Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken synth rekommenderas till en 15årig nybörjare…

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-11 18:42

Vad som helst så länge det finns en massa rattar, jag tror inte han kommer bry sig så mycket om hur den låter ändå. Skulle säkert funka med en CS1X om det vore så, har han bara bankat på en risig Bontempi innan så lär han knappast höra skillnad mellan en CS1X och en Virus TI, och om han ändå hör skillnaden så är han nog nöjd ändå, för det är han som framkallar ljuden och ljuden kommer då låta världsbäst i vilket fall.
Ingen idé att lägga ut en massa tusenlappar i onödan om det visar sig att han inte är intresserad, och risken är väl stor att det visar sig att kanske morbror är mer intresserad av att systersonen börjar spela än vad systersonen själv är
Jag tycker: Ge honom en CS1X eller CS2X till att börja med, är han intresserad så duger de gott och väl till för att visa att du kan lägga ut lite mer pengar på något lite mer påkostat i framtiden

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-11 19:02

Ujuj... det var många förslag men tack det är bara att tipsa på. Men det gjorde det inte lättare direkt.

Mvh
Demokid

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-17 14:12

Oki vad tror ni om en beggad Virus KB?

Mvh
Demokid

Ursprungligen av Demokid:

Jo, jag tror alldeles bestämt att det var nån smart person som föreslog just den synthen lite tidigare i tråden....

Bra dator och billigt midiklav e nice, då kan man göra det mesta......

Men en bra arbetshäst om man nu vill ha en billig synth så rekkomenderar jag synthmodulen Roland JV-1080, kan det mesta och klarar 64 röster, går löjligt billigt och är enkla att få tag i.....

Vill du lägga mer pengar så är en Roland JP 8000 (eller 8080 modulen) nice..

Synthen jag älskar mest är Nordlead 3 men den kostar ju en slant också....

Dancelot

http://www.vendolin.com/Annonce_Detail.asp?rub=60004&annonceid=4725895

Enkel, tydlig, billig och bra controller till reason.

Iof, med tanke på software/Reason inklusive ev controller, så springer priset iväg rejält.
Reason kostar ~4000, och lägg till en klav på 2000 på det.
Inget litet pris för någon som "bara" vill testa och plinka.

Men det är ändå något jag rekomonderar. För då kan man utvecklas precis som man vill.

Citat:

Blir säkert bra. Inte den mest överskådliga synthen kanske, men i den åldern lär man sej ju blixtfort...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-17 22:33

Ja alltså hans mor (min syrra) sa att han behöver en synt som han kan spela på samt att kunna spela fler ljud sammtidigt.

Mvh
Demokid

Juno 2 säger jag med!

Eller kanske en CS2x? Virus kB är väl inte så dum men de går ju inte så billigt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-23 22:59

Tack för all hjälp. Det blev ingen Novation X-Station 49 utan en beggad Supernova-II Keyboard. Den kostade bara 4500 och har fler röster och tangenter. Visst den saknar ljudkort men man kanske kan hitta ett billigt USB ljudkort...

Mvh
Demokid

• Medlem
  • Nyköping
  • 2006-10-24 00:13

önskar jag hade haft en sådan morbror (eller farbror)...

Demokid, adoptera mig...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-24 09:16

Jag hoppas det blir bra... den är väldigt avancerad faktiskt och han är helt grön på syntar... Han vet inget om oscillatorer, LFOer, filter eller sequencers och hårddiskinspelning.

Men musikintresse ska premieras.

Mvh
Demokid

Är han intresserad så har han grymt mycket att dyka in på med den synthen.
Och till en början lär det väl finnas presets så att det räcker och blir över...

• Medlem
  • 2006-10-24 09:49

Det var en riktigt bra present! Nästan som när Rotwang fick en Moog (Rogue?) av sin farmor.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-24 10:20

jgb: En Micromoog var det!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-24 11:29

Vaa... en Micromoog av sin farmor!! *lyllos* Jag får bara stickade raggsockor...

Mvh
Demokid

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-24 13:41

Demokid du är ju bara för mycket Finns det någon synth som har fler rattar och reglar på sig än just den där? Fast det är nog bättre med för mycket än för lite. Och så har den ju jäkligt många presets.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-24 14:27

Jag har inget emot Supernovan... jag hade kul enda in på småtimmarna igår. Kommer nog ha lika kul ikväll osså. Det som stör mig lite är att vissa parametrar är gömda i menyer... t.ex. sync som jag förtfarande inte hittat. Troligen hittar jag den ikväll.

Men på tal om rattar... A6:an och PEK har ganska många rattar och knappar...

Mvh
Demokid

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-01 00:53

Okej... nu har jag suttit och lekt med Supernovan-II ett tag... och jag måste säga, "Fan vilken kul synth, den låter ju kalaskul ju!"
Många sena nätter har det blivigt... nu har min systerson en del nya preset's han kan modifiera... Då dom flesta av dom 1024 fabriksljuden lät plast-techno ála 90 talet... Jag fattar inte varför man köper en JP8000 idag. Köp en Supernova och en massa rattar/knappar och 24 röster, detta för endast 4500 Kr!!

Haré bra
Demokid

PS.
Volga på SugarBar på onsdag
DS.

Demokid: Kanske dags att sälja det analoga och köra VA istället?

Demo: Jag är verkligen inte förvånad över att du gillar den! Skitbra synt främst för just såna där rena och fluffiga ljud
Det var väl den andra synten som fått full poäng av future music? Yamaha EX5 var den första om jag inte missminner mig.

Ursprungligen av Volantiz:

Det var väl den andra synten som fått full poäng av future music? Yamaha EX5 var den första om jag inte missminner mig.

Är full pott från Future Music bra eller dåligt?

Nu har jag ingen större koll på hur hög/låg/whatever kvalitet deras recensioner håller.. men om bara två syntar av väldigtväldigt många får så högt betyg så hoppas jag verkligen att det betyder att det är en väldigt bra synt.

Jag har läst i en del forum att folk klagar över att FMs recensioner ofta är lite för partiska... -Brittiska produkter får t.ex. ofta bättre betyg..
Men å andra sidan kan det bara va struntprat från från folk som är besvikna över att deras favoritpryl inte fått tillräckligt bra recensioner, vad vet jag?

Nu var det länge sedan jag läste Future Music senast, men då kändes det som de gick mer på hur mycket tillverkaren spenderade på annonser mer än hur bra de lät (och Novation och alla grooveboxar fick alltid högt betyg).

Och ibland var det rätt underliga saker i recensionerna, som när de tyckte att en JV-1080 var ett bra alternativ till en Microwave 2. :hmmm: Och ibland direkta felaktigheter.

(Wikipedias artikel om Future Music var för övrigt rätt underhållande: "Future Music is a particularly narrow genre of music that combines techno with laser gun and phaser effects. The aesthetic schema that would best describe Future Music is post-post-post-modernism." (...) "Proponents of Future Music argue that their music is a rejection of the antiquated anthropocentric form of music, that is a result of a commodified, stratified, post-industrial society. Future Music is also a response to the emergence of increasingly rationalized, class-unconscious and bureaucratized industrial societies." Precis!)

ok.. då tar jag tillbaka det jag skrev om future music.. fått för mig att det var en bra tidning
(jag läser bara SOS numera.. och knappt ens det)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-02 03:47

Jag var väldigt imponerad av dessa Novations stora syntar när de kom, men de låg nästan lite läskigt högt i pris, så jag valde bort dem av den orsaken. De verkar ha gått ett klassiskt Mazda 929-öde till mötes: den bättre, lyxigare bilen som ingen ens vågade titta åt, billigare som begagnad än de simplare bilarna som folk kände till. 4500:- är bra, riktigt bra, med tanke på att Nord Lead 3 t ex kostar det dubbla ungefär.

Bevaka tråden