Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mjukvarurompler?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

God eftermiddag! Jag har en JV-2080 med några expansionskort och den burken har tjänat mig väl i många år och projekt. Nu har jag flyttat långt och orkade inte släpa med den, men började snart sakna den. Jag har länge sökt nåt motsvarande i mjukvara, allra helst att Roland gjorde en portning men iallafall nåt motsvarande vore fint. Jamenar visst, det finns massor av feta samplingsbanker men jag orkar inte riktigt med dom. Det är inte samma sak. Ok få saker i 2080'n låter egentligen asbra men det är grymt bra med ett rejält och snabbåtkomligt preset-library av smör&bröd-ljud.

Om jag inte minns fel är det typ 8 meg samplingar per kort (typ 128 ljud) eller nåt sånt i dom där.. kanske lite väl snålt idag men jag gillar konceptet. Klumpigt med hårdvara dock.

Finns det nåt VSTi som mäter sig med en sån burk idag?

  • Medlem
  • 2006-12-09 17:28

det är synd att Roland inte förstår att de borde porta rubbet.... (fast med p2p hade det väl blivit good bye totalt och det är väl det dom förstår)

Nexus var väl nån slax mjukrompler de luxe? http://www.refx.net/

NI Kompakt, Halion Player, Proteus X osv. Finns massor. Enda nackdelen gentemot en gammal hårdvaruburk är väl laddtiderna tycker jag. Det låter ju bra och så, men att sitta och flippa igenom ljud kan bli lite träligt...

Hehe, kollade på Nexus den verkar iofs lite kul, men en aaning nishad känns det som om man lyssnar på demolåtarna!

Ang Kompact osv. man kanske skulle ge dom en chans.. är det bara laddningstiden så kan man kanske leva med det. Men det är svårt att välja också det är ju inte så man kan gå in på Börsen och provplinka, eller dra ner en demo för att se om de 3-4 gigen presets är shyssta. Ont om mp3-demos också.

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2006-12-10 03:29

SampleTank XL gjorde att jag äntligen kunde slänga ut de sista rackmodul-syntarna för några år sedan. Både bättre ljud och smidigare hantering, tyckte jag. Nu har jag dessutom Hypersonic, HALion och diverse trevliga, stora ljudbibliotek - och det har aldrig låtit så bra tidigare. T o m min härliga K2000 får se sig omsprungen flera gånger om utan ansträngning - så den tjänstgör egentligen bara som klaviatur sedan ett par år tillbaks...

  • Medlem
  • 2006-12-10 03:35

...det jobbiga är när man vill ha modern smidighet + ljudet från förr, just nu kan man bara välja på smidighet och total sterilt tråkljud e l l e r meck-hantering och det underbart operfekta ljudet.... (IMHO)

Tack alla, bra tips. Man kommer inte undan gigvis av samplingar iaf verkar det som. Sampletank känns vettigt.. Hur som helst, har sett till att få hem JV'n till nyår, börjar i den änden tror jag. Får se om jag orkar med lite hårdvara igen.

Alltså... när jag lyssnar på demos och jämför så låter allting ändå bra men på ett annat sätt. Antar att man vänjer sig.. men ljuden i 2080'n är så långt från realistiska att det känns lättare att använda ett halvsyntigt pizzicato än ett fettosamplat som låter precis nästan som på riktigt, fast ändå inte. Beror såklart på hur man jobbar och vilken musik man gör.

Kul att du nämner K2000 Claes jag hade också en som blev mer och mer bara klaviatur till slut. Den var lixom min andra stöttepelare, den har 10 meg minne i vilket aldrig var nåt problem. Även om den var sample-baserad kunde den ju utföra en massa galna hyss.

Iofs finns det ju diverse wavetable-syntar om inte annat i Reaktor, men finns det verkligen ingenting mellan dessa och multigig-libraries i mjukvara? Har använt lite gamla soundfonts som varit rätt sköna men dom är sällan särskilt genomarbetade om man jämför med Rolands grejer. MEN va jag gnäller. Hej.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-12-10 12:22

Jag skulle kolla in Purity från Luxonix också:

http://www.luxonix.com/home/en/

Den använder inte samplingar på samma sätt utan är mer lik din 2080 på det sättet.

D.

1
Bevaka tråden