Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Drömljudet!

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har ni hittat ert drömljud? Vad jag menar är alltså ingen preset eller liknande utan, har ni hittat den synth/sampler/trumma/gitarr/programmet/Cello som har just det ljudet ni alltid velat ha!

Om jag fortfarande låter lite sådär Thomas DiLeva-flummig så får ni ytterligare en förklaring utav vad jag menar.
Hårdvaran/Mjukvaran har bara det soundet ni alltid velat ha. Som sagt ingen preset men allt du hör ifrån den/det är bara grymt och den har just ditt drömljud. Och känner du att din inspiration spirar upp när du ser saken (Haha, snuskigt det där lät :kaaaka!:)?

Av en slump för cirkus en månad sedan upptäckte jag att min drömmaskin är (tro't eller ej) en Korg Electribe MX-1. Den "nya" blåa boxen med rören.. Jag har haft en ER-1 (1:a generationen) och mer eller mindre haft både kärlek och hat till den och därför har jag verkligen inte brytt mig alls om när Korg släppt nya Electribe:r då jag ansåg att det bara var en ny trist uppdatering.

Det ända jag har sett som intressant ifrån Electribe-serien är deras samplers, men eftersom jag inte är mycket till att sampla eller hitta samplingar skulle det vara som kosta pengar på gatan för min del att köpa en sådan. Men för snart en månad sedan som sagt så hade jag tråkigt och gick in och läste på Korgs hemsida och då av en slump klickade mig in på MX-1:ns sida och började läsa och framför allt lyssna på demos/patterns som är gjorda med maskinen.

Den har det ljudet jag alltid har letat efter i hårdvara/mjukvara..
"Varför?" kanske man frågar sig, den har knappast DX/FM-soundet eller fläskigt Moog-ljud, den har knappast Fantom X:s läskigt härliga aukustiska ljud och trummorna är långt ifrån vad DFH kan leverera idag. Men den levererar nånting helt annat, nånting jag alltid har letat efter. Den låter Amiga 500, den låter sunkigt och den låter digitalt - Lyssna bara på dess immitation av ett piano men den låter underbart i mina öron. Det är helt sjukt vad jag älskar ljudet i den maskinen och..

Jag älskar ljudet ifrån en minimoog, men känner personligen att jag troligen aldrig kommer köpa en minimoog. Varför? För att jag anser inte den vara värd XXk kronor.

Jag älskar ljudet ifrån en Fantom X, men känner att min lekemannastatus gör att.. ja, slänga ut så mycket pengar på en sådan monstermaskin är overkill. Speciellt om man har haft som mig med sinande inspiration på ett par år.

Jag älskar sid/chip, men eftersom jag var för ung för att komponera nånting själv på C64 är det svårt för mig att själv sätta mig in i det idag även om tjejens brorsa utvecklade en riktigt schysst tracker på C64 som han fortfarande använder och är tydligen rätt poppis än idag och dessutom för mig som liten 6-åring försöka förstå musikprogrammet brorsan och hans polare använde på C64 var för mig omöjligt. Dom gångerna jag försökt ge mig på chipmusik så har jag alltid "tröttnat" och börja blanda in nya element och helt plötsligt så står man där med nånting som inte liknar nånting annat och bra låter det inte..

Det var inte förens jag blev några år äldre när brorsan gav sin Amiga 500 till mig med tillhörande sampler, protracker och hade en jefla massa långa samtal i telefon med sin lillebror som försökte förstå hur man får ut noterna i protracker, hur man gjorde det här, hur gör man det där för att få det att låta så och så vidare!

Att jag dessutom bara känner hur idéerna sprutar ur huvudet när jag ser den blåa boxen gör inte saken sämre, jag verkligen sprudlar av inspiration; hur man skulle kunna göra såhär och få den att låta sådär och hur jag skulle kunna göra det här och få den att beté sig sådär!
Problemet är att efter jag haft inspirationsbrist nu på ett par år utan några igentliga bra idéer till musik och saknat ren och skär skaparglädje utan all mjukvara/hårdvara har gett mig ångest. Men den här maskinen, det är någonting helt annat men så känns fortfarande 6500:- lite för mycket pengar att slänga ut på en sådan maskin i tron om att den skulle lösa mina musikproblem helt och hållet är kan jag inte riktigt tro på och att jag dessutom har bränt en stor summa pengar på min tjejs födelsepresent gör inte saken "bättre" (Men för att undvika gå OT i min egen första post så kan jag ta det i den aktuella posten) i tron om att kunna köpa den "nu".

När man söker på youtube.com efter MX så hittar man massa videos, men det tråkiga är att alla tycks tro att den endast är till baktaksbas/dancemusik ala -96. Men jag ser något helt annat när jag ser den maskinen, jag ser bara potential.. Jag har så mycket idéer som sagt att det är helt sjukt..

Men summa kardemumma; Jag kommer inte köpa maskinen. Inte som det ser ut i dagsläget men allt i min kropp mer eller mindre vrålar (haha, kan man vara mer synthnörd? :eek:) efter en MX-1:a så det känns som man nästan går på nålar. Jag hade nog vart den lyckligaste lilla synthnörden på denna jord om jag hade maskinen framför mig i denna sekund men som sagt.. Men jag har lite andra planer och som sagt att bara slänga ut 6500:- innan jag ens testat maskinen känns väldigt riskabelt, speciellt om jag efter en timme känner "Va fan är det här för något?". Nu låter det kanske skumt att först predika om maskinen och sedan säga att man inte skall köpa whatever.. Har du/ni tagit risken och bara köpt nånting på känsla? Utan att igentligen veta så mycket om maskinen mer än att det du hört/läst är verkligen perfekt för dig.

Så.. Skum post? Javisst, men jag är måste sysselsätta mig med nånting annat än bara stirra på MX-1:n eftersom jag kan verkligen inte kan köpa den nu.. Om jag hade hittat den begagnat till ett bra pris, hade jag slagit till i förra veckan men nu.. man är ju lite skrajsen att köpa fel (som så många gånger förr).

Med rätt till stavfel, underliga formuleringar och ännu underligare "Yoda-språk" ifrån min sida då jag inte orkar korrekturläsa igenom allt.

Vet inte vad man ska svara men tycker också den verkar grym.

De finns ju beggade för ca 3000kr, var ju en på 99an för 3500 förut.
I usa går de för ca 4000 nya.

Jag tycker du skulle försöka ta dig till en affär som har dem så du kan leka och se om det var som du tänkte dig. Det är bäst så att du inte blir besviken senare.

Jo, men att hitta dom ofta är ganska svårt..

Vad jag vill med tråden är, har du hittat din drömpryl?

Sedan att jag flippade loss och berättade om min drömmaskin så betyder det inte att folk skall bli avskräckta av att skriva ner sina drömsaker

1 øverstyrd pulsvåg + 1 odistad på tb303 (tapeklisterAcid)(tuneRatt noll)

+ digeridoos rätt programerat i en sampler

multipla xbase09or

allt genom en M-serie tascam mixer med parametrisk EQ

kan lyssna i timmar-- ska låta torrt och bara smälla hårt ock svänga i "!råttkött!"

men e inget jag stävar efter längre men det e det bästa

\\ - väcker trollen och demonerna i en ; )

--- men det e bara ett litet skrap på en igenfryst havsyta... jag har inte hinnit\kunna göra det bästa ljuddyket ännu -- för man skapar det själv ju?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-26 02:55

Uj det var svårt...
Polyfoniskt:
Förut var det Prophet~5 som hade "DET" som fick mig att gå loss. P5:an var min favvo synt, inte bara ljudet utan även utsendet... P5:an har varit med i alla låter jag gjort sedan jag köpte henne. Men nu tror jag banne mig att OB8:an hade "DET"... OB8:an är min favvo. Jupiter m.m. förvisso men jag älskar ljudet av amerikanska syntar...

Monofonsikt:
Mja alltså det måste nog vara min Model D. Den har varit med i alla låtar jag gjort sedan jag köpte den. Saknar den väldigt mycket... den är hos doktorn för en liten genomgång. Inget märkvärdigt. Ska byta en av Tune-pottarna samt en allmän kalibrering m.m. när den endå är på operationsbordet.

Mvh
Demokid

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-11-26 08:50

enkelt ; svarar monomachine!!

Att dela upp sina syntdrömmar i monofoniskt och polyfoniskt känns verkligen märkligt.. det är uppenbart att jag kommer från en helt annan generation.

agora: EMX-1 var även min första syntikon. Detta var när den precis skulle släppas. Jag läste allt jag kom över, hade en bild av din som skrivbordsunderlägg och sparade för att få råd. Så, en solig vinterdag (eller något) gick jag till JAM för att kvittera ut en styck dröm á 6900 kronor. Det visade sig dock att deras hemsida givit fel information; EMX-1 kostade vid denna tidpunkt 9000 kronor. Jag gick därifrån fullkomligt krossad. Än idag har jag aldrig ens provat EMX-1.

Jag har en ESX-1 (samplern) och den är, utan nämnvärd konkurrens, min absoluta favoritpryl i studion. Jag har stoppat in en del egna ljud men använder mör det mesta de egentligen ganska trista fabriksljuden, vilka duger gott på grund av alla knasiga effekter, modulationsmöjligheter och shit.

sisältää: Jag hörde när EMX-1:n skulle komma ut på svenska marknaden (eller om den hade släppts då, vet jag inte riktigt) att priset låg på runt 9k. Det känns verkligen dyrt tom. 6500:- känns lite väl häftigt (och speciellt om man ser till begagnatmarknaden idag) men jag vet inte, den väcker verkligen nostalgi hos mig med sitt Amiga-sound och ett utseende som verkligen tilltalar mig.

Så jag kan väl summera min första post med att säga att min anledning till varför jag dras till maskinen så mycket är just att den väcker nostalgi på ett helt annat sätt än nånting annat jag ägt/sett.

Jag älskade mina två sidstations (och ljudet ännu mer) men interface:t på sidstationen känns väldigt.. rörigt till att börja med (men som med allt annat, när man väl lärt sig det så är det nog grymt lätt att hitta det man söker i maskinen) och gjorde att jag som då var väldigt ny inom parameterparaflax (tweaking) hade svårt att skapa mina egna ljud. Idag skulle jag väl ha extremt mycket lättare för en sådan maskin nu än då.

Korg lyckades verkligen med ESX-1 och EMX-1 i mitt tycke och nån dag skall jag äga båda maskinerna. Sedan är jag nöjd på alla fronter och om jag inte kan skapa det jag vill då.. Ja, då slutar jag med allt inom musiken.

Ursprungligen av agoraph0bia:

Det känns verkligen dyrt tom. 6500:- känns lite väl häftigt (och speciellt om man ser till begagnatmarknaden idag)

Jag tycker i och för sig att 6500 kronor för en otummad EMX eller ESX är ett riktigt bra pris jämfört med det mesta (både i syntvärlden och annorstädes) fast du kan, som sagt, hitta dem för några tusenlappar på vendolin. Jag har sett många komma och gå det senaste året.

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-26 14:35

Ljudet som får mig att drömma kommer från en Bösendorfer Model Concert Gand 290

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-26 14:08

På senare tid så har min Ensoniq SQ-80 i kombination med en VZ-10m stått för en del av ljudbilden. Lågbudgetutrustning alltihopa egentligen men det går att få fram så mycket olika ljud med den "setupen".

Likt agoraph0bia så har man sinande inspiration, tid.. ja allt emot sig när det gäller att göra musik. Det råder dessa maskiner bot på. Ensoniqen har ju en snabbjobbad sequencer där man kan "skissa" snabbt och enkelt utan att krångla till det med datorhärket.

I mitt fall så är det nog kombinationen av snabbjobbad sequencer, härlig arkitektur i SQ-80ns ljuduppbyggnad och kaoset i VZ-10m som bidrar till några timmars "lek".

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-26 14:24

Ni kommer nog inte tro att det är sant men jag har växt ifrån nästan all prylkärlek. Det är typ två-tre saker som eggar min fantasi på hårdvarusidan nu och det är bara för att jag aldrig kunnat sätta mig in i dem:

Oberheim Matrix 12
Fairlight CMI (både II men ffa III)
E-mu Emulator III

Och faktum är att dessa tre kommer vara bättre i min fantasi än vad de är på riktigt. Syntar är härliga prylar men jag lockas sällan av hårdvaran som sådan längre.

Tycker skapandeprocessen är viktigare, och jag får allt gjort med mjukvara idag. Så vad som eggar mig är snarare tanken på att få vara vaken och göra musik. Helst med en bärbar Mac, ett par lurar, en skön controller och Reason.

Måste nog, som relativt gammal i gemet, också dela upp frågan i mono- och polyljud.
-Monoljudet blir med all säkerhet något av dem Mark Kelly (Marillion) brukar trycka ur sin Minimoog. Känns lite fegt/dopat att gå in på en sådan maskin, men det kan inte hjälpas. Lyssnade nyss på Lady Nina och bakgrundsolot i slutet, det ljudet är fantastiskt. Brukar vrida fram det själv så ofta jag hinner, tutta på lite gott eko och svepa runt på tangentbordet. Annars funkar hans solo i Incommunicado, eller ta nästan vilket som helst från deras 80-tal.
(På tal om solon; just nu Opus Follow me i högtalarna. Det Minimoogsolot på slutet drar mask ur farfars arsel! Bland det vackraste jag hört, så det är ett tips)
-Polyljud, lite svårare. Känns så urtvättat att ta Oberheimen i Jump, men sedan dess är det vad jag suktat efter hela tiden. Gjort vad jag kan med min Synthex, men den når inte fram. Fett och vasst på en gång är inte enkelt. Får väl ta patentlösningen som de flesta andra tycks ha på detta forum; ta fram plånboken.

Är på neriks linje, med föredrar Yamaha C7. Ojojoj, det är kraft, lyster, skönhet och känsla.

• Medlem
  • 2006-11-26 17:56

Av det jag har dvs jag vet: Access Virus TI.

Av det jag inte har dvs jag tror: Radikal Technologies Spectralis.

Men som gearslut så är det svårt att hitta den där 'saken' som gör det perfekta ljudet, soundet eller vad som. Det ligger lite i drömmen att den där burken man inte har kommer att vara det perfekta köpet men så blir det ju aldrig. Gräset är alltid grönare på andra sidan lixom

esx1 äe den nya svarta inom underground-populärmusik.
, jag gillar den helt klart.
, emx har jag inte provat men undrar lite om den har amiga sound, låter ju skumt!?

annars,..favoritljud 1: 909kick

Tja, synclead från min JP-8000 gör mig glad i alla fall.

• Medlem
  • 2006-11-27 09:00

Solina string ensemble med eller utan small stone phaser. Möjligtvis en 310U kan putta sig förbi, nu finns det ju 2 till i Sverige, så man kanske kan få chansen att testa en!

Yamaha cs5/15 är underbara maskiner. CS5 är så fantastiskt välljudande och snabbrattad:)

Mina drömljud går inte att få ut från någon enskilld "vanlig synt" vad jag vet.. därför som jag gått över nästan helt till samplers av olika slag, mikrofoner och massa ljudmanglarverktyg.

steve: Du har inte testat cs10 va?

edit: Måste ju välja något.. en pultec-eq får det väl bli.

• Medlem
  • 2006-11-27 10:31
Ursprungligen av Volantiz:

steve: Du har inte testat cs10 va?

Nej! Men verkar vara den optimala Cs maskinen, om man vill ha välljudande snabbrattad Yamaha. Någon som har en till salu

Ursprungligen av Volantiz:

Mina drömljud går inte att få ut från någon enskilld "vanlig synt" vad jag vet.. därför som jag gått över nästan helt till samplers av olika slag, mikrofoner och massa ljudmanglarverktyg

Det skriver jag under på, det var väldigt länge sedan jag drömde om eller längtade efter en synt. Alla syntar har begränsningar så jag väljer en av de som kommer närmast oändligheten: Reaktor (synt, sampler, effekt, sequencer blablabla). Synd bara att det är lite tungjobbat och att jag inte gjort en patch sedan barnsben, men drömljud finns även i färdiga patchar som tur är.

Ursprungligen av Bionik:

Det skriver jag under på, det var väldigt länge sedan jag drömde om eller längtade efter en synt. Alla syntar har begränsningar så jag väljer en av de som kommer närmast oändligheten: Reaktor (synt, sampler, effekt, sequencer blablabla). Synd bara att det är lite tungjobbat och att jag inte gjort en patch sedan barnsben, men drömljud finns även i färdiga patchar som tur är.

Håller med om allt, både det där om att inte drömma om syntar längre och om Reaktor. (NI har ju gjort försök med macron och classic modular-modulerna, men gränssnittet är en sak jag hoppas de tar tag i med v6.)

Hagström Condor -63, telekabel, Marshall JMP50 combo -75. Så oförskämt jävla bra bara. Kommer aldrig vilja ha det på annat sätt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-27 10:34

Jag har inget drömljud.
Kanske TR-808:ans baskagge med lång decay.

Jo, det får nog bli den. BOOoooommmm.

det händer nånting med ms20 ljudet som gör det mer intressant än något annat

rem: Den låter amiga för mig.. Den har ett just det där ljudet som jag alltid fick ut ur Protracker. Det är sjukt! (såklart låter den bättre än Amigas brusiga in/utgångar) men man hör grundljudet där.

Ursprungligen av agoraph0bia:

rem: Den låter amiga för mig.. Den har ett just det där ljudet som jag alltid fick ut ur Protracker. Det är sjukt! (såklart låter den bättre än Amigas brusiga in/utgångar) men man hör grundljudet där.

foonky jag gillar iof dem inbyggda ljuden i mi ne sx1,..är det stor skillnad på ljuden,.kan det ju inte vara, lr?

förövrigt är jag så nöjd med min esx1, att jag gav bort min xbase09!!

909 rules!

Ursprungligen av remsjev:

foonky jag gillar iof dem inbyggda ljuden i mi ne sx1,..är det stor skillnad på ljuden,.kan det ju inte vara, lr?

förövrigt är jag så nöjd med min esx1, att jag gav bort min xbase09!!

909 rules!

Jag har inte så stor koll på ESX-1 men så som jag förstått det är det två "läger" ang. electribemaskinerna.

En grupp som dyrkar ESX-1 och avskyr EMX-1 som pesten.
En grupp som dyrkar EMX-1 och avskyr ESX-1 som pesten.

Jag har inte klargjort varför det är så, men det är väl för att dom två skiljer sig ganska mycket eftersom ena är ju sampler och andra har ju sin ljudmotor inbyggd.

T.ex. ett av mina Amiga-"sound" referenser är ena pianot i nån av demo-låtarna/patterns på korg.com är exakt ett sånt typ av house-piano jag hade till Protracker och jag älskade det pianot fast det lät så illa.

Och så just en video på youtube.com där en kille demonstrerar nånting och det låter verkligen .mod om det hela (det beror inte på ljudet av inspelningen eftersom han postat flera klipp och alla har bra ljudkvalité). Kanske beror på den killen är duktig som få att skruva fram ljud han vill ha, det vet jag inte.. Men bara att veta att den kan låta så gör att det triggar min klocka ;).

Extremt flummigt meddelande men just nu har jag en dotter i knät som beslutat att hjälpa till i stavning/ord.

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-11-28 09:33

Puttrande kaffebryggare (med tillhörande "nu är det färdigt"-lukt). Slår allt!

Bevaka tråden