Ja, ett riktigt genomgående test skulle vara intressant. Det kräver dock att man kan ta bort färgen igen så man kan testa samma skiva flera ggr med och utan färg.
Kan det vara så att andra saker spelar in också? Eller kanske tom har större effekt än kantmålning. Tex hur alignad CD:n var när man lade in den, dvs hur bra centrerad den blev? Individuella skillnader mellan olika CD-läsare kanske spelar in också? Osv... Kantsvarvning skulle jag kunna tänka mig inverka positivt om skivan inte är riktigt rund och därmed oscillerar i läsaren vilket leder till att korrigeringskretsarna får arbeta mer.
Det som jag tycker är underligast är just det här med att färga kanterna. Jag menar om lasern står någonstans i mitten så finns det inte mycket ljus som slipper iväg åt sidorna eller för den delen ljus som slipper in från sidorna. De flesta CD-spelare är helt mörklagda inuti så jag har svårt att förstå hur inflöde alternativt inflöde av ljus från sidorna skulle påverka mer än studsar/reflektioner av primärlasern i tex omkringliggande fördjupningar.
Förresten, har för mig att jag i 80-talets slut läste om någon som tyckte att man skulle avmagnetisera dem också ungefär som man kunde göra med vinyl med en slags pistolliknande mojäng. Det nämndes i samband med sådan här målning av kanterna. Någon som känner igen detta?
Hehe, skrev 'ljud' genomgående istf 'ljus'.