Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fruity loops

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan ny här på forumet.

Jag är riktigt intresserad av techno har lysat på det sedan jag va typ 13 år gammal as go musik.

Vill verkeligen lära mig att göra egen musik.

Alla säger att det ska vara så lätt osv men jag fattar inget ...har skit svårt för att lära mig detta tydligen...om någon kunde hjälpa mig så vore jag oerhört tacksam.

Har kollat igenom hur många touritals som helst men fattar inget... :hmmm:

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-10-16 21:11

Göra techno är lätt... 4/4 kick, lite percussions och någon ond repeterande basslina och lite lätta syntklickar.

Göra BRA techno däremot... det är inte lika lätt

Som med all annan musik så är det bara att nöta på tills du hajar hur det sitter ihop. Försök och försök igen.

Är det Fruity loops i sig du inte fattar eller hur man gör musik? Det första problemet kan kanske lösas om du testat något annat program (mina stalltips är Ableton Live och Propellerheads Reason, men det finns ju en uppsjö av program, allt från trackers som Renoise till traditionella program som Cubase och Logic).

Rebirth är en klassiker, och det är numera gratis. Eftersom det är mer avskalat så är det ett bra första steg.

Det andra problemet är lätt att lösa med två enkla metoder:

1) öva, och
2) stjäl.

De flesta här har mer eller mindre pinsamma minnen av sina första försök att göra musik, så räkna med att ägna en hel del tid bara åt att lära dig och experimentera.

Den andra metoden är kanske inte lika uppenbar, men planka så mycket du kommer över. De flesta metalgitarrister har suttit och plonkat fram dåliga covers på Metallica, och att lära sig genom att låna/inspireras av andra är effektivt. Dissikera andras låtar i FL (om det finns någon sådan community, men det antar jag?) eller försök planka trummorna och ljuden som används av de du lyssnar på.

fruity loops fatar jag inte.....verkar riktigt svårt....men alla säger att det är lätt.....lätt är dance ejay haha.

men jag får väll göra det pröva mig fram...

Ursprungligen av criller:

fruity loops fatar jag inte.....verkar riktigt svårt....men alla säger att det är lätt.....lätt är dance ejay haha.

Kolla in Rebirth i såna fall.

Enda gången jag testat FL kändes lite meckigt att jobba med, men det kan vara för ingrodda vanor från andra program som satte käppar i hjulet.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-10-16 22:06

FL är väl rätt simpelt upplagt vad jag kan minnas. Fast den enda verre jag kört är 1.x för 7-8 år sen

Om du vill göra Techno o annan beat-orienterad musik, så vet jag inget som passar bättre än FLS (allt är relativt såklart).
Det är dessutom en minst lika seriös host som de andra, så låt dig inte luras av "hypen" som hela musiksamhället präglas av för tillfället.

Jo, FL borde absolut inte vara nåt större problem att lära sig... -Men det är väldigt svårt att försöka berätta för någon hur det funkar via ett forum.
Tutorials och manualer är säkerligen de enklaste och bästa sätten att komma in i ett program, och det inte funkar att bara sitta och pröva sig fram...!

1
Bevaka tråden