Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skruva till Assimilate-lead

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-27 20:21

Tjong!
Om ni skulle skruva till något ljud som liknar leaden i Skinny Puppy's låt Assimilate, hur skulle ni gå till väga då?
Det är den där smått SID-klingande blippslingan som påminner lite om Last Ninja till C64 (eller så är det bara jag som råkar tänka på det spelet när jag hör låten) som spelas i refrängen. Har klippt ut en del av refrängen och lagt upp här för lite vägledning.
Nu vet jag inte om jag har prylar till att skruva till något liknande med, men det skulle vara kul att prova, och eftersom jag är usel på att skruva ljud helt från scratch behöver jag lite vägledning.

Det har varit Skinny Puppy-revival hemma hos mig i några veckor nu, konstant lyssnar jag, mumma! Nu har det hela gått så långt att jag är sugen på att dra igång något plagiat-projekt bara för att roa mig, därav den här posten.

Någon som har någon idé om hur man kan tänkas skruva, val vågform, syntesmetod och precis allt? Jag är nöjd om det bara påminner lite om det eftersökta ljudet. Behöver inte vara jättelikt.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-27 20:29

Enkelt sammanfattat: om ni skulle skruva till ett liknande ljud, hur skulle ni gå tillväga från början till slut?

• Medlem
  • 2006-11-27 21:10

Jag skulle ta en Pro-One, det borde vara en av standardsyntarna folk använde vid den tiden. Sedan skulle jag bara skruva lite helt normalt analogsyntljud.

http://c64.org/~jgb/klen_liten_voffsing.mp3

Vad är det du tycker är speciellt med det ljudet? Det jag har gjort är att köra två rätt smala pulsvågor samt en sågtand genom filter. Lite pulsviddsmodulation på pulsvågorna också. Inget annat.

Tror också på Pro-One, det var av syntarna SP använde vid den tiden. Ljudet går förmodligen att göra på de flesta subtraktiva syntar, fast jag skulle skippa resonansen i jgb:s exempel.

• Medlem
  • 2006-11-27 21:22

Jag tror iofs på att ha kvar resonansen, men inte lika tydlig som den var i mitt exempel. Den råkade ligga kvar där.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-27 21:25

Det jag tycker är lite speciellt är att det känns som ett helt normalt analogsynthljud som på något sätt bryter över och snuddar vid SID-klanger, eller så är det bara jag som upplever det så, är lite svårt att höra egentligen. Fast det som gör det intressant är kontrasten mellan det där snällasnälla ljudet och den ilskna bävern till sång, synthljudet i sig är inte något jag häpnar över så sett, jag vill mest veta hur man ska gå tillväga för att skruva till ett själv
Hemligheten ligger väl i att ha rätt maskiner för ändamålet men det är ändå kul att prova, och jag tackar för vägledningen, ska se om jag lyckas få till något utifrån det!

• Medlem
  • 2006-11-27 21:30

Skinny rokkar phätt! En av mina absoluta favvisar. Kan inte hjälpa dig med ljudet dock. Har på tok för mycket arbete att utföra just nu.

Jag tror att det är att det ligger rätt högt upp som gör att det låter SID-artat, speciellt tillsammans med alla bakgrundsljuden och ekon. Utrustning är nog inte det viktiga för att få till det ljudet, det ligger nog mer i hela mixen än i någon enskild apparat.

Kapa all diskant, knapra piller, skrik och lägg eko på rubbet så är du halvvägs där.

En av mina favvolåtar/grupp:)
Jag tror faktist mer på re/-sampling än syntes. Och en jäkla massa eko/effekter/EQ på´t.
Låter nästan som en illa samplad gitarr ju...

(om vi nu lyssnar efter samma ljud:confused: )

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-27 22:50

Har suttit och skruvat lite fram och tillbaks nu och det känns inte så supersvårt att få till något som påminner om deras ljud, de flesta ljud som spelas tillräckligt högt upp påminner automatiskt lite om deras ljud. Jag får dock inte till slutklämmen riktigt, det är något som fattas, men det får jag ta itu med imorgon, nu behöver mina öron vila lite.

TMB: Oh jäss! Samma här. Ska bli mycket intressant att höra nya skivan när den kommer. Februari har jag något svagt minne av att det kan vara. Den blev uppskjuten ett år och med den tiden kommer den nog bli lite intressantare än The greater wrong of the right hoppas jag. Den var lite skön den också, men det var för lite skrik och dist

fm: Du har säkert rätt, jag provar/ska prova lite olika grejer så får vi se. Pillren kan jag säkert få från någon granne här nånstans, fina kvarter! Men jag tror jag hoppar över dem, heh.

Electroboy: Samma här! Jag provade lite olika gitarrljud och det hamnar faktiskt lite i närheten med lite effekter på, men slutknorren saknas. Ska prova att sparka igång samplern och mata in diverse tänkbart skrot och höra hur det låter. Jag tror du tänkte på rätt ljud, alltså det där som låter lite arpeggio-aktigt

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-28 00:42

Alltså låten kom 1985

Denna Lo-Fi sampler användes av SP och den kom också 1985.
http://www.synthmuseum.com/ensoniq/ensmirage01.html

Detta är vad SP har använt enligt en websida "AKAI S900, two ROLAND S330's, a YAMAHA SY77 and SY22, EMU SYSTEMS EMAX KEYBOARD, a PROPHET 5, an ENSONIQ MIRAGE and an ESQ"

Hittade en annan sida som sa att dom sett SP använda dessa:
Sequential Circuits Pro One
Roland System 100
Casio CZ-1/CZ-101
Ensoniq VFX
Arp 2600
Korg MS-10 & MS20
Roland TR808 & 909
Roland TB303
Roland SH-101
Moog Minimoog
Moog Rogue
Memory Moog
Simmons Electronic Drum kit
Arp Omni 2
Sequential Circuits Prophet 5

Men jag tror dom samplade det mesta och trasade sönder ljuden.

Mvh
Demokid

Skinny Puppy började använda samplers först när Dwayne Goettel kom in i bilden som jag förstått det, och eftersom ljudet låter som en ganska vanligt syntljud tror jag inte man behöver leta efter gitarrsamplingar. Sen kan det iofs funnits mer prylar i studion de spelade in prylarna i, men jag tycker det verkar osannolikt med en sampler för arpeggio/lead-ljudet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-28 01:03

Jag trodde det kunde vara en Prophet~2000 sampler som gjorde arpeggio/lead-ljudet... Jag hade en P2000 en gång. Det bästa med den arppegiatorn. Den kunde man få att hoppa mellan Left/Right... Sten tungt att sampla t.ex. en syntbas/lead och sedan använda arpeggiatorn... Att den sedan hade ett underbart analogt 24dB filter gjorde inte saken sämre... lät verkligen Assimilate.

Mvh
Demokid

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-28 07:18

Gött att bli assimilerad så här tidigt på morgonen. Jag tänkte på svagt distad harpsichord genom bandeko när jag hörde grejen men vad vet jag, ich bin ein amateurr...

Kan föressten kolla vad dom hade när dom lirade den låten live... Har en DVD med dom live från Vancouver -86 eller något

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-28 09:42

Som tidigare sagt: inget speciellt med ljudet - antagligen bara en lite filtrerad square, men det som gör slingan är ju skalan som är lite asiatisk och får Bobbski att associera till Last Ninja och sen vidare till SID...min teori i alla fall.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-28 21:39

Har suttit och skruvat en del utan större framgång, däremot har jag lyckats få till en del andra tuffa ljud istället, heh. Såg att jag har lite fler svar med saker jag ska prova nu, så det tackar jag för!
När jag lyssnar idag tycker jag mig höra någon form av enklare synthljud fast med ett lager samplat perkussivt instrument på, eller något annat liknande. Låter lite som att delaystudsarna mestadels består av det där mer perkussiva ljudet. Ska prova det frampå också.

Electroboy: Tänker du på Ain't it dead yet? Isåfall har jag för mig att han bara spelar pad/bas-saken live, men jag vill minnas att de faktiskt zoomar in synthriggen i Assimilate iallafall. Åh, nu blev jag sugen på att sätta på den videon också, mmm!

• Medlem
  • 2006-11-28 22:54

Ah, ny skiva. Goody! Hade inte du talat om det så hade det förmodligen blivit samma överraskning som förra skivan blev.

Endera dagen så skall jag inhandla de Skinny-samplings-cds som finns (å förmodligen ställa i hyllan för jag duger inte till att göra deras aggromusik ).

1
Bevaka tråden