- agoraph0bia
- Medlem ●
- 2006-11-25 22:14
Har ni hittat ert drömljud? Vad jag menar är alltså ingen preset eller liknande utan, har ni hittat den synth/sampler/trumma/gitarr/programmet/Cello som har just det ljudet ni alltid velat ha!
Om jag fortfarande låter lite sådär Thomas DiLeva-flummig så får ni ytterligare en förklaring utav vad jag menar.
Hårdvaran/Mjukvaran har bara det soundet ni alltid velat ha. Som sagt ingen preset men allt du hör ifrån den/det är bara grymt och den har just ditt drömljud. Och känner du att din inspiration spirar upp när du ser saken (Haha, snuskigt det där lät :kaaaka!:)?
Av en slump för cirkus en månad sedan upptäckte jag att min drömmaskin är (tro't eller ej) en Korg Electribe MX-1. Den "nya" blåa boxen med rören.. Jag har haft en ER-1 (1:a generationen) och mer eller mindre haft både kärlek och hat till den och därför har jag verkligen inte brytt mig alls om när Korg släppt nya Electribe:r då jag ansåg att det bara var en ny trist uppdatering.
Det ända jag har sett som intressant ifrån Electribe-serien är deras samplers, men eftersom jag inte är mycket till att sampla eller hitta samplingar skulle det vara som kosta pengar på gatan för min del att köpa en sådan. Men för snart en månad sedan som sagt så hade jag tråkigt och gick in och läste på Korgs hemsida och då av en slump klickade mig in på MX-1:ns sida och började läsa och framför allt lyssna på demos/patterns som är gjorda med maskinen.
Den har det ljudet jag alltid har letat efter i hårdvara/mjukvara..
"Varför?" kanske man frågar sig, den har knappast DX/FM-soundet eller fläskigt Moog-ljud, den har knappast Fantom X:s läskigt härliga aukustiska ljud och trummorna är långt ifrån vad DFH kan leverera idag. Men den levererar nånting helt annat, nånting jag alltid har letat efter. Den låter Amiga 500, den låter sunkigt och den låter digitalt - Lyssna bara på dess immitation av ett piano men den låter underbart i mina öron. Det är helt sjukt vad jag älskar ljudet i den maskinen och..
Jag älskar ljudet ifrån en minimoog, men känner personligen att jag troligen aldrig kommer köpa en minimoog. Varför? För att jag anser inte den vara värd XXk kronor.
Jag älskar ljudet ifrån en Fantom X, men känner att min lekemannastatus gör att.. ja, slänga ut så mycket pengar på en sådan monstermaskin är overkill. Speciellt om man har haft som mig med sinande inspiration på ett par år.
Jag älskar sid/chip, men eftersom jag var för ung för att komponera nånting själv på C64 är det svårt för mig att själv sätta mig in i det idag även om tjejens brorsa utvecklade en riktigt schysst tracker på C64 som han fortfarande använder och är tydligen rätt poppis än idag och dessutom för mig som liten 6-åring försöka förstå musikprogrammet brorsan och hans polare använde på C64 var för mig omöjligt. Dom gångerna jag försökt ge mig på chipmusik så har jag alltid "tröttnat" och börja blanda in nya element och helt plötsligt så står man där med nånting som inte liknar nånting annat och bra låter det inte..
Det var inte förens jag blev några år äldre när brorsan gav sin Amiga 500 till mig med tillhörande sampler, protracker och hade en jefla massa långa samtal i telefon med sin lillebror som försökte förstå hur man får ut noterna i protracker, hur man gjorde det här, hur gör man det där för att få det att låta så och så vidare!
Att jag dessutom bara känner hur idéerna sprutar ur huvudet när jag ser den blåa boxen gör inte saken sämre, jag verkligen sprudlar av inspiration; hur man skulle kunna göra såhär och få den att låta sådär och hur jag skulle kunna göra det här och få den att beté sig sådär!
Problemet är att efter jag haft inspirationsbrist nu på ett par år utan några igentliga bra idéer till musik och saknat ren och skär skaparglädje utan all mjukvara/hårdvara har gett mig ångest. Men den här maskinen, det är någonting helt annat men så känns fortfarande 6500:- lite för mycket pengar att slänga ut på en sådan maskin i tron om att den skulle lösa mina musikproblem helt och hållet är kan jag inte riktigt tro på och att jag dessutom har bränt en stor summa pengar på min tjejs födelsepresent gör inte saken "bättre" (Men för att undvika gå OT i min egen första post så kan jag ta det i den aktuella posten) i tron om att kunna köpa den "nu".
När man söker på youtube.com efter MX så hittar man massa videos, men det tråkiga är att alla tycks tro att den endast är till baktaksbas/dancemusik ala -96. Men jag ser något helt annat när jag ser den maskinen, jag ser bara potential.. Jag har så mycket idéer som sagt att det är helt sjukt..
Men summa kardemumma; Jag kommer inte köpa maskinen. Inte som det ser ut i dagsläget men allt i min kropp mer eller mindre vrålar (haha, kan man vara mer synthnörd? :eek:) efter en MX-1:a så det känns som man nästan går på nålar. Jag hade nog vart den lyckligaste lilla synthnörden på denna jord om jag hade maskinen framför mig i denna sekund men som sagt.. Men jag har lite andra planer och som sagt att bara slänga ut 6500:- innan jag ens testat maskinen känns väldigt riskabelt, speciellt om jag efter en timme känner "Va fan är det här för något?". Nu låter det kanske skumt att först predika om maskinen och sedan säga att man inte skall köpa whatever.. Har du/ni tagit risken och bara köpt nånting på känsla? Utan att igentligen veta så mycket om maskinen mer än att det du hört/läst är verkligen perfekt för dig.
Så.. Skum post? Javisst, men jag är måste sysselsätta mig med nånting annat än bara stirra på MX-1:n eftersom jag kan verkligen inte kan köpa den nu.. Om jag hade hittat den begagnat till ett bra pris, hade jag slagit till i förra veckan men nu.. man är ju lite skrajsen att köpa fel (som så många gånger förr).
Med rätt till stavfel, underliga formuleringar och ännu underligare "Yoda-språk" ifrån min sida då jag inte orkar korrekturläsa igenom allt.