kan ju låna ut nån av dina synthar om du törs

Hur mycket får det kosta? Ett keyboard +softsynth är ju klart billigast.

Klart att grabben ska ha ett analogt modulsystem....

Ursprungligen av Airwolf:

Klart att grabben ska ha ett analogt modulsystem....

Håller med

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-11 06:55

Edit: Eh, bra om man läser hela första posten

Jag tänker på någon klassisk Roland Synth. Typ en Juno 106. Kanske inte världens bästa midi-kontroller.. men den låter ju ganska smutt.

Kombinera den med en halvtaskig trummaskin (typ en boss dr-660) så är han ju på banan med att göra simpla låtar (Och en vilja till att ha ett modcan B ).

Det viktigaste tror jag är att det är lätt att skruva ljud. Så att man snabbt får upp skaparglädjen. Får han en Wavestation så kanske han blir en preset-människa! (när man (eller iaf jag) var 15 bast så hade jag ett tåladmod lika långt som avståndet mellan mina näsborrar).

• Medlem
  • 2006-10-11 07:34

2-oktavers midiklav och reason + en tutorial? Reason finns ju billigt begagnat.

Grabben behöver en Waldorf Q.

En Nord Lead av någon sort tror jag är optimalt. I alla fall om han kan tänka sej att lägga trummor o dyl i datorn.

Lättrattad, låter helt ok, och blir en bra kontroller.

Helt omöjligt att rekomondera något alls. Det handlar högst om personlig smak och känsla för instrumentet. Men det bästa (och iof dyraste), är att börja i "botten". Och jobba sig upp bland instrumenten. Typ en Juno-2. Så får han leka synthpop på den, och sen känna efter om vad han vill ha.
Jag menar, lönt att köpa en Pro1 om han inte är intresserad.

Bästa av allt är det som BMX tipsade om. Utan tvekan.

Juno106 och en Korg ES-1 tror jag på.

Några roliga saker med just den setupen:
* Båda är lätta att använda.
* ES-1:an får plats på junons front.
* Både junon och es-1:an fungerar bra som midikontrollers till mjukisgrejor.
* Man kan trycka in junons ljud genom ES-1:an så att man slipper mixerbord (+ att man då kan lägga på lite effekter från ES-1:an).
* Till ES-1:an så kan han lägga in inspelningar där han säger roliga saker som "bajs", "yo", "rrroll the beat", "bamse är tjock" osv och sedan pitcha om det i raltid + effektlägga det till vansinne. Och det samtidigt som han lirar upp marshraka puff&pys-beats i ren syntpop-anda.
* Juno106 är ju verkligen en skitbra synt för just nybörjare!
* Jäkligt bra setup ifall han ska börja lira i band och ha sig.

..med mera.

Bara en synt? Alesis ION eller något från novation.. eller något helt annat.. gärna något med inbyggda effekter som är lätta att vrida på i realtid.

Citat:

Både junon och es-1:an fungerar bra som midikontrollers till mjukisgrejor

Håller nog inte med riktigt. Att mappa om Juno 106'ans sysex är ju rätt trist...

Finns inte sådana mappningar färdiga att tanka hem?

Citat:

Finns inte sådana mappningar färdiga att tanka hem?

Beror nog helt på vilket program man kör. Frågan är om ens midi-learn, på de mjukisar som stödjer det, funkar med sysex?

Men framförallt är den ju inte anslagskänslig vilket jag tror man ledsnar på efter ett tag...

Ljudkort + Korg microkorg + Reason = Komplett microstudio!

Om killen inte skall ha en fet analogsetup, utan jobba i datorn tippar jag på att införskaffa ett ljudkort. Finns hyfsat billiga på beg marknaden. Korg microkorg är en liten portabel synth som får plats överallt. Några rattar att koppla till Reason också, plus att den funkar att ta med till replokalen för att snurra lite feta basar.

* Ett hyfsat billigt alternativ, iaf om man köper beggat
* En setup som är hyfsat lätt att lära sig, men endå är kung när man kan allt
* Portabelt & inte särskilt platskrävande
* Ett realistiskt alternativ

Synaps rekommenderar!

Ursprungligen av Demokid:

Min systers 15 åriga son har sedan en tid blivit mer och mer intresserad av att göra musik, främst synthmusik typ synthpop ála DM. Detta tack vare en morbror som varje jul/förelsedag sedan han fyllde åtta gett honom syntplattor till hans pappas stora förteret då han gillar hårdrock.

Well done!!
Håller på med samma "projekt" med frugans brorsbarn, den äldsta fick en Kraftwerk-CD i födelsedagspresent senast... "Oj, fick du ingen Lordi-skiva, vad tråkigt. Var säker på att du skulle få den av nån annan, så vi tog den här istället... "

När det gäller synthen, så skulle jag rösta på nåt multitimbralt, med tillräckligt många röster för att kunna få ihop en hel låt med. Varför inte en Virus KB?
Trummor (och även "smörobröd", om det nu skulle behövas?) lär även en lite äldre dator klara av utan problem...

Ajfan.. ingen anslagskänslighet där nä.. stämmer ju.. då kan man ju lika gärna kasta ut skiten. Nord lead!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-11 12:38

Vilken synt rekommenderas till en snart 35-årig syntnörd som haft nästan allt?

Svar: Reason och en controller.

Tänk om om man hade fattat det redan när man var 15. Då hade jag haft 2.248.480:- på banken i stället. Och fått mer musik gjord!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-11 13:51

Anslagskänslighet... vad är det för nått?

Jag måste ha riktigt tur för jag har nog bara gjort vinst på alla syntar jag ägt. För mig har det bara varit plus på banken. Jag köpte en skitsynt och sålde den lite dyrare så jag hade råd att köpa lite bättre... så har jag fortsatt. Det var länge sedan jag satsade nått av mitt egna kapital men så tog det nästan 8 månader att köpa PEK:en.

Mvh
Demokid

PF.
Oki så du hade haft 2.248.480:- på banken men du säger alltså att du inte har haft kul med grejerna... I så fall är det synd.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-11 14:10

Kul har jag haft, absolut. Och lärt mig massor. Så det är klart, så sett så...

Du får väl rekommendera synten jag började med: Juno 2 som sagts ovan. Började iofs med en CZ101 men Juno 2:an är ju mycket mer ett riktigt instrument, med fullstora tangenter å anslagskänsla osv. Den kan jag rekommendera varmt till nästan vem som helst. Mesh på forumet säljer en billigt just nu, inklusive hardcase. Bara att sandpappra lite (+ mycket försiktigt) under två tangenter på den så ska den vara klockren.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-11 14:14

Ensoniq ESQ-1, mycket synt för pengarna helt enkelt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-11 14:18

Helt klart, men på något sätt känns den mindre nybörjarvänlig än t ex Ju 2?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-11 16:21
Ursprungligen av PF:

Helt klart, men på något sätt känns den mindre nybörjarvänlig än t ex Ju 2?

Håller inte med - med Juno-2 måste man ha en programmer för att överhuvudtaget ha någon som helst överblick över parametrarna i synten, med ESQ-1an har man i alla fall alla inom samma grupp (Oscillator, VCA, VCF, LFO, envelop) på displayen samtidigt. Och är man nybörjare kan man ju byta ljud snabbt och enkelt om man inte vill programmera från scratch. Den är dessutom multitimbral om man skulle vilja testa att arra lite och har inbyggd sequencer (ingen dator krävs alltså för skisser)...

• Medlem
  • 2006-10-11 14:18

Novation X-station?
http://www.novationmusic.com/product.asp?id=1&Type=1&bArchive=False

Tycker det verkar som om den uppfyller de flesta kraven, samt innehåller lite extra allt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-11 14:21

Tror den har utgått faktiskt, jgb - om du nu menade ett inköp av en ny pryl (= alltid roligare att få / ge ju, egentligen). Möjligen ersatt av X-synth eller vad namnet nu var. Men den är trevlig annars. Lite dyr kanske.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2006-10-11 16:07

men tillverkar de k-station fortfarande eller ? ångrar lite att jag sålde min

tycker ialla fall att demokid kan kolla på en microkorg. den är bra. den är enkel och den är en jävler på att göra ljud. även om tangenterna är små.

Bevaka tråden