- JoachimR
- Medlem ●
Är det någom som kan höra skillnad på en cd audio skiva bränt i långsamaste hastigheten eller en som är bränd fort. Blir det mycket fel i ljudet eller är deten myt. Cuttingrom tar 1200 spänn för en cdr master att sen skicka som glasmaster och de flesta verkar ta samma pris. Förra ep:n visläppte brände jag i wavelab och den ny sak vi gör en cd extra i nero. Någon som vet om ettorna och nollor låter sämmre en siffrorna i deras maskiner. och klara nero att bränna musik. SKa man först åka i wavelab och sen lyfta över låtarna som cda till nero? eller ska vi använda något annat program. OBS har pc.
JR:confused:
Hmm, det är väl så att ju snabbare du bränner desto större kan felen bli..det beror väl lite på hur "bra" bärnnare man har osv.
Tex om du bränner på 2x hastigheten kan felen bli 2x större, samtidigt om du bränner på 48x så blir felen 48x större. Hur mycket som krävs för att man skall höra/uppfatta det vet jag inte.
Sedan vet jag inte om CD-tryckerier har någon mega-super-duper-CD som ser/känner av hur fort man har brännt den eller liknande?
Mvh
Ljudskillnader mellan olika bränningshastigheter beror främst på jitter. Det kan ju vara värt att testa för att se om man hör någon skillnad. En annan sak är att man tydligen ska bränna i hastigheten som står på skivan, för annars kan det också bli fel (vilket jag antar beror på den kemiska sammansättningen på skivan eller något liknande fysiskt).
Men förhoppningsvis har väl cdtryckeriet rätt bra läsare som klarar småfel om man nu råkar få med dem?
Det är heller inte säkert att din brännare bränner en skiva med minst fel på lägsta möjliga hastigheten, just din brännare kanske funkar bäst i x16 exempelvis. Svårt att veta. Tror det finns program som kan mäta sånt där.
Jag reserverar mig för att kunna ha fel på det följande jag skriver, läste en text för två år sedan om detta och mitt minne är inte det bästa världen skådat:
Jag tror att det ligger till som så att när du bränner din skiva får du en massa fel, och när sen din skiva pressas kommer dessa att pressas med dina fel + de som uppkommer i glasmastern och därmed är det större risk att något går riktigt snett. Har du en master med få fel från början minskar riskerna eftersom det inte blir kaka på kaka i samma utsträckning.
Vill minnas att 4X skulle vara den bästa hastigheten. Jittret blir något högre än 1X, samtidigt som den högre rotationshastigheten gör att skivan ligger betydligt stabilare (p g a gyrokraft) än vid 1X. Vill minnas att 4X var den bästa avvägningen av de båda parametrarna...
Det brukar vara så för mig, oberoende av cdr märke, att om jag bränner en 'red book' snabbare än 8x, så funkar den inte perfekt på en 200kr's kökscdspelare och äldre spelare tillverkade innan cd-r utan audio-tillägget användes för audio. Det blir en massa klick och konstiga digitalfel, ibland oläsbarhet.
CD-standarden red book utvecklades i slutet av 70-talet, den är ganska primitiv vad gäller felkorrigering. Om man tänker sig informationen som gropar på skivan så kommer kanterna på groparna att bli flackare ju snabbare du bränner. Men, felkorrigeringen i red book standarden är beroende av just brantheten på gropkanterna. Det gör att du aldrig kan bränna en audio-CD snabbare än ca 8ggr(beroende på brännare) och få det att låta bra i en CD-spelare för audiobruk. Din dator däremot kan förstås rippa den utan problem.
Jag bränner audio-CD i 4ggr hastigheten, då får jag bäst resultat. Det finns egentligen ingen anledning att gå ner till att bränna i realtid(1ggr), om man inte mätt på sin brännare och märkt att man får bäst resultat då, men det är inte särskilt troligt.
Tack för bra svar.. Det blev en master via wavelab i lägsat hastighet men såg arr brännarren iallafall valde att liga mella 3-8 ggr hastigheten. När jag testat långsamma bränningar med nero så vägra min philps cd läsa även om jag har audio skivor. Dock med min lg och wavelab så läser den skivan rakt igenom men hur verifierar jag att jag fått mina isrc koder med. Finns det någon freeware som kan bekräfta dessa. Jag får inget utav wavelab heller utan där blir det bara massa jibbedish där isrc står. ?? Sist jag brände med LG i Wavelab så kunde ccm bekräfta att alla isrc var med. Hade varit kul att kunna se och bekräfta en bränning hemma med ett annat program på en anna dator.
Någon som kan rekomendera en brännare som är överjävlig på audio...
JR:hmmm:
Dock med min lg och wavelab så läser den skivan rakt igenom men hur verifierar jag att jag fått mina isrc koder med. Finns det någon freeware som kan bekräfta dessa. Jag får inget utav wavelab heller utan där blir det bara massa jibbedish där isrc står. ?? Sist jag brände med LG i Wavelab så kunde ccm bekräfta att alla isrc var med. Hade varit kul att kun
Intressant - det är precis samma grej med Jam och Toast, det går att bränna ISRC-koder men efteråt ser de bara ut som "jibbedish". Samma sorts "jibbedish" som vissa köpta CD-skivor (t.ex. Daft Punk "Discovery") medan andra CD-skivor som definitivt borde ha ISRC-koder (från EMI och Polydor) inte visar någonting.
Testade Exact Audio Copy men kunde inte se ISRC-koder där heller. Ska se om Ahead Nero fixar det (som det tipsades om i en annan tråd) men detta verkar skumt. Om det knappt finns några läsare som klarar ISRC-koder så hur kan alla radiostationer förväntas klara det?
/Johan.
Är det inte bara ettor och nollor? Hur kan det låta bättre? :rolleyes:
Ettor och nollor, gäller inte den analoga processen i en laserdiod och en autofokuserande glaslins. Audioskivor har ingen checksum på ljudfilerna i sig själv, mer än dom som står i TOC'en längst in mot centrum, och är helt beroende av både analog och digital felkorrigering vid uppspelning. Det är en känslig process, skulle jag vilja påstå. Därför tar det också dubbelt så lång tid för t.ex EAC att i säkert läge läsa en audiocd - för den måste göra allting två gånger för att kunna verifiera varje enskild sektor.
Kunde inte låta bli att posta ett par intressanta länkar här, även om jag inte kommer förbi detta forum så ofta nuförtiden.
Lite om bränning och svarta CD-skivor: http://www.svalander.se/cd/cdr.htm
eller vad säger ni om att skära av kanterna på CDskivan? http://www.svalander.se/cdsi/cdsi.htm
kanske måla lite? http://www.svalander.se/cd/paint.htm
någon som provat något av ovanstående?
En sak som jag funderat mycket över när jag läst om sådana här 'ljudförbättrande' åtgärder:
Vad är det man mäter? Jag menar, hur vet personen som säger att det ena låter bättre än det andra att det denne hör är det som är rätt och riktigt. Det finns ju lixom inget facit om det inte är mätbart. Vad är det som säger att uttalanden som att 'sången kommer nu fram ordentligt i mellanregistret' eller liknande betyder att det är det som är rätt. Är inte detta högst subjektivt om man då tar i beaktande att det som de lyssnar med, dvs öronen förmodligen är den största felkällan vilket dessutom, liksom ögonen, är högst individuellt inställda? Dessutom så kanske musiken är producerad så för att det är meningen att den skall låta så. Försöker man då inte ändra de givna egenskaper som den som gjorde skivan vinnlagt sig om att få till? Eller, om man inte satt där och lyssnade på det akustiska framträdandet av en artist - hur kan man då veta att det man hör är det rätta? Det kanske verkligen lät 'på det sämre sättet' vid konserten? Osv...
Det är en sak att försöka få bort den automatiska korrigeringen som sker pga bitfel i materialet men när man kommer in på sådana saker som kantsvarvning eller färgning av kanterna i vissa speciella färger så känns det mer som voodoo än något annat.
Förklara för en som för det mesta står helt frågande, och dessutom är helt rudis när det gäller sådant här, när den här typen av diskussioner kommer upp
Jag tycker mest att det är intressant att bränning/hantering/uppspelning av CD (eller vinyl etc) kan bli till en "religion"! Det är asgrymt ju! Var och en blir salig i sin tro. Om allt skulle vara mätbart och vetenkapligt korrekt skulle inte "smak" eller ens "konst" existera - detta är ju alltid subjektivt!
Nu börjar det på sätt och vis bli lite OT, men vi diskuterar ju fortfarande bränning och ljudkvalité av CD!