Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synthförväntningar! :)

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-12-06 13:29
Ursprungligen av PF:

jg har en bot Tydligen inte för det ska alltid komma en massa känsloutspel av typen "tappat intresset att skapa musik, tappat inspirationen eller t.o.m. bara blivit lat" för att markera hur bra man är som kan betala för en massa prylar.

PF: Huh? Syftar du på mig nu, eller vad menar du egentligen? Lite mycket skägg, och lite klarspråk?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-12-06 11:45

Jo.. det är lite störigt, åt båda hållen.. lite som att höra på gibson vs fender, line6 vs stärkare eller hur folk inte hajjar hypen med marshall...

Tror det bottnar i att musiker ofta inte är så sportintreserade och får hejja på sitt instrument som ett lag, och total dissa de andras lag...

Ursprungligen av enapa:

Tror det bottnar i att musiker ofta inte är så sportintreserade och får hejja på sitt instrument som ett lag, och total dissa de andras lag...

Hahahaha... den var bra den Det värsta är att det säkert stämmer.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-06 11:57
Ursprungligen av enapa:

Tror det bottnar i att musiker ofta inte är så sportintreserade och får hejja på sitt instrument som ett lag, och total dissa de andras lag...

Haha, den får du poäng för!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-12-06 12:30

och då är denna tråd dödsdömt med standardblaj...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-06 12:42

Jag visste det.....

Pf: Tycker du får acceptera att andra inte tycker som dig.
Skulle kört reason om subtractor låtit analogt, eller åtminstone på det sätt jag vill.
Visst den låter fett (speciellt med 64 subtractor moduler sammankopplade) men ibland vill man ha tunna snygga ljud som inte låter polyester. Det fixar min AX60 galant men har inte hittat nån mjukvara som gör.

Är inte alls motståndare till mjukvara utan väntar snarare med stor spänning på att de riktigt bra pluggarna ska komma. Tycker just nu att Creamware och Gmedia ligger bäst till. Men en vanlig CW röst skulle sänka vilken CPU som helst, då de körs på DSP.

Sen tycker jag även om rena digitala synthar som WSA1, FM, Romplers m.m. De får stå för de digitala ljuden i min musik.

Kan även säga att jag tycker många analogsynthar är överskattade och på tok för dyra.

Jag har även rekommenderat många som vill börja med musik just Reason då det är mycket för pengarna och ger väldigt goda möjligheter.

Detta är min åsikt och jag vore tacksam om du kunde acceptera den trots att DU tycker/tror Reason kan göra alla ljud. Jag tycker ju också du oftar mixar med för hög diskant, så vi hör nog inte likadant.
Face it, we are different. Tyck att andra har fel men "låt de ha det".

Detta är inte bara till Pf utan alla egentligen!

Känns som om detta ämne bara ältas och ältas hela tiden. Börja respektera istället!

Kommer själv inte diskutera detta ämne mer.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-06 13:02

Men jösses.

Jag påstår inte ens en tiondel av allt vad du svarar på.

Tröttsamt.

Ni får IG på läsförståelse...

Lite som de tidgare Mac vs. PC-diskussionerna som vi tack och lov lyckats lugna ner en smula här på 99:an på senare tid. Tycker definitivt det ska vara öppet att argumentera, men som sagt är det viktigt att respektera andras smak och tycke. Jag ser personligen fördelar med båda värdlar och har gjort till vana att inte fördömma saker i onödan ...

I julens anda, eller whatever, bli nu sams, go vänner!

ligger det inte i vår natur att aldrig riktigt kunna acceptera det som inte e oss själva? (om man kan det ens)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-06 13:31

Inte alls, inte alls. Jag citerade en analogtaliban längre upp i tråden.

  • Medlem
  • 2006-12-06 13:36

Ok, funderade nämligen på vad du menade pga "jg" som lika gärna kunde varit "jgb".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-06 13:39

Fast ibland undrar man om skribenter... Läste en synttest i MM för nått år sedan där killen hade tok fel. Han klagade på Roland's joystick för pitch/modulation som har återfjädring. Han tyckte det var bättre med mod-hjul utan återfjädring eftersom man då kunde ställa konstant modulation.
Jag hajade till direkt när jag läste det... Synten hade tre sliders ovanför som kunde tilldelas vad som helst på synten t.ex modulation amount.
Han kanske skulle läsa manualen eller fråga någon som spelar hårdvarusynt.
Dåvarande chefredaktören för MM fick i nästa nummer av MM be om ursäkt och berätta att det visst gick att ställa konstant modulation. Testet hade säkert retat upp några på Roland. ”Jorå så jag e skribent, jag kan dessa saker” Undrar om killen fick skriva något mer för MM

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-06 14:00

Bla bla bla.....sluta förstöra trådar med detta tjötande !

Back on topic:

Positivt

- Waldorf XTK. Hade inga höga förväntningar med denna men den kommer starkt.

- Roland Juno-60. En gammal klassiker som alltid låtit tråkigt när man testat den på diverse musikaffärer genom åren. Nu fick jag tag i en till rätt kurs och när jag fick möjlighet att koppla upp den hemma i studion så fattade jag varför den ska få stanna kvar !! Varm, snabb, rätt spektralbalans som gör att den passar in i ljudbilden utan att ta för stor plats.

- Oberheim OBXa. Wow vilket fläsk.

- Korg Lambda ES-50. Ren spelglädje trots de rätt så begränsade möjligheterna. På med ett snyggt reverb och lite delay så kan man fastna i timmar.

Negativt

Ytterst få saker har varit en besvikelse men följande var inte så roliga :

Kawai K-1
Casio CZ-1000
Oberheim Matrix6R / 1000

L

Jag skiter också i tjafset och konstaterar:

Negativt - positivt:
Korg Trident - Hade ingen aning om hur en synth funkade när jag köpte den. Pillade på den lite och kunde bara göra filtersvep. Övade lite piano på den. Men det är många kilo synth för att göra dom grejerna. Men nu när jag kan lite mer så inser jag hur in-your-face den kan låta., på ett bra sätt. Tycker att det är bra kraft i den och med flanger o vibratodelarna kan man få till jävligt sköna grejer. Som sagts tidigare så är ju själva synthdelen väldigt begränsad, men när man har elakt brass och en rätt fet stråkdel att lägga till så blir den skönt maffig. Den är också grym att dista, låter skönt "orglig" då.

Positivt - negativt:
Nord Lead 1 - Kunde inte skruva synthar innan jag fick den och den var så grymt lättkörd och lättfattad, samt att manualen hjälpte mig väldigt mycket. Gillade att den var rå och fräste och pitchsticken och modulationshjulet är sköna. Men nu tycker jag den låter för mycket dataspelsrå. Rör den knappt aldrig. Sätter på Tridenten istället.

Yet to be discovered:
Kopplade upp Jgb´s Pro One i min Bassman via ett Space Echo, och jävlar vilket grymt bas ljud. Pang på rödbetan bara! :kaaaka!: Och så har jag lite snabbt försökt styra Jgb´s MS-20 med en gura. Lät jävligt tuff/bra/roligt. Jag hade fan ingen kontroll alls på vad den gjorde, men jag gillade det!

Ska testa Mono/Poly snart också...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-12-12 22:05

ARP AXXE!!

Lånade en idag, så skum grej, hur simpel som hellst men sjukt bra, låter cp-bra och bredare än jag kunnat tro... många sweetspots och ext-in till filtret är GULD!!! vilket bett vilket filter... bajs liksom... finns det bara med de tråkiga knapparna där framme.... ARP Avatar är väll rare.... klav tar bara massa platts....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-12 23:55

Kul apan!

Jag har förresten en som passar här, som jag lånade några dagar, en legend, en myt, den fantastiska förtrollande PPG'n

Troligen var det fel på den, för min upplevelse var en falsk sinustutande omöjlig klump, som jag inte kunde få ett enda vettigt ljud ur.

Superbesviken, för jag förväntade mig råfeta ljud ur den synthen.

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2006-12-13 23:43

Positivt 1: Eminent 310. Trodde bara jag köpte ett skitbra presetljud och en dassig orgel.
Helt galet! Allt i den låter fett. Man kan påverka och blanda ljuden på många intressanta sätt. Jarre i all ära, men den duger faktiskt till väldigt mycket mer.

Positivt 2: EMS synthi AKS. Hade skyhöga förväntningar, och alla infirades med råge.
En favorit som jag inte själv äger ännu.

Negativt:
PPG här med..
I ett sammanhang fick jag dock den att fungera, men det var ändå inte alls som jag ingbillat mig. Man går och tror alldeles förmycket. Blir man det minsta besviken, (eller inte fattade riktigt hur allt fungerade genast..) så ligger en orättvis diss inte långt borta..
Kommer antagligen aldrig att köpa en. (om den inte är skitbillig förstås..

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-12-14 00:26

Positivt:

Spectral Audio Neptune 2. Jaja...jag vet att jag tjötar om den en del, men det var min första synt och jag förstod inte så mycket om syntar då. Dock har jag aldrig ångrat att jag köpt den, då den har så mycket sweetspots att den nog är världens bästa preset-synt.

Waldorf Pulse. Köpte den utan att egentligen veta något om soundet i sig. Hade läst om att den kunde låta mmogigt och som en TB-303 (jaja...close enough), men visste egentligen inget mer. Blev väldigt positivt överaskad då jag började sätta mig in i den.

Negativt:

Microkorg/Ms-2000. Var först imponerad, men ju mer jag lärde mig om syntar, desto mer begränsad blev den. Slutade med att jag sålde min microkorg OCH min bandkompis MS-2000 bara för att slippa se den efter ett tag. Filtret kunde dock låta rätt schysst ibland, men inte världens bästa dock.

Roland RS-101 - Lät inte så pjåkigt. Ingen tjock Solina förstås. Men Rolle låter ändå varmt 70-tal och det kan aldrig vara fel. Dessutom äter den inte upp ljudbilden i en mix och det uppskattas! Fick tillbaka henne idag från service och har spelat hela kvällen. MS20 tittade aningen avundsjukt.

Alesis Ion - Lät helt ok men var så tråkig att jobba med. Rattade tyvärr inte många ljud på den. Däremot gillade jag lillebror Micron väldigt mycket trots avsaknaden av realtidskontroller. Hade den haft en kompetent editor hade jag nog haft kvar den som rep-synth.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-14 05:48

Airwolf, finns editor har ja hört ..

HEK: Jo, det finns en som heter Micronizer. Men den är tyvärr inte bra alls.

Positivt:

DSI Evolver. Jag hade iofs ganska höga förväntningar men kunde inte föreställa mig att den var SÅ bra. Otroligt, makalöst prisvärt litet monstrum.

Negativt:

Roland SP-808. Maskinen som utlovade allt jag önskade mig av en sampler lyckades med konststycket att inte infria något av det. Tidernas bluff. Dyr var den också. Jag skulle inte vilja ha en igen om jag inte fick betalt för det.

Synd, du kunde fått en SP-808 gratis av mig i så fall.

Ursprungligen av Real Parakeet:

Synd, du kunde fått en SP-808 gratis av mig i så fall.

Oj! Bränn den genast eller ge den till närmsta masochist. Jag vill inte ha den.

Positivt:
Evolution EVS-1 - Överträffade mina förväntningar i hur annorlunda den låter. Hemsk att använda däremot.
Casio VZ-1 - Helt sanslöst fett ljud med kombinationspatchar trots att den samtidigt låter väldigt digital.

Negativt:
Roland D-110 - Låter inte ens speciellt bra med reverb och jobbig som attan att använda.
Korg microKorg - Låter inte bara digital, utan mer som en billig datorsynt. Bra användargränssnitt däremot.

  • Medlem
  • 2006-12-19 09:18

Det här fick jag fundera länge på, men till slut kom jag på en.

Negativt: Roland MC-202. Uruselt användargränssnitt, om man inte älskar att trycka på små gummiknappar och räkna takter i huvudet. Däremot så låter den grymt bra.

Positivt:
De flesta syntar jag har spelat faktiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-19 09:39
Ursprungligen av jgb:

Uruselt användargränssnitt, om man inte älskar att trycka på små gummiknappar och räkna takter i huvudet.

Den bilden tänker jag på så fort jag tänker på MC-202:an.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-19 11:08

Negativt:

Jag fick hjärnsläpp och bytte bort en fin omoddad TR606:a mot en Poly800 Jag försökte använda Korgen men den lät bara "bröööl" och dåligt.

Positivt:

Jag gick in på Jam i Stockholm och ryckte (impulsköpte) en Yamaha TG500. Gillar ljudet i den väldigt bra.

Bevaka tråden