Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synthförväntningar! :)

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-05 16:00

Ännu en "jag orkar inte jobba" diskussion!

Vilka musikinstrument har ni blivit mest:

Positivt överraskade av:
Negativt överraskade av:

Mao, vilka levde upp till förväntningarna och vilka gjorde det inte? Funderade lite, kom fram, till följande avseende mig:

Positivt:
DX7 somjag köpte för länge sedan.
Hade trott att den bara kunde göra lite tunna pads och plingelingljud eller så..
Sen märkte jag vilka stenhårda elaka Front 242 Headhunter bas ljud man kunde få fram :)!!

Negativt:
Nordlead2 (som jag idag gärna vill ha, fast till annat än ersätta analogt)

Sålde min Prophet 5 REV2 och ett antal andra synthar och ville ha en Nordlead2 som skulle "ersätta" dem....tjena. Den var iskall, platt och burkig. Något som jag idag älskar men hatade då! Blev så sne att den såldes till under pris på 3 dagar haha!
Nu vil jag ha en rack variant!

Hum, intressant.

Positivt:
Jag kommer ihåg en ganska överväldigande "meh!"-känsla när jag fick min Evolver, den åkte ut rätt snabbt. För mig lät den aldrig "rätt".

Negativt:
Däremot vart jag väldigt positivt överraskad av min Korg MS2000R, kan inte riktigt sätta fingret på exakt vad det är men hela registret är en sweetspot banne mig. Dessutom är den väldigt tacksam att ratta:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-05 16:41

Vem vill jobba när man kan snacka synt.

Positivt:
Oberheim OB8. Min favvo polyanalog just nu. Väldigt muffig, mycket kul gömmer sig under huven. Låter enligt en kompis bättre en hans LAMM vilket jag håller med om. LAMM:en låter lite nasal och hård på nått sätt.

PEK. Har lyckas göra liknande ljud med samma känsla som min P5 fast allt går att modulera eller styra via MIDI. Kul att ladda in egna vågformer ifrån t.ex. andra analogsyntar eller den bästa. En PPG vox sampling. Har gjort några underbara voice-ljud som låter riktigt 80-tal ála PPG, Emulator m.m.

Negativt:
NordLead-II (Jag håller med theVOID. Den lät kall och platt men jag saknar den för en sak, brus som synkkälla).
Minimoog Voyager. Låter inte alls lika muffigt och varmt som Model D, VCF Env Amount har en konstig känsla... svårt att få riktigt kontroll lixom.

Mvh
Demokid

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-05 16:48

Vil bara betona att jag inte alls dissar Nordlead, men jag hade gått på det där med att den kan "ersätta" stora analoga polyfoner..
NU vil jag ha en för all de coola ljuden istället!

  • Oregistrerad
  • 2006-12-05 16:51

positivt: jp8000 .. gjorde en session i sommras där vi gjorde en poplåt med endast jp8000 som källa plus en trumloop, bara för att testa, och jävlar vilken bredd den hade!! kunde låta på hur många sätt som helst .. älskar dessutom feedbackvågformen som inte finns på nån annan synt vad jag vet ..

negativt: NL2, faktiskt här med .. har aldrig gillat varken ljudet från oscillatorerna eller filtret, funkar bara till bakgrundsljud för min del och de ljud den klarar av gör även de flesta andra VA syntar ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-05 16:52

Jag dissar inte NordLead somsagt jag håller med theVOID.

+ Akai AX-60, HardSID och Solton

- Roland D-50 och D-110 *RYS*

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2006-12-05 18:47

Positiv: Technics WSA 1, iofs hade jag inga förväntningar alls..
Negativ: Hartmann Neuron...what a piece of crap...

positiv: DSI evolver - väldigt roligt att leka med wavetables, som synth är den god nog, men som effektlåda, med envelopefollower och peak-detektor som routas till massor med envelopes, och varje envelope kan assignas till fler destinationer... riktigt inspirerande. allt annat är goda plus också, med sequencern och så vidare.

nord modular: fantastiskt roligt sätt att lära sig mer om grundläggande och avancerad syntes.

negativ: mc-303 ... kommentar överflödig

  • Medlem
  • Skurup
  • 2006-12-05 19:00

Positivt:
---------
Roland Jupiter 6. Köpte en på vinst och förlust ganska billigt utan att ens ha testat varken den eller någon annan JP6:a. Mest hört andra tycka den var bra. Nu är den igång nästan dygnet runt. Vilka ljud man kan göra med två LFO:er!!!!

Åsså en VA-vocoder jag använder alldeles för mycket: Akai DCvocoder. Blir mest den medan MAM VC-11 samlar damm.

Negativt:
----------
Får väl sticka ut hakan här å säga Korg Legacy Collection. Köpte den precis när Musikbörsen ändrade pris till 1995:- i våras. Efter ha installerat det så funkade knappt Wavestation. Och MS-20-klonerna låter inte MS-20. Och polysixan brusar för lite

Håller med GlobalMotion om D110. Sitter en sån i racket och har nog inte varit igång detta millenniet...knappt förra heller, när jag tänker efter. Fick den av en kompis.

Får man ta med en trummaskin så blir det utan tvekan Roland TR-626. Vilket jävla skrot. Både som ny och beggad!

Fan är jag den enda som tycker NL2 är bra! Håller dock med att den kan låta torrt och platt men fan vad den härmar gamla analoger bra ändå. I en mix låter den svinbra.

Mest besviken blev jag nog på min ESQ1 engång i tiden, tristare synt får man leta efter...låter precis som en blandning av DW6000 och FB01.

Positivt: Måste vara Yamaha AN1x när den kom -97 elr nått...jag som alltid har hatat Yamaha sen så lekte man med AN1x oj fy fan vad bra....

Positiva:
+ Korg Legacy, som visserligen inte låter identiskt med förebilderna, men är en samling väldigt användbara och välljudande instrument. Legacy Cell var en väldig överraskning!

+ Korg MS-20 som lät bättre än jag trodde, väldigt karakteristisk, och audio-in ger oändliga möjligheter

+ Har generellt mycket research bakom mina inköp, så det är få saker som faktiskt överraskat positivt. Däremot...

Negativa:

- MC-303 trodde jag skulle vara ett skoj skissblock

- RS7000 trodde jag skulle vara en perfekt uppgradering till RM1X

- MPC1000 trodde jag skulle vara en MPC för 2000-talet (och istället var OS-et fortfarande från 1986)

- TB-303 trodde jag skulle ge mig skivkontrakt

- Casio RZ-1 testade jag 1987 och blev helt frälst. Jisses vad besviken jag blev 2006...

- Yamaha CX5M gjorde jag många många låtar med, men jag kunde aldrig förlåta Yamaha för att det inte gick att använda dess FM-synt med dess egen sequencer (!)

  • Oregistrerad
  • 2006-12-05 20:13

+ Som gammal analogtaliban vill jag nog ända framhålla några mjukisar: Korg Leagcy, Albino samt Arturias prylar är det som låter mest hemma hos mig nu mer och det är så mycket bättre än jag någonsin trodde! Kommer ihåg när man dregglade över några suddiga skärmdumpar från en DX-7 editor på en C64 i Music Technology någon gång i mitten på åttio-talet. - "Wow, tänk att man kan göra sånt med en dator..." Om man bara visste vad som komma...
+ Annars är det nog min första kärlek. Korg Mono/Poly

- Här finns det mycket att ta av. Bl a ESQ-1 som var så otroligt hajpad och fick max i alla tester 1986. Den lät så otroligt trist.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-05 20:51

Positiva:

Korg MS-10 - köpte min på musikhuset i Karlstad för en tusenlapp när jag var tolv eller tretton. Fortfarande kvar i min arsenal och PWM'n gör mig fortfarande varm medans filtret skriker elakt!

Korg Z1 - Känns jobbig att börja menygräva i, men varje gång jag sätter mig ner och ger henne tid så sker något magiskt. Resonans-oscillatorerna är underbara!

Acidlab Bassline - Korvar sig precis som 303:an men är ännu mer kryptisk att programmera vilket leder till nya kreativa misstag hela tiden! Bästa 303-emulatorn jag använt!

Negativa:

Kawai K4r - filtrets klickande gjorde mig galen, trevlig synth i övrigt.

Oberheim VIscount OB12 - Skönaste klaviaturen jag ägt med underbara möjligheter som controller, tyvärr hade synthen de slöaste enveloperna på planeten och var trist för allt annat än pads och jag har nog med pads...

Soundart Chameleon - Låter makalöst, men jag hade glömt hur tråkigt det är att editera med tre rattar, liten lcd och knappstyrt menysystem. Låter dock så fantastiskt att hon får stanna på obestämd tid!

Roland R8 - Vi trivdes ihop på tu man hand, men jag lyckades aldrig få det att funka med de övriga. På något sätt blev det alltid 909:an som slogs på och spelades in och r8;:an fick stå i skuggan. Hatade dessutom menysystemet på henne.

Korg MS-2000r - Allt kunde varit så rätt, men tyvärr lät det bara plast. Jag älskade gränssnittet men hatade ljudet. Alldeles för o-organiskt så att säga.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-12-05 21:26

positivt:
microkorg - funkar till det mesta.
novation nova - blev positivt överaskad...

negativt:

fb 383 - fick aldrig till ljudet
sy 35 - äckligt... vägrar förklara mer.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-12-05 21:31


monolåda - favorit!
sidstation - älskling
monopolly - gosig!!


rm1x - sämst!
cz1000 - urk...
mks50 - blää!!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-12-06 10:39
Ursprungligen av enapa:


monolåda - favorit!
sidstation - älskling
monopolly - gosig!!


rm1x - sämst!
cz1000 - urk...
mks50 - blää!!

Skriver under på det!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-05 21:35

Just fan glömde en positiv.

SuperNova-II låter jätte bra. Nästan så att jag inte vill ge bort den till syrrans grabb.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-12-05 21:47

+ + +
Glömmer aldrig dagen jag fick hem en splirrans ny Korg 01/W.
Bara lukten av ny elektronik sitter fortfarande kvar i näsborrarna. Sedan tyckte jag den lät så j**la bra då. Satt och spelade dygnet runt...

- - -
Korg 707 - vilket misstag...
Roland D70 - totalt meningslös, trist, kall och trist...

Hur kan en pryl man köper överraska positivt? Det förutsätter ju att man handlar grejer som man väntar sig ska vara halvdana.. vem gör det? Jag tänker alltid att det jag köper kommer att vara en som himmelriket på jorden när det gäller användarvänlighet och ljud.

Vad det gäller besvikelser så vet jag inte.. Polymorph ser ball ut på bild (det tycker vi nog alla) och många verkar tycka om den men jag lyckades bara få den att låta b, dessutom tickar det när man vrider på rattarna (vet inte om det var någon inställning som jag aldrig hittade).

QY20 skulle bli mitt kompositionsverktyg på bussen och tåget men drev istället fram ett långlivat GM-hat.

Positiv överraskning:
* Akai S700. Den låter så mycket bättre än jag förväntade mig för dom fjuttiga hundringar jag gav.
* Många dissar Rolands LA-syntes, men den har visat sig vara mer värdefull för mig än jag kunnat ana.

Negativ överraskning:
* Casio VL-Tone som synthesizer.
* Poly-800 MKII var en pojkdröm som gick i kras för 10 år sen. Fyfan va kass den var.

  • Medlem
  • 2006-12-05 23:57

Positivt

Yamaha cs5-låter bra, välbyggd, snabbrattad

Solina String Ensemble-Mysig mysig mysig

Korg MS10-Brutalt filter, trevlig att ratta, enkel!

Negativt

Roland Super JX-återköpte den häromåret och jösse vilken besvikelse

Roland Jp8000-kom aldrig överens med den?

Roland Mc303-Behöver man säga nått:kaaaka!:

Observera:

Inga direkta dissningar ... snackar bara om synthar jag använt under en längre tid, men något jag skaffat mig eller haft kvar inlånat i studion har alltid tilltalat mig. Annat åker ut rätt fort. Men jag gillar å andra sidan att leka med nya saker - gärna udda rackmoduler som ingen annan tycker om, typ - och hitta möjligheterna.

Positivt:

Yamaha CS-10 ... denna enkla maskin slutar aldrig förvåna mig. Ohyggligt snygg i mina ögon är den också. Kalsskul att jobba med.

Roland XP-50 ... Trots att den ännu är oexpanderad så finns det väldigt många möjligheter att göra nya och sköna ljud i all enkelhet. Mysig display har den också, men det är mer uppenbart.

Negativt:

Yamaha CS1x ... Man kan skapa en del kul saker med den här men det är lite väl mycket presetvarning över ljudskapandet och inget kul alls med det heldigitala filtret. En del snajdiga livefunktioner dock. Ska sätta pengarna på en nyare modell och lämna tillbaka denna lånade mojäng.

Evolution EVS-1 ... vore kul om editorn kunde fungera ... Massor med kul synthesmöjligheter i denna burk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-06 00:21
Ursprungligen av PF:

Positivt:

Reason

Negativt:

Nästan allt annat

Orsaker:

Hela studion i en bärbar Mac. Sjukt ballt. Allt fokus på musikskapandet, inget mer hysteriskt kopplande bland sladdar och svärande över nätdelsbrum, midikrångel, sysex-data som gått förlorad, etc etc. Inga fler tråkiga dagar på sommarställen eller var som helst svärandes över att utrustningen står hemma och dammar. Ty den ligger som en levande lattjolajbanlåda i min axelväska. Ingen mer känsla av att man är stamgäst på Posten eller Bussgods och kommer släpandes med ännu ett klaviaturmonster som kräver en hel baklucka för sig självt.

Hmm dina negativa orsaker beskriver allt som jag älskar med hårdvara. Koppla kablar in/ut och fram och tillbaka, blinkande lysdioder, rattar, 80s keyboard poser, vara ett grabbar hemma med ett par bärs och var sin synt och "jamma", knåpande med att multitracka ett akord med sin favvo monosynt, väntar på att få en lapp i brevlådan att det finns nått kul att hämta på posten/bussgods.
Den dag då jag säljer mina syntar är den dagen då jag tappat intresset att skapa musik, tappat inspirationen eller t.o.m. bara blivit lat.

Mvh
Demokid

Positivt:
Korg Legacy.
Innehåller i stort sett de typer av ljud som jag behöver. Äldre "analoga", modernare digitala. Det går dessutom snabbt att ratta eget med kontrollern. Det enda jag saknar tillsammans med den är en lite klurig och svårhanterlig sequencer för "kreativa misstag", som Mush så passande beskrev det

Negativt:
Korg Electribe EA-1.
Jag insåg snabbt att jag är ingen trance-man - vilket var den enda typen av ljud jag lyckades ratta fram ur den burken

  • Oregistrerad
  • 2006-12-06 11:20
Ursprungligen av PF:

Ja du, Demokid. Det är ett känsligt ämne för dig det här va?

Jag fokuserar på resultatet och min musik har aldrig känts så kul att jobba med sedan jag började bygga den med mjukvara. Plötsligt kunde jag få alla ljud jag ville, alla ljud jag hade drömt om. Och alla obegränsningar jag någonsin fantiserat om i mina vildaste musikfantasier. Total recall, hur många röster jag vill, hur mycket effekter jag vill, vilka klanger jag vill. No limits. Helt sjukt bra.

Håller faktiskt med här. Enda nackdelen jag ibland upplever med mjukvara är att möjligheterna ibland är för många. Kanske knasigt, men ibland mår min kreativitet bra av att ha en begränsad palett och sen göra maximalt med den. Det instrument jag oftast är absolut med musikaliskt kreativ med är en akustisk gitarr, då jag verkligen kontrollerar allt med mina två händer, utan att behöva flytta dem från spel-positionen. Jag brukar faktiskt ofta när jag börjar med "datoriserade" projekt sätta upp begränsningar på hur många instrument jag får använda, hur många spår etc. När jag sen har något som börjar likna en låt kanske jag plockar på mer, men om jag har alla möjligheter redan från början brukar det sluta med att jag bara leker.

Så till positivt och negativt:

+
Reason - Helt klart världens bästa "scetch pad"
Tracktion - För allt annat - Har allt jag behöver utan att vara krångligt som fasen
Arturias analogkloner - Saknar inte alls krånglande hårdvara när man kan får de ljuden ur datorn
Korg Electribe serien - Skoj i en liten låda. Har gjort grunden till massa låtar i en EM1
Mackie Control - Svårt att slå känslan av riktiga reglar och hands-on med total recall

-
Många dator-controllers - helt enkelt inte tillräckligt intuitiva att använda
De flesta VA-syntar jag har testat - De låter precis som en plugin, kostar mycket mer och tar upp plats som jag inte har
De flesta Analog-syntar jag har testat - Visst, de låter mysigt, men de är tunga, krångliga och hutlöst dyra. Ljudskillnaden mot en bra arturia-plug är för liten för att motivera mig att köpa exemplevis en minimoog för 20k+

...men det var ju kul förr i tiden när man blev bjuden på kaffe på posten

Positivt överraskad.
Roland JP-8000
Orsak: den är förbannat kul att ratta ljud på. Den låter inte bara reverbtrance.
---------------------------------
Korg Wavestation
Orsak: den perfekta bakgrundssynten. Den regerar på ockulta ljud. Det är inte alla som fattar vad man skall ha den till, men vi som fattat det behåller våra wågstationer.
___________________________________________________________________
Negativt överraskad:
Roland MC-303
Orsak: du... jag är redan uppretad efter att ha haft med Glocalnet att göra, så jag vill inte gå in på ämnet MC-303 också...
----------------------------------------------------
Crumar BIT-01
Orsak: bara så j-vla trist att göra ljud på.

  • Medlem
  • 2006-12-06 11:27

Angående kreativitet och hårdvara kontra mjukvara, kan vi inte bara helt enkelt konstatera att det är högst individuellt och lämna det därhän?

NÄ! Det ska ältas i varje tråd. En tråd som saknar hur bra analogsyntar är vs mjukvara och tvärtom är ingen äkta 99musik-tråd

Ps. Det ska gärna påpekas att minimoogen är på tok för dyr också.

Bevaka tråden