- Micke F
- Medlem ●
- Höganäs
Fick lite reklam med morgontidningen idag...
Från Dell förståss!
Vad sägs om:
P4 2,5 GHz
256 MB RDRAM PC233
60GB HD 7200rpm
Dell 17" Plattskärm
64 MB GeForce MX Tv-out
Harman Kardon Högtalare
4 x DVD-RW (!)
XP Home
6 USB 2.0, 4 PCI
mm, mm,
1 års hämtservice
Pris: 14481 inkl. moms och frakt !
Det blir allt svårare att övertyga någon att köpa en Appleburk...
:rolleyes:
[ 09 December 2002, 12:34: Meddelandet ändrat av: Micke F ]
Det gör dom nog garanterat, speciellt med deras volymer. Skulle det varit Apple med dom låga priserna och volymerna då skulle nog svaret varit nej. Men med lägre priser ökar ju volymen vanligtvis och då kanske Apple skulle vara större än dom är.
Nja, jag misstänker att Dell tjänar sina pengar på serversidan. Dessutom håller inte Dell på men en enda liten gnutta forskning och utveckling utan är enbart en klontillverkare. Inga innovationer där inte. Det måste vara ett tråkigt företag att arbeta på.
quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Dell kan ju inte tjäna många kopek på sin verksamhet. Det förvånar mig att företaget ö h t klarar sig. Men för konsumenterna är det bra.
"Kopek" är inte det en turkisk svordom? Har för mig att en gammal chef till mig, som är Turk, använde det uttrycket flitigt i pressade sittuationer.
quote: "Kopek" är inte det en turkisk svordom? Har för mig att en gammal chef till mig, som är Turk, använde det uttrycket flitigt i pressade sittuationer.
Från Google: Havlayan kopek isirmaz. - (The dog that barks does not bite.) When a person talks too much, it usually does not lead to action.
Han tyckte kanske du var lat?
Kopek-spåret här inte hemma i den här tråden
/c, moderator Allmänt
quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Man kan inte jämföra Äpplen med päron.
Sen går vi ner till PC fixaren på hörnan så får man en med Gforce 4TI kort för 10.000:- jämt!
Visst.
Men "PC fixaren" på hörnan når inte ut till "Svensson" på det sätt som Dell gör med sin reklam... (och priser).
Tror nog de tjänar en hel del pengar också...
Knappast säljer de burkar med förlust!
Som hängiven Macanvändare blir man ju bara lite uppgiven - det är inte så konstigt att Apple har svårt att ta marknadsandelar!
quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Nja, jag misstänker att Dell tjänar sina pengar på serversidan. Dessutom håller inte Dell på men en enda liten gnutta forskning och utveckling utan är enbart en klontillverkare. Inga innovationer där inte. Det måste vara ett tråkigt företag att arbeta på.
Dell spenderar lika mycket pengar på forskning och utveckling som vad Apple gör. Enligt senaste kvartalsrapporten (finns under Investor Relations på respektive website) så gjorde Dell av med 111 miljoner dollar på R&D, Apple 116 miljoner dollar.
quote:Skapades ursprungligen av: Christian Åhs:
Kopek-spåret här inte hemma i den här tråden
/c, moderator Allmänt
Sinek kucuktur, ama mide bulandirir. - (The fly is small, but it can upset your stomac.) Used when an event that seems insignificant to others, still bothers a person.
Det var allt från mig.
quote:Skapades ursprungligen av: Erik Wennerberg:
[QB]Dell spenderar lika mycket pengar på forskning och utveckling som vad Apple gör.
Skrämmande att resultatet är så undermåligt då! kan inte komma på en enda pryl som Dell varit först med eller nyskapande. De kanske köper mutor för pengarna istället...
quote:Skapades ursprungligen av: Micke F:
P4 2,5 GHz
256 MB RDRAM PC233
60GB HD 7200rpm
Dell 17" Plattskärm
64 MB GeForce MX Tv-out
Harman Kardon Högtalare
4 x DVD-RW (!)
XP Home
6 USB 2.0, 4 PCI
1 års hämtservice
Mycket tveksam till att ovanstående är rätt prisuppgift.
Går du in på Dell.se så hamnar man på närmre 19000 kr inkl. moms för denna konfiguration.
Priset är helt korrekt, jag har Dells senaste utskick framför mig... vet inte varför hemsidan säger något annat dock.
Har fått det att fungera i konfigureringen, OM man förutsätter att "Micke F" menar CRT-skärm med trinitron och inte en TFT. Flatscreen är ju bekant trinitron, och inte TFT-skärm.
Sjukt billigt. Men det spelar ingen roll för mig. Man sitte rju lik förbaskat fast med XP Homeedition, och inte Mac OS X. Det är ju ändå det viktigaste.
Men visst är det stor skillnad i pris. Det är ju iofs ingen nyhet.
quote:Skapades ursprungligen av: Daniel Eriksson:
Har fått det att fungera i konfigureringen, OM man förutsätter att "Micke F" menar CRT-skärm med trinitron och inte en TFT. Flatscreen är ju bekant trinitron, och inte TFT-skärm.
Sjukt billigt. Men det spelar ingen roll för mig. Man sitte rju lik förbaskat fast med XP Homeedition, och inte Mac OS X. Det är ju ändå det viktigaste.
Men visst är det stor skillnad i pris. Det är ju iofs ingen nyhet.
Tja. I den trycksak jag har framför mig så står det faktiskt "Dell 17 tum Platt skärm E171FPp"
Bilden visar helt klart en TFT och inte en CRT.
Så är det.
Och det är förtvivlat billigt.
Jag sitter hellre med Mac OS X - det är för mig såååå mycket bättre än XP.
Men jag tvingas konstatera att det priset är svårt att diskutera bort när någon undrar om de ska köpa en Mac eller en PC...
[ 09 December 2002, 20:23: Meddelandet ändrat av: Micke F ]
quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
quote:Skapades ursprungligen av: Erik Wennerberg:
[QB]Dell spenderar lika mycket pengar på forskning och utveckling som vad Apple gör.
Skrämmande att resultatet är så undermåligt då! kan inte komma på en enda pryl som Dell varit först med eller nyskapande. De kanske köper mutor för pengarna istället...
De är det som e grejen, vill du ha en pc som funkar, köp en Dell. Vill du ha en cutting edge pc, sätt ihop den själv hos pc-krängaren på hörnet.
Det finns inga färdiga kit med "det senaste", det blir för dyrt och smalt.
Jag tycker inte de e bra med tillverkare som "kommer på eget" tex Kåmpak som har sin egen bios, minnen, maskinspecifik os+drivrutinskiva osv. Ska man byta/ändra nåt i en sån skrothög blir det bara soppa.
quote:Skapades ursprungligen av: Petter Mårtensson:
quote:Skapades ursprungligen av: Micke F:
P4 2,5 GHz
256 MB RDRAM PC233
60GB HD 7200rpm
Dell 17" Plattskärm
64 MB GeForce MX Tv-out
Harman Kardon Högtalare
4 x DVD-RW (!)
XP Home
6 USB 2.0, 4 PCI
1 års hämtservice
Mycket tveksam till att ovanstående är rätt prisuppgift.
Går du in på Dell.se så hamnar man på närmre 19000 kr inkl. moms för denna konfiguration.
Jag har sett reklamutskicket och det *är* rätt uppgifter. Går man in på hemsidan tittar på "Rekommenderade system" och tittar på Dimension 4550 - (455126DA) och ändrar till 1 års hämtservice samt DVD-RW så landar man ganska nära det priset.
quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Jag har sett reklamutskicket och det *är* rätt uppgifter. Går man in på hemsidan tittar på "Rekommenderade system" och tittar på Dimension 4550 - (455126DA) och ändrar till 1 års hämtservice samt DVD-RW så landar man ganska nära det priset.
Upptäckte följande nu:
Beroende på vilka länkar man följer från startsidan, till sidan där man konfigurerar datorn, så får man olika priser.
Det kan skilja nästan 5000 kr för konfigurationen/paketet ovan.
Hmmmm, intressant!
------------
Dimension 4550
Service: 1 års hämtservice.
Standardkomponenter: Intel® 845 - PE chipset 400MHz/533MHz FSB USB 2.0
3.5" 1.44MB Diskettstation
Minitower
1 AGP, 6 USB 2.0, 4PCI
Processor: Intel® Pentium® 4 processor 2530 MHz med 512Kb Cache, 533MHz FSB
Minne: 256MB DDRRAM (1x256MB)
Grafikkort: 64MB nVidia GeForce4 MX TV-Out
Bildskärm: Dell E171FP - 17" Flat Panel, Analog (Midnight Grey)
Hårddisk: 120GB IDE Hårddisk (7200RPM)
CD/ DVD / CD-RW / Combo: DVD+RW
Ljudkort: Soundblaster Live 5.1.
Högtalare: Harman Kardon 206 högtalare Midnight Grey
Tangentbord och mus: Logitech PS/2 - 2 Button Mouse (Midnight Grey)
Nätverkskort: Integrerat
Mjukvara: MS Works 6.0
Operativsystem: MS Windows XP Home
19,573 kr
------------------
Dimension 4550
Service: 1 års hämtservice.
Standardkomponenter: Intel® 845 - PE chipset 400MHz/533MHz FSB USB 2.0
3.5" 1.44MB Diskettstation
Minitower
1 AGP, 6 USB 2.0, 4PCI
Processor: Intel® Pentium® 4 processor 2530 MHz med 512Kb Cache, 533MHz FSB
Minne: 256MB DDRRAM (1x256MB)
Grafikkort: 64MB nVidia GeForce4 MX TV-Out
Bildskärm: Dell E171FP - 17" Flat Panel, Analog (Midnight Grey)
Hårddisk: 120GB IDE Hårddisk (7200RPM)
CD/ DVD / CD-RW / Combo: DVD+RW
Ljudkort: Soundblaster Live 5.1.
Högtalare: Harman Kardon 206 högtalare Midnight Grey
Tangentbord och mus: Logitech PS/2 - 2 Button Mouse (Midnight Grey)
Nätverkskort: Integrerat
Mjukvara: MS Works 6.0
Operativsystem: MS Windows XP Home
14,775 kr
-----------------------
[ 10 December 2002, 00:12: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]
det var i alla fall tidigare ofta så att de annonserade maskinerna inte gick att köpa, men att de rekommenderade en annan variant i stället.... med leveranstid om 4-6 veckor när komponentpriserna sjunkit. Men, men de kanske har skärpt sig nuförtiden. Att de tjänar pengar tvivlar jag inte på.
Jag såg samma erbjudande för några dagar sedan - följde med som bilaga till FinansVision.
Helt absurt billigt - jag berättade för jon om erbjudandet när vi satt och åt på Max hamburgare, man tror knappt det är sant. (11.990,- för en riktigt snabb dator med 17" platt skärm och DVD+RW)
OBS! Det är alltså inte en DVD-R eller DVD/RW som i SuperDrive utan HP:s eget format som inte är kompatibelt och heter DVD+RW....en detalj....
quote:De är det som e grejen, vill du ha en pc som funkar, köp en Dell. Vill du ha en cutting edge pc, sätt ihop den själv hos pc-krängaren på hörnet.
Det finns inga färdiga kit med "det senaste", det blir för dyrt och smalt.
Jag tycker inte de e bra med tillverkare som "kommer på eget" tex Kåmpak som har sin egen bios, minnen, maskinspecifik os+drivrutinskiva osv. Ska man byta/ändra nåt i en sån skrothög blir det bara soppa.
Dagens sanning! Amen.