Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dell gör det igen...

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Stopp Martin. DVD+RW är det format som säkrast kan spelas i alla hemmaDVD:s. Så det är ett lysande format.
Sedan kan jag hålla med om att alla borde enas om ett format, men det är ju likadant där som på alla andra fronter...vilket ska man välja? Vem ska välja? Vem klagar man till då ett dåligt val gjorts?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ill_chrill:
Jag tycker inte de e bra med tillverkare som "kommer på eget" tex Kåmpak som har sin egen bios, minnen, maskinspecifik os+drivrutinskiva osv. Ska man byta/ändra nåt i en sån skrothög blir det bara soppa.

Det där känner jag inte igen - även om vi kanske ska ta det i en separat diskussion. Jag har ganska lång erfarenhet av Compaq maskiner, speciellt deras Proliant servrar.

- Såvitt jag vet så använder Compaq endast standardminnen i deras maskiner. ECC minnen i servrar.

- Maskinspecifikt OS har jag inte heller hört talas om, menar du att du inte kan installera samma system på andra maskiner än den du köpt? Dell & Apple gör likadant.

- Att Compaq samlar alla drivrutiner på en skiva är väl smidigt, Dell gör likadant.

Fördelen att använda Compaq och Dell före "pc-tillverkaren på hörnet" är väl att administrations-verktygen är välutvecklade och att det finns t ex "SmartStart CD:s" till servrarna. Alla komponenter fungerar väl ihop med varandra.

• Oregistrerad
  • 2002-12-10 10:22
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Daniel Eriksson:
DVD+RW är det format som säkrast kan spelas i alla hemmaDVD:s. Så det är ett lysande format. Sedan kan jag hålla med om att alla borde enas om ett format

Eller så kan man göra som Sony och ta fram en brännare som stödjer bägge formaten. Den bränner dessutom CDR i 24x hastighet.

SONY DVD±R/RW/CD-R/RW DRU-500A INT
Pris 3,450.00 SEK ( exkl moms )

• Medlem
  • Höganäs
  • 2002-12-10 11:09

Lite OT:

Citat:

quote:DVD±R/RW/CD-R/RW

Det var en intressant bokstavskombination...

Verkar som en komplicerad marknad detta med "DVD-brännare"

[ 10 December 2002, 11:09: Meddelandet ändrat av: Micke F ]

• Oregistrerad
  • 2002-12-10 11:50
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke F:
Vad sägs om:
P4 2,5 GHz
256 MB RDRAM PC233
60GB HD 7200rpm
Dell 17" Plattskärm
64 MB GeForce MX Tv-out
Harman Kardon Högtalare
4 x DVD-RW (!)
XP Home
6 USB 2.0, 4 PCI
mm, mm,
1 års hämtservice

Pris: 14481 inkl. moms och frakt !

Jag har kollat upp det hela med DELL, paketet finns inte att köpa längre på grund av leveransproblem av DVD+RW enheten. Däremot kan man köpa ett liknande paket för 15519:- med 120Gb HD istället för 60.

"Tyvärr, kan vi inte leverera DVD+RW enheter före mitten av Januari. Vi beklagar denna obevkämlighet."

Ingen som har lagt märke till att DELL tydligen försöker hitta på ett eget namn för IEEE.1394.. Firewave... står på flera ställen så antingen är det ett j-t skönt misstag eller så är det medvetet..

Firewire är ju antaget som officiellt namn för IEEE 1394-standarden. Så det är nog ett misstag.

Påminner mig om när folk säger "Firmwire" istället för "Firmware".

Nån som känner för o påpeka detta för DELL? Eller kan det vara ett medvetet misstag? Står inte firewire nånstans i katalogen utan bara firewave.. hyfsat lam copy kanske

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-10 14:14

Vad är "Firewave" för något och vad menas med "obevkämlighet"?

[ 10 December 2002, 14:15: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Oregistrerad
  • 2002-12-10 14:21

Hittade detta:

Dålig bild, men den tuffa Firewave-standarden har uppenbarligen en egen logo.

Firewave får dock jobba lite mer på den officiella websidan, www.firewave.com

[ 10 December 2002, 14:22: Meddelandet ändrat av: ceder ]

Jag räknade på vad mostvarande paket skulle kosta om man köpte det i lösa delar från den butik som är billigast på resp. del.
http://godmode.campus.luth.se/
Hamnade på nästan 18.000 kr! och då får man ju bygga ihop datorn själv dessutom och får ingen "på platsen service" som hos Dell.
Jag tror ingen annan PC-säljare i Sverige kan matcha Dells erbjudande (14.500 kr) faktiskt.

[ 10 December 2002, 15:08: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Ingen som har lagt märke till att DELL tydligen försöker hitta på ett eget namn för IEEE.1394.. Firewave... står på flera ställen så antingen är det ett j-t skönt misstag eller så är det medvetet..

Sony kallar det ju för "i.Link"...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:

Firewave är namnet på IEEE1394-korten (PCI- och PC-kort) från Dells leverantör SCI.

Jämför: AirPort är Apples namn på sina IEEE802.11-kort från Lucent (WaveLAN/Orinoco).

//Mikael

Det förklarar ju saken...

IEEE[insert stupid number here]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
IEEE[insert stupid number here]

Namnen må vara tråkiga men man kan aldrig överskatta värdet av standarder, tro mig.

Bevaka tråden