Tack alla, bra tips. Man kommer inte undan gigvis av samplingar iaf verkar det som. Sampletank känns vettigt.. Hur som helst, har sett till att få hem JV'n till nyår, börjar i den änden tror jag. Får se om jag orkar med lite hårdvara igen.
Alltså... när jag lyssnar på demos och jämför så låter allting ändå bra men på ett annat sätt. Antar att man vänjer sig.. men ljuden i 2080'n är så långt från realistiska att det känns lättare att använda ett halvsyntigt pizzicato än ett fettosamplat som låter precis nästan som på riktigt, fast ändå inte. Beror såklart på hur man jobbar och vilken musik man gör.
Kul att du nämner K2000 Claes jag hade också en som blev mer och mer bara klaviatur till slut. Den var lixom min andra stöttepelare, den har 10 meg minne i vilket aldrig var nåt problem. Även om den var sample-baserad kunde den ju utföra en massa galna hyss.
Iofs finns det ju diverse wavetable-syntar om inte annat i Reaktor, men finns det verkligen ingenting mellan dessa och multigig-libraries i mjukvara? Har använt lite gamla soundfonts som varit rätt sköna men dom är sällan särskilt genomarbetade om man jämför med Rolands grejer. MEN va jag gnäller. Hej.